Bermuda 26.4. - 1.5.2019





Purjemaakarin papukaija, tapasimme hänet jo 13 vuotta sitten! 
Nyt on viikko vierähtänyt täällä Bermudalla sekalaisten askareiden ja vähän odottelunkin merkeissä. Alamme vähitellen olla kypsiä jatkamaan matkaa, mutta sopivia tuulia täytyy odotella.

Saapumistamme seuraava aamupäivä hurahtikin sitten venettä järjestellessä – ja tietysti kumivene piti laittaa taas käyttökuntoon.

Kari tutki vielä vesivuodon syytä ja totesi, ettei vuoto kuitenkaan ole kääntöpotkurin alla olevassa vanhassa läpiviennissä. Hän irrotti keulahytissä molempien sänkyjen viereisistä seinistä rimat eikä niiden takana näkynyt minkäänlaisia vuotojälkiä. Kerrassaan mystistä. Kannella on muutama vähän huono sauma tiikkikannessa. Varmuuden vuoksi Kari uusi myöhemmin viikolla yhden vantin juuresta ja mastonjuuresta joutsenkaulajohtoputken tiivistykset, samoin kuin keulasta parraslistan ja rungon välistä saumaa.

Keulapotkuri alkoi toimia, kun Kari kävi sähkömoottorin piuhat läpi ja suihkutteli ne CRC:llä.  


Vihdoin selvisimme maihin. Aloitimme tärkeimmästä eli etsimme rahaseinän. Täällä on ikioma Bermudan dollari, jota ei saa saaren ulkopuolelta ja jota ei muiden maiden pankeissa vaihdeta. Kauniita linnunkuvilla varustettuja seteleitä. Niitä ja USA dollareita käytetään sujuvasti sekaisin.

Telian liittymämme eivät toimi täällä laisinkaan. Siis ei laisinkaan, ei edes puhelut eivätkä tekstarit! Takuulla vaihdamme yhden liittymistämme Suomen-reissulla Elisaan. Sen verran heikkoa Telian toiminta on ollut. Mobiilidataa emme ole päässeet täällä Karibialla juurikaan käyttämään, vaikka olemme olleet EU-maissa.

Ensin olin tietysti taas chattaillut Telian tuen kanssa, mutta mitään hyötyä ei siitä ollut. Kaiken lisäksi kävi ilmi, että Nordean tunnuslukusovellus toimii tai ei toimi täällä. Sitä tarvitaan esimerkiksi Telialle – ja moneen muuhun tarpeelliseen palveluun – tunnistautumiseen. Nordean kanssa ”pääsin” myös chattailemaan. Mitään vikaa ei löytynyt. Se nyt sitten vain näköjään välillä toimii tai sitten ei. Uudelleen en sitä pysty asentamaan, koska asennuskoodi tulisi tekstarilla ja nehän sitten eivät toimi. Lopulta monien yritysten jälkeen päättelin, että torin ”turvattomalla” WiFillä sovellus ei toimi, eikä turvattomien yritysten jälkeen pitkään aikaan mobiilidatallakaan. Kun odottaa seuraavaan päivään, mobiilidatalla onnistuu…

Ostimme One SIMMin, sisältäen puheaikaa. Valitettavasti vain kävi ilmi - ajettuamme lauantaina bussilla Hamiltoniin ja vietettyämme useamman tunnin ensin Digicellillä, sitten Onella – että täällä prepaid-liittymillä ei voi soittaa ulkomaille! Janne selvitteli asioita Suomen päässä ja löysi viimein tiedon, miten Suomesta voi soittaa Onen numeroomme. Yhteys syö kyllä dataa melko lailla. Suomeen emme pysty Onen liittymällä soittamaan.

F1-kisaa iltalehden sivuilta seuraamassa. Bottas voitti!
Onneksi täällä on hyvin toimiva WiFi keskusaukiolla, ei tarvitse mennä ravintolaan netin takia.  On aika hauskan näköistä, kun lähes kaikki aukiota reunustavilla penkeillä olevat ihmiset näpyttelevät puhelimiaan, tablettejaan tai tietokoneitaan.

Häpeäpaalu keskusaukiolla
Papparainen "virkapuvussaan" viihdyttää matkailijoita ja vetää kävelykierroksia kylällä
Kaupunki on kaunis ja siisti. Rakennukset ovat vanhoja ja matalahkoja. Jotkut aivan mahdottoman hienoja. Rakennusten katot ovat valkoisia ja aaltomaisia. Vielä ei ole selvinnyt, mistä materiaalista ne on tehty. Jotain tukevaa tavaraa kuitenkin, samoin kuin itse talotkin. Luin jostain, että ”aallot” ovat siksi, että ne keräävät joka ikisen vesitipan talteen. Vaaleita taloja on paljon, mutta rohkeasti on käytetty myös erilaisia hempeitä pastellisävyjä. Puutaloja ei näy, mistään peltihökkeleistä nyt puhumattakaan. Istutuksia on paljon ja olen bongannut useita ennen näkemättömiä kukkia. Ilmeisesti täällä saadaan sadetta sopivasti, sillä kaikki on vehreätä.  - Ja tuli jotenkin niin kotoinen olo, kun aukiolla lentelee varpusia. Ja sinisorsia uiskentelee rannoilla. 
Kattoja


Kadut ovat kapeita, kuten vanhoissa kaupungeissa useimmiten. Useimmat kadut ovat yksisuuntaisia. Kahta autoa rinnan ei mahtuisikaan. Kaikkiin paikkoihin ei ole mahtunut jalkakäytävääkään. Autoista sen verran, että opaskirjamme mukaan saari on niin pieni, että kullakin kotitaloudella saa olla vain yksi henkilöauto. Toisen käyttöön tarvitaan hyvät perustelut. Vuokra-autoja ei ole laisinkaan, mutta pikkuisia kaksipaikkaisia ajoneuvoja, skoottereita, moottori- ja polkupyöriä on vuokrattavissa. Busseja kulkee tiuhaan ja saaren eri puolille on myös lauttayhteyksiä.

Kirkko, jonka rakennystyöt alkoivat vuonna 1874, mutta joka ei koskaan valmistunut. 
Ruokakauppa on aivan keskusaukion tuntumassa. Ihan hyvin varustettu mutta kaikki tuntuu olevan älyttömän kallista. Huippuna kuuden litran vesikanisteri 7,8 dollaria!!!

Rannalla on Bermuda Yacht Services, jonka kautta saimme tilattua maanantaiksi sukeltajan katsomaan peräsintä ja potkuria ja puhdistamaan mahdolliset levät ja muut roinat sieltä pois. BYSsin bossi Mark neuvoi meille purjemaakarin, joka voisi korjata puomin kikkitaljan kiinnityksen. Sama firma voi myös ommella sprayhoodin vähän irronneen ikkunamuovin paikalleen. Kari horjahti höykytyksessä, osui kädellään ikkunaan ja sauma repesi. Niitä olen itsekin jo monta kertaa korjannut. UV-säteily tekee tehtävänsä ompeleisiinkin.

Maanantaina aloimme odotella korjaajia jo kello kahdeksalta. Rannassa piti käydä asioilla ja Kari jäi dingilaiturille vahtimaan, tuleeko joku Neetille. Sillä välin minä kipaisin kylillä. Ketään ei tullut. Koko päivänä.

Tiistaina kävimme BYS:llä tiedustelemassa asiasta. Sieltä soitettiin sukeltajalle uudelleen  ja aika sovittiin keskiviikoksi kello 16. Kaveri tulikin lähes ajoissa, ja sukelteli ilman laitteita tarkastamassa peräsimen ja potkurin. Sargassolevät olivat kadonneet jo aikaa sitten eikä peräsimestä tai potkurista löytynyt mitään vikaa. Peräsimen ja skegin välisessä urassa oli vähän barnakkeleita, jotka kaveri raaputti pois.

Mitään maksua hän ei huolinut kymmenen minuutin työstään. Kertoi olevansa menossa harppuunakalaan, joten meillä pistäytymisestä ei ollut mitään vaivaa. Annoimme hänelle kuitenkin viinipullon ja Suomi-avaimenperän ja voiveitsen kiitokseksi. Oli valtava helpotus, kun saatoimme todeta, ettei Neetissä ollut mitään vialla!

Kari piipahti purjemaakarin luona kysymässä kikkitaljan korjauksesta. Puomissa on kauempana peräpäässä samanlainen lenkki kuin rikki mennyt. Se pitäisi saada irti ja kiinnitettyä oikeaan paikkaan. Purjemaakari lupasi lainata pop-niittikoneen, jos Kari saisi osan itse irti. Sprayhood pitäisi viedä verstaalle ommeltavaksi.

Työllä ja tuskalla Kari sai kuin saikin osan irti mastosta ja iltapäivällä haimme laitteenlainaan. Nips ja naps: vika korjattu! Uuden köyden jouduimme kikkitaljaan vaihtamaan, entinen kävi liian lyhyeksi. (Onneksi köysiä on kertynyt  - ihan liikaakin – joten emme joutuneet etsiskelemään köysien ostopaikkaa.)

Sprayhood on ollut tätä kirjoitettaessa jo yli kaksi vuorokautta verstaalla odottamass korjausta. Kovin siellä tuntuu olevan kiireitä. Kyseessä on noin puolen metrin sauman ompelu ja mahdollisten muiren heikkojen saumojen vahvistaminen…

Yhteysongelmien selvitysreissullamme näimme saarta muualtakin kuin St. Geroges’ista. Bussilla matkustettaessa täytyy joko ostaa etukäteen ”token” (täällä pieni neliskanttinen kartonkilappunen) tai maksaa tasarahalla. Koko saari on tiuhaan rakennettu, metsätaipaleita emme Hamiltonin-reissullamme nähneet laisinkaan. Puistoja on siellä täällä ja vään väliä toinen toistaan komeampia vanhoja kartanoita suurine piha-alueineen. Monet ovat kylläkin muurien ympäröimiä. Tiet ovat kapeita ja mutkaisia, bussi ja tavallinen auto nippa nappa mahtuvat sivuuttamaan toisensa. Jalankulkijoille tai pyöräilijöille on varattu omaa tilaa vain siellä täällä. Nopeusrajoitus tuntuu olevan useissa paikoissa 35 km/h

Osuimme ilmeisestikin näköalareitille ja maisemat olivat todella kauniita. Vettä on vähän joka puolella ja se on kauniin turkoosia tai sinistä. Satamapaikkoja pikkuveneille on siellä täällä. Bussissa oli KYLMÄ! Onneksi olimme varanneet pitkähihaista mukaan´. Siltikin paleli.

Matka Hamiltoniin kesti kolmisen varttia. Siellä etsimme ensimmäiseksi Digicelin ja Onen myymälät aiemmin mainituin tuloksin. Ei yhtä tyhjän kanssa.

Hamiltonissa ja sen ympäristössä oli MM-Triathlon-osakilpailu ja katujen vierillä oli jonkin verran yleisöä. Lepuutimme jalkojamme rannan tuntuman ravintolassa oluiden ajan ja seurasimme pyöräilijöiden kiitämistä ohitse. Bussiasemalle palatessamme kaaduin. Ilmeisesti varvastossun reuna tarttui kohollaan olevaan katukiveen ja lensin suoraan rähmälleni. Onneksi silmälasit eivät hajonneet, mutta huuleen ja poskeen sattui. Vasen polvi, se vajaa vuosi sitten murtunut, sai pahimman täräyksen. Vasen ranne sai köniinsä enemmän ja oikea vähän vähemmän. Onneksi mitään ei murtunut, mutta vielä nytkin viiden vuorokauden jälkeen, ranteet ovat kipeät, kävely on linkuttamista ja polven taivuttelu sattuu. Kumiveneeseen meno ja sieltä nouseminen, laituriin ja Nereidiin kapuaminen ja laskeutuminen ovat hitaita ja operaatiota. Harmittaa. Parempaan päin mennään kuitenkin.

Vappua eivät täkäläiset vietä laisinkaan. Me nautimme kuitenkin vappuaattona kuohuviinit perunasalaatin ja nakkien kera ja vappupäivän aamuna rakensin brunssin. Muistelimme kaikkia mukavia vappubrunssejamme Kajjassa, Ericassa, Nereidissä ja Särkilahdessa.

Sää täällä on selkeästi viileämpi kuin Karibialla, 22 asteen kahta puolta. Auringonpaisteessa on ihan lämmin, mutta varjossa ja tuulisessa paikassa saa olla pitkähihaista päällä. Kylille lähtiessä varaamme aina jotain lämmintä mukaan. Yöksi jouduin jo kaivamaan esille fleecelakanat. Täkit sentään vielä saavat olla piiloissaan.

Täällä on ollut enimmäkseen melko tyyntä. Vieressämme ankkurissa on ruotsalaisvene, joka oli tullut viikkoa ennen meitä. Ovat nyt siis odotelleet jo kaksi viikkoa suotuisia tuulia Azoreille purjehdukseen.  Tällä hetkellä näyttää siltä, että mahdollisesti viikonloppuna päästään lähtemään. Seuraamme tarkkaan sääennusteita.

Allamme nyt bunkrata Neetiä lähtöä ajatellen. Onneksi olen hamstrannut matkan varrella monenlaisia säilykkeitä varastoon, joten emme joudu ostamaan niitä näillä suolaisilla Bermudan-hinnoilla. Näkkileipääkin on tullut ostetuksi aina vähän ylimääräistäkin, kun sitä on sattunut vastaan tulemaan. Eritäin harvoin tosin.

Edellisen legin harmit alkavat jo unohtua ja odotamme innolla, toiveikkaina ja tietysti vähän jännittäenkin seuraavalle pätkälle lähtöä. Tuulien ja säiden puolesta se voi olla tämän reissun hankalin legi. Joudumme matkan aikana seuraamaan tarkkaan tuuliennusteita, että osaamme valita reittimme oikein.

Azoreiden Hortaan on matkaa linnuntietä 1800 merimailia.Viimeksi meiltä kului aikaa 14 vuorokautta ja yksi tunti. Maileja kertyi 1913 mailia. Kaikki meni mukavasti. Samaa matkaa kanssamme purjehti kaksi suomalaista Jon33-venettä. Toinen niistä läksi loppumatkasta lähestyvän kovan tuulen rintaman vuoksi eri reittiä kuin me kaksi muuta ja joutui kovimpaan myräkkään koko pitkän purjehdusuransa aikana. Me kaksi muuta ajoimme kiireesti moottorilla suuren pläkäalueen halki ja pääsimme myrän alta pois.

Lähtötunnelmissa mukavaa kevään jatkoa toivottaen Arja ja Kari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti