Tämä purjevene ei ole edes suurin tällä telakalla!
|
K
Kuoharipullo otettiin pois jääkaapista. Ei juotavaksi, vaan
odottamaan sitä, että Neetillä on kaikki kunnossa.
Tämä matkustaja-alus on käynyt pahasti kivillä. |
Peräsin valmistui perjantaina, mutta ei ajoissa. Siirsimme
vesillelaskun lauantaille (95 euron lisälasku lauantaityöstä. Onneksi Kash Mir
lupasi hyvittää sen laskun loppusummasta.)
Kari ja Jan kantoivat peräsimen pajalta ja saivat sen
yllättävän helposti ja nopeasti asennetuksi paikalleen. Vielä praimerit ja
maalit pintaan ja voilá - hienolta näyttää!
Vesillelaskuaikamme oli kello 10, nosturi tuli paikalle
ennen yhtätoista. Kaikki meni hyvin kunnes Neeti oli vedessä. Moottori ei
käynnistynyt! Mittaritauluun ei tullut virtaa!
Onneksi jälkeemme ei enää ollut tulossa veneitä veteen, joten
saimme jäädä paikallemme tutkimaan tilannetta. Epäilimme heti, että Las
Palmasissa tapahtunut ohjausyksikköongelma oli uusinut.
Kari tutki asiaa ja hänen irrotettuaan sulakkeen ja
laitettuaan sen takaisin ohjausyksikköön kone käynnistyi ja sammui kuten kuuluukin.
Seuraavalla yrityksellä ei mittaritauluun taaskaan tullut virtaa, kohta tuli ja
kone käynnistyi taas. Ei sammunut mittaritaulusta. Käynnistyi, kävi
epätasaisesti, sammui…
Kari tavoitteli Simo Winteriä onnistumatta. Tiesimme, että
Simolla oli moottorinkorjaushommia myös Canacessa ja Veikon kautta saimme
Simolle viestin pulmistamme. Hän tuli paikalle ja toteisi saman kuin mekin,
toimii – ei toimi – toimii. Hänellä oli toinen ohjausyksikkö mukana ja sitä
kokeiltiin. Se poltti sulakkeita. Ei siis auttanut muu kuin jäädä odottelemaan
maanantaiaamua, jolloin telakka-alueella oleva Volvon huoltoliike avautuisi.
Kirjoitin varmuuden vuoksi koko ohjausyksikkötarinan
”oireineen” Las Palmasista asti ylös siltä varalta, että kone taas
käynnistyisikin mekaanikon tullessa paikalle.
Varhain maanantaiaamuna pari telakan miestä auttoi meitä
siirtämään Neetin veneiden laskupaikalta huoltoaseman eteen toisen veneen
kylkeen.
Volvon liikkeessä kaveri ei kyseenalaistanut ongelmaamme
lainkaan, etsi hyllystä uuden ohjausyksikön ja tuli jonkin ajan päästä
vaihtamaan sen paikalleen. Kone käynnistyi heti! Olimme helpottuneita,
varsinkin kun koko juttu menisi takuuseen. Tämän version pitäisi nyt olla uusi
korjattu versio, jonka pitäisi toimia jatkossa. Johonkin paattiin oli kuulemma vanhoja
yksiköitä vaihdettu viiteen kertaan.
Koneen rouskutellessa Kari kysäisi asentajalta koneesta kuuluvasta
pienestä helinästä. Tämä alkoi katsella moottoria tarkemmin ja silmät alkoivat
pyöriä päässä. Kyseli, missä kone olikaan asennettu ja puisteli päätään. Kävi
ilmi, että monet mutterit, joilla moottori oli kiinnitetty paikalleen, olivat
pyörineet auki. Ei ollut käytetty lukkoliimaa.
Pahempaa oli tulossa: moottori oli kiinnitetty kumitassuihin
vain muutaman ruuvikierteen verran. Tassujen alle olisi pitänyt asentaa
korokkeet. Ennemmin tai myöhemmin moottori olisi voinut irrota alustastaan.
Kaveri ihmetteli asennusta ja sanoi, että jos hän olisi tehnyt moisen
asennuksen, hänellä ei enää olisi työpaikkaa.
Jouduimme tilaamaan häneltä korjaustyön. Hän tosin epäili,
että se ei menisi Volvon takuuseen, koska itse moottorissa ei ollut vikaa vaan
asennustyössä. (Hänen varmistettuaan asian esimieheltään, valitettavasti näin
asian laita oli.)
Hän soitti telakan laituripaikoista vastaavalle henkilölle
ja kertoi, että tarvitsisimme laituripaikan. Meidän piti mennä tunnin kuluttua
tämän Ann:en kanssa sopimaan asiasta.
Puolen tunnin päästä huoltoaseman pitäjä tuli huutamaan
meille kuin hinaaja, että meidän pitäisi välittömästi siirtyä pois hänen
huoltoasemansa edestä. Häiritsimme hänen bisnestään. Emme saaneet olla siinä
edes sitä vähää aikaa, minkä laituripaikan saaminen olisi vaatinut. Kiinnityimme
siis telakan ”Mangrove”-laituriin.
Tuossa tuokiossa paikalle pörähti dingillään telakan
työntekijä (Camille) tivaamaan, kenen luvalla olimme kiinnittyneet. Selitimme
tilanteen.
Jollailimme Ann:en juttusille ja asia oli selvä. Hän yritti
tavoittaa Camillea onnistumatta. Sanoi, että Camille tulisi osoittamaan meille
paikan ja auttamaan veneen kiinnittämisessä.
Odotimme. Ja odotimme. Söimme lounasta. Ei Camillea. Lopulta
läksimme kumpparilla rantaan selvittämään tilannetta. Camille oli h-moilasena:
hän ei ollut saanut Ann:ilta mitään ohjetta meidän laituripaikastamme. Hän
lupasi selvittää asian. Palasimme Neetille ja jonkin ajan kuluttua hän palasi
ja pääsimme ”oikeaan” laituriin. Sähköjohtoa piti tosin vetää jatkojohdoilla
yli 40 metriä lähimpään sähköpistokkeeseen.
Iltapäivällä Volvon mies piipahti ja lupasi tulla seuraavana
(tiistai) aamuna noin puoli yhdeksän maissa. Tuntui siltä, että se oli liian
hyvää ollakseen totta – niin kuin tietysti olikin.
Aamulla laitoimme kaiken valmiiksi asentajaa varten:
Perähytin toinen puolisko tyhjäksi, jotta moottorin takaosaan pääsee käsiksi.
Portaat irti. Sovitun ajan tultua odotimme. Ja odotimme. Läksimme
satamakonttorin eteen katsomaan sähköpostit (WiFi ei toimi laiturilla) ja
kävimme katsomassa Volvon liikettä. Ovet olivat kiinni.
Puolenpäivän maissa läksin kauppaan ja mennessäni poikkesin
Volvolle. Kaveri pahoitteli, ettei ollut ehtinyt meille eikä ollut tullut
ottaneeksi yhteyttä. Lupasi tulla perjantaina. Hmm…
Värkkäilin Volvolle reklamaation asennuksesta. Kävimme
kylillä ostamassa leipää ja matkan varrella kävimme kertomassa kuulumiset
Suvi2:lle ja Canacelle. Hanna ja Veikko lupasivat tulla käymään Neetillä.
Juttua piisasi. On hienoa päästä juttelemaan muiden
seilorisuomalaisten kanssa, jakaa kokemuksia ja saada hyviä neuvoja. Ja me
tarvitsimme muutakin ajateltavaa kuin loputtomat ongelmamme.
Telakan Katti-kissa ei ole unohtanut meitä. Vaikka Neeti on
vesissä ja ruokinta on loppunut, se juosta jolkuttaa innokkaasti luoksemme ja
kiehnää jaloissa. (Valitettavasti en voi silittää sitä, sillä olen ärhäkän
allerginen kissoille.)
Tämän päivän (torstai) ohjelmassa on kankaan etsiminen
vinssisuojia ja tuuliperäsimen suojaa varten. Nyt kun olemme sähkössä ja
aikaakin on, ajattelin ommella sellaiset. Heti aamutuimaan skannailimme
dokumentteja reklamaatioita varten ja tulostimme käyntikortteja. Niitä tuntuu
menevän yllättävän paljon!
Volvon asentaja arvioi että moottoriasennuksen korjaus veisi
neljä tuntia. Meistä se tuntuu uskomattoman vähältä emmekä edes uskalla toivoa,
että homma olisi valmis vielä perjantaina. Pettymyksiä on ollut niin useita,
että mieluummin valmistaudumme henkisesti pitempään odotukseen ja riemuitsemme
sitten, jos asiat etenevätkin niin kuin on suunniteltu. Toivomme parasta.
Jo toinen veneidenkuljetuslaiva vajaan viikon sisällä. Veneet nostetaan mastoineen kyytiin, mastot alas ja laiva kohti Välimerta. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti