Phare Bleu – Mt. Haartman Bay / 10. – 17.1.2018

Meillä valokuvataan!



Ilmeisesti jonkun yksityinen asumus, sillä mitään tietoja siitä emme löytäneet - emmekä edes tietä sen lähelle...
Matka jatkui. Meriteitse kokonaiset 4,45 mailia riuttoja kierrellen, linnuntietä matkaa tähän uuteen ankkuripaikkaan oli 1,5 mailia.

Lähtöaamuna koimme harmistuksen hetkiä, kun piti tankkaaman vesisäiliö täyteen. Laiturille ei tullutkaan vettä! Käpsyttelimme marinan konttoriin ilmoittamaan asiasta ja saman tien kaveri läksi selvittämään asia ja sai asian onneksi saman tien korjatuksi.

Piipahdimme Immmigrationissa anomassa 14.1. päättyvään ”oleskelulupaamme” jatkoaikaa. Ystävällinen virkailija, jolle olemme aina ohi kulkiessamme vilkutelleet, täytteli ja leimasi lappuset. Saamme olla Grenadalla ja Carriacoulla 14.2. saakka.

Neeti Mt. Haartman Bayssa
Phare Bleun lahdesta ulos ajettuamme avasimme genoan ja vähän matkaa pääsimme purjein. Sitten piti taas ruveta pujottelemaan matalikkojen välistä Mt. Haartmanin ankkurilahteen. Yritimme ensin ankkuroitua lähemmäs lahden suuta, mutta ankkuri ei pitänyt ollenkaan. Kun nostimme sen ylös, kävi ilmi että pohja oli silkkaa savivelliä. Ajoimme sitten peremmälle ja yritimme sovittaa Neetiä ankkuroitujen veneiden ja tyhjien poijujen väliin. Vasta neljännellä yrityksellä Neeti asettui hyvin, riittävän kauas rannasta, poijuista ja naapureista. Perän takana on kelluva Oasis-ravintola. 



Tällä lahdella näyttää olevan melko paljon asumattomia veneitä. Purjeet on riisuttu pois eikä niissä ole mitään elämää. Asuttuja veneitä – olemme laskeneet iltaisin ankkurivaloja – on ollut kymmenkunta tai allekin. Enemmän tai vähemmän epämääräisen näköisiä vesipönttöpoijuviritelmiä on tyhjillään aika paljon.

Rannalla on Secret Harbour-marina ja hotelli ravintoloineen. Karin syntymäpäivänä kävimme siellä syömässä ja ruoka oli oikein hyvää ja kohtuuhintaistakin. Laiturissa on runsaasti tyhjää tilaa. (Missähän ihmeessä kaikki veneet ovat?) Dingilaituri on oikein hyvä ja siinäkin on tilaa mainiosti. Rannalla olevassa kyltissä tosin sanotaan, että kiinnittyminen on sallittua vain marinan ja ravintolan asiakkaille, mutta emme ole antaneet sen häiritä eikä se näemmä ole häirinnyt henkilökuntaakaan.

Oasis iltavalaistuksessa
Oasis-ravintola on auki perjantaista sunnuntaihin puolesta päivästä iltaan. Asiakkaita sinne kuljetetaan myös yhteysveneellä. Kävimme siellä lauantai-iltana juomassa rommipunssit. Musiikki oli aivan kamalaa ja mahdottoman kovalla. Kauan emme siellä viihtyneet! Onneksi kuppila on Neetiin nähden tuulen alapuolella, joten aivan sietämätöntä meteli ei ollut – luukut tosin piti laittaa kiinni.

Ikävä kyllä Oasis-käyntimme jälkeisenä yönä heräsin kaameisiin vatsanväänteisiin. Vatsa oli aivan sekaisin ja oksettikin. Seuraavana päivänä olin repo rankana sohvan pohjalla ja Karillakin oli vatsanväänteitä. Luulemme, että saimme sieltä jonkun pöpön. Rommipunssien jäistä, ehkä? Selvisimme vaivasta kuitenkin onneksi yhden päivän hiljaiselolla.

Snorklausta riutan kupeessa
Vesi lahdella on aika sameaa. Kari kävi snorklaamassa katsoakseen, miten ankkuri makaa pohjassa,, mutta mitään ei näkynyt. Ei edes Neetin pohjaa erottanut. Kävimme myös  muutamassa paikassa katsomassa, näkyisikö kaloja, mutta turhaan. Huono näkyvyys eikä kaloja. Kilpikonna tai – konnia täällä sentään on. Silloin tällöin jossain pilkistää konnan pää.

Lahdella on jotain mielenkiintoisia virtauksia. Veneet ovat välillä miten päin sattuu. Toisten keula osoittaa itään, toisten länteen ja joidenkin sitten vielä jonnekin muualle. Tällaiseen paikkaan ankkuroidessa on syytä jättää pitkät välimatkat naapuriveneeseen, koska veneet eivät liiku samaan tahtiin ja samaan suuntaan niin kuin yleensä.

Kauppoja täällä ei ole lähimaillakaan. Tiistaisin ja perjantaisin marinasta ajaa shuttle-bussi samaiseen ostoskeskukseen, jossa kävimme Phare Bleu:sta. Hinta 15 EC / nenä.

Tälläydyimme hyvissä ajoin tiistaiaamuna rantaan odottelemaan bussia. Meidät neuvottiin mäen päälle tielle odottamaan. Kavutessamme kyytiin ihmettelimme, kun ketään muita ei näyttänyt olevan tulossa. Eikös mitä! Kuski ajoi mäkeä alas ravintolan eteen ja siellä oli iso joukko väkeä odottelemassa. Hädin tuskin mahduimme kaikki kasseinemme kyytiin.

Kyytiläiset kuulostivat amerikkalaisilta ja näyttivät kaikki tuntevan toisensa. Ja voi mahdoton sitä puheen porinaa! Musiikki ei tässä kyydissä soinut, mutta melkein sai korviaan pidellä kun takanamme käytiin toinen toistaan kovemmalla äänellä ainakin neljää eri keskustelua.

Koska kauppa oli jo meille tuttu, löysimme ostoksemme melko kivuttomasti. Paluukyytejä oli luvassa kaksi, kello 11 ja 12. Ennätimme ensimmäiseen. Onneksi paluumatkalle oli varattu kaksi autoa. Millään emme kaikki olisi ostoksinemme mahtuneet yhteen autoon.

Kyyti poikkesi vielä vihanneskaupassa ja samaisessa juomakaupassa, jossa olimme käyneet edelliselläkin ostosreissullamme.

Vähän ennätimme jutella matkakumppaniemmekin kanssa. Bussi oli noukkinut Prickly Baysta vanhan (selvisi, että yli 80 vuotias) naisen. Hän ja puolisonsa olivat seilanneet maailman meriä 22 vuotta. Mies oli kuollut 18 kuukautta sitten ja nyt tämä mummeli sitten seilailee itsekseen!

Olimme seuranneet ja naureskelleet aamuisin naista, joka on uinut Neetin ohi marinasta vastarannalle päin. Hän mennä loiskuttelee enimmäkseen selkää kaikessa rauhassa – ja laulaa! Hänen lähestymisensä kuulee jo kaukaa. Nyt hänen henkilöllisyytensä paljastui meille. Hän on norjalainen ja asustelee marinan vieressä olevassa talossa – Meillä lieneekö joku hotelli vai mikä.

Näillä kulmin on mahdottoman hienot lenkkeilymaaastot. Kadut ovat (yhtä onnetonta hiekkatienpätkää lukuunottamatta) hyvässä kunnossa ja liikennettä ei ole kovinkaan paljoa. Harmittava seikka liikenteessä on kylläkin se, ettemme oikein tiedä, pitäisikö täällä kävellä tien oikeata vai vasenta reunaa (täällä on vasemmanpuoleinen liikenne). Vielä pahempaa on täkäläinen tapa töräyttää äänitorvella aina jalankulkijaa lähestyttäessä. Välillä sitä oikein säikähtää. Varsinkin autokouluautot (joita on PALJON) tööttäävät oikein pitkään ja hartaasti.

Pieni säikäys kävi, kun laskeuduimme yllä mainittua jyrkkää kehnoa hiekkatietä alas. Olimme kulkeneet siitä edellisenäkin päivänä kieli keskellä suuta ilman vahinkoja. Nyt sitä lähestyessämme sanoin Karille, että eiköhän siitä nytkin selvitä. Tien pinnalla oli paljon irtosoraa. Yhtä taloa ohitttaessamme monta koiraa syöksyi aidan viereen meitä tervehtimään. Keskittymiseni herpaantui hetkeksi ja sitten sitä mentiin! Kivet pyörivät kenkäni alla ja kaaduin. Vasen polveni (se, joka murtui viime kesänä) taittui linkkuun alleni. Kyllä sattui! Hetken aikaa piti puhallella ennen kuin uskalsin liikahtaakaan. Mitään pahempaa ei onneksi käynyt, tietysti verinaarmuja polvessa ja pitkin säärtä ja nilkkaa. Sille tielle emme enää menneet,



Talot teiden varsilla ovat valtavan suuria ja enimmäkseen todella hienoja ja hyvässä kunnossa. Tienvarret ja puutarhat kukoistavat. Nyt on esimerkiksi bougeanvillean kukinta-aika parhaimmillaan. Koska maasto on mäkistä, teiltä ja useimmista taloista on hienot näköalat. Jos ei merelle, niin ainakin toisille kukkuloille.








Lähes kaikki pihat on aidattu, osa muurein, osa vähän keveämmin aitaviritelmin. Useilla pihoilla on koira tai koiria, ja innokkaasti ne haukkuvat ohikulkijoille.

Ihmiset ovat ystävällisiä. Kaikki vastaantulijat tervehtivät ja erään talon verannalta huhuillaan ja huiskutellaan joka kerta, kun kuljemme ohi.

Erään talon verannalla oli husky. Vähän ihmettelimme, kun näissä olosuhteissa on moisen kylmässä viihtyvän koirarodun edustaja. Tämän koiran vuoksi tuijottelimme taloa erityisen tarkasti ja kuinka ollakaan: talon seinustalla yhdessä nurkassa oli pystyssä läjä jääkiekkomailoja! Päättelimme, että kenties tämä talo on jonkun jääkiekkomiljonäärin loma-asunto.

Näkymä Prickly Bayhin
Meillä on nyt ollut aikaa lenkkeillä täällä, sillä jäimme tänne jumiin.  Olimme lähdössä maanantaiaamuna jatkamaan matkaa St. Georgesiin. Neeti oli järjestetty purjehduskuntoon ja reitti riuttojen välistä oli suunniteltu. Mutta. Kone ei käynnistynyt! Mittaritauluun ei tullut virtaa! Kari tutki kaikki mahdolliset ongelmakohdat eikä asialle löytynyt muuta selitystä kuin se, että ohjausyksikköongelmamme toistui taas!  Kolmatta kertaa! Että harmitti ja harmittaa vieläkin!

Eihän siinä auttanut muu kuin ruveta miettimään, että miten tästä nyt selvitään. Lähimmät Volvon valtuuttamat liikkeet ovat St. Georgesissa ja St. David Bayssa. Kari soitti Helsinkiin jo tutuksi tulleelle Volvo-asiantuntijalle varmistaakseen, voisiko moottorin käynnistää suoraan ohi ohjausyksikön aiheuttamatta vahinkoa. Kuulemma voisi. Hetken harkitsimme St. Georgesiin lähtöä, mutta päätimme vielä selvittää muut vaihtoehdot,

Soitin St. Georgesiin ja sain langan päähän mekaanikon. Hän kertoi, ettei ohjausyksiköitä ole nyt varastossa, mutta niitä olisi tulossa lähipäivinä. Hän pyysi lähettämään moottorin tiedot, jotta hän pystyisi selvittämään Volvolta, onko kyseessä takuuasia.

Takuuseen menee, onneksi! Reklamaation paikka tämä kyllä on. On suorastaan vaarallista, että täällä riuttojen keskellä liikuttaessa ja ankkurissa ollessa ei voi luottaa moottoriin. Ja Volvon valitsimme laadun ja hyvien huoltomahdollisuuksien vuoksi (huom… eihän korjauksia  laadukkaaseen moottoriin pitäisi tarvitakaan..)

Tänään saimme tietää, että osa on saatu tullista ulos ja huomenna perjantaina iltapäivällä asentaja tulee tänne laittamaan osan paikalleen.  Toivomme tietysti nyt, että vika on ohjausyksikössä eikä jossain  muualla.

Jos kaikki menee niin kuin pitää, nostamme ankkurin lauantaiaamuna ja jatkamme matkaa. Onneksi tämä ankkuripaikka on ollut tasainen ja ympäristö maissakin oikein miellyttävä. Tämä pakollinen pysähdys ei ole ihan mahdottomasti harmittanut.
Noin sormenpaksuisia toukkia. Olisipa mielenkiintoista tietää, mitä niistä kuoriutuu!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti