Le Phare Bleu / 4 – 9.1.2019



Tutkailin edellisen reissun matkapäiväkirjaa ja kuinka ollakaan: Tammikuun alussa 2006 olemme olleet tässä samaisessa lahdessa ankkurissa. Silloin lahdenpohjukassa oli rakennustyömaa eli juuri tätä marinaa tehtiin silloin!

Hieno tämä onkin. Hiekkarannan takana on ravintola uima-altaineen. Huoltorakennukset ovat siistejä ja tekniset tilat ovat piilossa aitojen takana. Alueella on upeita bungaloweja hienojen puistokäytävien ja istutusten lomassa. (Kävimme vähän kurkistamassa, vaikka alueelle oli pääsy kielletty muilta kuin asukkailta). Kävin piruuttani katsomassa netistä hintoja: halvin hinta oli 359 puntaa / vuorokausi.  




Henkilökunta on todella ystävällistä ja palvelu pelaa. Joka aamu kaveri käy laiturilla kysymässä onko roskia. Polttoainetta tuodaan rannan varastosta laiturissa oleviin veneisiin siirrettävällä tankilla.









Hotellin ja marinan vastaanoton yhteydessä näyttää olevan myös Sveitsin konsulaatti. Rannalla on hobie cat:teja ja kanotteja lainattaviksi. Marinan sosiaalitilat ovat 1900 Ruotsissa rakennetussa majakkalaivassa, joka on kunnostettu Rostockissa ja laivattu Karibialle vuonna 2006. Laivassa on myös ravintola, joka näyttää valitettavasti olevan auki vain konsertti-iltoina.








Satamassa on puolalaisen vuokraveneyrityksen katamaraaneja. Melko hiljaista näyttää vuokraustoiminta olevan. Tullessamme katteja oli kaksi ”kotona”, sitten tuli pari lisää. Nyt kaikki neljä nököttävät laiturissa.

Meillä oli useita päiviä molemmin puolin sveitsiläiset naapurit. Toisen puolen veneessä oli viisi miestä, ikähaarukka noin 30 vuodesta lähemmäs 70:een. Toisen puolen pariskunta ansaitsee hatunnoston. Pariskunnan rouva on pyörätuolissa, täysin autettava, syötettävä ja juotettava. Käden toimivat sen verran, että hän pystyy roikkumaan miehensä selässä, kun tämä kantaa (loikkaa) veneeseen tai laiturille! He ovat olleet Euroopasta lähdettyään reissussa viisi vuotta. Nyt he läksivät pohjoista kohti. Luultavasti vielä tapaamme.

Reipas kaveri on myös se nuori saksalaismies, joka auttoi meitä laituriin kiinnittymisessä. Hän oli ostanut pienen (olisiko 28 jalkaa?) Tanskassa valmistetun purjeveneensä Azoreilta viime elokuussa. Paatilla oli jo kertaalleen tehty Karibian-reissu. Edellinen omistaja oli kyllästynyt, kun tuuliperäsin ja autopilotti olivat lakanneet toimimasta. Nils oli ostanut veneen, kunnostanut venettä  Ponta Delgadassa ja seilannut yksin veneen Karibialle.  Hän kertoi olevansa sen verran kokematon, ettei uskaltanut ottaa vastuuta kenestäkään muusta miehistönä. Hyvin oli Atlantin ylitys mennyt.

Nyt on tyttöystävä muutaman viikon hänen seuranaan. Seurustelimme heidän kanssaan Neetissä ja harjoittelimme varsin ruostunutta saksan kieltämme. Harmittavan usein piti ottaa englanti avuksi!

Kauppareissumme shuttlebussilla oli oikein onnistunut. Meitä oli kyydissä sveitsiläinen pyörätuolipariskunta ja me, eli tilaa oli. Ensin ajoimme pienempään supermarketiin, josta ostimme juomia (olutta, kokista, viiniä) kohtalaisen edulliseen hintaan. Sitten meidät vietiin St. Georgen lähellä olevaan ostoskeskukseen, jossa on oikein mainio ruokakauppa. Ostettavaa kertyi melkein täysi ostoskärryllinen! Reissumme kesti kaikkineen reilut pari tuntia ja hinta oli vaivaiset 20 EC /nenä!

Maisemat täällä ovat päätähuimaavat. Enimmäkseen hyväkuntoiset tiet (tarkoitan pääteitä) kiemurtelevat kukkuloiden rinteitä ylös ja alas. Luonto on vehreätä, kukkivia puita ja pensaita on paljon. Monet talot roikkuvat kallioseinämillä niin, että vain takaseinä on kiinni rinteessä ja etupuoli on pylväiden varassa.

Marinasta on 2,5 kilometriä lähimpään kauppaan. Menomatkalla vastamäet ovat todella jyrkät ja pistävät puuskuttamaan, paluumatka on sitten vastaavasti helpompi. Matkan varrella Port Egmont-lahden rannalla on valtava kesken jäänyt rakennustyömaa. Rinteellä on kuusi keskeneräistä monikerrosta rakennusta, jotka alkavat hiljalleen peittyä kasvillisuuteen.

Rinteillä ja muurien ja aitojen takana on toinen toistaan hienompia taloja kukoistavine puutarhoineen. Isomman tien varressa on sitten jo vaatimattomampiakin asumuksia.

Ruokakauppa on ihan asiallinen ja jotain pientä kävimme sieltä pariin otteeseen hakemassa. Täällä tiet ovat sen verran hyvässä kunnossa ja liikenne sen verran rauhallista, että kävely tuntuu mukavalta. Ei tarvitse joka hetki hyppiä ”ojan pohjalle” autoja väistelemään.

Lighthouse-ravintolassa oli viikonloppuna elävää musiikkia kahtena iltana. Perjantaina käväisimme kuuntelemassa. Laulaja oli ihan hyvä, mutta kappaleet olivat mitäänsanomattomia ja kaikki samantapaisia.

Lauantai-iltana kuuntelimme Neetistä, millaista musiikkia olisi tarjolla. Se ei juurikaan poikennut edellisiltaisesta, joten jätimme ravintolareissun väliin. Sitä paitsi piti seurata Suomen nuorten jääkiekkojoukkueen edesottamuksia. Täällä marinassa on oikein hyvä netti, valitettavasti YLE Areenan lähetys oli katsottavissa vain EU:n alueella. Jouduimme seuraamaan tilannetta Iltasanomien tilannekatsausten kautta. Mutta kannatti seurata!

Muutaman kerran olemme käyneet tutkailemassa läheisiä snorklailupaikkoja, mutta vesi ei ole ollut kovin kirkasta ja kalatkin harvassa. Swelliä marinaan tulee jonkin verran aallonmurtajista huolimatta ja vene keikkuu välillä aika tavalla. Onneksi keikutus tulee keulasta päin, joten se ei häiritse kohtuuttomasti.

Huoltohommat on tältä erää tehty. Sain vahvistettua sprayhoodin ompeleita. Kummasti ne vaan haurastuvat aikaa myöten. Vesi kuuluu marinan hintaan, joten Kari sai sitloorankin taas pestyä. Kumivene on taas kerran pesty ja Kari on tehnyt muitakin pikku huoltohommia. Pyykit pesetimme pesulassa. Ison Ikean kassillisen pesu maksoi 69 EC.

Huomenna jatkamme matkaa. Toisaalta tekisi mieli vielä käydä katsomassa vielä idempänä olevia lahtia, mutta emme taida viitsiä lähteä röykyttämään vastatuuleen ja –aaltoon. Lähdemme varmaankin nyt sitten omia jälkiämme takaisin päin.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti