Jolly Harbourin erinomainen dingilaituri. Vertaa... |
Kapteeni kertoo: Veneen nopeus oli noin 7 kn. Laitoin kelan
jarrua tiukemmalle, pudotimme fokan alas, siltikin menimme 5 solmua. Tässä
välissä kala pääsi syöksymään sivuaaltoon, kela valitti ja lopulta se onnistui
saamaan siiman poikki ja paineli tiehensä mukanaan kallis viehe. Vieheen
menettäminen harmitti enemmän kuin kalan. Hankin sen Madeiralta tosi kalastajien
vihjeen perusteella. Samanlaista ei ole vielä löytynyt. Harmistuksesta
selvittyäni vaihdoin kelaan uuden, 40 kg siiman, jotta ainakin viehe jäisi
siiman päähän.
Neviksen korkein huippu on yli kilometrin korkuinen ja se
näkyi jo kauas merelle. Saaren suojanpuolen rannalla on pitkästi hiekkarantaa. Opaskirjan
ohjeessa neuvotaan käyttämään poijuja mikäli mahdollista, ja onneksi löysimme
vapaan. Vieressä oli toinenkin vapaa, johon juuri ennen meitä tullut vene
yritti kiinnittyä huonolla menestyksellä. Yrittivät ja yrittivät, moneen
kertaan. Viimein mies hyppäsi köysi kädessä veteen vaimon jäädessä ruoriin - todetakseen,
että poiju oli rikki eikä siinä ollut laisinkaan kiinnitysköyttä. Joutuivat
menemään ankkuriin
Meillä oli parempi onni ja kovasta (jopa 13 m/s)
puuskaisesta tuulesta huolimatta onnistuimme jo toisella kerralla
kiinnittymään. Luin myöhemmin plotterista ohjeistuksen, että ensin pitäisi
mennä keltaiseen poijuun ja siirtyä siitä valkoiseen sen jälkeen, kun on käynyt
tullissa ja Immigrationissa. Emme yhtään keltaista poijua nähneet koko aikana
ja vaikka olisimmekin, emme takuulla olisi moista ohjetta noudattaneet. Matkaa
kertyi Barbudalta 55,9 mailia.
Ankkurointialue ei ollut kovinkaan tasainen. Tuuli kävi
Neviksellä ollessamme useimmiten lounaan, välillä jopa etelän puolelta ja
swelliä oli enemmän kuin tarpeeksi. Eivät meitä myöskään ilahduttaneet tuhatta
ja sataa ohi ajavien yhteysalusten aallotkaan.
...Charlestownin laituriin |
Jouduimme kyselemään opastusta viranomaisten tykö, omin
voimin emme onnistuneet konttoria löytämään. Se on toisessa kerroksessa aivan
lähellä rantaa, mutta opasteita sinne emme nähneet. Kavuttuamme yläkertaan
Immigrationin ovesta ilmaantui naishenkilö kyselemään, olemmeko kirjautumassa
sisään vai ulos. Hän otti passimme ja käski ottaa kannettavan esiin. Pitäisi
täyttää ”oman turvallisuuden vuoksi” joku nettilomake. No eihän meillä
kannettavaa tietenkään ollut mukana, tabletti kuitenkin. Virkailija kirjasi
meidät sillä nettiin ja avasi lomakkeen, kehotti luomaan tunnukset ja vannotti
muistamaan ne. Sitten hän jätti meidät täyttelemään plankettia. Vähän
ihmettelin, kun täytettävää oli vain yksi sivu ja vain muutama tieto. Sitten
odottelimme (keikkuvan huonokuntoisen pöydän ääressä seisoskellen, tuoleja ei
ollut tarjolla).
Jonkin ajan kuluttua nainen palasi ja kyseli olimmeko
valmiit. Epäilin että emme, kun
täytettävää oli ollut niin vähän. Siinä sitä sitten ihmeteltiin, välillä monen
hengen voimalla, kun tablettimme ei millään suostunut käsittelemään lomaketta.
Vihdoin viimein minut marssitettiin virkailijan kanssa pieneen huoneeseen,
jossa kaksi muuta naishenkilöä askarteli papereiden kanssa. Virkailija tutki
Barbudalta uloskirjautumislappuamme, venerekisteritodistusta ja kyseli
tarkkaan, kellonaikoja myöten, milloin olemme menossa minnekin ja kauanko matka
kestää… ihan kuin purjehtija sellaista voisi tietää!
Vihdoin viimein kaikki neljä sivua oli täytetty ja
virkailija otti niistä tabletilla valokuvat vannottaen olemaan hävittämättä
niitä. Ne pitäisi käydä näyttämässä, kun siirtyisimme St. Kittsille (12 mailin
päähän!).
Vielä piti käydä satamakonttorin huoneessa täyttämässä vielä
yksi lomake. Ja tietysti maksaa – 125 EC. Tullikonttorille maksoimme jo 40 EC.
Ei ollut halpa paikka. (Saman verran piti maksaa, käytti poijua tai ei.) Tunti
tässä touhussa meni.
Kaupunki näyttää oikein mukavalta ja siistiltä. Talot ovat
matalia, useimmat hyvässä - ja värikkäässä – maalissa ja varsin
koristeellisiakin. Vanhassa kaupungissa kun ollaan, kadut ovat varsin kapeita
ja jalkakäytävät sen mukaan kapeita ja välillä olemattomiakin.
Puisto Charlestownin pääkadun varressa |
Charlestown |
Myöhemmin ohitimme alueen, jolla on ainakin viisi tai kuusi
suurta keskeneräistä rakennusta. Joku hotelli siihen oli ollut tulossa, mutta
oli ilmennyt ”problems”.
Näkymä erään kirkon pihalta |
Nisbet Plantationilta |
Nisbet Plantatiion, St. Kitts ja Nevisin lippu |
Perinnekylästä |
Suomalainen kesämökki? |
Golden Rock vehmautta |
Mielenkiintoinen yksityiskohta matkan varrelta: Erään kylän
rinteelle oli rakennettu pieniä taloja, oikein somia. Osa oli vielä
asumattomia. Sam kertoi, että sellaisen voi ostaa 18.000 US dollarilla. Siitä
jotenkin juttu siirtyi asukaslukuun ja sitten siihen, miten maan kansalaisuuden
saa. Helppoa: 150 US dollaria tiskiin ja olet ST. Kitts ja Nevisin kansalainen!
Olutvarastomme oli käynyt niukaksi ja pyysimme Samia
käyttämään meitä isossa supermarketissa. Halusimme saada tölkkiolutta. Hyvä
supermarket löytyikin ja keräsimme kaikenlaista ruokatarviketta, mutta
tölkkiolut-, samoin kuin muukin olutvalikoima oli ällistyttävän niukka. Jäi
ostamatta, kuten myös seuraavasta supermarketista.
Vielä viime metreillä näimme asian, joka huvitti meitä
kovasti. Valtavan suuri hautausmaa, vain parinkymmenen senttimetrin korkuinen
aidantapainen ympärillään, oli aivan tien vieressä. Mitään vihreää ei siellä
ollut eikä tulisi olemaankaan, sillä aasit ja vuohet laidunsivat siellä
kaikessa rauhassa!
Olimme oikein tyytyväisiä kiertoajeluumme eikä hintakaan
ollut paha, 210 EC lähes neljän tunnin reissusta.
Juutalaiselta hautausmaalta |
Parin yön keikutuksen jälkeen meille riitti. Kävimme
aamupäivällä ruokaostoksilla ja suuntasimme (sillä hetkellä) lähes pläkässä
kohti ST: Kittsiä. Tuuli virisi pian - etelästä! – ja lepsuttelimme hiljaksiin
ensin kuusi mailia White House Bayn ankkuripaikan edustalle. Swellin takia
paikka ei näyttänyt mukavalta. Jatkoimme matkaa St. Kittsin pääkaupungin
Basseterren edustalle. Swelliä sielläkin. Yritin ottaa yhteyden VHF:llä
Bassetarren marinaan, mutta en saanut vastausta. Viimein soitin sinne,
kuullakseni ettei meille olisi tilaa. Päätimme luovia takaisin Charlestowniin.
24 mailin purjehduspäivä meille tuli. Sama poiju oli vielä vapaana ja
kiinnityimme siihen.
Harmillinen takaisku seurasi reissustamme: Digicelin
mobiilidata lakkasi toimimasta! Se oli toiminut aivan moitteettomasti aiemmin.
Kävimme seuraavana aamuna Digicelin myymälässä ja selitys oli se, että kun
kävimme Kittsillä niin ei toimi enää. Piti ostaa uuis kortti ja ladata siihen
dataa. Tämä touhu tuntuu aivan uskomattomalta!
Kävimme kirjautumassa ulos maasta ja se kävikin tällä kertaa
melko kivuttomasti, Vain kaksi konttoria käytävänä.
Vielä viimeinen kiusa tällä ankkuripaikalla: ohi ajava alus
teki niin isot aallot, että viinilasi tipahti kaapista lattialle ja meni rikki!
Harmittaa siksi, kun lasimme ovat Iittalan Vernaa eikä niitä enää valmisteta
ainakaan sinisenä, jos lie enää ollenkaan.
Kalaruokaa tiedossa! |
Ankkuroimme Gustavian edustalle lukuisien muiden veneiden
joukkoon. Saimme sopivan hajuraon naapureihin toisella yrityksellä. Harmittavan
kuoppainen tämäkin ankkuripaikka oli ja taas kerran piittaamattomat
moottoriveneet pahensivat tilannetta.
Vuonna 1784 Ranska antoi St. Bartsin (tai Barth tai
Barthelemy) Ruotsille vaihtokauppana Gothenburgin (Göteborg)
vapaasatamaoikeuksista. Vuonna 1878 Ruotsi myi Bartsin takaisin Ranskalle,
jolle se kuuluu edelleenkin. Jäänteenä Ruotsin ajoilta on muun muassa Gustavian
ruutukaava ja ruotsinkielisiä paikannimiä. Monessa kadunkulmassa on edelleenkin
katukilpi myös ruotsiksi.
Kirjautuminen oli varsin vaivaton, itsepalveluna
tietokoneella. Mitään meidän papereita ei haluttu nähdä ja maksu hoidettaisiin
pois lähtiessä. Ei siis tarvinnut arvailla, montako päivää viipyisimme.
Dingeille on useita hyviä laitureita kiinnitysrenkaineen
pitkin kaupungin rantoja. Satamakonttorin luona olevalta laiturilta tarvitsee
mennä vain kadun yli päästäkseen oikein hyvään ja monipuoliseen ruokakauppaan.
Sähkökaappi laiturilla |
Gustavia |
Gustavia, anglikaaninen kirkko |
Istuskellessamme pääkadun varren ravintolassa viereemme tuli
pariskunta, joista voi heti päätellä, että he olivat purjehtijoita. Pöytään
kaivettiin ensimmäisenä muovinen eväsrasia, jonka sisällä oli kännykät. Siitä
saimme jutun juurta ja rupattelimme pitkään. Pariskunta on kotoisin Hollannista
ja nyt paluumatkalla kymmenen vuoden pallonkiertoreissultaan. Olemme ilmeisesti
juuri samoihin aikoihin lähdössä St Martinilta kohti Bermudaa. Vaihdoimme
käyntikortteja. Luultavasti vielä tapaamme.
Tämän Fruit de Mer-veneen kapteenin kanssa meillä oli hyvä
näköyhteys ravintolaan sisälle. Repesimme molemmat täysin, kun seurasimme
naapuripöydän tapahtumia: Asiakas oli saanut ruokalistan ja kyseli meitäkin
räväkästi palvelleelta tarjoilijalta kanahampurilaisesta: ”Is it good?”.
Tarjoilija vasta: ”En pidä siitä.”. Höröttelimme ääneen ja ehkä
tarjoilijatarkin sen huomasi. Seurasi lieventäviä selityksiä makuasioista ja
selitystä ruokalistan muusta tarjonnasta.
"Simpukkaranta" |
Seuraavana aamuna siirryimme osan matkaa purjein
hissutellen, loppumatkan koneella vastatuuleen 2,7 mailin päähän Anse de
Columbierin ankkuripaikkaan. Poijuja oli paljon ja useita vapaanakin.
Kilpikonnia, suuria ja pienempiä kelluskeli veneiden ympärillä. Juttelin niille
ja tuntui, että niiden piti tulla lähemmäksi kuuntelemaan… ja sitten
kyllästytti – ja sukellus.
Tässä vielä airot kunnossa. Koko ranta lahdella oli yhtä kuivaa. Lahden perukassa hiekkaranta. |
Kari sai meloa tosissaan vastatuuleen virran, aaltojen ja
tuulen viedessä dingiä koko ajan kauemmaksi Neetistä. Vihdoin viimein dingi oli
niin lähellä, että Kari yletti veteen heittämääni köyteen. Jälkeenpäin Kari
hoksasi, että olisihan kumpparissa ollut narunpätkä, jota oli käyttänyt
kiinnittääkseni repun veneeseen ympärimenon varalta. Sitä käyttäen koneenkin
olisi voinut käynnistää – mitta eihän sitä sellaisessa ”hätä”tilaneessa
hoksannut.
Ajattelimme tehdä reklamaation airojen kiinnityksestä.
Näissä olosuhteissa voi olla aika vaarallista, jos moottori sippaa eikä
veneellä pysty soutamaan lainkaan. Etsimme netistä dingin (Grand) myynyttä
yritystä. Lopettanut. Maahantuojaakaan emme onnistuneet löytämään. Ulkomaille
emme viitsi ruveta reklamoimaan. Harmitti todella paljon. Olimme valinneet
Grandin nimenomaan, koska se oli saanut testeissä parhaat arvosanat
soutuominaisuuksistaan. Lisäksi sen suojapussikin hajosi välittömästi. Asiasta
kävimme henkilökohtaisesti reklamoimassa liikkeessä. Myyjää ei voinut vähempää
kiinnostaa. Tein itse uuden. Tuntuu, että meidän kohtalomme ovat
maanantaikappaleet.
Yhden Anse-de-Colombier- yön jälkeen seilasimme – taas
reippaassa Atlantin taka-aallossa – 24,4 mailia St Martinin Marigotin
ankkurilahdelle. Hurrikaani Irma oli kohdellut St. Martinia pahoin ja se näkyi
jo mereltä käsin. Sinisiä suojapressuja oli vieläkin, yli puolentoista vuoden
kuluttua näkyvissä. Saaren länsinurkalla säikähdys: Navionicsin mukaan vettä
olisi pitänyt olla alla yli viisi metriä, mutta mittari näytti vain 2,5. Äkkiä
suuntaa rannasta ulospäin! Olisikohan Irma myllännyt meren pohjaa?
Veneitä laajalla ankkurialueella oli melko paljon, mutta
hyvin löysimme neljän metrin syvyydestä paikan Neetillekin. Tuulta oli reippaasti
ja meri melko kuoppainen. Yhden huonosti nukutun yön jälkeen siirsimme Neetin
lähemmäs rantaa. Siitä enemmän seuraavassa jaksossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti