Turistina Guernseyllä

16.9.

Yöllä satoi taas ja aamulla tuntui kolealta (19 astetta!), mutta aamupäivän aikana taivas selkeni ja saimme taasen siirtyä shortsikantaan.

Tulvavuoksen aika lähestyy ja yläveden aikaan olemme jo lähes rannan tasalla ja alavedellä taas syvällä, syvällä. Vaihteluväli on näet kymmenisen metriä. Maisema näyttää muuttuneen täysin saapumispäiväämme verrattuna.

Ylävesi
Vesi laskee
Alavesi
”Koski” sataman kynnyksellä kohisee ja tekee jopa aallokkoa veden laskiessa tai noustessa sen yli. Kauankohan kestäisi tottua tähän niin, ettei se joka kerta ällistyttäisi ja ihastuttaisi yhtä paljon?

Vesi nousee

Kari kävi juoksulenkillä ja minä paistattelin päivää ja kertailin espanjan kieltä sitloorassa.

Kävimme rannalla olevassa kirkossa (Town Church 1475), joka on niin lähellä Albion Pubin rakennusta, että asia on päässyt Guinnesin Ennätysten Kirjaan. Kirkossa on jännästi eri ”osastoja” ja jopa pieni tuoleilla kehystetty leikkinurkkaus lapsille ihan itse kirkkosalissa. Kauniit lasi-ikkunat, muisto- ja hautalaattoja, käsin kirjaillut istuin- ja jalkatyynyt…

Kaupungilla kuljeskellessamme olemme tehneet mielenkiintoisen havainnon: toisin kuin Saksassa, Hollannissa, Belgiassa tai Ranskassa täällä monilla ihmisillä on kännykät esillä kahviloissa, puistonpenkeillä tai kävellessä. Tulee ihan kotoinen olo.

17.9.

Saimme heti liikkeelle lähdettyämme sekä erittäin hyvää että suorastaan kettumaista asiakaspalvelua. Turisti-infossa meitä opastettiin iloisesti ja perusteellisesti Guernseyn nähtävyyksistä ja bussiliikenteest, ensimmäinen bussikuski oli pelkkää ystävällisyyttä, mutta se seuraava…

Aioimme nimittäin ajaa bussilla Guernseyn ympäri (1,5 tuntia, 1 punta/nenä), mutta ensimmäiseen bussiin ei olisi enää mahtunut istumaan, joten jäimme odottelemaan seuraavaa. Seuraavakin meni täyteen, mutta sitten olimmekin ensimmäiset jonossa.  (Luit oikein: jonossa. Täällä muodostetaan kunnollinen bussijono eikä mitään sekamelskaa kuten Suomessa.) Kapusimme siis ensimmäisinä kyytiin ja kysyin kuskilta, että kumpi puoli on merelle päin ja tämä vastasi piruuksissaan että mennessä toisella pois tullessa toisella. No, onneksi arvasimme sen oikean puolen.

Olimme hiukan ihmetelleet bussien pientä kokoa (noin 34 istumapaikkaa), mutta syy siihen selvisi kirkkaasti  matkan aikana. Tiet olivat hyvin hyvin kapeita ja mutkittelivat kivimuurien ja –aitojen välissä. Ei sinne isommilla olisi mitään asiaa.

Oli alaveden aika ja merenpohja paljastui kaikessa karuudessaan ja kauneudessaan. Jäljellä on paljon saksalaisten miehityksen aikana tehtyjä rakennelmia. Talot olivat postimerkin kokoisine pihoineen somia ja hyvin hoidettuja. Olimme todella iloisia siitä, että tulimme lähteneeksi tälle ajelulle.

Sataman edustalle redille oli ilmestynyt neljä suurta risteilyalusta ja se kyllä näkyi katukuvassa. Väkeä vilisi kuin Vilkkilässä kissoja. Kiinnitimme huomiota siihen, ettemme kuulleet puhuttavan muita kieliä kuin englantia ja ranskaa.

18.9.

Guernsey ja Jersey olivat sodan aikana ainoat UK:n alueet, jotka Saksa valloitti. Guernseyn valloitus kesti viisi vuotta, kesäkuusta 1940 maaliskuuhun 1945. Ajoimme bussilla lentoaseman luona olevaan ”Germany Occupation Museum”:iin. Pääsymaksu oli edullinen, vain viisi puntaa / henkilö ja  sen väärtti. Museo oli kiinnostava, mukavasti koottu eikä liian iso. Voimme ehdottomasti suositella!

Kävelimme pilvisessä ja viileähkössä säässä kuuden kilometrin matkan takaisin satamaan. Kapean tien varrella oli vain yhden henkilön käveltävä jalkakäytävää, joten marssimme peräkkäin kuin köyhän talon porsaat.

Missään emme ole nähneet yhtä paljon kiviaitoja, -muureja ja –taloja. Luonto on vehmasta ja puutarhat hienoja.

Talojen edustalla oli siellä täällä ”itsepalveluvihannesmyymälöitä” eli pieniä koppeja, joissa oli tomaattia, kurkkua yms. , hinnasto ja kassalipas. Kätevä tapa päästä eroon oman puutarhan ylituotannosta ja ehkä ansaita muutama puntakin.

Iltapäivällä ensimmäistä kertaa Skype-yhteys Suviin ja Lauriin. Hyvin pelitti.