6.10. jatkoa
Huomasimme, että samaan aikaan Biskajan ylitykselle
lähtenyt isompi saksalaisvene oli ilmestynyt laituriin. Muista ei ole
havaintoja paitsi Tuuli-veneestä ja ruotsalaisesta Divina Remistä la Coruñassa.
Povoa de Varzimissa kiinnitimme huomiota erityisen
huomaavaisiin autonkuljettajiin. Jalankulkijan jo lähestyessä suojatietä
autoilija pysähtyi. Toisaalta, turistikartassakin erityisesti merkityssä
vanhassa kaupungissa ei ollut häivääkään vanhan kaupungin tunnelmaa, kun koko
ajan sai varoa sieltä sun täältä kulman takaa kovalla vauhdilla ilmestyviä
autoja. Ei siinä niitä (varsin usein kylläkin pahasti rapistuneita) talojakaan
paljon ehtinyt katsella! Paljon hienompaa oli ihan rannan lähistöllä olevilla
pikkukaduilla.
Ostimme lapsille postikortit (korttivalikoima
kirjakaupoissa on murto-osa suomalaisesta) ja koska kirjakaupoista ei saa
postimerkkejä, menimme postiin. Jo ovella huomio kiinnittyi iloiseen leimojen
paukuttelun ääneen ja siihen pääsimme vielä itse lähemminkin tutustumaan.
Halusimme laittaa lasten kortin pikapostina, että varmasti ehtivät ennen Suvin
synttäreitä. Iäkäs miesvirkailija (muut olivat nuoria naisia) väänsi meille
rautalangasta pikapostituksen hinnat ja tarmokkaasti selitti, miten voimme
seurata lähetystä netissä ja liimaili seurantatunnukset kuittiin - johon läimäisi innokkaasti LEIMAN.
Nämä postihommelit ovat melko kiinnostavia muutenkin.
Guernseyllä laitoimme lapsille pehmustetussa kuoressa pienet muistivihkot ja
kuoreen piti liimata tulliselvitys kuoren sisällöstä. Lieköhän vielä avattukin
jossain tullissa (ei ole tullut kysytyksi), ainakin pitkään sen perillepääsy
kesti.
Joimme koko reissun ensimmäiset terassioluet (Neetin
sitloorahan ei ole terassi- eihän?) ja halvalla. Kaksi olutta maksoi yhteensä
2,50 €. Samaiselle terassille tuli mies, joka osti kivennäisveden ja jonkun
pullan. Pullan hän syötti kokonaan puluille.
Sumua riitti iltaan asti.
7.10.
- Ja aamuunkin.
Siitä huolimatta, AIS:iin, tutkaan ja omiin silmiimme luottaen läksimme matkaan
ilman lämpötilan ollessa 15 astetta ja veden 11,7. Pienen matkaa pääsimme
purjein, mutta sitten taasen vähäinenkin tuuli lopahti ja viimein meri oli
rasvatyyni, vaikka korkeata maininkia olikin. Verkkoja oli pitkin matkaa ja
niitä yritimme väistellä parhaamme mukaan.
Iltapäivällä tuuli heräsi ja pääsimme genaakkerilla
perille Aveiron ankkuripaikan
edustalle saakka. Ankkurissa oli jo kolme muuta venettä, joiden etenemistä
olimme seuranneet AIS:illa. Ankkuripaikka oli ahdas, mutta mahduimme sekaan
kuitenkin.
8.10.
Heräsimme umpisumussa. Englantilainen naapuriveneilijä
seurasi lähtöämme ja kertoi, että he jäävät odottamaan sumun hälvenemistä,
koska heillä ei ollut tutkaa. Me läksimme matkaan ja jokiuomassa ja
aallonmurtajan luona pujottelimme kymmenien ”lauantaikalastajien” välissä.
Veden pinnalla oli vaahtoa, jota olimme nähneet jo
muutamassa paikassa aiemminkin. Teimme sen päätelmän, että vuorovesi saa aikaan
tämän ilmiön noustessaan tai laskiessaan ahtaissa paikoissa.
Alkumatka oli kuoppainen ja tuuleton. Vähän ennen
puoltapäivää saimme genaakkerin vetämään ja sillä tasan tarkkaan takatuulessa
ja korkeissa mainingeissa ”luovien” pääsimmekin Figueira da Fozin edustalle.
Merimiespata muhii uunissa, minä teen näitä kirjallisia
töitä ja Kari vaihtoi öljyt melkein moottoriveneeksi muuttuneelle Neeti-paran
moottorille.
Ja sitten toivotaan, että WiFi toimii sen verran, että
saan tämän jutun ja sijaintitiedot blogiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti