Tobago Cays – Clifton (Union Island) / 3. – 9.12.2018




Infoa - ei tosin ihan tuoretta - St Vincent ja Grenadinesta
Matka jatkui, 3,4 mailia Tobago Caysin luonnonsuojelualueelle ankkuriin. Täällä onneksi mikään ei näyttänyt muuttuneen vuosien saatossa poijujen lukumäärän lisääntymistä lukuun ottamatta. Veneitä oli todella vähän ja löysimme mielestämme hyvän ankkuripaikan vaivatta Baradel-saaren vierestä. Ankkuri nappasi kiinni heti hiekkapohjaan viiteen metriin, kristallinkirkkaaseen veteen.

Tämä lienee paras konnaotos. Tuntikausien vahtimisen tulos...
Baradelin ranta on sitten viime käynnin rauhoitettu kilpikonnille ja kyllä niitä näimmekin! Viimeksi niitä ei näkynyt laisinkaan, nyt niitä uiskenteli vieressämme vähän väliä. Aikaa kului tunti toisensa jälkeen, kun niistä yritti saada valokuvan. Juuri kun onnistuit bongaamaan jonkun veden pinnalta, se sukelsi taas pohjaan laiduntamaan siellä kasvavaa vaaleata lyhyttä heinää. Jos taas näit jonkun konnan tumman hahmon lähestyvän pintaa, se mokoma useimmiten muutti suuntaa kauemmas veneestä ennen pintaan tuloa ja taas kuvasta ei tullut mitään! Mukavaa ajanvietettä konnien vahtiminen joka tapauksessa oli!

Snorklailureissullaan Kari onnistui näkemään myös elämänsä ensimmäisen rauskun, noin metrin mittaisen.

Virtaukset vedessä tuntuvat välillä olevan aika kovat. Aiemmin näkemämme kanadalaiskatamaraani pikkutyttöineen oli naapurinamme. Pikkulikat uiskentelivat ja sukeltelivat katin perässä. Heille oli laitettu veneen perästä roikkumaan köysi ja kelluke turvaksi ja luultavasti takarajaksikin. Pienempi tyttö ajautui kauemmaksi eikä jaksanut millään uida veneelle päin. Isompi meni hätiin. Tässä vaiheessa vanhemmat alkoivat jo seurailla tilannetta veneestä käsin. Kun lapset ajautuivat ankarasta yrityksestä huolimatta yhä kauemmaksi, isä hyppäsi lopulta veteen ja kävi auttamassa heitä.

Rommipunssit Tobago Caysin kunniaksi
Tuuli oli melko kova, enimmäkseen yli 10 m/s koko Tobago Caysilla olomme ajan. Olosuhteet olivat melko kuoppaiset, sillä ehkä aaltoa pääsi jo vähän riutan ylikin ja kymppituuli saa aikaan aaltoa jo muutenkin. Kävimme dingillä etsiskelemässä snorklailupaikkaa, mutta maininki hiekkarannalle näytti liian hankalalta joten luovuimme ajatuksesta.

Veneitä tuli ja meni. Selvänä enemmistönä olivat (vuokra)katamaraanit. Yksirunkoreissupurjeveneet olivat selvänä vähemmistönä, kuten muissakin paikoissa aikaisemmin. Luultavasti tilanne muuttuu jonkin verran pikapuoliin, kun sadat ARC-kisaan osallistuneet veneet lähtevät liikkeelle päästyään St. Lucialle.

Barbeque-tunnelmaa
Meitä vastassa ollut dingipoikamme Teddy kyseli meitä sunnuntai-illan barbequehen ja päätimme osallistua. Hän kävi hakemassa meidät vähän ennen kuutta Petit Bateau-saaren suojanpuolen rannalle. Siellä on useiden ”yrittäjien” keittokatoksia ja omat pöydät. Illan pimetessä valot sytytettiin ja pöydille kannettiin vesikanistereista tehdyt kynttilälyhdyt. Koska alue on suuri, asiakkaita oli yllättävän paljon huolimatta siitä, että veneitä ei näyttänyt olevan kovinkaan paljon.

Lobsterateria Tobago Caysin tapaan


Kari oli tilannut lobsterin ja minä kanaa. Lisäkelautaset olivat jättimäisen suuret, minä en jaksanut syödä omastani puoliakaan. (Olin jo varautunut siihen eli mukana oli foliota ja muovipusseja ylijäämän mukaan ottamista varten.) Karin lobster oli oikein hyvää eikä minun kanankintuissakaan mitään vikaa ollut. Hintaa tälle aterialle tuli lobster 100 EC, kana 60 EC, juomat 40 EC.

Olimme tyytyväisiä, kun emme tulleet omalla dingillä vaan Teddyn kyydillä. Paluumatka pilkkopimeässä niemen ympäri Nereidille olisi ollut tuskien taival!




Itsenäisyyspäivän aamuna purjehdimme viiden mailin matkan Union Islandin Cliftonin ankkuripaikalle. Alue näytti isolta, mutta matalikkojen takia ei tilaa kuitenkaan näyttänyt olevat ruhtinaallisesti. Risteilimme hyvän matkaa poijujen ja ankkuroituneiden veneiden seassa ennen kuin löysimme sopivan paikan läheltä matalikon reunaa. 

Tälläkin kertaa meitä onnisti ja ankkuri puraisi heti kiinni hiekkapohjaan noin kuuteen metriin. Hiukan aikaa ankkurin pitävyyttä seurattuamme ja Karin käytyä tarkastussukelluksella läksimme kylälle ruokaostoksille.

Ostoslistamme oli taasen pitkä kuin nälkävuosi. Matkaopas hehkutti kovasti erinomaisia ”provisioning”-mahdollisuuksia. Me emme ole ihan samaa mieltä. Vihanneksia ja hedelmiä toki löytyi torilta, mutta muista ”supermarketeista” ei tahtonut löytyä mitään erityisiä herkkuja itsenäisyyspäiväjuhliimme. Täydensimme siis huvenneita varastojamme erilaisilla säilykkeillä.

Ostimme dingipojalta noin kahden kilon tonnikalan, jonka hän kävi fileeraamassa rannalla. 40 euroa!

Toki saimme itsenäisyyspäiväjuhlaherkut aikaiseksi:

-          tuorejuusto-majoneesipohjaan tehtyjä tonnikala-, salami-  ja parmesaani-aurinkokuivattu tomaatti-tahnalla päällystettyjä tortillapaloja suolakurkulla, tomaatilla, punasipulilla ja karambolalla koristeltuina (ja tietysti Suomen pienoislipuilla!)

-          paistettua tonnikalaa ja keitetyt perunat

-          hedelmäsalaatti

Nyt meillä oli kunnon itsenäisyyspäivämusiikkiakin – sitä etsittiin pitkään ja hartaasti viime kesänä! Soitimme siis Finlandia-hymniä ja muuta isänmaallista musiikkia, myös mieskuorolauluna.

Kuvan yläreunassa oli alle 3 metriä vettä! 
Illan hämärtyessä aloin katsella pohjaa Neetin vieressä ja se näytti olevan kovin kovin lähellä. Syväysmittari näytti vain 2,9 metriä! Kari oli laskenut lisää ankkuriketjua ulos kauppareissulta palattamme ja nyt (tosi kevyt) tuuli oli kääntynyt aivan epätodennäköiseen suuntaan eli etelään! Ei muuta kuin ketjua vähän takaisin sisään ja sitten pitikin aloittaa tilanteen tarkkailu.

Alkuyönä en paljon nukkunut. Vettä kuitenkin näytti riittävän yli kolme metriä ja aamuyöllä tuulikin kääntyi ja pääsin unten maille.

Clifton on pieni värikäs kylä. Pääkatu alkaa vaatimattomalta pienkonelentoasemalta aivan ankkurointialueen vierestä ja kulkee rannan suuntaisesti. Koirat, vuohet, kukot, kanat ja lentokentän päässä jopa hiehot tallustelevat kaikessa rauhassa pitkin katua. Autoliikennettä ei juurikaan ole ja tarmokkaasti ne vähät autoilijat tööttäilevät jalankulkijoille varoituksiaan. Jalkakäytäviä ei tietenkään ole ja kadun molemmilla puolilla on monessa kohdassa noin puolen metrin syvyiset betoniojat rankkasateiden varalta. Kulkiessa on syytä huolellisesti katsoa, mihin astuu!

Sillan takana dingipoukama
Aivan rannan tuntumassa Yacht Clubin laiturista kylälle päin kulkee betoninen kulkuväylä ravintoloiden, kalasataman ja muutamien pienten myyntikojujen editse. Pääkadun varrella on lukuisia ravintoloita, osa aivan pikkuruisia kopperoita muutamine jakkaroineen. Matkamuistoja ja vaatetavaraa on kaupan runsaasti.

Torikauppaa Cliftonissa
Värikkäät torikojut reunustavat nurmettunutta aukiota. Hedelmiä ja vihanneksia on myytävänä myös pienillä pöydillä kadun varrella tai maahan levitettyjen kankaiden päältä.

Supermarketeja on useita. Suurin osa niistä on pienempiä kuin Suomen R-kioskit. Olemme käyneet luultavasti lähes kaikissa etsimässä ostoslistamme tuotteita. Hinnat ovat välillä lähes pöyristyttävät: Ällistyttävin löytö oli litran 100 % appelsiinituoremehu 65 EC eli yli 20 euroa! (Lieneekö hinnoitteluvirhe, toisesta kaupasta löysimme vastaavan mehun 9,5 EC:llä. Toinen vaihtoehto hinnoittelulle on ”turistiansa”. Kyseisestä kaupasta saa kuitin vain koko summasta, ei erittelyjä.) Kahdesta viiden litran vesikanisterista maksoimme yhtensä 37 EC. Litrahinta siis yli euron!

Perjantaina hyvissä ajoin iltapäivällä kylänraitilla alettiin selvästi valmistautua illan viettoon. Väkeä oli paljon liikkeellä, katukeittiöitä viriteltiin ja musiikki pauhasi! Sunnuntai-iltapäivällä samoja tienoita hädin tuskin tunsi samaksi: Ei sieluakaan liikkeellä, ei koiriakaan, ja kaikki putiikit ja ravintolat kiinni!

Vihdoin viimein pääsimme taas aloittamaan kävelylenkit. Jalkateräni kipeytyi pahasti jo Suomessa, kun olin samoissa harvoin käyttämissäni jalkineissa koko päivän jaloillani. Hyvä että pystyin aluksi kävelemään ja pitkään se oli turvoksissa ja kipeä jo ilman rasitustakin. Tähän asti olemme kävelleet vain pakolliset kauppareissut ja tutustuneet aivan lähiympäristöihin.

Täkäläinen jätehuolto surettaa meitä kovasti. Minkäänlaista lajittelua ei näytä olevan, kaikki pannaan samaan roskikseen. Kävelyllämme näimme kaatopaikan, jonka päällä lehmät seisoskelivat värikkäiden roskapussien seassa. Sähkö tehdään voimalaitoksessa. Täällä on ilmeisesti niin niukkaa, ettei aurinkopaneeleihin tai tuulivoiman käyttöön ottoon ole varaa. Harmillista, sillä sekä aurinkoa että tuulta täällä on riittämiin.  Meillä ei ole ollut huolen häivää sähkön kanssa, vaikka polttelemme valoja iltaisin aivan surutta , lataamme läppäriä inventterin kautta ja jääkaappi joutuu ahertamaan koko ajan.  Akkujen varaus on jatkuvasti 99 – 100 %

Yläkerrassa asutaan, alakerta vielä vähän vaiheessa
Talot täällä ovat varsin usein keskeneräisiä. On alettu rakentaa kaksi- tai kolmekerroksista pytinkiä ja yhdessä kerroksessa asustellaan. Muut kerrokset näyttävät olleen ”vaiheessa” jo useita vuosia. Hyvässä kunnossa olevien talojen värimaailma on riemastuttavan iloinen. Aaltopelti on suosittu aita- ja pienemmissä rakennuksissa jopa seinämateriaali.

Ashtonin anglikaaninen kirkko
Kävelylle siis. Ashton on pieni kylä parin kilometrin päässä. Kapusimme mäkeä ylös, toista alas. Katolinen kirkko muine rakennuksineen on tiukasti rauta-aidan ja lukitun portin takana. Ashtonissa aglikaaninen kirkko oli auki. Se on vaatimaton, muistuttaa melko lailla meidän luterilaisia kirkkojamme. Pienen matkan päässä mäenrinteellä on joku toinen kirkko, jossa veisattiin reippaasti. Koko kylä kaikui!

Ja kirkon hinnasto
Pienen Ashtonin kylänraittia kulkiessamme meitä taas tervehdittiin innokkaasti ja kutsuttiin milloin hedelmäostoksille, milloin kuppiloihin syömään/juomaan.

Tie päättyy rantaan, josta on näkymä Frigate Islandille. Sen luona näytti olevan paljon ”kitesurffareita”. Luultavasti menemme jossain vaiheessa sinne ankkuriin yhdeksi yöksi.

Cliftonin ankkuripaikka
Paluumatkalla ajattelin ottaa valokuvan kylästä kavuttuamme viimeisen mäen. Näkymä on hieno. Mutta: kännykkää ei missään! Kääntelin repun nurin moneen kertaan ja kun ei niin ei. Sitten välähti: Pidimme juomatauon sillankaiteella istuen ennen paluumatkan pitkää ylämäkeä. Sinnehän se tietysti oli jäänyt betonikaiteelle! Kiireesti takaisin. Päässä takoi vain: ”Senkin pöljä, senkin taulapää!” ”Ole siellä, ole siellä!”

Ja olihan se. Onneksi. Kilometri alamäkeä ja toinen ylämäkeä tuli sitten ylimääräistä lenkkiä.



Sunnuntainen lenkkimme Richmond Bayhin oli mielenkiintoinen seikkailu. Tutkin kartasta reittiä ja katsoimme sitä myös Google Mapsista. Valitsimme Mapsin näyttämän lyhyemmän reitin. Sinne näytti vievän hyvä tie Islander’s Inn majatalon ohi. Tie olikin kohtalainen aluksi, mutta päästyämme rannan tuntumaan kyseisen majatalon luo se käytännöllisesti katsoen loppui ja muuttui mutaiseksi kynnöspelloksi.



Siirryimme rantaan ja vähän matkaa pääsimme pitkin hiekkarantaa, mutta sitten tuli pusikko vastaan ja jouduimme taas palaamaan huonolle tielle. Yks’kaks se sitten muuttui komeiden talojen reunustamaksi hyväkuntoiseksi betonitieksi, jolta poikkesimme taas rantaan. Hieno ranta se onkin. Kiviä on kasattu pieniksi aallonmurtajiksi ja ehkäpä suojaksi eroosiota vastaan. Kasojen välissä on maljamaisia pieniä hiekkarantoja.

 
Kauempana, pienen niemen toisella puolen on muutama hotelli, jotka eivät nyt näyttäneet olevan toiminnassa. Viimeisenä on upea Sparrow’s ravintola, jossa istahdimme hetken ja nautimme ylellisestä tunnelmasta. 1,4 kilometrin paluumatka olikin sitten nopea ja helppo tasaista betonitietä pitkin.

Sparrow's
Näitä viimeisiä rivejä kirjoittaessani ulkoa alkoi kuulua melkoista mekkalaa. Joku katamaraani oli ajautunut vieressämme olevalle matalikolle ja paikalliset dingipojat olivat juuri saaneet sen hinatuksi turvallisille vesille. (Minua jotenkin nolottaa tuo ilmaus ”dingipojat”, aikuisia ja jopa vanhoja miehiähän he ovat, mutta en ole muutakaan keksinyt…)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti