Kipparin tunnelmia Helsinki - Cascais




Veneen varustaminen pitkälle purjehdusmatkalle edellyttää tavallisimmin usean vuoden mittaisen työn ja veneen testauksen, etenkin jos on tullut ostetuksi käytetty vene. Kymmenen vuotta sitten kun teimme Karibian kierroksen, varustelimme Erica venettä neljä vuotta.  Niin.. taisi työ silloin viedä leijonan osan vapaa-ajasta tai sitten meitsi on edellisiin vuosiin nähden neljä kertaa tehokkaampi.  Niinpä Nereidin, tuttavallisemmin ”Neetin” testaus kesti kaksi kesäkautta ja varustelutyö talven 2015 – 2016.

Aluksi huulta heittäen toimme esiin lähtevämme vene/veropakolaiseksi Portugaliin talveksi. S-ipilän hallitus kuitenkin aavisti aikomuksemme. Ensi innostuksen jälkeen selvisi ettei julkisen puolen duunareita mitkään verohelpotukset koskeneetkaan. Portugalin talvi kuitenkin jäi elämään jo senkin vuoksi että voisimme päästä nopeasti pistäytymään Arjan huonokuntoisten vanhusten luokse.   

 Lähtöpäiväksi olimme asettaneet heinäkuun lopun, sillä mieltäni painoi takaraivossa mylläävä mielikuva syysmyrskyistä ja Portugalin kovista tuulista jotka voimistuvat syys-lokakuussa. Ensimmäinen lähtömme pysähtyi Helsingin edustalle appivanhemman poismenon vuoksi. Lopunperin läksimme liikkeelle hieman keveimmin mielin.

Sitten matkaan 15.8

Suomenlahdella ja aina Gotlantiin saakka riitti tuulta isopurjeella ja fokalla hyvään venevauhtiin. Otimme Modermaganista tuuliperäsimen käyttöön ja suunnistimme kohti Gotlantia tiukassa kryssissä Hiiunmaan länsipuolelle. Tuuli kääntyi sitten lännen ja luoteen puolelle, niinpä pudotimme kurssia. Purjehdimme aaltojen välissä, vesikuurojen saattelemana reipasta 7- 8 solmun vauhtia Gotlannin pohjoiskärkeen. Tuuliperäsin toimi eri tuulikulmilla varsin mainiosti alun harjoittelun jälkeen.

Gotlannin jälkeen suuntasimme kohden Kieliä. Visbyssä otimme tankin täyteen ja lisäksi kaksi 20 l astiaa. Moottoroimme aluksi pari tuntia sitten nostimme purjeet. Tuuli kääntyi melko pian vastaiseksi ja loppui. Sitten kone käyntiin jolla ajoimme noin 20 tuntia sumussa ja tuulettomassa säässä aina Öölannin eteläkärkeen. Yht äkkiä alkoi konehuoneesta kuulua sikamaista korviin koskevaa jurinaa. Emmekä voineet sumussa ja tuulettomassa säässä tehdä muuta kuin pyytää paikallinen Trossi hinaamaan meidät Grönhögenin satamaan. Jurinan syyksi epäilin merikytkimen sanoneen sopimuksen irti. Satamassa satamapäällikkö otti yhteyttä Kalmariin ja tiedusteli käytetyn tai uuden merikytkimen hintaa. Kauhuksemme hän ilmoitti uuden hinnaksi 17 000 €, peruskorjattu hieman halvempi plus asennuskulut ja useiden viikkojen odottelu. Emmehän me nyt koko konehuonetta tarvinneet uusia, joten päätimme seuraavana päivänä jatkaa matkaa. Ensin kohti Utklippania purjeet ylhäällä ja koneella tyhjäkäyntiä 2-3 solmun vauhtia. Melkein ehti tulla toivoton olo kunnes tuuli lopulta nousi. Päätimme suunnistaa kohti Simrishamnia, koska siellä oli tiedossa veneen korjaamiseen hyvää osaamista. Paatti vedettiin telakalle ja asentaja kömpi sisälle pyörittelemään vetoakselia. Kävimme viereisessä kuppilassa syömässä kun sillä välin vene oli laskettu takaisin veteen. Testiajo ja jurinat oli poissa, huh mikä helpotus. Syynä oli ennen lähtöä Helsingissä vannasputken päähän vaihdettu ”kumitötsä”, jota asentaja suuntasi hieman eri asentoon vetoakseliin nähden. Vika lienee koneen löystyneissä kumityynyissä, jotka tulemme uusimaan talviseisokin aikana.

Aamuvarhaisella eteenpäin. Koska tuulen suunta oli meille suotuisa, vedimme läpi yön itäisissä tuulissa ja päädyimme Heiligenhafeniin. Autopilotti huolehti ohjauksesta.  Täällä olimme vuonna 2014 Ericalla etsimässä uutta paattia joka sitten löytyi Tanskasta. Uuden veneen ominaisuuksiin olemme edelleen tosi tyytyväisiä, tukeva/vakaa, edellistä venettä paremmat purjehdusominaisuudet, mutta ei niin kaunis kuin Erica.

Otimme seuraavana päivänä suunnan kohti Kielin kanavaa. Viranomaiset tekivät kuitenkin matkasta kolmanneksen pidemmän, sillä alueella oli menossa ampumaharjoitukset. Suoran reitin sijan jouduimme tekemään talvisotakoukkauksen vihollisen selustaan. Kielin kanavan sulutuksineen hoitui vanhalla rutiinilla, joskin mitään maksuja ei enää peritty.   

Brunsbüttelissä asetimme seuraavaksi tavoitteeksi Den Helderin. Sen olisi näin jälkikäteen voinut jättää väliin. Sääennuste lupasi alkuun ihan maltillisia kelejä. Tuulen suunnathan voivat muutaman vuorokauden legeillä vaihdella, mutta kovat matalapaineet on hyvä ohittaa.  Ensin lähdimme Elbellä hieman oikomaan perässä tulleen veneen mennessä samaan suuntaan. Purjehdimme kartan mukaisia kardinaali merkkejä seuraten. Vesi oli laskussa ja sen mukaisesti virtaukset lisääntyivät ja syvyysmittari alkoi huolestuttavasti näyttämään alenevia syvyyslukemia (3- 4 m).  Sydän pamppaillen ajoimme jo kääntyä takaisin kun löysimme virtausten välistä aukon kohti syväväylää.  Hiekkadyynien siirtymisistä olin kuullut monien puhuvan, mutta pitihän siitä saada omakohtainenkin kokemus (annapa olla viimeinen kerta). Helgolandin jälkeen tuulen käännyttyä vastaiseksi käynnistimme moottorin ja otimme isopurjeen avuksi. Laskelmieni mukaan polttoainetta piti riittämän vielä hyvän aikaan, vaikka mittari alkoi näyttä jo punaista. Niinpä sammutimme koneen ja otimme purjeet käyttöön.  Vastaista apparaattituulta oli 7-10 m. Ei se mitään, sillä jossain vaiheessa saimme vielä reippaan vastavirran, jopa niin että yhden luovin jälkeen huomasimme olevamme samassa pisteessä kuin missä vendasimme.  Jossakin vaiheessa luovimista vene nousi rannan läheisyydessä selkeästi paremmin. Siispä aloimme ottamaan 15 minuutin luovipätkiä. Tätä kesti noin neljän tunnin ajan, kunnes oli pakko ottaa kone käyttöön jotta olisimme jotenkin päässeet eteenpäin pois kalastusalusten seasta, joita oli tosi paljon. Moottoroimme vain muutaman hetken kun koneen kierrokset putosivat aallokossa. Moottori oli pakko sammuttaa ja ottaa purjeet käyttöön. Niinpä sitten kuitenkin jouduimme pimeässä luovimaan kalastusalusten seassa.  Vaikutti jo siltä kuin ne olisivat vainonneet meitä. Tämän kaiken lisäksi helikopteri alkoi rämistelemään taivaalla, teki useita ilmalentoja yläpuolellamme ja lopulta alkoivat valonheittimillä piirtää veden pintaa, ikään kuin etsien jotakin. Kovaäänisestä huudeltiin jotain josta emme saaneet selvää.  Nostin kättä tervehdykseksi ilmoittaakseni että kaikki on kunnossa.  Lopulta he ottivat yhteyttä vhf:ään ja kyselivät veneen tiedot, mistä ollaan ja minne menossa. Voihan nenä, kovassa tuulessa, keskellä yötä Eu:n sisällä mitä vielä… moiseen emme ole koskaan ennen joutuneet.  Luoviminen jatkui aina Den Helderin satamaan saakka, yhteensä 32 tuntia. Siitä otimme hinauksen, koska koneen toiminnasta ei ollut mitään varmuutta.

Satamassa polttoaineen määrän tutkiessani totesin sitä olleen vielä 64 litraa jäljellä. Missä lienee vika, se täytyy selvittää myöhemmin.

Matka jatkui purjein kohti muutaman päivän kuluttua kohti Scheveningenin satamaan.  Lähdimme samaa matkaa toisen purkkarin kanssa. He ottivat kuitenkin pohjoiseen päin menevän kurssin ja me tieten etelään menevän suunnan. Vene häipyi horisonttiin ja jossain vaiheessa huomasimme sen olevan reilusti meidän edellämme. Hepä osasivat ottaa paikalliset myötäiset merivirrat huomioon kun me menimme vain 4 solmua eteläisempää suuntaa. Toisen perässä peesaamisessa saattaa kuitenkin käydä kuten Virosta Helsinkiin peesaamaan lähteneet veneilijät jotka löysivät itsensä Suomen Turusta. Meillä oli myös käytettävissä virtataulukot ja jopa selkeät sellaiset, mutta eivät ne paljoa karttalaatikossa auttaneet. Kaikesta huolimatta upea purjehduspäivä pitkästä aikaa.  Scheveningenin satamasta maininta lokikirjassa, ”ruma kaupunki ja satama oli parkkihallia muistuttava pysäköintialue”. Satamassa ei näkynyt ketään jolle olisimme suorittaneet satamamaksun, joten selvisimme maksutta kyseisestä parkkihallista.

Zeebrückeniin jouduimme edelleen moottoroimaan iso ylhäällä vastaisessa 1-3 metrin tuulessa. Yhdistelmä antoi hieman lisävauhtia ja esti pahimman sivuttaisvispauksen.

Calaisiin matka jatkui osin koneella avittaen melko kevyessä myötätuulessa ja myötävirrassa aina Dungerquen kohdalle saakka. Tämän jälkeen tuuli kääntyi vastaiseksi yhtä kevyenä sataman edustalle saakka.  Kevyet takatuulet ovat kaikkein epämiellyttävimpiä kun siihen lisätään vielä isojen vesien 5-6 metrin loivat pitkät aallot ja Pohjanmeren merivirrat. Mikään purjekombinaatio ei toimi, vene keikkuu epämääräisesti. On vain kiilattava itsensä johonkin nurkkaan jottet lennä purkista ulos.  Lisäksi takatuuli pyörittää ikävästi savukaasuja kipparin ja henkilökunnan nenään, mikä ei ruokahalua tai yleistilannetta juurikaan kohota. Sataman edustalle tullessa tuuli nousi ja jouduimme odottamaan muiden veneiden joukossa sataman sulkuportin ja sillan avautumista aika pienessä tilassa. Sisään tähän satamaan pääsi vain tietyin ajoin ennen ylä- ja alavettä. Satamassa oli remontti, joten vieraspaikkoja ei ollut. Ranskalaiset veneilijät opastivat meidät täyden sataman yhteen sopukkaan.  Vieressämme oli paikallinen veneilijä jota katselin, että onkohan Jussi Kanarialta saapunut tänne. Miehessä oli muutakin yhtäläistä kuin samaa näköä, mutta vene ei sopinut kuvaan. Hän opasti ja ajelutti autollaan meitä Calaisissa.

Calaisista otimme suunnan Cherbourgiin, jonne oli matkaa 160 mailia. Luvassa oli taas takatuulta, joten konevoimin myötäisten virtausten saattelemana ajelimme eteenpäin. Satama on suuri, vieraspaikkoja 250 ja veneen huoltoon ja korjaukseen löytyy kaikenlaista osaamista.  Kaupunki ei ihmeemmin sävähdyttänyt ennakko-odotuksista huolimatta. Kauppa oli kaukana ja valikoima tosi surkea.  Kävelyreitin varrella oli Napoleonin patsas.  Maestro istui vauhdikkaan näköisen hevosen selässä ja kyllä siinä häivähdys Pikku Napoleonista oli havaittavissa. Silti pitäisin ehkä enemmän Marskin patsaasta, jos nyt tällaisista monumenteista olisi parempi valittava. 

Seuraavana päivänä lähdimme tankkauksen ja bunkrauksen jälkeen kohti Guernseytä. Edessä oli Cap-de-la Haguen niemen kärki, johon voimakkaisiin jopa 9 solmun merivirtoihin on syytä mennä oikea-aikaisesti. Oikean ajoitukseen on Reedsin opus välttämätön jota Arja lukee suvereenisti. Kippari kuuntelee ohjeita ja katselee karttaohjelmasta samoja asioita, joskin siellä haarukka on ajoituksen osalta laveampi, mutta pärjää kyllä silläkin. Niinpä osuimme nappiin myötävirtojen osalta. Veneen nopeus kevyessä sivutuulessa oli 10 solmun paikkeilla useita tunteja. Purjehduksesta voi todeta että oli fiilistelyä ja ison meren tunnelmaa. Neeti puski genoa ja iso ylhäällä isojen aaltojen seassa sivuvastaiseen, tulevien pienempien aaltojen lävitse. Meno oli räväkän vauhdikasta.

Sitten Modermaganin ja Visbyn välisen legin emme ole tuuliperäsintä käyttäneet. Ohjauksesta on huolehtinut edelleen autopilotti ja kippari fiilisten mukaan.  Useat etapeista ovat olleet päivämatkoja ja tuulet hyvin vaihtelevia. Koneajossa tuuliperäsintä ei tarvita ja tähän saakka hyvin epävakaat tuulet eivät ole houkutelleet tuuliperäsimen ottamista käyttöön.

Vietimme useita päiviä Guernseyn satamassa, vuorovesien vaihtelua, (8 m) vesien sisään ja ulos virtauksia sataman kynnyksen yli ihmetellen ja hienoon kaupunkiin tutustuen.  Paikasta oli vähän sellainen ”juppi”porukan mielikuva. Sellaista emme havainneet. Turisteja virtasi redillä olevista laivoista sisään ja ulos, joskus kaduilla jopa ruuhkaksi asti, vaikka elimme jo syyskuun puoltaväliä.

Sitten matkaan kohti Camaret Sur Meriä. Matkalla oli kolme reipasta myötävirtaa ja kaksi vastaista. Tuulta oli 2-3 metriä kokonaisen vuorokauden joko suoraan takaa tai edestä.  Mitäpä siinä muuta voit kuin kuunnella koneen jyrinää. Osuimme taas hyvän suunnittelun ansiosta oikea-aikaisesti Brestin kulman isoon virtapaikkaan.

Camaret Sur Meer on kaunis vanha kaupunki kapeine kujineen. Vietimme täällä lähes viikon odottelemassa sopivaa sääikkunaa Biskajan ylitykseen. Vastaisiin tuuliin olimme kyllästyneet ja odottelimme tuulten kevenemistä ja kääntymistä suotuisampaan asentoon. Käytössämme on useita tahoja tuuliennusteiden katsomiseksi, joista paras ja havainnollisin on Windyty, suosittelen. Katsoimme sieltä muun muassa kerholaistemme viikonloppupurjehdusten tuulitietoja kohti Särkilahtea. Aikamoisia myräköitä näyttivät olleen, jotka saamiemme tietojen mukaan myös pitivät paikkansa.  

”Lätäkön” ylitys on joskus voinut olla ihan oikeasti rankka kokemus, sillä kovin monella veneilijällä ei ole ollut samalla tavalla saatavilla pitemmän jakson tuulitietoja kuten nyt. Kymmenen vuotta sitten me lähdimme sään suhteen aika kevyin tiedoin matkaan. Fahlmoutissa katsoimme satamakonttorin seinältä parin kolmen päivän tuulitiedot ja sitten menoksi. Silloin purjehdimme kuitenkin hyvällä tuurilla miellyttävissä ja sopivissa tuulissa Biskajan ylitse La Corunan kulmille.

Lähdimme purjein kohti La Corunaa satamasta ulosajon jälkeen. Seuraava ja viimeinen reippaan merivirran Ponte Du Pazin kapeikon virtapaikka oli edessä johon saavuimme tuntia liian aikaisin.  Vastavirta ei ollut enää kovin mittava mutta purjehtien meno kevyessä tuulessa oli vain parin solmun luokkaa.  Niinpä aloimme moottoripurjehtimaan. Myötävirta tuli kuitenkin kapeikon jälkeen avuksi ja huitelimme pelkin purjein7 – 8 solmun tietämissä eteenpäin aina puoleen yöhön saakka. Aallokko oli tosin ikävästä suunnasta pitkän aikaa. Sitten tuuli kääntyi taakse ja putosi 2-3 metriin. Taas oli kone käynnistettävä, jota sitten kestikin koko vuorokauden. Välillä yritimme tuulen noustessa purjehtia, jota usein kesti juuri sen aikaa kun olimme saaneet rätit ylös. Näin jatkoimme koko loppumatkan. Jotakin hyvää koneajosta seurasi, sillä saimme tarkat tiedot kuluneesta polttoaineen määrästä ja käyntitunneista. Moottorin kierrosluvun ollessa1800 krm/min kulutus oli 2,2 litraa tunnissa ja veneen nopeus n. 6 solmua.

Saavuimme La Corunaan2,5 vrk lähdön jälkeen. Matkaa kertyi 345 m josta purjein pääsimme ¼ osan matkasta. Onneksi Pohjanmeren rannat merkittävine merivirtoineen ovat takanapäin, ei yhtään harmita. Tästä eteenpäin kohti Portugalia veden korkeuserot ovat huomattavan paljon pienemmät (3-4 m), eikä merivirroilla ole enää oleellista merkitystä.

La Corunaan tulimme jo neljättä kertaa. Siispä meillä oli hyvät fiilikset mennä tuttuihin paikkoihin kuten La Leonessan Jamoneria kuppilaan nauttimaan tunnelmasta ja tapaamaan tuttuja tarjoilijoita.

Seuraava pysähdyspaikka Oli Ria Camariñas.  Aamu oli viileä mutta auringon tullessa esiin saimme ottaa sortsit käyttöön. Tuuli pyöri ympyrää muutaman metrin voimalla ja jouduimme ajamaan koneella koko päivän. Kokeilin taasen pyytää makrillia mutta ilman tulosta. Johtuneeko se vuodenajasta, sillä edelliskerralla heinäkuun tietämissä samalla vieheellä kalaa tuli useampi kappale kerralla. Menimme ankkuriin vanhaan tuttuun paikkaan ja mitä siellä odottikaan. Pentteristä valmistui Erican elukkakeittoa, se kyllä kruunasi tuulettoman päivän (ohjeen voit poimia tämän jutun lopusta)

Seuraava legi meni samoissa tuulettomissa olosuhteissa Ensenada de Murokseen. Muutaman kerran nostimme purjeet ja pääsimme joitakin maileja eteenpäin. Ankkuroimme Muroksen korkeiden kukkuloiden ympäröimään lahteen. Nyt oli kipparin vuoro tehdä pöperöt ja se oli kyllä niin huonoa että kaadoin sen partaan yli.  Mietin hetken olisiko se pitänyt toimittaa ongelmajätelaitokselle.  Puolustuksekseni todettakoon, ettei osuuteni ollut lainkaan vaatimaton. Minä nimittäin avasin ja lämmitin Ranskasta ostetun, ilmeisesti jotain hapankaalin sukua olevan Mössön. Itse raaka-aineen hankintaan osallistuin kantamalla sen veneeseen.

Aamulla läksimme sumuiselle ja taas tuulettomalle merelle kohti Baionaa. Pääsimme pari tuntia purjein jonka jälkeen kone käyntiin. Delfiinejä on aika ajoin näkynyt, niin nytkin pari kisaili veneen edessä. Kaupunki vaikutti tosi viehättävältä. Siellä olisi kiva piipahtaa talvipurjehduksella sortseissa.

Meillä oli aluksi aikomus jäädä Povoa De Varziin talveksi. Matkalla kuitenkin vertailimme eri paikkojen yhteyksiä kotimaan suuntaan ja valitsimme sitten Cascaisin. Matkalla saimme muutaman puhurin ja noin viisi tuntia purjehdittu jopa genaakkeri laitettiin valmiusasentoon. Purje jäi vielä kannelle odottamaan sopivampaa keliä. Vanha kaupunki hurmasi meidät kuten käydessämme aiemmillakin kerroilla kapeine katuineen ja hienoine rakennuksineen.

Vietimme Povoa de Varzimissa seuraavan päivän sumuisessa ja tuulettomassa säässä ja hyvä niin, sillä seuraavana päivänä saimme genaakkerin ja isopurjeen käyttöön. Tämä oli ensimmäinen genaakkeripurjehdus matkan aikana. Olen aina pitänyt tätä settiä yhdestä parhaista avomerellä sivu/myötäisissä tuulissa. Vene kulkee vauhdikkaasti ja isoissa aalloissa kulku on vakaata verrattuna normaali purjeyhdistelmään.  Saavuimme Aveiroon yhdeksän tunnin legin jälkeen. Tuulta jouduimme odottamaan puolille päivin, jolloin saimme genaakkerin ylös. Sillä me sitten seilasimme satamaan saakka.  Ankkuroimme ei nyt niin päätä huimaaviin maisemiin kuin mitä aiemmin. Täällä oli kuitenkin jo kuusi muuta venettä ankkurissa matkalla kohti etelää.

Läksimme matkaan sakeassa sumussa kohti Figueira da Fozia. Nyt oli tutka tarpeen väistellessämme kalastuspaatteja, joilla kaikilla ei välttämättä ole ais- järjestelmää, jotta alus näkyisi plotterissa. Iltapäivällä tuuli nousi ja saimme myötätuulipurjeet toistamiseen käyttöön. Meno oli reippaanlaista jopa niin, että kipparilta taisi muutama hiio-hoi karjahdus kaikua ilmoille. Niemen kärjessä ennen satamaa tuuli nousi jo 8-10 metriin/s ja sitten tuli kiire kannelle pudottamaan purje. Joku hemmetin kumiviritelmä nostinköydessä oli kierähtänyt ylhäällä vanttien ympäri. Alas vedettäessä sain pistää koko 75 kiloisen painoni saadakseni kuminarun irtoamaan vantista ja vedettyä purjeen pussiin.  Nyt sai kumiheepeli kyytiä. Genaakkerin pussitus kovassa tuulessa olisi sujunut paljon helpommin, mikäli olisin avannut fokan tuulisuojaksi genaakkerin eteen. Enhän tuota älynnyt, vaikka viimeksi pari vuotta sitten samainen homma oli rutiinia.

Laitoimme seuravan päivän tavoitteeksi pysähtyä ennen Cascaisia yhdeksi yöksi Penicheen. Sinne oli matkaa noin 30 mailia.  Tuuliennusteet lupasivat kahdeksaa metriä, mutta ilmeisesti rannikon läheisyydessä tuulta ei sitten ollut nimeksikään. Ajoimme noin kuusi mailia rannasta ulos, ei tuulta.  Aallokko oli kyllä ihan kiitettävää eikä purjeista ollut mitään apua keikutuksen hillintään.  Elikkä se niistä hyvistä tuuliennusteista.  Opaskirjat varoittelivat Penichen sataman kalastaja alusten nostavan satamassa isoja aaltoja nopeusrajoituksesta huolimatta.  Yritimme ensin mennä laituriin, jossa oli harvakseltaan veneitä kyljittäin. Sitten ajoimme ankkuripaikalle, jossa ankkuri vain kolisi pohjassa. Hollantilaiset olivat poijussa ja pyysivät viereensä. Saimme tuskin veneen kiinni kun kalastaja-alus ohi mennessään nosti isot aallot ja sen tietää mikä rytke siitä syntyi. Häippäsimme laiturin luokse ja totesimme, ettei tänne kannattanut jäädä, joten lähdimme yötä vasten kohti Cascaisia.

Matkaa oli jäljellä vielä noin 40 mailia. Tuulta ei lainkaan mutta onneksemme aallokko oli laskenut selvästi. Koneella sitten rytkimme satamaan, jossa olimme tasan kello 24. Jäimme yöksi laituriin koisaamaan.

Aamulla satamahenkilökunta ohjasi meidät talvipaikkaan. Satama on erittäin suojainen ja veneitä kiitettävästi, välillä laiturit ovat lähes täynnä mm. Saksasta, Hollannista, Ruotsista ja yksi vene myös Suomesta meidän lisäksemme. Osa jatkaa matkaa kohti Kanariaa ja ARC purjehdusta Karibialle. Me jäämme talveksi paikkaamaan muutamia veneen korjaukseen liittyviä asioita joita matkaan varrella on ilmennyt ja joita ei lyhyen lähtötestausten aikana tullut ilmi.

Suomestaa lähdön viivästyessä oli siis isona peikkona kovat syystuulet.  Tällä kertaa se ei pitänyt paikkansa päinvastoin, tuulet olivat surkeita, usein joko kevyttä suoraan takaa tai suoraa edestä.  Matka kesti kaikkiaan kahdeksan viikkoa ja maileja kertyi 2293.  Satamissa olimme 23 kokonaista päivää ja yön ylittäviä purjehduspäiviä tuli kymmenen kappaletta.

Aiomme viettää täällä aikaa tutustumalla Portugalin ja Espanjan maisemiin ja kaupunkeihin. Käymme jonkin legin purjehtimassa lähialueilla, mutta pääsääntöisesti asustamme täällä Cascaisissa. Kevät kertoo minne suuntaamme… siitä on jo joitakin ajatuksia heitelty.

Hyvää  syystalven alkua kaikille blogiamme seuranneille!
Cascaisin merenneito












 











   

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti