Bequia – Salt Whistle Bay ja Saline Bay (Mayreau) / 27.11. – 2.12.2018

Tobago Cays Salinen kirkon takaa nähtynä
Jouduimme hankkimaan uuden Digicellin SIMmin, viime talvena hankkimamme oli kadonnut jonnekin. Emme osanneet lainkaan arvioida datan tarvettamme ja kysyimme neuvoa myyjältä. Pidämme SIMmiä minun kännykkäni toisessa korttipaikassa ja jaan siitä mobiilidatan Karille käyttöön tablettiin tai kännykkään. Meille sanottiin, että 3 gigaa dataa kuukaudessa ei ehkä riittäisi. Seuraava vaihtoehto oli 10 gigaa ja ostimme sitten sen. (SIM + data + ulkomaan puheluita = noin 60 €). Dataa tuli hankittua ihan liikaa. Vaikka luemme nettiuutisia ihan huoletta, ei sitä näytä kovinkaan paljon kuluvan kerralla.

Harmillista oli taas, että kesti monta päivää ennen kuin sain yhteyden toimimaan siirryttyämme Bequialta Mayreaulle! Etsin operaattoria kerran toisensa jälkeen ja käynnistelin puhelinta uudelleen. Sitten yhtenä kauniina hetkenä kaikki oli ok, kunnes taas Saline Bayssa data ei liikkunut vuorokauteen. Sen jälkeen yhteys on kyllä onneksi toiminut.

Teimme Bequialla useana päivänä ruokaostoksia. ”Paikallisten ruokakaupassa” hinnat olivat maltillisempia, mutta valikoima melko niukkaa. Enemmän veneilijöille suunnatussa Doriksen kaupassa hinnat taas hipovat pilviä. Emme ostaneet mitään kovin kummallista ja saimme kulumaan 345 EC $! Huh!

Vihanneskauppa
Vihannekset ostimme pääkadun varrelta luomukauppiaalta. Tosi ystävällinen nuorehko mies, joka maistatti hedelmiä ja antoi ohjeita meille outojen vihannesten valmistuksesta. Joka kerta maksettuamme ostokset ja lähtöä tehdessämme hän antoi mukaan vielä jotain kaupanpäällisiksi. Ensimmäisellä kerralla pari sitruunaa ja useita passionhedelmiä, seuraavalla kolme karambolaa, kaksi sitruunaa ja yhden tuntemattoman hedelmän ja viimeksi, kuultuaan että olemme pois lähdössä, tertun omalla pihalla kasvattamiaan vielä vihreitä pikkubanaaneja. Hinnatkin tällä kauppiaalla ovat todella edulliset.

Ajaessamme rantaan blogia lähettämään perämoottori alkoi yks’kaks kiukutella. Karin kääntäessä kaasukahvaa ääni koveni mutta vauhti ei lisääntynyt. Pakki toimi kyllä ihan hyvin. Pienellä kaasulla pääsimme sentään etenemään. Kipitimme kiireesti venetarvikeliikkeeseen kysymään neuvoa. Meidät opastettiin lahdelle ”Kerryn” pakeille, joka kuulemma tietää kaiken perämoottoreista.

Tämä Kerry oli rakentamassa kelluvaa ravintolaa, joka olisi tarkoitus avata muutaman viikon päästä. Selitimme asiamme ja hän tiesi heti mistä on kysymys: potkuri oli tiensä päässä. Hän lupasi hankkia uuden ja me tietysti huolestuimme: kauanko kestäisi? ”Kymmenen minuuttia”. Hän läksi veneellään jonnekin ja palasi alle kymmenessä minuutissa. Uusi potkuri oli paikallaan tuota pikaa ja kaikkineen meillä kesti tässä korjausoperaatiossa alle puoli tuntia.

Blogin lähetys sai minut ähisemään kiukusta. Edellisiltana sen viimeisteltyäni alkoi läppäristä virta olla vähissä. Kari luki tekstin ja kone alkoi herjata virran loppumisesta. Kiireesti tallensimme (tai ilmeisestikään ei!) tekstin ja sammutimme koneen. Kun sitten kuppilassa aloin etsiä tuotostani, viimeistä tekstiä ei ollut missään! Edes hakusanoilla etsien ei kyseistä tekstiä löytynyt.

Aikani huokailtuani ja välillä jo luovuttaneenakin aloin tutkia asiaa vielä kerran. Onneksi kone kaikessa viisaudessaan oli tallentanut tiedoston varmuuskopion ja löysin sen vahingossa!

Naapuripoijuumme oli tullut iso katamaraani, josta kuului suomenkielistä puhetta! Pitihän meidän tietenkin sitten käydä juttelemassa heidän kanssaan. Kyseessä oli kymmenen hengen seurue, joka vuokraa vuosittain katin ja seilaa täällä Karibialla. Seuraavaksi heillä oli suunnitelmissa suunnata Mustiquelle, jossa on keskiviikkoisin blues-jamit. Olimme itsekin ajatelleet käydä Mustiquella, joka on rikkaiden ja kuuluisien suosima (mm. Bill Gates, Mick Jagger, David Bowie, Elisabet II) yksityisomistuksessa oleva saari. Kuultuamme käyntihinnan muutimme mieltämme: 300 US $ kolmelta vuorokaudelta!

Canouan-saari oli seuraava suunniteltu pysähdyspaikkamme, mutta se ei kuulemma ole nyt turvallinen paikka. Paikalliset huumehörhöt tunkeutuvat veneisiin ihan päiväsaikaankin!

Suuntasimme siis Mayreau-saaren Salt Whistle Bay:hin. Hieno purjehdus: 25 mailia 6,4 solmun keskinopeudella!

Salt Whistle Bay
Salt Whistle Bay on pieni lahti, jonka erottaa Atlantista vain kapoinen hiekkakannas, jossa kasvaa joitakin palmuja. Viime kerralla, 12 vuotta sitten, siellä ei ollut juuri muuta kuin metsikön suojassa kauniisti piilotteleva hotelli-ravintolakombinaatti. Nyt aiemmin luonnontilassa ollut lounaisranta oli raivattu ja sinne oli rakennettu useita vaatimattomia kuppiloita ja ”rättikauppiaitakin” oli rannan tuntumassa. Illalla värivalot loistivat ja musiikki raikui – edellisen kerran luonnonrauhasta ei ollut tietoakaan!

Uutta liiketoimintaa Salt Whistle Bay.ssa
Jo kaukaa tuli vastaamme tuttuun tapaan ”dingipoika” tarjoten poijua. Päätimme kuitenkin ankkuroitua, sillä lahdella näytti vielä olevan jonkin verran tilaa. Saimmekin ankkurin heti pitämään, mutta swell keikutti Neetiä melkoisesti.

Kun lähempää rantaa yksi purjevene lähti pois, päätimme siirtyä ankkuriin sen paikalle toivon mukaan vähän tasaisempiin olosuhteisiin. Valitettavasti emme saaneet ankkuria pitämään siinä sen enempää kuin toisella ja kolmannella yritykselläkään toisessa kohden rannempana. Jouduimme siis palaamaan alkuperäiseen paikkaamme keikutukseen!

Seuraavaksi yöksi siirryimme poijuun rannan tuntumaan (60 € + dingipojan kiinnitysapu 20 €). Keikutus oli vähäisempää, mutta toisaalta poijuköydet nykivät ikävästi eivätkä nukkumaolosuhteet olleet sen paremmat.

Lapsilla on hauskaa
Viereemme ankkuroitui suuri kanadalaiskatamaraani, jossa oli kaksi pikkutyttöä – ehkä noin 5- ja 7-vuotiaat. Katselimme ihmeissämme (ja vähän huolissammekin) heidän juoksenteluaan ja keikkumistaan kannella ja kiipeilyä jopa puomin päällä. Ketteriä likkoja!

Takanamme oli ankkurissa paikallinen, aikaa sitten parhaat päivänsä nähnyt ruostejuovainen teräsketsi. Siinä näytti asustelevan perhe/seurue, jossa oli noin 12-vuotias poika, kaksi naista ja kaksi sylivauvaa sekä mies. Tämä mies näytti välillä olevan melko tavalla muissa maailmoissa keikkuessaan ja lauleskellessaan veneen kannella. Koirakin aluksessa oli. Se oleskeli enimmäkseen keulaan aurinkosuojaksi asetetun kangasriekaleen alla välillä vinkuen surkeasti. Kertaakaan emme nähneet sitä vietävän maihin tarpeilleen tai lenkille.

Kävimme pariin otteeseen rannalla kävelemässä. Ensimmäisellä kerralla hiekkarannalle rantautuessamme maininki heitti dingiä juuri kun olin astunut veteen. Pulahdushan siitä tuli! Mekko märkänä tallustelin sitten pitkin rantaa.

Salt Whistle Bay, se "alkuperäinen" ravintola
Toisella kerralla löysimme vähemmän kuoppaisen rantautumispaikan ja pääsimme molemmat kuivina rantaan. Ihaillessamme kannaksen Atlantin puolelta tulevia aaltoja taivas musteni ja siirryimme sateensuojaan nauttimaan oluet. Sen alkuperäisen ravintolan kivistä rakennetut ruokailuryhmät palmunlehväkattoineen ovat todella viehättävät!

Edellisellä kerralla kannaksen Atlantin puolella oli paljon leijalautailijoita, nyt vain muutama Taitavasti he kiitivät pitkiin meren pintaa ja henkeäsalpaavia hyppyjänsä tekivät

Seuraava ankkuripaikkamme oli 1,7 mailin päässä oleva Saline Bay. Täälläkin olimme olleet edellisellä reissulla ja mikään ei näyttänyt muuttuneen. Poijussa oli muutama vene, samoin ankkurissa. Löysimme hyvin paikan ja ankkuri piti heti.

Saline Bayn laituri silloin, kun saimme vielä sitä käyttää
Iltapäivällä ajoimme rantaan. Edellisellä kerralla emme saaneet kiinnittyä dingiystävällisempään laituriin emmekä edes vetää kumppariamme sen viereen hiekkarannalle vaan jouduimme menemään kauemmaksi. Valkopukuiset herrat hätistelivät meidät pois. Nyt pääsimme tähän parempaan laituriin ja aidatun alueen portista ulos. Alueen rakennukset olivat kaikki aivan tyhjän näköisiä.

Ravintola Saline Bayssa
Kapusimme kylätietä pitkin jyrkkää mäkeä ylös. Tien varressa on kauppa ja useita ravintoloita pikkuruisista ”kopperoista” hassuihin ja ihan asiallisen näköisiin. Ihmiset tervehtivät ystävällisesti ja jostain suljetusta ravintolasta palmunlehväseinän takaa kuului ”How are you? Everything all right?” Vuohia oli pihalla jos toisellakin liekaan kytkettynä ja muutama kuljeskeli vapaanakin ja koiria kuljeskeli perässämme ja makoili tiellä ja pihamailla.

Saline Bayn kirkko
Mäen päällä on kirkko, jonka takapihalta on huikeat näkymät Tobag Caysille. Istahdimme hetken hengähtämässä kirkon penkillä ja läksimme sitten takaisin mäkeä alas rantaa kohti.

Näköala Denniksen näköalatornista Saline Bayn ankkuripaikalle.
Pysähdyimme Dennis’s Hideway-ravintolaan juomaan oluet. Dennis oli kovasti juttutuulella ja kertoili elämästään charterkipparina. Kuultuaan, että olemme Suomesta hän kertoi innostuneena tunteneensa joskus jonkun tanskalaisen (ehkä Tanska ja Suomi ovat täkäläisille melkein sama asia, kaukana pohjoisessa kuitenkin…). Ravintolassa oli valkoisin pöytäliinoin katetut pöydät, uima-allas ja hieno puusta rakennettu korkea näköalatorni. Kyllä sieltä kelpasi katsella maisemaa alas kylälle ja ankkuripaikalle.

Teimme paluumatkalla muutaman ”kannatusostoksen” pikku supermarketista. Pankkikorttikin jopa kelpasi maksuvälineeksi, vaikka täälläkin maksuun lisättiin 5 % pankkikorttimaksulisä (se on näköjään aika yleistä).

Seuraavana aamuna huomasimme, että saaren suojiin oli ankkuroitunut suuri risteilylaiva. Sieltä alkoi ajaa edes takaisin yhteysaluksia ja valkopukuiset henkilöt kantoivat tavaraa kuormakaupalla rannalle. Nyt reissuveneilijät eivät enää saaneetkaan käyttää sitä ”parempaa” laituria eivätkä myöskään rantautua dingeillä hiekkarantaan, vaan heidät ohjattiin loitommaksi. Yksi kumivene partioi rannalla ja hätisteli dingit pois.

Turistihuvit Saline Bayssa. Edellisenä päivänä ranta oli rypötyhjä.
Rantatuoleja leviteltiin hiekkarannalle ja lounasaikaan laivavieraskuorma toisensa jälkeen kuskattiin laiturille. Myöhemmin iltapäivällä moottoriveneet hinasivat kelluntaliiveihin ja kypäriin varustettuja ihmisiä keltaisissa ”kelkoissa”. Vauhti oli välillä melkoinen. Rannasta lähtiessä rantamainingissa ja toisaalta kauempana isommassa aallokossa jokunen kelkka näytti kaatuvankin.

Päivä kului mukavasti päivää paistatellen ja rannan elämää seuraillen. Emme viitsineet lähteä laisinkaan maissa käymään.