Barracuda! Tämän saaliin jälkeen Kapteeni ei halunnut käydä uimassa ilman uikkareita! |
Barbuda kuuluu osana Antigua and Barbuda-valtioon. Barbudan
asukkaat olivat alun perin Codrington-perheen saarelle tuomia orjia. Perhe osti
saaren Englannilta 1685 yhdellä lihavalla lampaalla. Asukkaita ennen syksyn
2017 Irma-hurrikaania saarella oli noin 2000, nyt 1100 on palannut Antigualta
evakosta.
Vasemmalla häämöttävän hotellin ja oikealla näkyvän pusikkoisen niemen välistä on Irma hävittänyt hiekkakannaksen. |
Hiekkarantaa riittää edelleen pitkästi ankkurointialueen
edessä ja Irman tekemän aukon jälkeen sitä jatkuu. Hotelli-poloisen Irma on
pahoinpidellyt pahasti ja jättänyt tekemänsä aukon ”väärälle” puolelle pahasti
eristyksiin. Netin mukaan se on pysyvästi suljettu.
Maininki ei ole ollut häiritsevää, mutta jyrkähköön hiekkarantaan
se lyö kuitenkin aika korkealla. Kävimme ajelemassa pitkin rantaa etsimässä
rantautumispaikkaa, mutta emme viitsineet ottaa riskiä dingistä
putoamisesta/dingin kaatumisesta ja jätimme hiekkarantakävelyt väliin. Sen
verran aallot pöllyttävät hiekkaa, että vesi ei ole kirkasta, vaikka onkin
kauniin turkoosia. Edes ankkuria alle neljässä metrissä ei erota.
Aiemmin saaren ainoaan kylään Codringtoniin mentiin siten,
että ajettiin dingillä kannakselle. vedettiin dingi sen yli ja ajettiin sitten
kylille – tai tilattiin vesitaksi noutamaan. Nyt kylälle pääsee dingillä. Tosin
matka on melko pitkä. Kannaksen jätteet ovat matalana särkkänä pitkälle, joten ensin
pitää ajaa pitkälle sivuun. Sitten laguuunimatkaakin on aika pitkästi. Ajoimme
kylille noin kahdeksan sekuntimetrin tuulessa, joka laguunissa oli täysin
vastainen. Aalto oli tosi lyhyttä ja terävää, sellaista järviaaltoa, jota emme
näillä vesillä ole kokeneetkaan. Märkiä olimme päästyämme rantaan.
Jolly Harbourissa olimme jollailleet pitkän matkan kylille,
toisinaan jopa kaksi kertaa päivässä, joten polttoainetankki oli hädin tuskin
puolillaan. Piti siis saada täydennystä. Rantaan ajoi juuri paikallinen
venetaksi John, kyydissään kaksi veneilijää. Kysyimme häneltä, mistä saisimme
bensaa Hän pyysi meidät rannalle parkkeeratun autonsa kyytiin ja sanoi vievänsä
ensin asiakkaansa pyörävuokraamoon. Sitten hakisimme meille bensaa.
Se ensimmäinen - tai toinen - saaren ravintoloista. |
Paluumatkalla pysähdyimme vielä muutaman kerran. Kuskimme
poistui autosta, kävi juttelemassa jonkun kanssa ja matka jatkui taas. Ei se
meitä harmittanut, pääsimmehän katsomaan saarta vähän enemmän. Itse olisimme
käveleskelleet vain kylällä.
Jotain avustusta tänne on saatu jälleenrakennukseen, mutta
kuskimme mukaan osan avustusrahoista valtio on pitänyt itsellään. Rannalla on
muutama avustusjärjestön suuri teltta, toinen ruoka-apua ja toisen tarkoitus ei
meille selvinnyt. Uudet, hienot koulurakennukset ovat vielä keskeneräiset.
Johnin palautettua meidät rannalle reilun tunnin reissun
jälkeen (30 EC) kävimme kävelemässä kylällä. Ruokakauppaa ei osunut kohdalle,
vaikka vastaan tulleiden veneilijöiden mukaan sellainen jossain on. Emme sitä
kyllä tarvinneetkaan. Ravintolaa (Johnin mukaan sitä saaren toista, toinen on
se siellä hiekkarannalla) etsimme pitkään ja hartaasti. Löytyihän se viimein,
mutta ei sieltä saanut olutta. Tyydyimme siis nauttimaan oman repun
limsatarjonnasta.
Seuraavan päivän vietimme veneessä. Tuuli oli melko rivakkaa
ja aaltoa laguunissa näytti olevan vielä enemmän kuin edellispäivänä, joten
emme viitsineet lähteä kastumaan. Kari teki huoltohommia, muun muassa irrotteli
ja laittoi paikalleen turkkilevyt, joista jotkut olivat alkaneet vähän natista.
Minä kirjoittelin blogia ja testasin – vihdoin viimein - Azoreilta ostetun
”ompelukoneen”. Toimii! Yritin kutsua VHF:llä Johnia ja toista paikallista
venetaksia varataksemme seuraavaksi päiväksi fregattilinturetken ja kyydin tulliin.
Ehkä herrat viettivät sunnuntaivapaata, sillä kukaan ei vastannut. Ihan piti
testata käsi-VHF:llä, toimiiko kiinteä laite.
Maanantaiaamuna jatkoin VHF-huhuilua, turhaan. Laitoin
toiselle venetaksille tekstiviestin, ei vastausta. Viimein yhdentoista maissa
John vastasi ja lupasi lähettää kuskin noin tunnin kuluttua meitä noutamaan.
Söimme hätäisen kaurapuurolounaan ja aloimme odottaa. Saimmekin odotella
pitkään, sillä ketään ei tullut. Yli kahden tunnin kuluttua John otti meihin
VHF-yhteyden ja kyseli, missä olemme. Kuski ei ollut löytänyt meitä. (Olin kyllä selittänyt tarkkaan, missä olemme
– eikä täällä nyt näitä vaihtoehtojakaan paljon ole. Lisäksi olimme koko ajan
vahtineet, että milloin kyyti tulee. Kukaan ei ollut käynyt meitä etsimässä.) Ja
selitin uudelleen. Sitten yhteys katkesi. Odottelin aikani ja kutsuin
uudelleen. No nyt John lupasi itse tulla meidät hakemaan ja tulikin. Kun
kerroimme, että olimme olleet tässä koko ajan, hän selitti kovasti, että hänen
kuskinsa on valehtelija. Minkäänlaista anteeksipyyntöä emme kyllä saaneet.
Johnilla oli valkoinen huivi kasvoillaan junarosvotyyliin.
Pohdimme, oliko hän ollut viihteellä ja haiskahti vai tappelussa ja naama
rikki. Tiedä häntä..
Meitä jo vähän hermostutti, sillä kello oli jo yli kolmen ja
meidän piti päästä tulliin kirjautumaan ulos Antigua-Barbudalta. John ajelutti
meidät tullimiehen talolle ja onneksi mies oli kotona. Sitten tullimies ajoi
uudella hienolla maasturillaan muutaman kymmenen metrin päähän
tullirakennukselle ja me Johnin kyydissä perässä.
Kari naureskeli jälkeenpäin, että ihan samalta konttorilla
näytti kuin 13 vuotta sitten. Nurkassa kasa pahvilaatikoita täynnä papereita.
Tullimies oli vaihtunut, tämä nykyinen oli todella ystävällinen, toisin kuin
edeltäjänsä. Selvisimme yhden lomakkeen täyttämisellä. Immigrationia ei
saarella (ainakaan nyt) ollut, mutta se ei kuulemma haitannut.
Ehdimme vielä käydä ajelulla fregattilintujen suojelualueella. Laguunissa oli melkoinen aallokko, mutta emme silti kastuneet laisinkaan. Nämä täkäläiset osaavat tehdä veneensä näihin olosuhteisiin sopiviksi!
Onkohan Walt Disney ottanut näistä tipuista mallia Aku Ankalle? |
Oikealla poikanen ja emo hellästi vierekkäin |
Pesintä näyttää onnistuneen hyvin. Paljon poikasia! |
Ehdimme vielä ennen illan pimentymistä nostaa perämoottorin
pois dingin perästä, nostaa dingin kannelle ja laittaa Neetin muutenkin
lähtökuntoon. Lähtisimme aamulla auringonnousun aikaan kohti Nevistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti