Suomi on taas maailmanmestari! |
Viikko Hortassa lensi kuin siivillä.
Meillä oli niin paljon puuhaa, että ”turistina” olemiseen ei jäänyt laisinkaan
aikaa.
Peter Sport Cafe |
Ensimmäisinä päivinä siivosimme
venettä, etsiskelimme pappakuomun korjaajaa, kikkitaljan korjaajaa ja
pyykkäriä. Kaikki nämä palvelut saimme tilatuksi. Peter Sport Caféssa piti
tietenkin käydä istahtamassa ja nauttimassa sen ainutlaatuisesta tunnelmasta ja
ruokailemassakin. Eximuksessa istahdimme vaihtamassa kuulumisia – se oli tullut
Martiniquelta asti melkoista haipakkaa, vähän alle 16 vuorokaudessa.
Olimme ensin toisena rivissä. Parin
päivän päästä reunimmainen, ranskalainen vene läksi ja koko letka purettiin.
Koska olimme joukon pienin vene, lähimmäksi muuria kiinnittyi
norjalaiskatamaraani, seuraavaksi englatilaisvene ja me uloimmaksi. Saihan
siinä sitten kiipeillä monen mantookin yli rantaan mennessä, mutta toisaalta –
olimme ulommaisina eikä kukaan kolistellut meidän kannellamme.
Suomalaisveneitä tuli meidän jälkeemme
vielä parikin: Frida ja Ocean Lady, molemmat paluumatkalla Karibialta kohti
Suomea. Siis neljän veneen suomalaisedustus. Ei paha!
Sää tuntui aika viileältä ja niinpä
yritimme käynnistää lämmittimen. Se on toiminut vallan mainiosti, mutta
viimeksi olimme käynnistäneet sen Cascaisissa eli pari vuotta sitten. Olisi ehkä
kannattanut herätellä sitä tässä välillä, sillä se ei kerta kaikkiaan suostunut
toimimaan. Kari teki sille kaikki osaamansa temput ja soitti pariin kertaan
Jämsäänkin taitavalle Safire-korjaajalle, jolta saimme avun viime kesänä
Jonegan lämmittimen ongelmissa. Mikään ei auttanut, lämppäri oli jopa seinästä
irrotettuna sitlooran penkissä tutkittavana, mutta turhaan. Tuomme Suomesta
palatessamme mukanamme uuden hehkutulpan, ja jos sen vaihtaminenkaan ei auta,
pitää sitten seuraavalla kerralla ottaa koko laite mukaan Suomeen
katsottavaksi. Onneksi emme sentään palellu täällä, veden lämpötila on yli 20
astetta, samoin kuin ilmankin.
Pappakuomu tuli uusittuine
vetoketjuineen muutaman päivän päästä. Hinta vain 60 €! Minulta olisi mennyt
yksistään vanhojen vetoketjujen poistamiseen varmasti yli tunti aikaa…
Maksoimme Bermudalla sprayhoodin korjauksesta 105 € / tunti!
Sen verran tiukaksi kuomu oli
kutistunut kuivuessaan ja ompeleetkin varmaan kinnasivat, että jouduimme
lyhentämään tukikaaria hiukan. Yksi aamupäivä mennä hurahti tukikaarien niveliä
irrotellessa ja lyhentämisessä. Vähäsen naftiksi se vielä jäi, mutta oletamme
sen venyvän aikaa myöten.
Päätä ei huimannut myöskään
kikkitaljan korjaus. Siihen oli hitsattu nurkasta puuttuvaan kohtaan uusi pala
ja asentaja kävi laittamassa sen pop-niiteillä paikalleen. Koko juttu kustansi
109 €.
Iso ruokakauppa on pienen kävelymatkan
päässä mäen päällä. Tuntui melkein kuin olisimme tulleet paratiisiin, kun
näimme sen tarjonnan. Ensinnäkin, tuoretavaraa (ja kaikkea muutakin) oli
yltäkylläisesti tarjolla. Lisäksi tuntui mukavalta, kun törmäsimme niin moniin
jo Cascaisin ajoilta tuttuihin, hyviksi havaittuihin tuotteisiin. Eivätkä
hinnatkaan päätä huimanneet. Raahasimme kaupasta (onneksi alamäkeen!)
”mummokärry”kaupalla tavaraa useita kertoja.
Lauantaina seurasimme netin kautta
iltapäivälehtien sivuilta Suomen pärjäämistä jääkiekon MM-kisoissa Venäjää
vastaan. Voittohan sieltä tuli. Jännää oli!
Sunnuntaina marinan rantakuppilassa
pääsimme katsomaan Monacon F1-kisaa. Olihan siinäkin jännäämistä kerrakseen.
Kysyin tarjoilijalta, voisimmeko katsoa illalla myös lätkäottelun ja tämä
vastasi myöntävästi. Valitettavasti kuitenkin kävi niin, ettei telkusta
löytynytkään urheilukanavaa, josta matsi olisi näkynyt. Katsoimme sitten pelin
tableteilta netin kautta stream-lähetyksenä. Ja tulihan se voitto!
Maanantaina hankimme viimeiset eväät
ja kirjauduimme ulos marinasta. Horta oli ihan yhtä viehättävä kuin ennenkin ja
vähän harmitti lähteä sieltä niin nopeasti. Nyt meillä varsinkin oli niin
paljon monenlaista askaretta, että ehdimme kovin vähän käydä kävelyillä ja
nauttia paikan kauneudesta.
Tiistaiaamuna kello kuusi, vielä
pimeyden vallitessa (aurinko nousee noin 6.30 ja laskee noin 21.00) irrotimme
köydet ja läksimme matkaan kohti Terceiran saarta ja Angra do Heroismoa.
Ennuste lupasi alkumatkalle aivan tyyntä ja loppupäähän noin 5-6 sekuntimetrin
sivutuulta.
Nostimme ison ylös heti päästyämme
aallonmurtajan suojasta ja saman tien avasimme myös genoan. Tuulta olikin 7
m/s, tuulikulma 60 astetta. Vajaan tunnin kuluttua tuuli laantui alle 4
sekuntimetriin, kiihtyäkseen sitten taas 7 sekuntimetriin – vastaista.
Aallokkoakin alkoi jo olla Pico – ja Sao Jorge-saarten välissä. Ei auttanut muu
kuin alkaa luovia. Vähän harmitti, matka Hortasta Angra do Heroismoon on 69
mailia, joten aikaa luovimiseen ei olisi ollut, mikäli halusimme (ja
halusimme!) ehtiä perille ennen pimeätä.
Muutaman vendan teimme, sitten otimme
koneen avuksi ja moottoripurjehdimme Sao Jorgen itäpään lähelle. Siellä
onneksemme tuuli vähän kääntyi ja aallokko tasoittui. Sitten mentiinkin todella
hyvää vauhtia – pitkät matkat nopeus oli 7,5 – 9 solmua 7 – 8 m/s tosituulessa,
tuulikulman pysytellessä 60 – 70 asteen välillä!
Suuri parvi pikkudelfiinejä kävi
leikkimässä Nereidin kanssa ja paljon Portugalin sotalaivoja keikkui meren
pinnalla.
Hurjan loppukirimme ansiosta ehdimme
kuin ehdimmekin perille vallan hyvin ennen pimeän tuloa. Kiinnityimme ensin
vastaanottolaituriin ja kävimme ilmoittautumassa. Nereidin tiedot löytyivät
tietokoneelta, ilmeisestikin Hortan kanssa on yhteinen tietokonejärjestelmä.
Meidän ei tarvinnut täyttää minkäänlaisia lappusia. Ystävällinen virkailija
latoi tiskiin ihan pyytämättä satamakartan, kaupungin kartan, kulkukortit ja
Wifi-tunnukset ja neuvoi tarkkaan laituripaikkamme ja marinan palvelut. Monissa
paikoissa olemme saaneet suunnilleen hohtimilla kysellä jokaisen asian
erikseen!
Satama on melko ahdas ja vähän
sokkeloinenkin, joten kävimme ensin kävellen katsomassa paikkamme. Siitä
huolimatta ajoimme ensin vähän ohi ja kieli keskellä suuta piti peruutella ja
käännellä Neetiä aallonmurtajan vieressä. Pohjassa aivan lähellä näytti olevan
valtavan suuria, aallonmurtajasta valuneita kivenlohkareita.. Onneksi ei
juurikaan tuullut, joten saimme Neetin kauniisti kiinni aisaansa.
Terceiran saari on melko pieni, kuten
muutkin Azoreiden saaret, vain 18 km leveä ja 30 km pitkä. Asukkaita on noin
55 000. Saarella on kaksi kaupunkia, itäpäässä Praia da Vitoria ja
keskellä etelärantaa tämä Angra do Heroismo.
Vasco da Caman käsikynkässä! |
Angra do Heroismo on vanha kaupunki,
suuri osa rakennuksista on peräisin jopa 1600-luvulta. Kaupunki on kärsinyt
useista maanjäristyksistä. Viimeisin tapahtui vuonna 1980, jolloin suuri osa
kaupungista vahingoittui pahoin. Jälleenrakennustyön ollessa vielä kesken,
1983, kaupunki julistettiin UNESCOn maailmanperintökaupungiksi. Rakennukset on
siis korjattu todella kauniisti alkuperäiseen asuunsa. Kaunista, värikästä ja
siistiä!
Liikenneympyrä härkätaisteluareenan vieressä |
Miten ihmeessä elokuvissa kirkoissa on aina rippituolit, mutta tosiasiassa tämä taitaa olla ensimmäinen koko reissulla näkemäni - ja olemme kyllä käyneet monessa, monessa katolisessa kirkossa! |
Näkymä Monte Brsililta |
Marinan lähellä päivystelee
Tuk-tuk-taksi, joka tekee parin tunnin turistikierroksia (50 € kahdelta
hengeltä). Kävimme kierroksella ja kyllä kannatti! Kuljettaja ajelutti meitä
parhailla nähtävyyksillä ja kertoili meille paljon kaupungin, saaren, Azoreiden
ja Portugalinkin historiasta.
Hyvä ruokakauppa löytyi noin
puolentoista kilometrin päästä – mennessä koko matka ylämäkeä ja pois tullessa
alamäkeä. Kyllä tiesi kävelleensä… ja alamäkeen tulo tuntui jaloissa melkeinpä
enemmän kuin ylämäki!
Perjantaipäivänä kaupungissa oli
”lasten päivä”. Useat keskustan kadut oli kokonaan suljettu liikenteeltä ja
niille oli pysytetty pomppulinna toisensa perään. Lisäksi oli monenlaista
muutakin viihdykettä, puujalkoja, lankuista tehtyjä tandem-suksia, erilaisia
pallopelejä, mininponilla ratsastusta, renkaanheittoa, polkuautorata ja niin
edelleen. Kaikki ilmaista. Joukoittain pikkukoululaisia ja tarhaikäisiä
opettajineen oli liikkeellä. Melkoista kuhinaa!
Saimme sähköpostitse varmistettua,
että saamme Neetin siellä telakalle noin kolmeksi kuukaudeksi (55 € / kk!).
Tavoitteemme on päästä Suomeen noin juhannukseksi ja aiomme palata Porto
Santoon ehkäpä syyskuun alkupuolella.
Meillä oli tarkoitus purjehtia täältä
ensin Santa Marian saarelle (noin 140 mailia), viivähtää siellä pari päivää ja
jatkaa sitten Porto Santoon (500 M Santa
Mariasta). Nyt on vallinnut kuitenkin useita päivä tuuleton sää, joten jouduimme
muuttamaan suunnitelmia ja odottelemaan tuulia. Purjehdimme suoraan Porto
Santoon, noin 650 mailia eli noin viisi-kuusi päivää. Mikäli tuuliennusteet
eivät muutu viime tipassa, lähdemme matkaan huomenna sunnuntaina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti