Prickly Bay – Benji Bay - Phare Bleu Marina / 22.12.2018 – 3.1.2019



Phare Bleu Marina
Viivyimme Pricly Bayn ankkuripaikalla kaksi yötä. Lahden toisessa marinassa Spice Islandissa on suuri telakointialua ja myöskin venetarvikekauppa. Mitään puutelistallamme olevista tuotteista emme sieltä valitettavasti löytäneet. Kävimme kurkistamassa telakointialueen nurkalta ohi ajavaa katua, mutta siellä ei näyttänyt olevan mitään kiinnostavaa, joten käännyimme takaisin ja palasimme Neetille.

Prickly Bay marinan laituri ei ole suuren suuri. Purjehdusoppaan mukaan tilaa olisi 25 veneelle, mutta epäilen suuresti. Nyt siinä oli kiinnittyneenä 6 purjevenettä eikä mielestämme enää kovin montaa olisi mahtunut lisää. Rannalla on ravintola, jossa on WiFi, joko langaton tai sitten ihan piuhalla toimiva. Sähkötöpyköitäkin on pöytien yläpuolen konsoleissa. Hyvää palvelua!

Marinan jälkeen oikealle päin lähtevä tie johtaa hotellialueella, jonka vartija käännytti meidät heti takaisin. Toiseen suuntaan tien varressa on melko hienoja, korkeiden aitojen ympäröimiä taloja. Jossain kohti on pieni rantakaistale tavalliselle kansalle. Yhden portin pielessä oli kyltti ”Beach Bar Open” ja sinne suuntasimme. Vartija tuli pysäyttämään meidät tuossa tuokiossa. Lieneekö ollut yksityistilaisuus meneillään vai emmekö olleet oikein pukeutuneita – tiedä häntä. Näytti siltä, että tällä tiellä ei olisi meille mitään annettavaa, joten käännyimme takaisin ja siirryimme ikiomaan Nereidi-baariimme.

Aatonaattoaamuna teimme joulusiivouksen ja lähetimme joulutervehdykset. Nostimme ankkurin ja moottoroimme melko reippaassa vastatuulessa ja ärhäkässä aallokossa 4,6 mailin matkan Clarkes Court Bayhin. Löysimme hyvän paikan poijuihin kiinnittyneiden veneiden edestä Benji Baystä ja pudotimme ankkurin.

Kaikki tuntui olevan hyvin, kunnes Kari yhdeksän aikaan illalla alkoi katsoa sijaintiamme ja totesimme, että olimme valuneet taaksepäin ja lähestyimme takana olevaa asumatonta moottorivenettä. Ketjua oli reilusti ulkona, joten Kari ajatteli vetää sitä sisään. Miettisimme tilannetta sen jälkeen uudelleen. Mutta mutta: Ankkuripeli ei toiminut! Ei inahdustakaan! Ei auttanut muu kuin ruveta kitkuttamaan ketjua ylös käsivintturilla. Tulihan se sieltä, hitaasti mutta varmasti.

Onneksemme lahdella oli vielä yksi poiju vapaana ja yllättävän helposti saimme sen pimeydestä huolimatta ongittua ylös ja köydet kiinni.

Seuraavana aamuna Kari tutki ankkuripelin kaukosäädintä. Sen kuori irvisteli ja kun Kari avasi sen, siellä oli hapettumia monessa johdossa. Eipä ollut koskaan tullut katsotuksi sitä niin tarkkaan, että olisimme huomanneet ongelman. Kari putsaili johdot ja sai kun saikin sen toimimaan ”purkkavirityksin”. Nyt meillä sitten olisi taas uusi projekti eli kaukosäätimen etsintä jostain…

Jouluaattoaamu alkoi riispuuron keitolla (Suomesta tuotua Risellaa!). Soitto äidilleni Tampereelle ja iltapäivällä WhatsApp-yhteys Suviin ja Lauriin. Lapset olivat intoa täynnä joululahjoineen.

Jouluateriaksi söimme kinkkua, porkkanalaatikkoa ja keitettyjä perunoita sinappikastikkeen kera. Jonkinlaisen salaatinkin saan aikaiseksi kaalista.

Joulupäivänä ajomme dingillä lahden pohjukassa olevaan Clarkes Court marinaan. Telakointialueella ei vartijoiden lisäksi näkynyt ketään. Ravintola oli kiinni. Läksimme kävelylle pitkin kapeaa tietä. Taloja siellä täällä, autonromuja pitkin pientareita, ei ketään ihmisiä liikkeellä. Muutamista taloista ja autokorjaamosta kuului musiikkia. Ja se tosiaankin kuului. Täällä ei volyymeiden suhteen säästellä.

