Angra do Heroismo – Porto Santo (Madeira) / 2. – 13.6.201


Sunnuntaina 2.6. kello seitsemän irrotimme köydet ja läksimme tämän ”kauden” viimeiselle legille. Ensimmäisenä päädyimme ällistelemään kalliosaarta, joka muistuttaa ällistyttävästi meidän Saana-tunturiamme.

Onko Saana-tunturi muuttanut Lapista lämpimämpiin olosuhteisiin?
1.vuorokausi: Aluksi pääsimme mukavasti etenemään 7 – 9 m/s takatuulessa, mutta muutaman tunnin kuluttua se keveni ja jouduimme ottamaan moottorin avuksi. Sää oli oikein mukavan lämmin ja aurinkoinen.

Plotteri alkoi (taas) sekoilla eikä millään antanut valita nopeudeksi solmuja. Jouduin kaivelemaan esiin mittariston ohjekirjasen ja vaihtamaan nopeusyksikön sitä kautta. (Otamme plotterin mukaan Suomeen ja viemme sen huoltoon tai vaihtoon.)

Vuorokausi sujui välillä moottoroiden, välillä tuulikulmaa saadaksemme väärään suuntaan purjehtien. Suuri parvi delfiinejä piti meille hienon korkeushyppyesityksen. Saldo  119 mailia, jäljellä 511 M.

2.vuorokausi: Harmaa päivä, tihkusadetta. Ohitimme piskuiset Formigas-luodot noin viiden mailin päästä, Santa Marialle oli matkaa noin 15 mailia ja yks’kaks netti alkoi toimia! Aika yllättävää. Keskellä ei-mitään!

Saldo 125 mailia, tultu 244 M, jäljellä 389 M.

3.vuoroakausi: Meillä riitti touhua purjeiden kanssa. Välillä veisattiin, välillä vaihdettiin halssia toiseen suuntaan veisaamaan, välillä purjeet olivat samalla puolella Tuuli oli kuitenkin kohtuullista 6 – 11 m/s, joten ihan mukavaahan se oli. Aamupäivän aikana meri alkoi muuttua taas kuoppaiseksi.

Plotteri alkoi piippailla omia aikojaan, jopa 15 – 20 kertaa hiljetäkseen sitten taas. Aloimme jännätä, mahtaako se pysyä hengissä tämän legin loppuun. No, joitakin tunteja piipityskonserttia pidettyään se onneksi hiljeni.

Aamyöllä tuuli hiipui taas ja otimme koneen avuksi. Saldo 128 mailia, tultu 372 M, jäljellä 262 M.

4.vuorokausi: Edelleenkin purjejumppaa, koska tuulen suunta ja voimakkuus vaihtelivat jatkuvasti. Saldo 123 mailia, tultu 495 M, jäljellä 141 M.

5.vuorokausi: Aamulla kevyttä tuulta 4 – 7 m/s ja taas veisuuhommia. Lämmintä ja aurinkoista. Päivän mittaan tuuli voimistui ja kääntyi koilliseen eli purjehduksemme jatkui noin 50 – 60 asteen tuulikulmassa. Aaltoakin oli taas enemmän kuin tarpeeksi. Saldo 130 mailia, tultu 625 M, jäljellä reittipisteeseen 13,2 mailia.

Viiden vuorokauden ja neljän tunnin matkan jälkeen (665 mailia) ajoimme sisään Porto Santon aallonmurtajan taakse. Tämä legi oli aivan miellyttävä, pääsimme suurimman osan mukavasti purjein eikä keikutuskaan pahemmin häirinnyt. Mukava päätös tälle purjehduskaudelle!

Tämän purjehduskauden aikana (lähtö lokakuun 15.10.2018 Guadeloupelta) tuli mittariin 5675 mailia. Kaikkiaan Suomesta lähdettyämme olemme seilanneet 12 821 mailia.

Huhuilin marinaa VHF:llä ja yritin soittaa moneen kertaan kännykälläkin, mutta emme saaneet vastausta. Laitureissa sen enempää kuin kartassa vastaanottolaituriksi merkityssä laiturissakaan ei ollut tilaa, joten päätimme laskea ankkurin toisen ankkuroituneen veneen seuraksi.

Porto Santon suojainen ankkurointialue. Pesukone toimi, kuivuri ei. Onneksi tuuli hoiteli pyykin kuivauksen muutamassa tunnissa. 
Emme viitsineet ruveta touhuamaan kumiveneen kanssa vaan päätimme viettää rauhallisen iltapäivän ja illan Neetissä. Kuohuviiniä, ruokaa, tulevien aikojen suunnittelua – ja ajoissa nukkumaan.

Seuraavana päivänä saatuamme kumiveneen iskuun hiippailimme satamakonttoriin ilmoittautumaan. Erittäin ystävällistä palvelua! Olisimme saattaneet saada laituripaikan, mutta totesimme pärjäävämme mainiosti ankkurissakin. Saimme sovituksi Neetin noston seuraavan viikon tiistaiksi.

Ruokakauppaan piti tietysti kiirehtää hakemaan tuoretta evästä. Kylä näytti aivan yhtä mukavalta kuin edellisilläkin kerroilla ja kaupan tarjonnan runsaus tuntui mahtavalta!

Viereemme ankkuriin tupsahti yllättäen suomalainen Fifth Element-vene, joka oli ollut telakalla menneen talven. Heille piti olla varattuna laituripaikka, muttei sitä sitten vielä kuitenkaan löytynytkään. (Pain päivän päästä kylläkin).

Telakalle nosto sujui näppärästi kuten asiaan kuuluukin. Lukki on melko pieni, joten Kari joutui irrottamaan molemmat keularullat ja siirtämään ne sivuun noston ajaksi. Pohja oli todella hyvässä kunnossa, ei minkäänlaista heinäkasvustoa ja vain muutama harva näkki siellä täällä. 
Rodney Bayssa potkuri käsiteltiin jollain maalilla ja se ei ehkä ollut kovinkaan hyvä ratkaisu. Mitään kasvustoa ei siinä ollut, mutta sen pinta oli kummallisen epätasainen. Karilla oli melkoinen homma putsata potkurin lavat. Viemme ne mukanamme Suomeen ja annamme ne vaihdossa – ne ovat hiukkasen liian pienet.

Tässä Neeti kököttää seuraavat kolmisen kuukautta. Täällä veneet kiinnitetään vielä köysillä maahan. Jokunen vuosi sitten kunnon myräkässä telakalla kaatui useita veneitä ja sitä ei enää haluta tapahtuvan. 
Aikamme on kulunut tavaroita pakatessa, venettä siivotessa ja telakointikuntoon laittaessa. Purjeet on pakattu pusseihinsa, kaikki irtoköydet ja muu irtotavara kannelta kerätty pois. Kaapit on siivottu, pyykit pesty. Toki olemme ehtineet käydä kylilläkin kuljeskelemassa ja shoppailemassa.

Fifth Elementin Markon ja Hennan kanssa olemme viettäneet monia mukavia hetkiä ja saaneet heiltä monenmoisia hyviä vinkkejä varsinkin veneen kunnossapitoon/huoltoon liittyen.

Lennämme täältä Porto Santosta Lissaboniin, jossa on koneen vaihto. Suomessa olemme lauantaiaamuna ani varhain. Paluulippuja emme ole vielä varanneet. Telakkapaikan maksoimme 6.10. saakka. (Ensimmäinen kuukausi 30 €, seuraavat 50 € / kk.) Saa nyt nähdä, miten pitkään viivymme/viihdymme Suomessa.

Jatkosta meillä ei ole vielä aavistustakaan. Kesän aikana täytyy päättää, jäämmekö talveksi Azorit/Madeira-alueille, suuntaammeko Kanarialle (luultavasti ei), Eurooppaan Portugaliin/Espanjaan vai peräti Välimerelle. Saa nähdä. Joka tapauksessa, Karibialle emme aio enää palata.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti