Aamulla varhain laitoimme Nereidin matkakuntoon. Monenlaista
pikkutavaraa saa sulloa tiukasti kaappeihin, ettei matkan aikana tarvitse
kärsiä sinne tänne lentelevistä esineistä, kilinöistä ja kolinoista.
Kahdeksalta olimme polttoainelaiturissa ja tankkasimme yhteensä
190 litraa dieseliä. 120 litraa kanistereihin ja 70 litraa Neetin tankkeihin.
(Halpaa, alle euron litra.) Vesiletkun olimme nähneet laiturilla viereisessä
venetarvikeliikkeessä asioidessamme, mutta: Vesi olisi pitänyt tilata
etukäteen! Mistähän ihmeestä sellaisenkin asian olisi voinut tietää! Tai älytä
kysyä!
Tankkivesi oli loppunut tykkänään edellisiltana. Kysyimme,
mistä voisimme saada vettä. ”Ehkä marinasta. Soittakaa ja kysykää.” Että
sellaista asiakaspalvelua.
No minähän sitten huhuilin VHF:ään useaan otteeseen. Ensin
ei tullut minkäänlaista vastausta. Jossain vaiheessa joku puhui jotain, mutta
yhteys rätisi niin paljon, ettei siitä saanut mitään selvää. Niinpä ajoimme
marinaan ja konttorirakennuksen edessä sain huutaen kysyttyä, mistä saisimme
vettä. Saimme ohjeet.
Laituriin oli vähän hankala kiinnittyä. Aikamme odoteltuamme
marinan mies tuli paikalle ja saimme vettä. 235 litraa, 10,88 €. Ja sitten
matkaan.
1.vuorokausi: Viimein kello 10 pääsimme
matkaan! Laitoimme heti tuuliperäsimen paikalleen ja nostimme purjeet. Tuulta
oli 6 – 8 m/s, tuulikulma noin 60° - 70°. Matka sujui oikein mukavasti
ja vauhdikkaasti. Anguillan luona jouduimme väistelemään kalapyydyksiä.
Illalla ja yöllä tuuli voimistui
ja kääntyi vielä vastaisemmaksi. Aallokko kasvoi ja vesi lensi kannelle.
Melkoista höykytystä. Kuu oli täysi ja vaikka se piileskeli välillä pilvien
takana, yö oli yhtä valoisa kuin Suomen kesäyöt ovat. Yksinäinen delfiini kävi tervehtimässä meitä.
Etenimme vuorokaudessa 143 mailia, jäljellä 792 M. Keskinopeus 6,2 solmua.
Squalleja tulossa! |
Suolainen matkustaja |
väsynyt metalli |
Yöllä kuului paukaus, isopurje alkoi käyttäytyä kummallisesti ja Karin piti mennä kannelle tutkimaan ongelman syy. Kikkitaljan kiinnityslenkki puomissa oli murtunut! Virittelimme puomin päästä skuuttivaunun rullan kautta jonkinlaisen kikkitaljan korvikkeen köydestä. Purje ei toiminut kovinkaan hyvin tällä virityksellä, sillä se muistutti enemmän perunasäkkiä, mutta muutakaan purjeelle ei ollut tehtävissä. Pussikas isopurje kallisti venettä entistä enemmän kun yritimme nousta yli 60 asteen suhteelliseen tuuleen.
Otimme aamulla satelliittipuhelimen avulla tuuliennusteet seuraaviksi päiviksi. Alkoi olla jo epätoivoinen olo: jatkuisiko tämä höykytys vielä pitkäänkin? Ruuanlaitto-, tiskaus,- ja muut sisäaskareet olivat jääneet minimiin ja nukkuminenkin oli sitä sun tätä.
Ennusteet lupasivat tuulien kevenevän
ja melkein loppuvan kokonaan muutaman päivän päästä – ja aika hyvin ennusteet
pitivätkin paikkansa.
Vuorokauden saldo 141 mailia, jäljellä
450 M. Keskinopeus laskenut isopurjeongelman vuoksi 5,8 solmuun.
4.vuorokausi: Iltapäivällä tuuli jo
moinasi ja meno alkoi tuntua miellyttävältä. Valitettavasti havaitsimme
pentterin lattian luona vesivanan ja pilssiin oli tullut vettä aika tavalla.
Emme millään keksineet, mistä vesi voisi olla peräisin. Ehkäpä kannessa on
jossain vuoto ja jostain kolosta seinäpaneelien takana vesi valuu…?
Puolimatka saavutettu! Vuorokauden
saldo 133 malia, tultu 549 mailia, jäljellä 318 M. Keskinopeus 5,7 solmua.
5.vuorokausi: Kehittelimme puomin
alasvetäjäviritystä: Lisäsimme puomin keskivaiheille toisen käyden ja siirsimme
sen ja puomin päästä tulevan köyden skuuttivaunun etummaiseen rullaan. Purje
alkoi toimia huomattavasti paremmin. Tuuli sen kun vain väheni ja oli enää 3 –
4 m/s. Olimme tähän asti seilanneet koko ajan fokalla, sekin enimmän aikaa
melko pieneksi reivattuna. Nyt siirryimme genoaan.
Aallokko pieneni, mutta loivat
mainingit olivat korkeita. Jouduimme ottamaan moottorin avuksi, koska vauhti
hyytyi hyytymistään. Kuu oli noussut joka ilta myöhemmin ja myöhemmin. Sen
nousua odotellessa oli säkkipimeätä!
Jatkoimme aamuvarhain vesivuodon syyn
selvittelyä. Kari penkoi salongin sohvan taukset ja keulahytin punkkien
alukset. Heräsi epäilys, että keulapotkurin alla oleva vanha läpivienti
vuotaisi. Siis eihän vene voi vuotaa ja aloimme miettiä, että Neeti
pitää nostaa telakalle korjattavaksi.
Huolet eivät loppuneet siihenkään:
Moottori ei jostain syystä vetänyt kunnolla, vauhti oli vain 3 – 4 solmua.
Samoilla kierroksilla etenemme normaalisti 5 – 6 solmua. Kari otti vaihteen
pois päältä, pakitti ja otti uudelleen eteenpäin. Vauhti parani. Hetkeksi. Ja hyytyi taas. Vuorokauden saldo 114
mailia, jäljellä 205 M. Keskinopeus 5,6 solmua.
6.vuorokausi: Vauhdin hyytymisen lisäksi
tuntui, että ohjaus ei tottele kunnolla. Nyt alkoi kyllä todella huolettaa.
Onkohan peräsimessä TAAS jokin vaurio, vai potkuri rikki vai molemmat vai missä
vika…
Vauhtimme 2 – 3 m/s vastatuulessa,
täysin sileällä merenpinnalla oli vaivaiset nelisen solmua, joskus alle
kolmenkin. Vaihde pois- ja päälle- temppu auttoi hetkeksi mutta sitten taas
hyydyttiin. Vuorokauden saldo 108 mailia, jäljellä 96 M. Keskinopeus5,4 solmua.
Tasainen Atlantti. Siitä toisesta ääripäästä emme saaneet kuvaa: vene keikkui liikaa ja vesi lensi! |
Aamuyöllä Kari tankkasi perätankkiin
kanistereista 40 litraa dieseliä. Kone tuntui kuluttavat tavallista enemmän
polttoainetta.
Vuorokauden saldo: 96 mailia,
mittaushetkellä kello 10 Bermudan edustan reittipisteelle kaksi mailia. Siitä
on vielä jonkin verran matkaa St. George’sin ankkuripaikalle. Keskinopeus 5,3
solmua.
Ohjeen mukaan Bermudan Radioon pitäisi
ottaa yhteyttä 30 mailia ennen Bermudaa. Tein sen kymmenen mailin päässä.
Edellisestä kerrasta muistin, että sieltä kysyttiin valtava määrä tietoja:
Tietysti veneen nimi, kansallisuus, mitat, matkustajien määrä, lähtösatama… Ja
sitten: Moottori, tutka, VHF:t, kutsutunnus, AISin MMSI-numero, poltteri, GPS,
pelastuslautta, EPIRB (meillä ei ole), satelliittipuhelimen numero. Hohhoijaa.
Olin kerännyt tiedot jo etukäteen, paitsi MMSI-numeroa ja VHF-kutsutunnusta. Ne
Kari joutui kaivelemaan mapeista esiin keskustelumme aikana.
Kerroin, että meillä on ohjausongelma.
Keskustelukumppanini pyysi testaamaan ohjauksen toimivuuden tuntia ennen
reittipisteelle saapumistamme ja ilmoittamaan, mikä on tilanne. Tarvitsemmeko mahdollisesti
apua satamaan ajaessa.
Ohjaus tuntui toimivan Ok, hiukan
jäykkä ehkä, joten ilmoitimme selviävämme omin voimin. Sitten piti ottaa yhteys
reittipisteellä ja saimme lisää ohjeita. Ja taas yhteys SG7-poijulla…. ja
sitten ankkurointialueella. Sama juttu viimeksikin. Mielestäni satamaan
tullessa miehistöllä olisi muutakin tekemistä kuin jutella virkailijoiden
kanssa!
Kiinnityimme tullilaituriin seitsemän
vuorokauden yhden tunnin matka-ajan jälkeen. Matkaa kertyi 873 mailia. Konetta
jouduimme käyttämään 65,5 tuntia. Sähköä riitti koko matkaksi oikein hyvin, sen
takia ei tarvinnut tällä kertaa konetta käyttää.
Keulapotkuri ei halunnut toimia, mutta
saimme Neetin laituriin kunnialla. Taas lisää vianselvitystä Karille.
Vesi jäähtyi koko ajan pohjoiseen
tullessa, ankkurilahdella sen lämpötila oli ”enää” 25,7 astetta. Matkan aikana
jouduimme kaivelemaan esille pitkähihaisia vaatteita, ensimmäisen kerran
miesmuistiin. Emme olleet ottaneet vielä pappakuomua käyttöön vaan seilasimme
biminillä. Varsinkin öisin oli viileätä.
Kirjautuminen oli melkoista
häsellystä. Virkailija oli aivan ADHD, työnsi lippua ja lappua täytettäväksi
(en edes ehtinyt laskea kuinka monta!) neuvoi välillä mitä mihinkin kohtaan
laitetaan, syöksyi etsimään seuraavaa plankettia ja niin edelleen. Konttorissa
näytti olevan meneillään remontti, joten se ehkä selittää osittain tilanteen
sekavuuden. Hätärakettipistooli piti antaa kaniin, saisimme sen takaisin
lähtiessämme. Kuittilomaketta aseen luovutuksesta ei löytynyt mistään. Emme ole
vielä muistaneet käydä kysymässä kuitin perään.
Tietysti kurkistelimme peräsintä
laituriin päästyämme ja näytti siltä, että se oli kietoutunut sargassolevään.
Mahtaisikohan ongelmiemme syy olla niin ”viaton”? Ehkäpä mitään ei olekaan
rikki?
Fiksuna kapteenina Kari tarkasti
laiturissa ollessamme ankkuripelin toiminnan. Ei pelittänyt. Onneksi vika ei kuitenkaan
ollut paha, vain kosteuden aikaansaamaa häikkää Abikoliittimissä. Kari sai
korjattua asian.
Saimme ankkurin alas mielestämme
yllättävän harvalukuisten veneiden joukkoon kello 12. Pientä raivausta, pahin
epäjärjestys kuriin ja sitten… ruokaa, kuohuviiniä GT:t, ja nukkumaan.
Nyt alkaisivat sitten uudet haasteet
ongelmien selvittelyn ja korjauksien kanssa. Mutta olimme perillä. Ehjinä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti