Cascais / viikko 52

Joulunpyhistä toipuaksemme päätimme käydä tutustumassa Lissaboniin. Ostimme 24 tunnin matkailijaliput, jotta voisimme junamatkojen lisäksi ajella kuuluisilla raitiovaunuilla vaivattomasti ja ilman lippuhässäkkää. Ajelematta jäi, sillä joka ikinen oli täyteen ammuttu eikä meitä kiinnostanut ajelu sardiinipurkissa. Kävi selväksi, että portugalilaisilla tosiaankin on lomaa joulun välipäivinä, sillä väkeä – siis muitakin kuin ulkomaalaisia - oli liikkeellä paljon.
Rautatieaseman lähellä olevan suuren aukion keskellä oli pramea patsas, josta ei yksityiskohtia puuttunut (kuten ei muistakaan keskustan vanhemmista patsaista – huh!). Aukion laidalla oli riemukaari ja toisella reunalla erikoisesti koristeltu joulukuusi. Riemukaaren alta kuljeskelimme pitkin kauppojen reunustamaa turistikatua ja ällistelimme sivukaduilla ravintoloiden määrää.
Löysimme hissin, jolla ajoimme vanhan kaupungin rinteelle. Näköalat yli Lissabonin kattojen olivat hienot. Kuljeskelimme pitkin vanhan kaupungin (Alfama) kapeita katuja, kujia ja rappusia sinne sun tänne. Hiukkasen ränsistynyttä siellä näytti olevan.

Seuraavaksi halusimme ajaa kuuluisalla 1902 rakennetulla (kuulemma) Eiffelin tornin innoittamalla 30 metrin korkeuteen vievällä hissillä Bairro Altoon eli yläkaupunkiin. Päädyimme kuitenkin kapuamaan sinne jalkaisin, sillä hissiin oli ainakin sadan henkilön jono, joka ei näyttänyt lainkaan etenevän. Lisää vanhoja taloja, kauppoja ja ravintoloita ja komeita jouluvaloja katujen yllä.
Ennen Cascaisiin paluuta kävimme rautatieaseman luona syömässä. Paikka oli nimeltään TimeOut Market, ja sitä reunusti laskujeni mukaan ainakin 35 erilaista ravintolaa. Tarjolla oli kaikkea intialaisesta sushiin ja portugalilaisesta hampurilaisiin. Ruokapöydät ja baarijakkarat olivat alueen keskellä. Vilinä, meteli ja tungos oli melkoinen, sillä osuimme sinne portugalilaisten lounasaikaan eli noin klo 14.30. Saimme kuitenkin hampurilaisemme tilattua ja sitkeän yrittämisen jälkeen vielä jakkaratkin allemme.

Koko päivän kävely ja ruokailu sen päälle saivat aikaan sen, että molemmat vedimme pikku unoset kotimatkalla.
Otimme vuoden 2017 vastaan kahteen kertaan: Ensin katsoimme Kansalaistorin esityksen netti-tv:stä ja kilistimme 100-vuotiaalle Suomelle klo 22 Portugalin aikaa. Vähän ennen klo 24 täkäläistä aikaa läksimme ulos katsomaan portugalilaisten uudenvuoden viettoa. Marinan ravintolat olivat melko täynnä ja porukkaa tuli myös kaupungilta päin marinarakennuksen katolle ilotulitusta katsomaan. Hyvin sieltä näkyikin Cascaisin, Estorilin ja vielä siitä itäisempiäkin ilotulituksia.
Jääkaappiepisodikin alkaa lähestyä loppuaan. Täytyy sanoa, että olemme saaneet sähkömieheltämme (Venepalvelut Innoset) aivan erinomaisen hyvää palvelua. Hän on tilannut meille uuden laitteen Saksasta ja sen pitäisi tulla meille tänne parin viikon sisällä.
Aurinko helli meitä koko vuoden viimeisen(kin) viikon. Yölämpötilat olivat alimmillaan noin kuusi astetta, mutta päivällä mittari näytti 14 – 16 astetta ja päivisin kesävaatteille on ollut käyttöä. Heti auringon mennessä mailleen on saanut sitten alkaa kaivella lämmintä vaatetta esille.
Vuoden 2017 ensimmäinen päivä olikin sitten jo pilvinen ja illalla alkoi tuulla – sitä ääntä emme ole saaneetkaan kuulla muutamaan viikkoon! Tänään maanantaina onkin sitten puhaltanut oikein kunnolla – näin Nereidin mittarissa 21 m/s! Sateettomana hetkenä kävimme ihailemassa aaltojen vyörymistä aallonmurtajaa vasten. Huikeaa!
Tätä kirjoittaessani (klo 19.30) sataa kaatamalla. Vaikka aallonmurtaja meitä suojaakin, jostain tulee virtauksia ja tuuli tarttuu takilaan. Neeti nykii laiturissa ja keinahtelee niin, että limsapullo oli pudota pöydältä.

Moottoristakin tuli hetki sitten uutisia: se on ”almost ready for shipment (5-9 january)”. Odotamme jännityksellä, kauanko sen matka tänne kestää. Kyllä olisi mukava jo päästä tästä satamasta merelläkin käymään!

Oikein onnellista alkanutta vuotta kaikille!