St. Georges’ – Tyrrell Bay (Carriacou) / 18. – 28.1.2018

Grenadan lippu
Perjantaina aamupäivällä kävimme vielä kerran tekemässä tutun reilun tunnin kävelylenkkimme. Juuri aamulla juttelimme siitä, että olimme selvinneet hyvin kastumatta lenkeistämme. Kuuluisat viimeiset sanat: satoihan se sitten tällä kertaa. Onneksi olimme kuuron aikaan sellaisessa kohdassa, että pääsimme puun alle suojaan. Kastuimme vain vähän.

Ohjausyksikön asentajia odotellessamme lounastimme rannan kuppilassa. Miehet tulivat ajallaan. Vanhempi herra jäi rannalle ja nuori kaveri tuli ohjausyksikköä asentamaan. Hän näytti NIIN nuorelta, mutta osasi kyllä homman niin kuin pitikin. Kari oli rakennellut valmiiksi mahdollisten vastaavien ongelmien varalle varakäynnistysjohdon kytkimineen, ja poika asensi myös sen paikalleen.

Moottori käynnistyi taas kuten kuuluikin. Huh helpotus.

Karin lähtiessä viemään asentajaa takaisin vyölaukun hihnassa roikkunut perämoottorin turvakatkaisin pääsi ilmeisestikin tippumaan mereen, koska sitä ei löytynyt mistään. Ei auttanut muu kuin viritellä naru sen tilalle. Tuli siis taas asiaa venetarvikeliikkeeseen.

Lauantaiaamuna siirryimme 12 mailin matkan St. Georges’in ankkuripaikalle. Osan matkaa pääsimme purjein, osan jouduimme moottoroimaan. Tällä kertaa ankkurointi onnistui vasta neljännellä kerralla. Ensimmäisellä kerralla ankkurikettinkiä pakilla kiristettäessä siihen tarttui ISO betonimöhkäle tai mikä lienee ollutkaan. Kari sai viimein vasta kumiveneestä käsin irrotetuksi sen ankkurikoukusta. Vielä muutama kerta piti yrittää, ennen kuin pito löytyi. Sitten oltiinkin hyvin kiinni.

Swelliä oli jonkin verran ja Mt. Haartmanin ihanan tasaisen ankkuripaikan jälkeen keikutus ihan häiritsi ensimmäisenä iltana. Sitten taas totuimme epätasaiseen olotilaan.

Kauppareissulla

Sunnuntaina teimme  aikamme kuluksi oikein mukavan kauppareissun tuttuun ostoskeskukseen. jossa olimme käyneet jo kahdesti pikkubussikyydillä.   Tällä kertaa jollailimme Grand Anse Beachin ainoalle dingilaiturille ja kävelimme pitkin upeata, melko tyhjää hiekkarantaa aivan ostoskeskuksen lähelle. Hieno ostosmatka kerrassaan.

Maanantaina saimme ostetuksi perämoottorin turvakatkaisimen ja ruokaa useiksi päiviksi eteenpäin. Viinikaupassa kävimme hakemassa täydennystä jo kovasti vajentuneeseen juomavarastoomme. Illalla sitten perämoottori Neetin perään, kumivene kannelle ja vene aamua varten lähtökuntoon.

33,6 mailia Carriacoun Tyrrel Bayn ankkuripaikalle oli melkoista taistelua. Tuuli oli puuskaista, välillä vain pari metriä ja sitten taas viuhui. Grenadan kupeessa tuulen suunta vaihteli jatkuvasti. Saaren suojasta päästyämme purjehdimme tiukassa tuulikulmassa 7 – 11 sekuntimetrin tuulessa. Kun vielä virtakin sorti Neetiä länteen päin, päädyimme Tyrrel Bayn kohdalle 7 mailin päähän. Aallokko oli aika korkeata, joten emme viitsineet yrittääkään luovimista vaan moottoroimme täysin vastaiseen tämän loppumatkan.

Ankkuripaikka löytyi hyvin melko läheltä rantaa ja saimme ankkurin heti pitämään.

Illalla iloinen yllätys: ARC-kisassa Atlantin ylittäneen Lunnin porukka Reko. Satu, Roope ja Oskar kävivät meitä tervehtimässä. Lunni nostettaisiin seuraavana päivänä ylös telakalle pohjan huoltoon ja vesilinjan nostoon. Tapasimme vielä useita kertoja, vaihdoimme vinkkejä ankkuripaikoista ja saimmepa vaihdetuksi kirjojakin.

Paradise Beach
Ennusteet lupasivat pitkäksi aikaa kovahkoja tuulia ja korkeasta swellistäkin varoiteltiin. Otimme siis rauhallisesti ja kuluttelimme päiviämme käyden lähistöllä kävelylenkeillä. Kauniille Paradice Beachille oli noin kolme kilometriä. Oikein mukava kävelyreitti, jos unohtaa äänimerkeillään meidät vähän väliä säikytelleet autot…

Kylä on vilkastunut huomattavasti sitten viime käyntimme. Nyt melkein kaikki pikku kuppilat ja vihanneskojut ovat auki. Veneitä tulee ja menee päivittäin lukuisia. Le Phare Bleussa tapaamamme Nilskin viipyi pari yötä. Tyttöystävä Steffi palasi jo Saksaan ja nyt Nils suuntaa kohti Martiniqueta, josta joku ystävä tulee miehistöksi joksikin aikaa.

Samassa suunnassa kapusimme Mt. St. Louisin kukkulan suuntaan. Ylös asti emme sentään kavunneet. Hienoja maisemia.

Laidunmaita
Telakan ohi oikealle tie jatkuu hiekkatienä. Sitä kävimme pariinkin kertaan tallustelemassa. Tien varrella on valtavia vuohien ja lampaiden laidunmaita. Monet niistä ovat jo melkoisen tarkkaan kaluttuja. Jotkut aidatut alueet odottelevat vuoroaan. Mietimme, että mahtavat elikot olla onnellisia kun pääsevät popsimaan kunnon pitkää heinää melkein maan tasalle jyrsityn sijaan.

Peikkometsä
Rannan lähellä on puita, joiden päällä kasvaa erikoista päällyskasvillisuutta. Tuli ihan sellainen olo, kuin olisi peikkometsässä. Vihoviimeisen niemen luona on kaunis kirkasvetinen lahti. Yksi purjevene oli siellä ankkurissa. Aika tavalla näytti keikkuvan.

Roope suoritti täällä sukellustutkinnon ja oli käynyt tässä(kin) lahdessa sukeltamassa. Reko näytti meille kuvia sieltä. Hienoja koralleja ja kaloja.

Näkymä sairaalan pihalta
Kävimme Simonin kyydissä kahden tunnin saarikierroksella (200 EC). Saari on mäkinen, joten mutkia ja mäkiä näillä kapeilla teillä riitti. Onneksi Simon ajoi rauhallisesti, ettei tarvinnut pelätä. Maisemat olivat tietenkin mahtavia. Saaren sairaala on korkealla mäen päällä. Sellaisia maisemia kelpaa katsella sairaanakin.

Kuunarin rakennusta

Kävimme itärannalla katsomassa veneveistämöä. Työn alla on ollut nyt kaksi vuotta puinen kuunari. Puutavara (mahonki) tuodaan Hondurasista. Täkäläisiä mahonkipuita ei kuulemma kaadeta.

Kahdessa tunnissa ehdin kysellä yhtä ja toista Carriacoun historiasta ja elämästä tällä saarella. Politiikkaakin sivuttiin vähän. Simon kehui kovasti Ronald Reagania. Hänen aikanaan (1983) USA auttoi 1974 itsenäistyneen ja sen jälkeen kommunistien hallinnoiman maan irti kommunismihallinnosta.

Kovasti täällä ollaan isänmaallisia. Tälläkin autoraissulla nakyi Grenadan värein (punainen, keltainen, vihreä) maalattuja bussikatoksia, liikenteenjakajia, aitoja, portteja, seiniä, ikkunaluukkuja, penkkejä ja kaikkea mahdollista. Kaiken lisäksi itsenäisyyspäivä on tulossa helmikuun alussa ja jo nyt juhlaliput ja viirit Grenadan väreissä koristavat katuja, aukioita ja pihoja.

Maanantaiaamuna kävimme tekemässä ruokaostokset useammaksi päiväksi. Valitettavasti tuorelihakylmähylly ammotti tyhjyyttään, mutta pakasteosastolta sentään löytyi evästä.

Huomisaamuna nostamme ankkurin ja jatkamme matkaa.