Bermuda – Azorit / 4. – 20.5.2019



Auringonlasku. Taas.

Legi oli ehdottomasti hankalin koko purjehdusuramme aikana. Matkaa kertyi 1868 mailia ja aikaa meni 16 päivää 4 tuntia.

Parin säädyllisesti sujuneen alkupäivän jälkeen saimme sellaista kyytiä että oksat pois. Kovien tuulien aikaansaama aallokko paiskoi Neetiä välillä lähes kyljelleen, ja vaikka tuuli välillä vähän laantuikin, aallokko ei asettunut yhtä nopeasti. Nämä ”hyökkäykset” tulivat yleensä aivan yllättäen. Veneen sisällä piti käytännössä pitää koko ajan kaksin käsin kiinni jostain, paitsi meripunkassa makoillessa. Sielläkin oli parasta kiilata itsensä tiukkaan tyynyillä seinän ja meripunkkalaidan väliin.

Sitloorassa istuessa oli pakko koko ajan pitää ainakin toinen jalka vastapäisellä penkillä ja toinen käsi valmiina ottamaan kiinni jostain. Torkahtaakaan ei arvannut, vaikka kovasti välillä väsyttikin. Nukkuminen salongin melskeessä oli korkeintaan pari tuntia yhtä mittaa ja sekin varsin levotonta unta. Koko ajan toisella korvalla kuulosteli tuulen ääntä (laantuuko/voimistuuko?), aaltojen pauhinaa – ja odotteli seuraavaa keikahdusta.

Olimme mielestämme laittaneet huolella (samalla tavalla kuin aina ennenkin avolegeille lähtiessä) tavarat salongissa järjestykseen ja paikolleen. Nyt yhtä ja toista lenteli pahimmissa keikauksissa lattialle (jopa hedelmäverkostakin) ja niitä sitten kerättiin kasseihin ja vietiin keulahyttiin odottelemaan säädyllisiä kelejä.

Vessareissuja, vaatteiden vaihtokeikkoja ja evästyksen hakureissuja lukuun ottamatta sisällä ei oleskeltu. Ruuanlaitto pahimpina päivinä rajoittui säilykeruokapurkkien lämmitykseen, sekin puuha hellaan hihnalla kytkettynä, jotta edes yksi käsi olisi vapaana tekemään jotain.

Nämä keitokset siivottiin vähän ajan kuluttua seiniltä, lattioilta ym. ym.
Erään kerran Karin saatua rataouillen lämmitettyä ja syötyämme ensimmäiset annokset (sitloorassa tietysti) Kari meni hakemaan santsiannosta. Hän oli jostain kumman syystä lukinnut hellan eikä se enää ollut keikkuasennossa. Niin siinä kävi, että juuri kun annos oli kupissa, ärhäkkä aalto tökkäsi Neetiä. Kari lensi karttapöydän istuinta vasten (ei onneksi sattunut) ja ruokakuppi samoin kuin kattila sisältöineen lensivät taivaan tuuliin. Sittenpä sitä siivoiltiinkin pöperöitä Karin päältä, sohvalta, lattioilta, seiniltä, hellalta ja karttapöydältä. Ei naurattanut. Seuraavina päivinä jo pystyimme naureskelemaankin asialle.

Aaltoja tuli sisään sekä perästä että sivuilta pappakuomun välistä. Enimmillään perästä tullut aalto toi sitlooran lattialle kymmenkunta senttiä vettä. Onneksi poistoputket toimivat erinomaisesti ja vesi valui ulos nopeasti. Aloimme pitää oven alinta luukkua paikallaan varmuuden vuoksi, ettei mahdollisen jätti-ison aallon vedet päätyisi sisälle.

Märkää meillä kyllä oli. Koska ”hyökkäyksiä” ei pystynyt ennakoimaan, vesi kasteli vähintään takamuksen, usein myös muutakin vaatetusta. Kaikki neljä sitlooran istuintyynyä kastuivat heti kättelyssä. Sen jälkeen käytimme Sissistä saatuja ruokapöydän tabletteja kuivikkeena pehvan alla.

Vaatetta sai pukea päälleen sellaisen Suomen pikkupakkasvarustuksen verran: kerrasto, fleecenuttu, takki, pipo, villasukat/säärystimet… Onneksi olimme varautuneet viileään säähän, toisin kuin toissa vuonna tapaamamme suomalaisvenekunta, joka oli hytissyt Azorit-legin aikana Karibian-varusteissaan. Heidän ensimmäinen asiansa maihin päästyä oli mennä vaatekauppaan hankkimaan lämpimiä varusteita.

Märkää vaatetta meillä olikin pyykkiin menossa kassikaupalla. Yritimme levitellä niitä kuivumaan, mutta eihän suolavedessä kastunut vaatekappale näissä kosteissa olosuhteissa kuivu! Onneksi eivät kuitenkaan homehtuneet!

Sisällekin tuli jonkin verran vettä tuuletusventtiileiden kautta, kuin aalto huuhtoi kannen yli. Kattoluukkujen tiivisteet kaivannevat huoltoa, sillä  niistäkin pääsi hiukan vettä sisään. Ei onneksi pahasti.

Menetimme merelle kaikki kolme mantookeissa (veneen laidan kaidevaijerit) roikkuneet köysipussit. Aallot yksinkertaisesti veivät ne mukanaan. Muita tappioita oli teekannu, joka oli kaikki aiemmat reissut pysynyt sievästi paikoillaan, mutta nyt se lensi lattialle ja hajosi. Lisäksi pappakuomun vetoketjuja hajosi, lienevätkö aaltojen paineet rasittaneet niitä liikaa?

Tuulten hellitettyä aloimme toteuttaa keskiarvoja eli tuulet laantuivat välillä purjehduskelvottomiksi. Olimme kuitenkin tyytyväisiä tasaisempiin olosuhteisiin, ja välillä purjehtia hissuttelimme lokoisasti 3-4 solmun vauhtia ja välillä moottoroimmekin.

Genaakkeriakin käyttelimme jokusen kerran. Omat haasteensa sen kanssa oli parin vuoden tauon jälkeen. Harrastimme ”rusettipurjehdusta” (vääräleuka isävainajani kommentti kyseisestä tilanteesta) ja kerran sukan (pitkä pussi, jonka sisällä genaakkeri vedetään ylös ja naruilla pussi vedetään ylös, jolloin genaakkeri aukeaa) naru takertui tiukasti kansivaloon saalinkien yläpuolella. Kauan jumppasimme sen kanssa, ennen kuin saimme sen irti.

Veden lämpötila oli alimmillaan 19,9 astetta, jolloin sisällä alkoi tuntua melko viileältä. Azoreita lähestyttäessä vesi lämpeni yli 25 asteeseen laskeakseen sitten uudelleen.

Sadetta näkyvissä!
Sadetta saimme alkumatkan pöllytysten aikana jonkin kerran. Muutoin pilviset ja aurinkoiset päivät tuntuivat vuorottelevan. Öisin oli todella kosteata, ja suolaveden kastelema sitloora oli aivan märkä.

Melko kosteata, voisi sanoa märkää!
Kuu kasvoi kasvamistaan ja loppumatkasta se valaisi mukavasti öisiä taipaleitamme. Pilven takaakin se valaisi ihan mukavasti.

Levää riitti noin puolimatkaan saakka, sitten se onneksi katosi. Delfiinit kävivät melko usein meitä tervehtimässä. Yllättävän usein meitä seurasi vain yksi yksinäinen veijari. Portugalin sotalaivoja näkyi harvakseltaan heti alkumatkasta alkaen, mutta Azoreita lähestyttäessä ne lisääntyivät.

Meillä oli pappakuomun katolla suuri lokki matkustajana. Olisihan se saanut siellä reissata, mutta kun mokoma käytti kattoamme myös vessanaan! Viimein Kari hätisti sen pois ja laittoi narun roikkumaan katon päälle, eikä lokkimme enää päässyt laskeutumaan. (Melkoisen urakan Kari suoritti pestessään lokin jätöksiä pois katolta!)

Laivaliikennettä oli jonkin verran, yhteensä huomasimme kymmenkunta alusta.

Tilastotietoa ja päivän ”erityistapahtumat”:

1.vuorokausi: Lähtö kello 10. Päivällä leppoisaa purjehdusta, yöllä tuuli nousi ja nosti aallokkoakin. Saldo 136 mailia, jäljellä 1724 M.

2.vuorokausi: Harmaata, tihkuakin. Ensin reipasta tuulta, sitten se laantui. Vauhti hiipui hiipumistaan. Peräsimessä levää. Saldo 126 mailia, tultu yhteensä 206 M, jäljellä 1531 M.

3.vuorokausi: Säätietojen ottamisen jälkeen vaihdoimme kurssia enemmän itää kohti. Ensimmäinen kunnon keikahdus ja vettä sitlooraan reippaasti. Saldo 131 mailia, tultu yhteensä 393 M, jäljellä 1406 M

4.vuorokausi: Ensimmäisen kerran vettä perästä sisään ja tulihan sitä sitten lisääkin. Tuuliennätys 19,8 m/s. Laantui myöhemmin ja kääntyi koilliseen… eli vastaan. Saldo 103 mailia, tultu 496, jäljellä 1317 M.

5.vuorokausi: Tuuli idästä! Merkintä muistikirjasta: ”Ei luvassa helpotusta päiväkausiin, hatelikkoon mennään!!!”. Vastatuulta 3 – 4 m. Vene ei välillä liikkunut koneella ”minnekään”. Tuuli kävi jopa kaakossa, kun ennusteiden mukaan piti olla luodetta. ”Vain 180 asteen virhe. Pikkujuttu!” Onneksi tuuli kääntyi pohjoiseen, 5 – 6 m/s. ”Nyt maistuu siltä kuin purjehdusten kuuluukin, vauhti 4,5 -  6 kn, tasaista menoa.” Saldo 89 mailia, 585, M, jäljellä 1242 M

6.vuorokausi: Pohjoistuulta, squalleja, tuulta jopa 17 m/s. Iso alas 13 – 16 m/s tuulessa. Röykkyistä menoa taas! ”Kuin villihevosen selässä istuisi!”. Aamuyöllä squall yli 20 m/s. Rankka päivä. Saldo 107 mailia, tultu 692, jäljellä 1137 M.

7.vuorokausi: Hurjaa menoa. Ratatouille nakeilla seinille. Aallot vetivät takanaan valkoista pitkää huntua. Niitä ihailimme Cascaisissa rannalta käsin todeten, että onneksi emme ole tuolla. No nyt sellaisissa sitten seilattiin… olisi voinut jäädä väliinkin! Taas tuulten suunta vilautteli välillä koillista! Surffissa huikeat 11,1 solmun nopeus ja vettä tuli taas – ties monennenko kerran – sisään. Aamulla tuuli moinasi 8 – 10 sekuntimetriin ja menimme jopa ihan oikeaan suuntaan! Saldo 106 mailia, tultu 692 M, jäljellä 1037 M.

8.vuorokaus: Edelleen säädyllistä tuulta, 11 – 12 m/s lännestä eli takatuulta. Veisasimme genoalla ja fokalla. Saldo 125 malia, tultu 923 M, jäljellä 915 M Puolimatka selvitetty!

9.vuorokaus: Puoliltapäivin tuulta 14 – 17 m/s, ennuste lupasi 8 m/s. Vettä taas perästä sisään useita kertoja.  Halssin vaihto 18 sekuntimetrin tuulessa, koska olimme taas menossa hatelikkoon. Tuulta riitti koko päiväksi, illaksi ja yöksi. Tuuliperäsin temppuili, avitimme matkantekoa koneella ja autopilotti hoiteli ohjauksen. Surffissa vauhtia 11,9 solmua! Aamun tunteina tuuli hellitti 6 – 8 sekuntimetriin (ennuste 12 m/s). Korkea aallokko jatkui tietenkin edelleen ja mennä keikuttelimme eteenpäin 2 – 4 solmun vaatimatonta nopeutta. Saldo vaatimattomat 90 mailia, tultu 1013 M, jäljellä 830 M.

10.vuorokausi: Tuulta aamulla 6 – 7 m/s, iltapäivällä vähimmillään 3 – 4 m/s. Suurentelimme ja pienentelimme purjeita tuulen vaihdellessa. Suuri lokki oli ilmaantunut pappakuomun katolle matkustamaan. Olisihan se saanut siellä reissata, mutta kun mokoma käytti sitä myös vessanaan! Illalla kuun noustua se antoi pilvien takaa hämärää valoaan. Meri alkoi tasoittua ja Neeti kulki mukavasti 120 asteen tuulikulmassa 3 – 5 solmun nopeutta lähes oikeaan suuntaan. Aamulla tuuli nousi taas 10 – 11 sekuntimetriin, luoteesta. Pääsimme taas vaihteeksi suoraan reittipistettä kohti. Saldo 101 mailia, tultu 1114 M, jäljellä 742 M.

11.vuorokausi: Veden lämpötila vain 19,9 °. Siitä huolimatta lämpimin päivä koko legin aikana. Saimme riisua kalsarit ja siirtyä shortsi- ja t-paitakantaan hetkiseksi. Aallot kasvoivat taas, mistähän kaukaa ne tulivatkaan? Seuraava aamu sitten valkenikin harmaana ja tihkusateisena. Saldo 137 mailia, tultu 1251M, jäljellä 605 M.

12. vuorokausi: Aamulla spiirasimme fokan veisuuasentoon ja vähän myöhemmin purimme isopurjeesta reivin pois. Ja sitten tuli puuska ja aalto. Preventteri petti ja sen seurauksena kikkitalja irtosi maston juurelta. Sitten jumpattiinkin taas: spiira pois – fokka pois -  iso alas – preventteri puomin päähän – iso ylös – fokka auki… ja tietysti vene keikkui ihan koko rahan edestä. Yksinäinen delfiinikin kävi ihmettelemässä touhujamme. Illan tullen kuu valaisi taas mukavasti merta pilviverhon takaakin. Sitten preventterin naru petti – mitä lie lahoa tavaraa siihen tuli laitetuksikin. Nyt etsittiin kunnon liinaa ja pitäisi kestää! Aamuyöllä tuuli laantui ja kello 7.30 meillä oli genaakkeri ylhäällä. Takatuulta oli 3 – 4 m/s, nopeus 3 – 4 solmua. Sitten Kari huomasi, että genaakkerin nostin oli kierteelläT toisen nostimen kanssa. Genaakkeri sukkaan - nostimen kierrätys toiselle puolelle – genaakkeri ylös. Saldo 115 mailia, tultu 1366 M, jäljellä 494 M.

13.vuorokausi: Pian tuuli hiipui eikä purje enää vetänyt. Nyt sukan naru sotkeentui kansivalolamppuun ja sitä sitten irroteltiinkin hyvän aikaa. Ja tuuli heräsi, genaakkeri taas ylös. Koska keli oli säädyllinen, ruokalistalla oli perunamunakas. Perunat olivat jo kypsät ja munakasseos piti kaataa pannuun. Tuli aalto ja koko kuuden munan seos kaatui hellalle. Sitä sotkua siivotessa ei naurattanut yhtään. Saldo: 111 mailia, tultu 1477, jäljellä 383 M.

14.vuorokausi: Iltapäivällä tuuli hyytyi taas ja moottoroimme yli 25-asteisessa vedessä Portugalin sotalaivasaattueessa. Lämmintä, aurinko paistoi.  Tuulta 0 - 1 m/s, konehommia siis. Valuttelimme kaksi kanisterillista dieseliä perätankkiin. Kari laittoi vieheen perään, mutta kala ei napannut. Yöllä tuuli heräsi sen verran, että avasimme fokan ja aloimme moottoripurjehtia. 3 – 4 m/s 90 asteen sivutuulessa, hyvässä myötävirrassa saimme vauhdiksi 6 – 6,5 solmua. Aamulla nostimme ison ja avasimme genoan. Pari tuntia vene kulki mukavasti ja sitten taas piti ottaa kone avuksi. Totesimme, että näköjään joka toinen päivä on harmaa ja joka toinen aurinkoinen. Tämä oli se harmaa. Ja viileä. Saldo 129 mailia,, tultu 1606 M, jäljellä 256 M.

15.vuorokausi: Leppoisaa menoa 110 asteen tuulikulmassa 4,5 – 6 M/S tuulessa. Satelliittipuhelin ei millään tahtonut saada kunnon yhteyttä. Monen yrityksen jälkeen saimme tuuliennusteet ja laitoin Hortan marinaan kyselyn laituripaikasta (vastausta ei ikinä tullut!). Aurinko laski takavasemmalle ja pyöreä kuu nousi samaan aikaan etuoikealta. Jännän näköistä! Kalaa ei tullut tänäkään päivänä. Tuuli voimistui vähitellen 7 – 9 sekuntimetriin ja meri muuttui taas kuoppaiseksi. En kiinnittänyt asiaan riittävästi huomiota ja putosin sitlooran penkiltä. Onneksi ei sattunut, mutta tulipahan taas muistutus asiasta. Vesi enää 21,9 astetta. Saldo 137 mailia, tultu 1727 M, jäljellä 137 M.

16.vuorokausi: Vähän meni jännäksi. Halusimme päästä perille valoisan aikaan ja se edellytti noin viiden solmun keskinopeutta. Sitkeästi yritimme purjehtia ailahtelevassa tuulessa. Yöllä käytimme konettakin tuulen hiipuessa. Mittaushetkellä (kello 10 ”Neetin aikaa”, kello 13 Azoreiden aikaa) saldo 116 mailia, jäljellä 21 M. Rannan lähestyessä huomasimme, että netti toimii. Jippii! Olemme Euroopassa! Tietysti piti kiireesti tarkastaa sähköpostit ja se, onko Suomi jo saanut uuden hallituksen…Hortan edustalla tuuli nousi nousemistaan ja aallokko oli sekavaa ja korkeata. Melkoisessa höykytyksessä laskimme purjeet ja ajoimme sisään Hortan aallonmurtajasta. Tuuli aallonmurtajan takanakin oli puuskissa jopa 17 m/s.

Reitti. "Ylimääräistä" linnuntiehen verrattuna tuli 90 mailia. 
Laittelimme lepuuttajat ja kiinnitysköydet paikalleen ja sen jälkeen kutsuin VHF:llä marinaa. Sieltä vastattiinkin heti ja saimme ohjeet ajaa marinakonttorin eteen. Sieltä meille vilkutteli eräästä veneestä mies ja huusi, että he lähtisivät kymmenen minuutin kuluttua. Ajelimme ympäri ankkurointialuetta odotellessamme – ei helppo homma, koska tuuli oli edelleenkin sikamaisen puuskainen. Kymmenen minuuttia venähti reilusti yli puoleksi tunniksi. Vihdoin ajoimme lähtevän veneen lähelle ja kippari kertoi, ettei moottori käynnisty. Hän kutsui meidät kuitenkin kiinnittymään kylkeensä. Kovasta tuulesta huolimatta saimme veneen kiinni ensimmäisellä yrittämällä - ja samaan aikaan hänen veneensä moottori saatiinkin käyntiin! No, hän oli ystävällinen ja pyysi meitä käymään kirjautumassa ja he lähtisivät sitten vasta – heillä ei ollut mitään kiirettä.

Kirjautuminen oli varsin yksinkertainen toimenpide ja laituripaikankin saimme toisena veneenä muuriin kiinnittyneen kyljessä. Kyselimme, saisimmeko apuja kiinnitykseen, kun keli oli niin hankala. (Hän ei millään tahtonut ymmärtää, että ulkona tuuli todellakin niin paljon – minun piti muuttaa sekuntimetrit solmuiksi ja sitten jonkinlainen ymmärrys syntyi.) Henkilökuntaa ei valitettavasti ollut saatavilla. Piste.

Tullimies halusi tietää kolme edellistä maata, joissa olimme käyneet. Vähän olivat hakusessa -  aivot narikassa. Bermudan ja St. Martinin muistin, mutta St. Barts piti kaivaa Google Mapsista…

Varsin jännittyneinä ja vähän huolissammekin suuntasimme kohti meille annettua paikkaa. Kahden puolen meidän paikkaamme oli jo kolme venettä rinnan, joten joutuisimme suorittamaan ”taskupysäköinnin”. Ahtaassa paikassa kovassa tuulessa ajatus ei ollut ollenkaan houkutteleva.

Meillä oli kuitenkin onnea: Suomalainen Eximus-vene ja sen miehistö olivat huomanneet meidät ja vilkuttelivat meille ohi ajaessamme. Huutelin heitä avuksi ja kipin kapin kaverit kapusivat veneestään muurille ja sen veneen kannelle, jonka kylkeen meidän piti kiinnittymän. Homma hoitui hienosti!

Sitten olikin aika raivata pahimmat sotkut, pistää jo matkan aikana valmistelemani Janssonin kiusaus uuniin, avata kuohuviinipullo ja rentoutua.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti