Tiistaina kävimme vielä ennen lähtöämme kylillä laittamassa
muutaman kortin postiin ja ostamassa pienen maton pentteriin.
Päivä oli pilvinen
mutta lämmin. Pääsimme lähes koko matkan Madeiran itäpäädyssä olevaan Baía
d´Abran ankkuripaikkaan purjein. Mahtava paikka, jyrkkien kallioiden ympäröimä.
ihmiset vaelluspoluilla näyttivät pikku muurahaisilta kiivetessään rinteitä
ylös ja laskeutuessaan seuraavaa rinnettä alas.
Tuuli puhalteli kallioilta
reippaanpuoleisesti (noin 8 m/s) jo ankkuria laskiessamme, mutta arvelimme se
laantuvan illan tullen. Aallokkoa ei juurikaan ollut, sillä tuuli tuli rannalta
päin. Nautimme siis kaikessa rauhassa ilta-aterian ja nautimme maisemista.
Nautinto
alkoi hiipua illan tullen ja tuulen innostuessa puhaltelemaan oikein kunnolla.
Mittasimme puuskissa jopa yli 16 m/s. Ankkuri toki piti, mutta revitys oli
melkoista tuulen hetkellisesti laantuessa ja sitten taas villiintyessä
uudelleen. Nukkuminen oli sitä ja tätä, kunnes tuuli hiukan tasaantui puoli
kolmen jälkeen yöllä. Huokasimme aamulla helpotuksesta saadessamme ankkurin
irti ilman hankaluuksia. Hiukan jännitti, että josko se olisi juuttunut
jonnekin kiven koloon tai muualle yöllisessä revityksessä.
14,3 mailin
purjehdus pitkin komeata Madeiran rantaa sujui leppoisasti. Viimeiset pari
mailia jouduimme moottoroimaan tuulen hyytyessä täysin.
Porto Santosta
lähtiessämme marinan henkilökunta kertoi meille, että heidän yrityksellään on
Funchalissa tarjolla noin 10 venepaikkaa – kannattaisi kuitenkin soittaa ensin.
Koska tiesimme, että Funchalissa on vain niukasti vierasvenepaikkoja, otimme
tiedon ilolla vastaan ja otin puhelinnumeron ylös. Valitettavasti kukaan vain
ei vastannut lukuisiin soittoyrityksiini. Se siis siitä!
Toinen marina vastasi,
ja vaikka marina oli täysi, meille arveltiin paikan löytyvän. Meidät ohjattiin
ensin ranskalaisveneen kylkeen. Siitä käsin kävimme sitten ilmoittautumassa
marinan konttorissa ja noin tunnin kuluttua (ruokatunnin päätyttyä) GNR:n
konttorilla. Tästä toimenpiteestä tuli mieleemme Juicen kappale poliiseista,
joista toinen osaa lukea ja toinen kirjoittaa… Homma saatiin kuitenkin
hoidettua!
Myöhemmin iltapäivällä meille tultiin osoittamaan uusi paikka. Taas
kerran saimme olla tyytyväisiä siitä, että Nereidi on aika pieni – ainakin noin
yleensä ottaen nykyisiin purjeveneisiin verrattuna. Ahtauduimme parin
paikallisen veneen väliin – yhtään leveämpää venettä paikalle ei olisi saatu
mahtumaankaan.
Näkymä Neetistä Funchaliin ja vuorille |
Johtuneeko sataman vähäisistä vieraspaikoista, että muurissa on
melko vähän suomalaisveneiden logoja. No, muisto Nereidin käynnistä siellä nyt
on joka tapauksessa.
Kaupunki vilisee turisteja ja turistipyydyksiä, laivoja,
veneitä, kauppoja, ravintoloita sun muuta on joka lähtöön. Kaunista täällä on,
puistot ovat todella hienoja ja vehreitä.
Porukkaa ajelutetaan merelle tällaisella... |
...tai tällaisella. |
Ajoimme köysirataa pitkin (11 € /
nenä) ylös yli 500 metriä korkealle Monten vuorelle. Maisemat vaunusta olivat
huikaisevat. Oli aika hassua ”lentää” alla olevien talojen ja pihojen
yläpuolella. Muutama talo oli aivan raunioina, mutta useimmat somia pikku
pihoineen jyrkillä rinteillä. Viime talvena rinteillä on ollut metsäpalo.
Kuolleita palaneita puita törrötti siellä täällä. Aluskasvillisuus ja pensaat
rehottivat jo vihreinä.
Montelta oli hienot näköalat alas kaupunkiin.
Köysiradan päätepisteen luona oli hienolta näyttävä puutarha, johon emme
kuitenkaan menneet tutustumaan. Vihreyttä, kukkia ja kukkivia puita näytti
olevan muuallakin ympäristössä vaikka kuinka paljon.
Pienen matkan päässä oli
”korikelkkamäen” lähtöpiste. Katseltuamme aikamme mäkeen lähtöjä ajattelimme
itsekin osallistua tähän huviin. Valitettavasti olin varannut mukaan liian
vähän käteistä, joten läksimme ensin etsiskelemään pankkiautomaattia. Kuljeskelimme
pitkin kapeita katuja ja vielä kapeampia käytäviä talojen välissä ihaillen
samalla maisemia. Muutaman kerran tietä kysyttyämme rahaseinäkin löytyi - ja
sitten mäkeen!
Puujalaksisilla, kahden valkoisiin pukeutuneen olkihattuihin
sonnustautuneen herran ohjaamilla korikelkoilla lasketaan parin kilometrin
matka pitkin kaupungin katuja alas. Suoraan sanottuna kyyti hirvitti!
Kuljettajien mielestä luisto ei ilmeisesti ollut riittävä, koska muutaman
kerran pysähdyttiin lisäämään luistoa jalaksiin öljyisillä räteillä. Painelimme
melkoista haipakkaa mäkeä alas, mutkissa ja välillä suorallakin melkein
sivuttain, välillä taas niin lähellä seinää, etten uskaltanut pitää kiinni
käsinojasta etteivät sormet jää väliin. Polvet tutisivat, kun pääsimme alas.
Totesin, että ”ei ikinä enää!”
Mäkeä Montelta alas riitti vielä kävellä asti.
Harvoin kävellessä toivoo, että alamäki loppuisi. Tällä kertaa mäki oli niin
jyrkkä, että tasamaalle pääsyä alkoi toivoa jo paljon ennen mäen päättymistä.
Löysimme
aivan turistialueen vierestä pienen paikallisten suosiman kuppilan, jossa ruoka
on sekähyvää että edullista. Esimerkiksi ”Picado” eli paistettuja
lihakuutioista kirkkaassa kastikkeessa ranskalaisilla kahdelle hengelle, pullo
hyvää punaviiniä, herkullinen valkosipulileipä ja kaksi kahvia maksoivat vain
20 €. Toisena päivänä kävimme syömässä ”Macaroni”- ja possufileannokset (3,60 ja
3,70 €), samaisen punaviinin ja kahvit. Tätä laskua maksaessamme tosin kävi ilmi,
että viimeksi viini oli jäänyt laskuttamatta. Kallista ei ollut kuitenkaan!
Halli
on tavattoman hieno, kaksikerroksinen rakennus. Ensimmäisellä kerralla
käydessämme suurin osa kauppiaista oli jo lähtenyt pois eikä asiakkaitakaan
ollut paljoa, joten meillä oli hyvin tilaa ihastella rakennusta. Toisella
kerralla vihannesten ja hedelmien yltäkylläisyys huimasi päätä - ja valitettavasti myös väentungos. Kalaakin
oli tarjolla monenmoista, mutta valitettavasti noin 15 minuutin odottelun
jälkeenkään Kari ei onnistunut ostamaan meille makrillia. Jäimme kalatta.
Pysähdyimme
kiinnostuksella katsomaan korttipeliä hallin vierustalla. Kaksi miestä pelasi,
viisi seurasi kaiteen yli ja yksi ”osallistui” peliin äänekkäästi
kommentoimalla. Melkoinen meininki!
Leikimme turistia
HopOn-HopOff-turistibussiajeluilla. Toinen bussi kierteli kaupungilla ja
maailman toiseksi korkeimman kallion lähellä olevan kalastajakylän luona. Hienot
maisemat. Banaanit – erityisesti näihin olosuhteisin jalostettu lajike - kasvoivat
jyrkille rinteille pengerretyillä viljelmillä. Korkeammalla rinteillä
viljellään viiniä, varsinkin rypäleitä, joista tehdään kuuluisaa Madeira-viiniä.
Toinen bussi kiemurteli Montelle ja takaisin alas. Reitiltä oli mahtavat
näköalat yli koko Funchalin.
Suomalainen Petter, joka on tehnyt purjehdus- ja
vaellusbisnestä Funchalissa syksystä alkaen, kävi jutustelemassa Nereidissä
pariinkin otteeseen. Harkitsimme hetkisen levada-vaellukselle lähtemistä, mutta
koska se olisi bussimatkoineen vienyt koko päivän ja meillä alkoi jo purjehdusjalkaa
kutkutella, päätimme jättää vaelluksen kuitenkin väliin.
Kesän aikana
lauantai-iltaisin järjestetään ilotulitus. Tällä kertaa se oli noin 15 minuutin
mittainen esitys musiikin säestyksellä. Mahtipontinen esitys, jota kansa alkoi
kerääntyä odottelemaan jo hyvissä ajoin ennen h-hetkeä rantakadun varrelle ja jopa marinan merenvastaiselle muurille .
Sää koko Funchalissa oloaikamme oli
aurinkoinen ja välillä jopa tuskallisen lämmin. Valitettavasti satamassa oli
myös pieniä äkäisiä itikoita ja vielä pienempiä, lähes näkymättömiä ja vielä äkäisempiä
pikku hyönteisiä. Ne eivät kaikki kuolleet edes Raid-annokseen. Kun suojasimme
raollaan olevat luukut hyttysverkoilla, tuuletus ei ollut kummoinen eikä
riittävä - yöt olivat melkoisen piinallisia.
Maanantaiaamuna kävimme
aamusuihkujen jälkeen kirjautumassa ulos. Se oli huomattavasti helpompi toimenpide
kuin tullessa. Matkaa Gran Canarian Las Palmasiin oli edessä linnuntietä 284
mailia. Luvassa oli aluksi kevyttä takatuulta, jonka pitäisi loppumatkasta
vahvistua ja kääntyä sivutuuleksi. Meriveden lämpötila lähtiessämme oli 23,3
astetta.
1.
vuorokausi: Jouduimme moottoroimaan alkumatkan. Puolenpäivän jälkeen saimme purjeet vetämään,
väliin veisaten ja väliin isopurje ja genoa samalla puolella. Neljän jälkeen
aamuyöllä tuuli hyytyi kokonaan ja Volvo pääsi taas hommiin. Yö oli säkkipimeä,
ei kuuta eikä tähtiä näkyvissä. Lämmintä kuitenkin, emme edes virittäneet
pappakuomua yön ajaksi. Ensimmäisen vuorokauden saldo 116 mailia.
2.
vuorokausi: Yritimme puolenpäivän maissa
purjehdusta edelleenkin kovin kovin kevyessä takatuulessa, ensin veisaten
isolla ja genoalla, sitten genaakkerilla. Turha vaiva. Vene keikkui sinne tänne etenemättä juuri lainkaan.
Aurinko helotti kuumasti ohuen pilviverhon läpi koko päivän. Veden lämpötila
nousi jo 25,7 asteeseen. Illan hämärtyessä vihdoin viimein saimme kalan –
ensimmäisen koko matkalla! Hieno 4-kiloinen bonito pisti oikein kunnolla
vastaan, mutta saimme kuin saimmekin sen veneeseen!
Kalaoperaation jälkeen
tuuli näytti taas viriämisen merkkejä ja levitimme purjeet – pannaksemme ne
lähes saman tien taas kasaan.
3.
vuorokausi: Tuuli kääntyi sivulle ja virkosi niin
reippaaksi, että kallistuksen vähentämiseksi laitoimme ison 1-reiviin ja
etenimmekin mukavaa vauhtia kohti määränpäätä. Valitettavasti heti päästyämme
Gran Canarian kupeeseen tuuli moinasi taas ja jätti jälkeensä vain inhottavan
sekavan aallokon. Koska halusimme päästä
marinaan konttoriaikaan, käynnistimme koneen ja kiinnitimme köydet
vastaanottolaituriin 288 mailin jälkeen. Aikaa kului 56 tuntia, joista
jouduimme moottoroimaan 30 tuntia.
Ilmoittautuessamme meiltä kysyttiin ensimmäisenä, että olimmeko
tehneet ennakkovarauksen. Kaveri vähän pyöritteli päätään kun kerroimme, että
emme olleet tehneet sitä. Kovasti hän selitti meille, että ennakkovaraus olisi tarpeen,
kun ARC-veneetkin alkavat kohta saapua marinaan. (Huom! ARC lähtee kohti Karibiaa marraskuun
loppupuolella…)
Paikka löytyi kuitenkin 1.9. saakka. Sen jälkeen jatkoa voidaan
katsoa sen mukaan, miten ARC-veneitä alkaa tulla marinaan. (Viimeksi tulimme
tänne 25.9. ja paikka löytyi…)
Noin kello 19 Nereidi oli kiinnitettynä
tilapäiseen kotilaituriinsa. Pontevan raivaustyön jälkeen istahdimme nauttimaan
kuohujuomaa onnistuneen uuden etapin suorittamisesta
Toivotamme kaikille oikein
mukavaa juhannusta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti