English Harbourg – Jolly Harbour – Great Bird Island / 13. – 22.3.2019



Olemme nyt Barbudalla, jossa ei WiFiä ihan hevillä taida löytyä. Laitan siis tämän tekstinmobiilidatalla,  ilman kuvia. Ne sitten, samoin kuin Barbuda-osuus, erikseen kun pääsemme WiFin ääreen jonain päivänä.

-----

Ensimmäisenä aamuna English Harbourissa laittelimme taas jollan kuntoon ja läksimme kirjatumaan Antiggua & Barbudalle ja tutustumaan paikkoihin. Kuten ankkuripaikan nimestäkin voi päätellä, Antigua-Barbuda on aikanaan kuulunut Britannialle. Maa itsenäistyi 1981, mutta Englannin monarkki on edelleen sen valtionpäämies . Jo vuonna 1745 aloitettiin English Harbour Dockyardin (nyttemmin Nelson’s Dockyard) rakentaminen. Aikojen saatossa se pääsi pahasti raunioitumaan, mutta 1947 sitä alettiin restauroida ja nyt vanhat rakennukset ja ympäristö ovat upeassa kunnossa. Marinassa on paljon valtavia superjahteja, joita henkilökunta näyttää puunailevan ja kiillottelevan ahkerasti. Superjahtien laiturin alkupäässä on koko ajan vartija paikalla.

Saimme hyvän aikaa seikkailla alueella, ennen kuin löysimme Customs ja Immigrationin. Onneksi olimme heti aamusta liikkeellä, sillä kirjautuminen oli melko hidas ja monimutkainen operaatio ja perässämme tuli koko ajan lisää väkeä konttoriin ja jonoa alkoi kertyä. Ensimmäisellä luukulla meidät opastettiin pontevasti ensimmäiseksi lukemaan luukun vieressä oleva ohjeistus kirjautumisjärjestelmästä ja siten meidät ohjattiin tietokoneen ääreen. Aivan ensin jouduimme luomaan tunnukset kyseiseen järjestelmään ja virkailija oli koko ajan vieressämme neuvomassa. Sitten aloimme itsenäisesti syöttää tietoja veneestä ja itsestämme koneelle. Kysyttiin jopa siviilisäätyä, passin voimassaolon päättymisaikaa ja mitä liekään muuta sellaista, josta kukaan ei ole aiemmin ollut kiinnostunut. Kun pääsimme etenemään ohjelmassa, viereemme tuli komeaan virkapukuun pukeutunut herra karttakepin kanssa näyttämään, mitä mihinkin kohtaa piti laittaa ja miten edetä.

Sitten palasimme ensimmäiselle luukulle, jossa naishenkilö askarteli jotain pitkään ja hartaasti ja tulosteli papereita. Kari joutui allekirjoittamaan viisi lomaketta. Ja sitten seuraavalle luukulle, jossa taas puuhattiin jotain passien ja venepapereidemme kanssa. Sitten palasimme ensimmäiselle luukulle leimattujen papereiden kanssa. Taas jotain askartelua ja saimme siirtyä viimeiselle luukulle, jossa sitten rahastettiin. Ja rahastettiinkin! 41 €! Ehdottomasti ennätys tällä reissulla kirjautumisesta!

Maksulappua myöhemmin tarkastellessani huomasin, että veloituksissa oli muun muassa 8 USD / henkilö maksettavaa Dockyardille pääsystä. Todella, alueen portilla on rakennus, jossa alueelle tulijoiden pitää maksaa pääsymaksu. Se tosin kattaa sitten myös jotain muita alueita lähistöllä.

Telakka-alueella on museo, ravintoloita, leipomo, erilaisia veneilyyn liittyviä yrityksiä pari vaate/matkamuistomyymälää ja portin pielessä katettu alue, jossa on useilla myyjillä kaupan sitä tavallista vaate- ja korumatkamuistosälää.

Pienen matkan päässä marinasta on ihan kohtalainen kauppa, jonka edustalla on katettu alue ja ilmainen WiFi. Sitä käytimmekin ahkerasti – silloin kun WiFi sattui toimimaan. Muutaman kerran teimme hukkareissun.

Aivan English Harbourin lähellä on hiukan suurempi Falmouth Harbourin ankkurlahtii ja myös marina siinä rannalla, Kävimme siellä istumassa kaupan netin ollessa epäkunnossa. Eipä data liikkunut tässä kuppilassakaan, mutta tulipahan käytyä katsomassa sekin paikka.

Kävelimme muutaman kilometrin päähän Falmouthin lahden perukkaan katsastamaan siellä olevaa ruokakauppaa. Mitään erityistä ostettavaa ei sieltä löytynyt, mutta saimme hyvän kävelylenkin. Tien laidassa oli jopa jalkakäytävä! Piipahdimme myös Budged Marine- venetarvikeliikkeessä, mutta mitään puutelistallamme olevaa ei sieltä löytynyt.

Ehdottomasti huippukohta (kirjaimellisesti!) oli käyntimme Shirley Heightsin kukkulalla. Viimeksi 13 vuotta sitten täällä ollessamme yritimme ystäviemme Anjan ja Pekan kanssa päästä sinne jotain oikopolkua pitkin, mutta emme sitä reittiä löytäneet. Kiipeilimme kuivilla kallioisilla rinteillä anopinjakkara-kaktusten seassa ja vuohien seurassa. Käännyimme siinä vaiheessa takaisin, kun yhdellä jos toisellakin oli kaktuksen piikki tunkeutunut kengänpohjan läpi.

No nyt tutkimme karttaa huolella, otimme varman päälle ja kapusimme kukkulalle oikein hyväkuntoista maantietä pitkin. Kasvillisuus on enimmäkseen pensaikkoa ja kaktuksia. Muutamassa kohdassa tien varresta on oikein hienot näkymät. Muutama hevonen oli liekaan kytkettynä aterioimassa kuivunutta heinää.

Perillä Shirley Heightsillä on ravintola ja paikalla oli myös pari korukauppiasta. Näköalat English Harbouriin, Falmouthin lahdelle ja merelle ovat upeat.. Emme voineet muuta kuin huokailla ihastuksesta! Hikisen kävelyurakan jälkeen olimme ansainneet oluet ja ne siemailtuamme läksimme paluumatkalle metsäreittiä pitkin. Huh. Polku on välillä jyrkkä, louhikkoinen ja jalan alla pyörii irtokiviä vähän väliä. Sai katsoa tarkkaan mihin astui – ja silti onnistuin pyllähtämään yhden kerran. Onneksi ei käynyt kuinkaan. Polun varressa kasvaa erilaisia kaktuksia ja puissa ja pensaissa valtavasti päällyskasveja, aivan uskomattoman suuriakin. Jos polku ei olisi ollut niin hankala kuljettava, luonnosta olisi varmasti nauttinut vielä enemmän.

Neljä yötä English Harbourissa ja matka jatkui. Kävimme aamulla ensi töiksemme tankkaamassa veneeseen dieseliä ja vettä ja dingillekin ostimme bensaa. Kirjautumispaperit näyttämällä saimme polttoaineet verottomina. Säästimme noin 11 USD.

Vajaan 14 mailin matkan Jolly Harbourin ankkuripaikalle seilasimme kevyessä takatuulessa pelkällä isopurjeella. Oikein leppoisa ja mukava purjehdus! Isolla ankkurointialueella oli tilaa ruhtinaallisesti ja saimme ankkurin heti pitämään. Kylälle oli kylläkin melko pitkä matka dingillä. Lähemmäksikin olisi ehkä mahtunut ankkuroimaan, mutta meistä on mukavampi olla vaikka vähän kauempana, jos siellä on paremmin tilaa.

Jolly Harbour on aika lystikäs paikka. Laguunissa on useita niemiä, ehkä rakennettuja, vähän kuin sormia. Ne on rakennettu täyteen taloja, sekä rivitaloja että yksittäisiä rakennuksia. Ja jokaisen edessä on – tottakai – venepaikat. Itse marina on lahden perukassa. Laiturit näyttivät olevan melko täynnä. Mitään syksyn 2017hurrikaanin jälkiä ei oikeastaan ollut näkyvissä. Pari puoliksi uponnutta purjevenettä – muutenko vain vai hurrikaanin vuoksi, tiedä häntä.

Rannassa on hieno, valitettavasti nyt autio ja vähän rapistumaan päässyt suuri rakennus. Ilmeisesti siinä on joskus ollut kasino. Marinassa on joitakin ravintoloit, pikkuliikkeitä  ja ”apteekki”. Pharmacy lukee kyltissä, mutta ei se ihan kunnon apteekki kyllä ole. Minulle tuli mieleen 60- luvun ”kempparit”: pesuaineita, kosmetiikkaa, rihkamakoruja, kippoa ja kuppia ja kaikenlaista sekalaista tavaraa. Jotain särkylääkkeitäkin toki löytyi ja takaosassa jonkinnäköinen palvelutiski ilmeisesti reseptilääkkeiden noutamista varten. Olimme vailla kunnon särkylääkettä Karin selkää ajatellen, mutta mitään palvelua ei kassarouva suvainnut meille antaa. Ohjasi katsomaan itse hyllystä. Jätimme ostamatta.

Tien toisella puolen on Budged Marine- venetarvikeliike. Melko niukkaa. Ostin kuitenkin uudet purjehduskäsineet. Olin ostanut aikaa sitten uudet, mutta ne olivat kämmenestäkin sileätä nahkaa eivätkä siis ”pitäneet” kunnolla. Kari löysi muutaman o-renkaan.

Ruokakauppa on hyvä. Saimme hankituksi monenlaista puutelistalle kertynyttä ruokatavaraa.

Eräänä päivänä Sport-baarin eteen oli juuri saapunut turisti-kalastusvene. Saaliksi oli saatu kohtalaisen kokoinen barracuda, jonka perkausjätteet heitettiin veteen. Ja voi mahdoton – paikalle vilahti saman tien parvi todella suuria kaloja, isoimmat varmaankin metrisiä! Perkeet katosivat hetkessä. Barracudan pääkin katosi parempiin suihin sekunneissa.

Olemme harmitelleet Digicel-SIMmille toimimattomuutta, joten päätimme käydä Antiguan pääkaupungissa St. John’s:issa Digicelin myymälässä. Pikkubussimatka maksoi 3 Ec / nenä. Kaupungin bussiasema on katettua toria vastapäätä ja siitä läksimme talsimaan keskustaa kohti. Jalkakäytävät ovat kapeita, välillä kuoppaisia ja reunakivet korkeat. Täällä ei lastenvaunujen tai rollaattorin kanssa paljon pysty kulkemaan, pyörätuolista nyt puhumattakaan. Talot ovat enimmäkseen yksi- tai kaksikerroksisia. Osa melko rapistuneita, osa hyväkuntoisia, värikkäästi maalattuja. Pikku puutiikki toisensa jälkeen, paljon vaatekauppoja ja kiinalaisia kauppoja. Yhdestä onnistuimme löytämään vesipannun. Entinen on vielä ehjä, mutta sillä keitetty vesi on alkanut maistua metallilta.

Digicelillä saimme oikein hyvää palvelua, tosin tietokoneet näyttivät olevan äärimmäisen hitaat joten kyllä kesti… Harmiksemme Bequialta (Windward saari) ostettu SIM-kortti ei toimi täällä Leewardilla – eli jouduimme ostamaan uuden. On liian hankalaa olla pelkästään kuppiloiden W iFin varassa, varsinkin kun seuraavaksi suunnistaisimme asumattomille seuduille Antiguan pohjoispuolelle ja Barbudalle.

Kuljeskelimme kaupungilla aikamme ja hampurilaiset syötyämme etsimme paluubussin. Kiipesimme kyytiin ensimmäisinä asiakkaina ja kuten täällä on tapana, liikkeelle lähdettiin sitten vasta kun auto oli täysi. Onneksi emme joutuneet odottelemaan kuin parikymmentä minuuttia. Tämä kuski olikin sitten vähän vauhdikkaampaa sorttia. Vaikka tie oli hyväkuntoinen, mutkia, mäkiä ja kapeissa kohdissa kohtaamisia oli niin että hirvitti.

Viimeisenä Jolly Harbour-päivänämme kävimme ostamassa evästä vähän pitemmäksi aikaa. Juuri ennen illan pimenemistä vessa teki lakon. Pönttö ei kerta kaikkiaan tyhjentynyt. Vähemmän ilahtunut kapteeni tutki tilanteen ja totesi, että putken haarakappale oli melkein tulossa, kivettynyttä tavaraa. Kari putsasi sen, mutta ongelma ei korjaantunut. Onneksi olimme ostaneet Le Marinista Jabsco-varaosapakkauksen, oikea osa löytyi ja vessa toimi taas kuin veneen vessa.

Neljä yötä Jolly Harbourissa viihdyttyämme jatkoimme matkaa Antiguan koillisnurkalle Great Bird Island- saaren kupeeseen. Alkumatkan pääsimme purjein, mutta viimeiset kymmenkunta mailia jouduimme moottoroimaan riutan suojissa, mutta kuitenkin vastatuulessa ja –virrassa. Ankkuipaikalla oli kolme luonnonsuojelualueen poijua, joista nappasimme yhden yritettyämme ensin yhden kerran ankkuroitua. Ankkuri oli kuitenkin vähän huonosti kiinni ja ruohotupsun takana, joten päädyimme poijuun. Seuranamme oli pari muuta venettä, katamaraaneja. Vesi oli kirkasta ja vettä allamme alle neljä metriä.

Tämä Antiguan nurkka on niitä harvoja alueita täälläpäin Karibiaa, jossa on ”saaristo”. Kapusimme Great Bird Islandin huipulle ja sieltä on hyvät näköalat joka puolelle. Olisi melkein voinut kuvitella olevansa Saaristomerellä.

Great Bird Islandilla on pari hiekkarantaa. Toiselle niistä ajoi päivittäin turistilaumoja kuljettava katamaraani. Toinen hiekkaranta, jonne rantauduimme dingeinemme, on saanut sitten viime käyntimme (2006) katoksen, jossa oli kaupan taas sitä tuttua vaate- ja korutavaraa. Jotain juomaakin olisi saanut, mutta emme olleet varustautuneet rahakukkarolla, koska oletimme menevämme autiolle saarelle.

Maaperä kukkulalla on erittäin rosoista laavakiveä. Sisiliskoja, enimmäkseen melko pieniä, vilisteli pitkin polkuja ja polun vieruksia. Kari kävi snorklaamassa ja mukavasti oli kaloja ja koralleja näkynyt.

Parin yön jälkeen matka jatkui reilun 50 mailin päähän Barbudalle. Siitä ”seuraavassa jaksossa”.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti