Fort-de-France – Portsmouth (Dominica) – Marie Galante (Ranska) – Pointe a Pitre/ 21.2. – 3.3.2019

FdF: Näkymä kappelilta
Kirjoitanpa tätä sitten jo toiseen kertaan. Pääsin puoleen väliin ja tarkoitus oli jatkaa seuraavana päivänä. Teksti oli mystisesti kadonnut koneelta. Kerran ennenkin on niin käynyt, mutta silloin se löytyi jotenkin kummallisesti. Nyt ei sitten millään.

Ei tuon edellisen tekstin lähetyksen kanssakaan helppoa ollut. Kirjastossa netti ei toiminut, ei myöskään kirjaston haarakonttorissa. Menimme läheiseen ravintolaan, jossa netti toimi hetken aikaa ja sitten tilttasi. Seuraavana päivänä saimme sitten blogin liikkeelle.

Perjantaiaamuna kaupungilta alkoi kuulua äänekästä musiikkia ja rummutusta ja ihmisiä liikkui rantakadulla tavallista enemmän. Läksimme kiireesti katsomaan, mistä on kysymys ja kyllä se kannattikin. Liikkeellä oli lasten karnevaalikulkue. Eri oppilaitosten lapset olivat pukeutuneet mitä värikkäimpiin, hienoimpiin ja mielikuvituksellisimpiin asuihin ja marssivat joukkueina pitkin melko runsaslukuisen yleisön reunustamia katuja. Kulkue kiersi pitkän lenkin kaupungilla ja ihmeen reippaasti lapset jaksoivat kulkea, vilkutella yleisölle ja reippaimmat jopa tanssahdellakin. Säännöllisin välimatkoin kulkueessa ajoi valtavin äänentoistolaittein varustettuja autoja. Mielestämme lasten kulkueelle olisi vähän pienempikin volyymi riittänyt.

Illallakin rannalla tapahtui: Rummut kumisivat ja soihtukulkue vaelsi ranta-aukiolla olevalle katokselle. Emme viitsineet lähteä katselemaan lähempää, vaan seurailimme tilaisuutta veneestä käsin. Tapahtuman luonne ei meille oikein selvinnyt. Rummutusta, runonlausuntaa, yksin- ja kuorolaulua, muuta musisointia ja paatoksellisia puheita. Politiikkaa vai uskontoa? Luultavasti kuitenkin jompaa kumpaa.

FdF karnevaali
Lasten karnevaalikulkueesta innostuneina etsimme turisti-infon ja saimme selville, että lauantai-iltanakin olisi jotain karnevaalikarkeloita. Jollailimme seitsemän maissa illalla rantaan, jossa oli jo väkeä katujen vierustoilla, aukioilla ja puistoissa runsaasti. Juoma-, snack-, makeis- ja karnevaaliroinatarjontaa myyntikatoksissa oli joka lähtöön. Tilaisuus oli meille pieni pettymys. Kulkue alkoi karnevaalikoristelluilla autoilla. Niiden jälkeen tuli harvakseltaan pieniä ryhmiä karnevaaliasuihin sonnustautuneita porukoita. Välissä tietenkin ajoi taas äänentoistovälinein varustettuja autoja. Yleisön joukossa varsinkin monet nuoret ja lapset olivat pukeutuneet karnevaalitunnelman vaatimiin asuihin ja välkkyviin valokoristeisiin. Iäkkäämmät ihmiset olivat tuoneet kadun varteen tuolit itselleen.

FdF karnevaali- otapa sitten valokuvia summamutikassa takarivistä!
Jaksoimme noin tunnin seurata juhlaa ja sitten luovutimme, koska tilaisuus ei vastannut odotuksiamme karnevaaliriehasta. Taisimme luovuttaa liian aikaisin, sillä meno kaupungilla jatkui yli puolen yön…

Saimme kuin saimmekin Guadeloupen U-Shipistä vastauksen SPOT-kyselyymme. Laitetta ei ollut varastossa, mutta sellainen voitaisiin tilata meille. Toimitusaika olisi kaksi viikkoa ja meidän pitäisi maksaa puolet hinnasta ennakkoon. Ilmoitimme haluavamme laitteen ja saimme vastauspostissa laskun. Reippaasti marssimme kirjastoon maksamaan sitä nettipankin kautta. Mutta mutta. Emme löytäneet laskusta tunnistettavaa pankkitilin numeroa. Pyysimme sähköpostilla tilinumeroa. Sama lasku tuli takaisin ohjeella maksaa puhelimella tai rahansiirtona. TÄH?

Kysyimme kirjaston virkailijalta. Hän ei osannut auttaa. Etsimme pankin. Jonoa ovelle asti ja yksi asiakaspalvelija. Toinen pankki. Ei palvelutiskiä laisinkaan. Kolmas pankki: aulassa pöydän takana olevan mieshenkilön kanssa englantia ja ranskaa sekaisin solkaten saimme ohjeet mennä postiin hoitamaan maksu.

Postissa jonottelimme aikamme ja ilmeisesti virkailija huolestui ulkomaanelävien näköisistä asiakkaista ja pyysi edellämme olevia asiakkaita kysymään, mitä asiaa meillä oli. Selitimme ja näytimme tabletilta laskua. Nuori miesasiakas kiikutti meille Western Unionin rahansiirtolomakkeen täytettäväksi. Ranskaa. Kummallisia termejä. Jouduimme pyytämään auttajaamme taas hätiin.

Saatuamme lomakkeen täytetyksi jonotimme taas. Nyt tiskin taakse oli ilmestynyt toinenkin virkailija, joka istuskeli siinä kaikessa rauhassa tekemättä yhtään mitään. Viimein hän kutsui meitä asioimaan. Aloin taas selittää asiaamme ja ojensin hänelle lomakkeen. ”Passport.”. Emme kuljeta passeja mukanamme ja Kari tarjosi ajokorttiaan. ”Passport.” Eihän siinä muu auttanut kuin lähteä pois. Virkailija kehtasi vielä hekotella meille, kun läksimme pois. Harmitti, hyvä etten hyppinyt tasajalkaa. Sitten alkoi hysteerisesti naurattaa. Ei ole yksinkertaista asioiden hoitaminen maailmalla.

Päätimme, että yritämme pärjätä vanhalla SPOTillamme siihen asti, kun uusi tulee jossain liikkeessä vastaan. Toivottavasti vanha palvelijamme pysyy hengissä.
FdF:ssä linnoituksen vieressä aukiolla myynnissä "punaista kalaa". Oikein jonotusnumerot käytössä.
Tuoretta ainakin näyttää olevan!

FdF kappeli

Suotuisia tuulia odotellessa meillä oli aikaa täydennellä juoma- ja säilykevarastojamme. Kiertelimme myös ajan kuluksi vaate- ja matkamuistomyymälöissä. Kapusimme mäen päällä olevalle kappelille, josta oli hienot näkymät alas kaupunkiin ja ankkurilahdelle. Sunnuntaipäivänä kuljeskelimme ydinkeskustan ulkopuolella ja löysimme pienen vihannestorin, joka oli auki. Auki olevia ruoka- ja leipäkauppoja, samoin kuin ravintoloitakin löytyi, toisin kuin keskustassa, joka oli melko kuollut.

Olimme iloinneet liian aikaisin yhteysalusten reissuveneet huomioivasta ajotavasta. Melkoisia kaahareita oli taas liikkeellä ja keikutus välillä tosi ikävää.

Dingilaiturin vieressä olevan puiston puut tiputtavat lehtiään. Joka kerta rannasta lähtiessä ensimmäinen askare on siivota lehdet ja tuulen mukanaan tuoma punertava hieno hiekka dingin pohjalta.

Suomalainen Eximus-purjevene (Dehler 47) oli ilmestynyt ankkurointialueelle kaupungilla ollessamme. He viipyivät vain vuorokauden ja valitettavasti tiemme menivät ristiin niin, että emme ehtineet käydä jututtamassa sen miehistöä.

Aamu valkenee Martiniquella
Keskiviikkona vihdoin pääsimme jatkamaan matkaa. Herätys kello 3.15 ja kello 4 nostimme ankkurin. Edessä oli 67 mailin matka Dominican pohjoispään Portsmouthiin. Sen verran viileätä oli, että jouduimme etsimään pitkähihaiset nutut päällemme aamun tunneiksi. (Emme edes muista, milloin viimeksi on tarvittu pitkähihaisia! Huomasimme myös, että olisi syytä aina silloin tällöin kaivella vetoketjulliset vaatteet esille ja liikutella vetskareita. Näyttävät näissä oloissa keräävät jotain töhnää ja menevän jumiin.)

Jouduimme käyttämään konevoimaa ensimmäiset tunnit. Martiniquen pään lähestyessä tuuli heräsi ja sitten sitä taas mentiinkin hyvää vauhtia. Martiniquen ja Dominican välisessä salmessa oli taas kunnon aallokko, mutta taas kerran autopilotti (Helmeri) hoiteli hommansa moitteettomasti. Dominican rannat sekoittivat taas tuulia ja jouduimme välillä moottoroimaan ja välillä pääsimme etenemään purjein.

Auringonlasku Dominicalla
Portsmouthin ankkuripaikalla oli huomattavasti enemmän veneitä kuin viimeksi, lokakuussa. Poijuja oli kuitenkin vielä jokunen vapaana. Providence avusti meidät poijuun 11 tunnin purjehduksen jälkeen. Keskinopeudeksi saimme mainiot 6,4 solmua. (Digicelin ja jopa Telian data toimivat!!!)

Seuraavana aamuna jatkoimme matkaa. Dominican pohjoispäässä jännäsimme, että minne tuuli meidät kuljettaisi: Iles des Saintesille, Marie Galantelle vai Guadeloupelle. Onni oli puolellamme ja pääsimme yhdellä halssilla melko tiukassa tuulikulmassa Marie Galantille. (26 M.) Ankkurointikelpoista aluetta on todella laajalti ja Marie Gelantelle olisi helppo tulla vaikka pimeän aikaan, mutta pyydyksiä on valtavasti ankkurointialuetta lähestyttäessä.

Poijuja (ilmaisia) oli vapaana useita ja sellaisen nappasimme. Sen verran yhteysalusten aallot ja tuuli venettä nykivät että laitoimme keulaan kumijoustimilla varustetut köydet.

Ja taas olimme ravintolan WiFin ja Orangen kalliin mobiilidatan varassa.

Possua kuvaamassa. Kovasti sillä oli asiaa.  Jutteli kuulemma kuitenkin sikaa eikä ranskaa.
Viivyimme tässä hienossa paikassa kolme yötä. Meillä oli hyvin aikaa käydä kävelemässä. Löysin kartalta kävelypolun ja kuljimme sitä jonkin matkaa. Ei kauheasti innostanut, umpipusikon keskellä polku kulki. Paljon hienompi oli reitti näköalapaikalle. Matkan varrella oli komeita taloja, puita, niittyjä, lehmiä, sonneja ja vasikoita ja jopa kaksi sikaa liekaan kytkettynä. Viimeksi mainittuja piti oikein pysähtyä lähemmin katselemaan ja kuvaamaan Maisemat näköalapaikala olivat hulppeat. Pitkän pitkä hiekkaranta reunustaa ankkurointialuetta ja hienoa oli sitäkin pitkin kahlata.

Port Louuísin kylä ja ankkuripaikka Marie Galantilla
Marie Galantin hiekkarannalla
Sunnuntaiaamuna ennen lähtöä meille tuli jotenkin niin kotoinen olo: naapuriveneen mantookeilla ja skuuteilla istuskeli ja ympärillä lenteli aivan pääskysen oloisia pikkulintuja!

22 mailin purjehdus Guadeloupen Pointe a Pitreen sujui joutuisasti laitamyötäisessä tuulessa. Aluksi tuulta oli vain 5 – 8 m/s, mutta saimmehan tietenkin taas kunnon puuskutukset ja aallokkoakin Guadeloupea lähestyttäessä.

Laituriin kiinnittyminen kävi kuin ajatus: Olimme laittaneet lepuuttajat ja kiinnitysköydet valmiiksi kun otin VHF:llä yhteyttä marinaan. Sieltä vastattiin saman tien ja kehotettiin ajamaan sisään. Kaveri oli veneellä vastassa, ohjasi meidät oikealle paikalle ja avusti laituriin kiinnittymisessä. Tämä herra osasi hommansa ja oli kaiken lisäksi oikein ystävällinen ja hyväntuulinen.

Satamakonttori oli kiinni, joten huomisaamuna täytyy käydä ilmoittautumassa ja kirjautumassa Guadeloupelle. Olemme olleet ”laittomasti” yhden yön Dominicalla ja jo kolme yötä Marie Galantella. Onneksi täällä ei ole kovin tarkkaa.

Kävimme kävelemässä marinan alueella ja baarissa juomassa oluet.  Se siksi, että halusin löytää sieltä jonkun, jolta voisin kysellä karnevaaliohjelmasta. En millään onnistunut itse löytämään mitään järkevää nettisivustoa, josta näkisi Guadeloupen karnevaaliaikataulut. Ystävällinen nuoripari valistikin minua asiasta. Tänä iltana olisi kaupungilla tapahtuma, mutta Kari niksautti aamulla selkänsä lähtövalmisteluissa, joten puolen tunnin kävely kaupungille olisi liikaa. Huomenna parinkymmenen kilometrin päässä Basse Terressä olisi jotain karnevaalitouhua. Katsotaan nyt sitten.

Vielä täytyy antaa erityismaininta mahdottoman hyvästä asiakaspalvelusta: Lauttasaarelainen OK-Mechanics (Onni Korhola) on ollut taas kerran erittäin avulias, kun olemme selvittäneet plotterimme ongelmia ja takuutietoasioita.