Kävimme katsomassa ankkurilahtemme viereen merkittyä snorklailupaikkaa, mutta vesi oli aika sumeata eikä kalojakaan näkynyt kuin muutama.

Tapaninpäivänä Whisper  Cove marinan laituri oli täynnä veneitä ja dingilaiturissakin ahdasta. Ravintolasta kuului puheensorinaa ja toiveikkaana suunnistimme sinne. Laiturilla olevan lappusen mukaan ravintola oli kuitenkin kiinni 2.1.2019. saakka. Ihmisiä siellä kuitenkin oli. Kävelimme pienen matkaa mäkeä ylös ja kävimme katselemassa maisemia ja palatessamme tiedustelimme ravintolan tilannetta. Yksityistilaisuus kyllä, mutta myytiin meille sentään oluet. Ranskalaisveneilijät olivat järjestäneet omat joulupippalot.

Jouluupyhien mentyä oli aika ryhtyä etsimään uutta ankkuripelin kaukosäädintä. Ensin Clarkes Courtin suurehko venetarvikelikke: ei ole. Sitten dingillä lahden toisella puolen olevaan Woburnin laituriin ja bussia odottamaan. Se tulikin melkein heti ja saimme selvitetyksi, minne olemme menossa. Spice Islandin venetarvikeliike on kartan mukaan lähempänä kuin St. Georges’in, joten olimme päättäneet mennä ensin sinne. Muuten hyvä, mutta bussi Woburnista ajaa ensin St.Georges’iin ja siellä vaihdon jälkeen pääsee toisella bussilla Spice Islandiin. Tämä selvisi meille vasta sitten, kun olimme jo vaihtaneet bussia aivan St. Georgesin venetarvikeliikkeen vieressä…

No ei se mitään. Teimme matkaa puheliaan puolalaisen veneilijän kanssa. Hän oli kovin innoissaan kun kuuli meidän olevan Suomesta. Hän oli aikanaan ollut merimies ja seilannut lukuisia kertoja Suomen vesillä ja jopa Saimaan kanavan kautta Kuopioon asti.

Spice Islandin Budget Marinessa ei ollut meille kaukosäädintä. ST. Georges’iin takaisin siis. Ja yllätys yllätys, löysimme tarvitsemamme. Se ei tosin ollut saman merkkinen kuin entinen, joten Kari joutuisi tekemään asenuushommia. Mutta onneksi löytyi kuitenkin.

Kävimme vielä ruokakaupassa ja sitten kasseinemme aloimme etsiskellä paluukyytiä. Meidät noukittiin kyytiin ja sitten ajeltiin pitkin ja poikin kaupungin keskustassa. Ihmettelimme kovasti, että missähän meidän pitäisi vaihtaa toiseen bussiin. Monen mutkan ja pysähdyksen jälkeen meidät jätetiin kaupunginlahden rannalle paikkaan, jonka olimme ohittaneet toiseen suuntaan jo ainakin 20 minuuttia sitten…

Meidän piti nouseman bussiin numero 2. Kakkosia tuli, pysähtyi ja meni, mutta ne kakkoset eivät menneet sinne minne meillä oli matka. Viimein meillekin tuli kyyti. Aivan täpötäysi auto, yritimme selvitä kauppakasseinemme ja musiikki pauhasi.

Ei auto vielä täynnä ollut, me vain luulimme niin. Vielä tiivistettiin ja apupenkit otettiin käyttöön. Vielä mahtui neljä ihmistä. Ja sitten kun ikkunan vieressä olevan piti jäädä pois, piti tietenkin purkautua kauppakassien kanssa ulos autosta ja uudelleen sisälle…

Mutta: kyyti ei ole kallista, vain 2,50 EC / nenä, ihmiset ovat ystävällisiä ja hyväntuulisia. Ja ennen kaikkea: maisemat ovat upeita. Tie polveilee pitkin kukkuloiden kupeita ja näkymät laaksoihin ja vastapäisiin kukkuloihin ovat päätä huimaavia. Grenada on todella kaunis saari.

Valitettavasti täälläkin näkyy selvästi ero rikkaiden ja köyhempien välillä. Toisten teiden (osittain yksityisiä) varrella talot ovat linnamaisia valtavine pihoineen ja välillä jopa luotaantyöntävine muureineen. Toisaalla talot ovat lähes hökkeleitä. Nämä ”hökkelit” ovat usein (ainakin olleet) iloisin värein maalattuja. Silmiinpistävää on erityisesti aidoissa, porteissa, ovissa ja ikkunanpielissä runsaasti käytetyt punainen, keltainen ja vihreä eli Grenadan lipun värit.

Kari sai ankkuripelin kaukosäätimen asennettua ja se alkoi toimia hienosti. Emme kuitenkaan vielä viitsineet lähteä minnekään, luvassa oli melko kovia tuulia ja poijumme ei ollut kallis. (noin 9 USD/ vuorokausi).

Lauantaina teimme uuden reissun St. Georgesiin. Piti ladattaman Digicellin SIM-korttimme ja käydä ruokaostoksilla. Clarkes Court Bayn kauppatarjonta näytti vaatimattomalta ja Whisper Coven kauppa aukeaisi vasta vuodenvaihteen jälkeen.

Nyt oli torillakin enemmän myyjiä kuin viimeksi. Vihanneksia oli kuitenkin mielestämme yllättävän vähän ja suppea valikoima kaupan. Kuljeskelimme torilla ja läksimme etsiskelemään Digicellin myymälää. Löytyihän se, mutta se oli aivan täpösen täysi. Juuri ja juuri mahduimme ovesta sisään ja peruutimme saman tien ulos. Lieneekö Digicellillä ollut joku erikoistarjous vai mitä, mutta asiakkaita ainakin piisasi.

Löysimme Digicell-mainosta kantavan kioskin risteilylaivaturisteille suunnatusta ostoskeskuksesta, mutta myyjättärellä taisi olla joku tärkeä puhelu menossa, kun hän ei ehtinyt kunnolla edes kuunnella, mitä olimme vailla.

Kävimme parissa ruokakaupassa hakemassa täydennystä ruokavarastoomme. Kermaa – ei vispi- eikä tavallista - ollut laisinkaan. Onneksi toisesta kaupasta sentään löytyi kookosmaitoa.

Bussia saimme odotella paahteessa todella pitkään. Kakkosia pysähtyi, mutta ne olivat menossa muualle. Joku paahtoi ohi, sellainen joka oli menossa ”meidän” Woburniimme, mutta oli täysi. Ja aikanaan tuli sellainenkin, johon mekin mahduimme.

Kävimme dingillä ajelemassa Hog Islandin ankkuripaikalla, jossa olimme olleet viime reissullamme. Ei näyttänyt yhtään tutulta. Luultavasti viimeksi ei ollut ollut niin paljon poijuja, nyt ankkurointiin näytti olevan varsin vähän tilaa. Todella suojainen paikka kylläkin. Valitettavasti rannoilla, ankkurissa ja poijuissakin näytti olevan myös ”entisiä” veneitä, rannoilla jo aivan uponneitakin. Miltähän täällä kymmenen vuoden päästä näyttää, jos kukaan ei korjaa raatoja pois?

Yritimme kuunnella uudenvuodenaattoaamuna Cruisers’ Networkista, että olisiko lähellä jotain tapahtumia. Vaikka kuinka yritimme höristellä korviamme, oli todella hankala saada selvää. Ensimmäisenä sanotaan ilmoittajan tai yrityksen nimi (nopeasti ja epäselvästi) ja sitten kerrotaan mitä on tulossa. Jos loppuun kerrottaisiin uudelleen se ilmoittaja, voisi ehkä tietää minne mennä. No, emme me illalla pimeällä minnekään kuitenkaan olisi lähteneet.

Nautimme kuohujuoman täkäläistä aikaa klo 18 eli silloin kuin vuosi vaihtui Suomessa. Viritimme tabletin katsoaksemme YLEn lähetystä Senaatintorilla ja sitten siellä puhuttiinkin venäjää!  Seuraavana päivänä selvisi syykin siihen, mutta kyllä vähän ihmetytti ja harmitti!

Puolenyön aikaan täälläkin ammuttiin kukkuloiden takana ilotulitusraketteja. Ja kaikki koirat täälläkään eivät pidä siitä. Melkoista mekkalaa pitivät.

Laitoimme netin kautta kyselyn laituripaikasta viereiseen Phare Bleu Marinaan. Vastausta ei kuulunut. Uudenvuodenpäivän laiskoteltuamme (tai no, Kari kiillotti Neetin kylkien siniset raidat ja minä tein näitä kirjallisia töitäni) ensimmäisenä arkipäivänä päräytimme dingilla Phare Bleuhun. Kaunein marina ehkä koko matkamme aikana! Tankkasimme dingiin bensaa ja kyselimme mahdollisesta venepaikasta. Tilaa olisi kyllä ja sovimme tulevamme seuraavana aamuna.

Kauppaa ei marinassa ollut – parin kuukauden kuluttua sellainen avattaisiin. Ostoslistamme oli taas päässyt kasvamaan ja niinpä ajoimme sitten saman tien Whisber Bayn marinaan, jonka yhteydessä oleva ravintola ja pikku kauppa olivat auki joulun- ja uudenvuoden vapaiden jälkeen. Jotain saimme ostetuksi, pakastettua lihaa ja vähän vihanneksia, appelsiineja ja makaronia yms.

Torstaiaamuna ajaa röyskyttelimme 8 – 12 sekuntimetrin vastatuulessa ja matalikkojen vuoksi inhottavan korkeassa aallokossa vajaat viisi mailia Phare Beluhun. Olimme katsoneet edellispäivänä uuden satamamestarin (tai mikä lie omistaja ollutkaan, omistussuhteet olivat muuttuneet aivan äskettäin) kanssa ”sataman parhaan” kiinnittymispaikan. Keula aallonmurtajina toimiviin ponttoneihin päin ja perä kohti ulommaista laituria.

Kuten olimme sopineet, kutsuin marinaa lähestyessämme sitä VHF kanavalla 16. Kukaan ei vastannut, mutta pian meitä vastaan tuli satamahenkilökuntaan kuuluva kaveri. Ei valitettavasti se eilinen satamamestarimme. Tähän henkilön kanssa emme ilmeisestikään puhuneet samaa englantia, sillä emme tahtoneet millään ymmärtää toisiamme. Jouduin viimein hakemaan kynän ja paperia ja piirtämään kuvan siitä paikasta, johon olimme sopineet kiinnittyvämme.

Kaveri oli ihan ihmeissään ja lopulta päädyimme siihen, että kiinnittyisimme ensin kylkikiinnityksellä laituriin ja kävisimme yhdessä katsomassa Neetille paikan.

Siellä ei ollut ”mooring-line”ja, joten meitä pyydettiin odottelemaan että hän hankkisi sellaiset. Siirryimme toiseen paikkaan odottelemaan siirtymistä. Sovittu paikka ei loppujen lopuksi kuitenkaan ollut meille hyvä, sillä vaarana oli, että perätaso joutuisi korkeahkon laiturin reunan alle. Seuraavassa paikassa mooringgeissa jotain vikaa. Eikä kolmanteenkaan voinut kiinnitttyä, samasta syystä. Viimein löytyi meille paikka. Loppujen lopuksi siihen tarvittiin meidän omia yli 20-metrisiä kiinnitysköysiämme mooring-virityksiin.

Tuuli oli navakkaa ja koska joutuisimme kiinnittymään perä edellä keula mooringeissa, kävin pyytämässä edellisenä päivänä tapaamaamme nuorta saksalaismiestä avuksi kiinnitysoperaatioon. Lopulta, puolentoista tunnin kuluttua ensimmäisestä kiinnittymisestä Neeti oli ”omalla” paikallaan. (Miksi, miksi ihmeessä täällä ei käytetä poijuja???!!!)

Hetken huokaistuamme kävimme kirjautumassa marinaan viikoksi. Kirjautumisreissulta palatessamme laiturilla oli viranomaisnainen tuijottelemassa Neetiä. Marinassa on Customs ja Immigration ja hän halusi tietää, mistä olimme tulleet. Ensimmäistä kertaa Karibialle paluumme jälkeen joku viranomainen tuli kyselemään meiltä jotain! No meillähän oli kaikki paperit mukana ja kun vilautimme Carriacoulle kirjautumislappustamme, asia oli kunnossa.

Huomisaamuna kello yhdeksän täältä lähtee ”shuttle”bussi Grand Ansen ostoskeskukseen. Kapuamme siihen ja käymme täydentämässä varastojamme. Illalla sitten on ohjelmassa live-musiikkia sataman vanhassa ruotsalaisessa Lighthouse-majakkaravintolalaivassa.

Hyvää alkanutta vuotta kaikille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti