Santa Maria -> Porto Santo

1.       vuorokausi: Päästyämme ”irti” Santa Marian katveesta saimme purjeet vetämään – isopurjeen 2-reivissä ja genoan vähän sisään rullattuna. Puolikuu valaisi taivaltamme. Yöllä iso rahtilaiva ajoi aivan keulamme editse sotkien siinä vaiheessa jo aivan kevyen purjetuulemme täysin vähäksi aikaa. Päivän purjehdimme kevyessä tuulessa, tiukassa tuulikulmassa ja ihanassa auringonpaisteessa. ”Bikinipurjehdusta”. Vuorokauden saldo 102 mailia.

2.       vuorokausi: Reivasimme ison ensin 2-reiviin yöksi. Tuulen vähentyessä kello 1:20 vaihdoimme 1-reiviin taaskin puolikuun valossa. Tuuli hyytyi täysin aamun sarastaessa ja käynnistimme moottorin.

Puolenpäivän jälkeen delfiiniparvi ohitti meidän tehden ennen näkemättömän huimia loikkia aallokossa. Pian sen jälkeen saimme taas purjeet töihin. ”Bikinipurjehdus”päivä. Vuorokauden saldo 124 mailia.

3.       vuorokausi: n. klo 22 laiva meni edestämme noin 8 mailin päästä (näkyi AIS:issa), eikä siitä näkynyt valon pilkahdustakaan… kumma juttu. Edelleen kauniissa kuutamoyössä noin kello 03 jouduimme toteamaan purjehduksen toivottomaksi ja käynnistimme koneen pariksi tunniksi.

Tähtitaivas oli upea! Itäisellä taivaalla loisti yksi tähti niin kirkkaana ja matalalla, että piti moneen kertaan katsoa, että onko kyseessä purjeveneen mastovalo. Tulin katsoneeksi meriveden lämpötilan, joka oli ällistyttävät 21,3 astetta! Ilmankos ei enää yölläkään viluttanut!

Aamuhämärissä tuuli heräsi taas ja saimme purjeet töihin. Erivärisiä vieheitä oli uiskennellut perässämme valoisat ajat ja puoliltapäivin toiveemme heräsivät kelan alkaessa surrata. Turhaan. Saimme saaliiksi vihreän narunpätkän. Bikinipurjehduspäivä. Reivasimme taas ison illan tullen yötä vasten. Vuorokauden saldo 143 mailia.

4.       vuorokausi: Seilasimme isopurje 1-reivissä ja fokalla vaihtelevassa 45 – 60 asteen tuulikulmassa. Pohjoisen-koillisen välinen tuuli oli ailahtelevaa ja tuuliperäsin ei oikein kaikin ajoin tahtonut pysyä mukana ja vaati jatkuvaa rassaamista. Päivä oli pilvinen mutta kuitenkin lämmin. Saimme Porto Santon näkyviin kello 17.25. Vuorokauden saldo 141 mailia.

Valitettavasti emme ihan ehtineet satamaan valoisan aikaan. Koska emme saaneet pimeässä mitään tolkkua vastaanottolaiturista, emmekä myöskään havainneet opaskirjan mukaisia ”moorings”:eita, päätimme laskea ankkurin aallonmurtajien suojaan laitureiden läheisyyteen.  (Moorings: pohjassa olevaan painoon kiinnitetty köysi, johon veneet kiinnitetään. Poijun sijasta kellukkeena käytetään kelluvia esineitä, täällä näköjään lepuuttajia.)
Kello 22, 506 mailin matkan jälkeen saimme todeta taas yhden legin suoritetuksi. Moottoria jouduimme käyttämään 10,9 tuntia.
Kala on ollut tiukassa tällä reissulla. Nytkin vedimme perässämme kolme päivää erivärisiä vieheitä, mutta ilman tulosta. Samaisilla vieheillä on aiemmin saatu tonnikalaa ja doradoja… Delfiinejäkin näimme vain muutaman kerran – sen joukkohyppelyn lisäksi vain muutaman kerran pari yksinäistä kulkijaa.