Chatham Bay – Tyrrel Bay – St. Georges’ – Prickly Bay / 10. – 22.12.2018




Elämä Karibialla voi olla vaarallista. Näitä huolia ei koti-Suomessa ole! 
Kävimme rannalla katsomassa lähempää Kite surffaajien (olisivatko leijalautailijoita?) touhuja lähempää. Melkoinen ”liivi” lautailijalla on päällään ja avustajaa näköjään tarvitaan lähtiessä pitämään takaremmistä kiinni siinä vaiheessa, kun leija on ylhäällä ja lautailija vielä kuivalla maalla. Mielenkiintoista. Ja kallista! Kolmen tunnin oppitunti näytti olevan 180 USD ja välineet koko päiväksi 200 USD.

Tässä talossa asuu ehkä maalari
Kapusimme kylän viereiselle Fort Hill-kukkulalle,  jonka huipulla on nimensä mukaisesti vanha linnoitus. Mahtavat näköalat ympäriinsä!

Happy Island
Jollailimme ankkurialuetta reunustavan riutan reunalle rakennetulle Happy Islandille. Conch-simpukankuoria on rannoilla kasoittain ja Janti-niminen kaveri on rakantanut niistä saaren ja saarelle pienen ravintolan. Kuppila ei ollut auki vaan uusien pöytä-penkkirakennelmien (ihan suomalaisen näköisiä!) tekeminen oli vielä kesken. Saimme kuitenkin oluet ostettua ja istuskelimme hetkisen  ihastelemassa Carriacouta ja viereistä Palm Island-saarta.

Tapasimme suomalaisiakin: Neetin viereen pörähti dingikuormallinen charterpaatilla viikon reissussa olevia kuopiolaisia.

Kylän rannalla on toimisto, jossa on ainakin tulli, ehkä immigrationkin. Asian laita ei meille selvinnyt, sillä sinne mentyämme edellinen asiakas ”häädettiin” pois, ohjeistettiin menemään lentokentälle hoitamaan kirjautuminen ja ovi paiskattiin kiinni.  Emme jääneet norkoilemaan, vaan lentoasemalle siis marssimme mekin.

Halusimme käydä vielä Union Islandin Chatham Bayssa saaren toisella puolella ennen Carriacoulle (Grenadaa) lähtöä. Kysyimme, voisimmeko tehdä uloskirjautumisen etukäteen ylihuomiseksi. Ei käynyt. Sanoimme, että lähdemme sitten huomenna. Virkailija katsoi vähän hitaasti ja sanoi sitten: ”Jos jäätte pitemmäksi aikaa ja jäätte kiinni, tulee sakot.” Nyökyttelimme ja sanoimme lähtevämme huomenna. Ensimmäisen virkailijan jälkeen kävimme vielä tullin ja immigrationin tykönä ja sitten oli taas muodollisuudet hoidettu.

Chatham Bay


Mukavan viiden mailin purjehduksen jälkeen solautimme ankkurin kauniin Chatham Bayn veteen muutaman muun reissuveneen seuraksi. Paikka tuntui aivan ruhtinaallisen suojaiselta Cliftonin viime päivinä kuoppaisen ankkuripaikan jälkeen.










Melko iäkäs dingipoika Sam tuli meitä heti jututtamaan ja niin kävi, että sovimme lobster- ja ribs-illallisesta seuraavaksi illaksi. Pian hänen jälkeensä tuli reissuhistoriamme ihka ensimmäinen ”dingityttö” - ei enää ihan tyttöiässä oleva Vanessa, jolla olisi myös ollut barbrque tarjolla. Ostimme häneltä pullollisen itse tehtyä rommipunssia. Hyvää se oli kylmänä raastetun muskottipähkinän ryydittämänä.

Kilpikonnat ilahduttivat meitä taas uiskennellessaan Neetin ympärillä. 
Chatham Bayn hiekkaranta on kaunis. Kukkuloiden reunustamalla rannalla on muutamia pikku kuppiloita ja joku yritteliäs koru- ja korikauppiaskin. Kauemmaksi ankkuroituneesta matkustajalaivasta kuljetettiin rannalle turisteja. Osa näytti lähtevän jonnekin vaeltamaan paikallisen oppaan johdolla, osa jäi pulikoimaan ja snorklaiemaan rantaan. Tilaa oli ruhtinaallisesti kaikille.

Suomalaisveneet olivat hyvin edustettuina tällä lahdella: Purjelaivasäätiön Vahine saapui menestyksekkään ARC-kisansa jälkeen (kolmas sarjassaan). Poikkesimme vaihtamassa kuulumiset.

Barbeque-illallisemme ei ollut ihan täydellinen. Olimme sopineet ruokailut kello 18:ksi, ruoka tuli 18.45. Onneksi ei ollut hirveä nälkä! Ruoka oli ok ja tällä kertaa annokset eivät olleet liian suuret. Pois emme tahtoneet päästä ollenkaan. Syötyämme pyysimme laskua ja sitä ei alkanut kuulua. Menimme tiskille yrittämään maksamista – meidät hätistettiin pois. Oli tulossa vielä jälkiruoka ”on house”. (Eipä sitä voinut aiemmin sanoa…) Odotimme. Ja odotimme. Banaanilettuset tulivat ja pyysimme taas laskua. Ja odotimme ja odotimme… Saimme laskun. Ladoimme rahat pöydälle. Odotimme. Sitten ne haettiin Ja odotimme vaihtorahoja… Kumma miten se harmittaa, vaikkei ole minnekään kiirettä!

Chatham Bay

10 mailin purjehdus Carriacoun Tyrrel Bayhin oli nautittavaa menoa. Veneitä lahdella oli melko paljon, mutta löysimme hyvin paikan ja taas kerran onnistuimme ankkuroinnissa ensimmäisellä kerralla.

Tyrrel Bay
Iltapäivällä jollailimme marinaan ja kirjautumaan Grenadalle. Tullimies vähän katseli uloskirjautumislappuamme ja kysyi, kauanko matkamme oli kestänyt. (Olimme siis olleet yhden ylimääräisen vuorokauden Union Islandilla). Vastasimme kuitenkin niin kuin asia oli eli parisen tuntia sen enempää selittelemättä. Ei hän siihen mitenkään tarttunut.

Marinan vaatimattomasta venetarvikekaupasta ostimme ilmastointiteippiä ja moottoriöljyä Tohatsuumme, minkä jälkeen Kari kävi täyttämässä tankin.  Seuraavana päivänä kylille lähtiessämme Karin reppua ei löytynyt mistään… no sinne polttoaineasemallehan se oli jäänyt. Onneksi löytyi!

Kylä on pieni, oikeastaan vain yksi rannan suuntainen katu ja muutama siitä erkaneva tie. Marinan päässä mäen rinteellä on melko komeitakin rakennuksia, itse kylällä on aika vaatimatonta. Vuohia on täälläkin pitkin pihoja tienpientareita. Pieniä kauppoja, myyntikojuja  ja ravintoloita on useita, nyt useimmat olivat kuitenkin kiinni. Vast’ikään oli avattu uusi suuri supermarket, jonka tarjonnasta suunnilleen lumouduimme viime aikojen kauppojen kehnojen valikoimien jälkeen. Makkaraa! Monenlaista juustoa! Kevytkolaa! Suolakurkkuja! (Eikä ruosteisia säilykepurkkeja.)

Kävimme bussiretkellä Hillsboroughissa, joka on Carriacoun ainoa kaupunki. Olimme kävelemässä Tyrrel Bayn kylänraittia ja etsiskelemässä bussipysäkkiä, kun minibussi pysähtyi viereemme ja tarjosi kyytiä. Me kapusimme kyytiin. Läksimme ajamaan, mielestämme aivan väärään suuntaan. Torvea toitoteltiin talojen kohdalla ja ehkä viiden minuutin päästä pysähdyttiin. Muutaman minuutin kuluttua käännyttiin takaisin kylälle, sinne mistä olimme tulleet, ja sitten mentiinkin jo oikeaan suuntaan. Ja torvi soi.

12 vuotta sitten hiekkatie oli surkeassa kunnossa, nyt se on päällystetty koko matkalta. Hidastetöyssyjä on laitettu anteliaasti ja varmaan syystäkin. Mutkia ja mäkiä tiellä riittää ja monilla autoilla myös vauhtiakin ihan liian kanssa. Matka maksoi 3,5 EC / nenä eli vähän yli euron.

Hillsboroughissa ajettiin taas sinne sun tänne, ainakin kahteen kertaan samaa katua samaan suuntaan, ennen kuin päädyttiin päätepysäkille jonkinlaisen torin kupeeseen.

Ensimmäisenä etsimme kiireesti rahaseinän, sillä käteisemme oli päässyt pahasti hupenemaan. Cliftonissa pankkikortti ei ollut kovinkaan käypää valuuttaa ja Tyrrel Bayssa ainoa automaatti ei toiminut.

Kaupunki on matala, talot korkeintaan parikerroksisia. Mennyttä loistoa, joitakin uusia rakennuksia, raunioitakin välissä. Pieniä kauppoja - melkein kioskeja, pikku kuppiloita, vihannes- ja hedelmäkauppiaita, jalkakäytäviä vain siellä täällä, autojen seassa ja viemäriojien yli loikkimista, ystävällisiä tervehdyksiä vastaantulijoilta, ei m itään turistikrääsää näkyvissä.

Hillsborough
Turisti-infon edessä soittelivat steel-rumpali ja sähköpianisti mielenkiintoisia ja vauhdikkaita sovituksia tutuista joululauluista ja muista tunnetuista sävelmistä.

Kaupungin muutamat isommat kadut oli nopeasti kävelty pariin kertaan edes takaisin ja oluet juotuamme etsimme paluukyydin. Kyytiin kavuttuamme ajettiin taas pariin kertaan katuja ympäriinsä ja sitten vasta lähdettiin Tyrrel Bayhin päin. Tämä kuski ajoi hurjaa vauhtia ja minua kyllä vähän hirvitti. Turvavöitä ei ollut kuin etupenkeillä ja tarrasin Karin käsivarteen kiinni – niin kuin siitä jotain apua kolaritilanteessa olisi ollut. Tuntui kuitenkin turvallisemmalta ja penkilläkin pysyi paremmin.

Grenadan pääkaupungin St. Georges’in ankkuripaikalle oli 32 mailin purjehdusmatka. Enimmän osan pääsimme purjein fokalla ja 2-reivatulla isopurjeella. Saaren suojassa jouduimme muutaman kerran tuulettoman hetken tullen käyttämään konetta, mutta pian saimme taas tuulta purjeisiin. Saaren korkeat kukkulat ja niiden rinteillä olevat kylät ja talot ilahduttavat silmää. Kaunista!

Ankkuripaikalla St. Georgesin edustalla oli hyvin tilaa. Tällä kertaa saimme ankkurin pitämään ”vasta”  toisella yrityksellä.

Seuraavana aamuna taivas oli harmaa joka puolella ja vettä satoi koko aamupäivän enemmän tai vähemmän. Kari teki remonttihommia sisällä: portaan ovat alkaneet narista ikävästi. Lattialevyt piti irrottaa ja höylätä ja tehdä ties mitä. Nyt eivät enää narise!

Minä kaivelin Tontun ja Toopen piiloistaan ja virittelin niille riippukeinun. Ne ovat meidän ainoa Suomesta mukaan otettu joulujuttumme ja tärkeät joulutunnelman virittäjät.

Iltapäivällä suoriuduimme rantaan ja kävimme venetarvikeliikkeessä ja ruokakaupassa. Ei hassumpi ruokakauppa, melko hyvät valikoimat kaikenlaista (kinkkurulliakin!) ja dingilaituri aivan vastapäätä tien toisella puolella.

Seuraavana aamuna jollailimme kaupungin keskustan tuntumaan. Rantaan oli hienosti laitettu dingeille muutama ”parikkipaikka” rantamuuriin. Kävelimme kaoottisen liikenteen seassa torille. Tällä matkalla näimme ensimmäistä kertaa vuosikausiin liikennepoliisin ohjaamassa liikennettä. Muutenkin poliiseja näytti olevan liikkeellä melko paljon. Toinen erikoinen havainto oli sanomalehdenmyyjä, joka kadun varresta myi lehtiään ohi ajaville autoilijoille.

St. Georges' tori
Tori oli kumma kyllä vielä varsin hiljainen, vaikka kello läheni jo kymmentä. Monet torikauppiaat vasta availivat kojujaan. Pienessä vaatimattomassa kopperossa mainostettiin musiikkia ja kävimme kysymässä steel-musiikkia. Kuinka ollakaan, sitä löytyi ja kaveri laittoi levyn soimaan. Emme siis joutuneet ostamaan sikaa säkissä! Yllätys oli se, että hän kehotti tulemaan takaisin 5 minuutin kuluttua, kun hän olisi saanut poltettua meille cd:n. Emme siis ostaneet 15 EC:llä ihan laillista versiota levystä, mutta päätimme vaientaa omatuntomme tässä kohtaa.

St. Georges' tunneli


Kaupungin rakennukset ovat matalia ja kadut todella kapeita, suurin osa yksisuuntaisia. Tämä kaupunki on varmasti rakennettu näille kukkuloille – on nimittäin mäkiä – ennen kuin autoja on ollut olemassa. Kapea vuonna 1894 halkaisee yhden kukkulan. Siitä jalankulkijat ja autot sulassa sovussa kulkevat. Onneksi autot saavat ajaa vain yhteen suuntaan!









Matkaoppaamme mukaan satama-altaan rannalla piti oleman hyvä viinikauppa. Sitä etsimme hartaudella ja teimme pitkän lenkin rantakadun takana mäelle nousevaa seuraavaa katua pitkin. Sieltäpä sitten ei ihan heti takaisin alaspäin päästykään.

Kauppa löytyi toisella kierroksella. Ei mitään mainoskylttejä näkyvissä, vain pieni printattu valkoinen A4-lappu teipattuna oveen. Pitkästä aikaa saimme ostettua tuttua, hyväksi havaittua punaviiniä kohtuulliseen hintaan.

Matkalla dingilaiturille on myös melko suuri ruokakauppa, jossa on hyvät valikoimat esimerkiksi säilykkeitä. Oli mukavaa löytää vesikastanjoita ja punajuuria.

Perjantaiaamuna kävimme vielä ruokaostoksilla. Joulua varten varasimme reilun kilon painoisen pakastetun kinkkurullan ja muuta ruokaa 4 – 5 päiväksi.

Olimme oikein tyytyväisiä tähän ankkuripaikkaan. Tilaa oli hyvin, swell ei juurikaan haitannut, ei pudotustuulia eikä pahasti ohiajavien veneiden aaltojakaan.

Kari oli bongannut purjehdusoppaasta Grenadan etelärannalta True Blue marinan, jossa piti olla laituripaikkoja ja poijuja, tilaa ankkurointiinkin sekä vettä ja dieseliä saatavilla. Meillä alkoi olla tarve päästä tankkaamaan vettä ja laituriin halusimme, koska sprayhoodimme alkaa olla korjauksen tarpeessa ja ompelukone tarvitsee sähköä.

Pääsimme purjein melkein koko matkan. St. Georges’in ankkuripaikasta eteenpäin oli upeita pitkiä hiekkarantoja. Lähes autioita! Ei ihmisiä missään, ei edes niillä rannoilla, jotka reunustivat suuria hotellikomplekseja. Pohdiskelimme, että onkohan Karibia jo mennyt pois muodista? Luulisi, että näin joulun aikoihin väkeä alkaisi jo olla hotelleissakin.

Lähestyessämme True Blueta alkoi sataa. Virittelimme lepuuttajat ja lähestyimme marinaa hitaasti etsiskellen luvattua polttoaineasemaa. Sitä ei näkynyt missään. Laiturin viereen päästyämme joku mies rannalta viittoili meitä poispäin ja levitteli käsiään. Tulkitsimme asian niin, ettei laiturissa olisi tilaa. Otin VHF:n käyttöön ja huhuilin True Blueta. Viimein joku vastasi jostain epäselvästi ja sanoi ”Channel 14”. Siirryin kanavalle 14 ja aloin kutsua True Blueta, mutta kukaan ei enää vastannut.

Katselimme toiveikkaana ympärillemme, josko joku tulisi ystävällisesti auttamaan meitä poijuun kiinnittämisessä. Ne olivat sitä mallia, ettei päällä ollut mitään lenkkiä mihin tarttua vaan poiju pitää onkia ylös ja kaivella sen alta köysilenkki, johon kiinnittää oma kiinnitysköysi. Ei ketään. Vettä satoi edelleenkin. Yritimme itse yhden kerran koukkia poijun ylös onnistumatta ja päätimme että se siitä. Pitäkää tunkkinne!

Moottoroimme Prickly Bayn puolelle ja etsimme polttoaineaseman. Onneksi sadekin lakkasi. Saimme tankattua vettä. Edellisen kerran olimme tankanneet 19.11. Rodney Bayn telakalla ja nyt vettä meni tankkiin 173 litraa. Vielä noin 50 litraa jäljellä!

Käytämme teen- ja kahvinkeittoon pullovettä. Tankkivettä käytämme ruuanlaittoon, tiskaamiseen ja merivesipeseytymisten jälkeen pikaiseen huuhteluun. Olemme myös keränneet biministä sadevettä ja sitä on välillä kertynyt ihan sangollinenkin kunnon sadekuuron jälkeen. Siitä on ollut iso apu. Yllättävän vähän meiltä vettä kaikkinensa on kulunut.

Poijupaikka olisi maksanut 52 EC/vuorokausi, mutta päätimme ensin katsella löytyisikö meille ankkuripaikkaa. Vaikka poijuja ja ankkuroituneita veneitä on paljon, löysimme sopivan tyhjän tilan. Ankkuri nappasi hyvin kiinni, saatoimme huoahtaa helpotuksesta ja nauttia kupposet kylmää rommipunssia.

Täällä viivymme luultavasti joulun yli ja sitten jatkamme matkaa seuraaviin Grenadan ”vuonoihin”.

Hyvää joulua kaikille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti