Bermuda – Azorit / Kapteeni kertoo



Legi, joka oli jotain ennen kokematonta. Käytettävissämme oli lähtiessä säiden ennustamiseksi Windy ja matkalla satelliittipuhelimen kautta gribit.

Kun vertaa edelliseen 13 vuoden takaiseen matkaan, meillä ei silloin ollut mitään vastaavaa säätilan seurantaan. Naapurivene Jonegasta saimme tietoja grip-tiedostoista, mutta niiden perusteella ei matkaa tehty tai suunniteltu. Ehkä matka sujuikin juuri siksi hyvissä olosuhteissa. Ny  otimme lähtiessä viikon ennusteet Windystä ja satelliittipuhelimella viiden vuorokauden gribit päivittäin. Näiden perusteella lähdimme liikkeelle.

Kuinka kävi. Lähdimme sutta pakoon ja tuli karhu vastaan. Seuraavan päivän grib ennuste kertoi edelleen tuulten olevan sijaintimme mukaan alle10 m/s, todellisuus oli 14 – 20 m/s. Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin mennä alta pois, fokka keulassa pienenä lappuna siten, että vene säilytti ohjattavuutensa.

7.5 päivän sijaintimme piti edellisen päivän ennusteen mukaan olla matalapaineen ulkopuolella. Todellisuudessa jouduimme kovimmalle tuulialueella viideksi vuorokaudeksi.  Tulipa siinä pieniä välinerikkojakin. Laitoin ison preventterin plokin kautta sitlooraan.  Ploki tuli kiireessä sijoitettua liian taakse, jolloin vetokulma jäi pieneksi.  Keskellä yötä, 160 asteen tuulikulmassa, iso aalto ja samanaikaisesti kova puuska käänsi paattia siten, että tuuli tuli purjeen taakse. Iso lähti voimalla toiselle halssille, samalla preventterin nostaessa puomia ylös. Tällöin katkesi puomia pitäneen preventterin kiinnityslenkki kannesta ja purje tempaisi kikkitaljan kiinnikkeen irti maston alaosasta.  Kikkitaljan sain kiinnitettyä uudelleen maston juuressa olevaan helaan melkomoisessa  Linnanmäki-höykytyksessä. Ilman turvavaljaita sinne ei olisi ollut menemistä. Jälkeenpäin meille korjaaja kertoi kiinnityskohdan olevan eräänlainen sulake, joka estää puomin rikkoutumisen.

Tuuliperäsin piti veneen hyvin kurssissa, joskin kevyessä, 3-4 tuulessa ja aallokossa  laitoin autopilotin rinnalle. Tuuliperäsin on aivan ehdoton pienen miehistön veneessä. Se on mekaaninen ja toimintavarma, ei vaadi ruokaa ja on huoleton, väsymätön ja hiljainen seilori. Ilman sitä en lähtisi Itämerta kauemmaksi, puhumattakaan seilaamista ”lätäkön”ylitse.

Jatkossa otimme edelleen päivittäin ennusteita, jotka eivät pitäneet paikkaansa tuulen suunnan tai voimakkuuden osalta. 18 – 20 m/s tuulet nostivat jo ”komean” aallokon ja sekä pappakuomun sivusta että perästä silloin tällöin vaahtopää kurkisti ja kaatoi vettä sitlooraan, joka kuitenkin lorisi nopeasti rei’istä ulos.

Nopeudet tuolloin olivat 1 – 3 solmua, vilahtaen aallon pohjassa 4 – 5 solmuun. Jossakin vaiheessa tuulen laskettua purjeet eivät saaneet venettä kulkemaan haluttuun suuntaa ja peräsin käyttäytyi ihan oudosti Tuli mieleen, että joko taas meidän peräsimessämme on sargassolevää. Sitä nimittäin oli paljon meressä. Otimme avuksi koneen, jolla saimme veneen jotenkuten kurssiin. Nopeus nousi sivuvastaiseen tuuleen vain 0,5 – 2 – 3 solmuun.  Purjeista vain fokka oli keulassa pienenä lappuna. Syy nopeusongelmaan selvisi yön tunteina seurattuani nopeuksia pohjan ja veden suhteen. Menimme koneella veden suhteen normaalit viisi solmua, mutta pohjan suhteen vain 2 – 3. Siis iso vastavirta, jota kesti useita tunteja. Tämä tuulen suunnan/aallokon sekä vastavirran vaikutus oli haastava, jopa kippariakin alkoi ottaa pannuun kun kaikki konstit kokeiltuaan ei mikään toiminut odotellulla tavalla.

Esimerkkejä säästä ja ennusteesta: Torstaina 9.5. seuraavan päivän ennuste oli luode 12 m/s, seilasimme 16 – 18 (20) m/s pohjoistuulissa, kohti itää/kaakkoa, kun kohti Azoreita suunta oli koillinen.

Tiistaina 14.5. ennuste oli 5 m/s lounas, seilasimme 10 – 14 m/s länsituulessa. Hyvä sinänsä sillä etenimme vauhdikkaasti kohti Hortaa. Suunnitelmissa oli ajaa genaakkerilla, mutta purje pysyi kyllä pussissaan. Tilalla oli iso 3-reivissä ja fokka keulassa.

Miten olisimme edenneet alkuperäisen Bermudalla tehdyn suunnitelman mukaan, joka oli lähes suoraan Azoreille? Sitä emme tiedä, mutta olisimme kuitenkin päässeet vielä muutaman päivän etenemään sopivissa tuulissa, joskin sen jälkeen olisimme olleet vastaavissa kovissa tuulissa, ehkä muutamaa päivää vähemmän. Meidän jälkeemme tulleet seilorit, yksi suomalaisvene, amerikkalaiset ja vieressämme oleva norjalaispaatin miehistö kertoivat taasen päässeen ihan asiallisissa tuulissa koko matkan. Tuurilla kai ne isommatkin laivat edelleen seilaavat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti