Le Marin (4. – 8.3.2018)


Huomasin, etten ole laisinkaan muistanut kertoa tämän telakan palveluista:

Sähköstä ja vedestä maksetaan erikseen, emme vielä tiedä minkä verran.

Wifi sisältyy hintaan. Sitä varten täytyy toimistosta hakea käyttäjätunnuksia ja salasanoja, joilla Wifi toimii tunnin ajan. (Luulemme kyllä, että toimii välillä paljon pitempäänkin.)

Suihku-ja WC-tilat ovat siistit, mutta pienet. Lämmintä vettä ei tule laisinkaan.

Dingilaituri on hyvä, mutta melko ahdas.

Alueella on kolme venetarvikeliikettä. Yhtä ja toista tarpeellista olemme niistä saaneet ostetuksi.

Yhden venetarvikeliikkeen yläkerrassa on ravintola, jossa on kuulemma hyvä ruoka. Emme ole käyneet.

Telakalla on kaksi nosturia, suurempi 440 ja pienempi 80 tonnin.

Alue on aidattu, portit toimivat numerokoodeilla. Yöllä vartija istuskelee toimiston edessä.



Tänään torstaina 8.3. peräsin on edelleen kesken. Sen piti valmistua eilen. Ei. Tänään. Ei. Huomenna vesillelaskuaika on kello 14. Saatamme saada sen aamulla tai sitten ei. (Luultavasti ei.) – Ja sitten se pitää vielä asentaa paikalleenkin…

Tänään olivat hihat palaa taas kerran. Kävimme pajalla. Peräsin oli työpöydällä, osittain jo hitsattuna. Sen päällä oli jonkun veneen keulakaiteet. Chris (työntekijä) kertoi, että ensin oli hoputettu tekemään peräsintä ja yht´äkkiä olikin tullut uusi komento alkaa korjata keulakaidetta. Yritin soittaa Kash Mirille, mutta en saanut vastausta. Pistin tekstarin, jossa kerroin, että tarvitsemme peräsimen tänään. Kysyin lisäksi, haluaako Kash Mir maksaa viikonlopun ja alkuviikon telakkamaksut, jos peräsin ei valmistu. Sen jälkeen peräsin oli taas otettu työn alla, mutta kuten sanottu – saa nähdä miten käy!

Päivät ovat menneet hitaasti. Kuumaa on edelleenkin. Kevyt tuuli oli monta päivää etelästä ja lounaasta, välillä jopa lännestäkin. Näytti kummalliselta, kun veneet ankkurissa ja poijuissa olivat ihan ”väärin päin”.

Kävimme vilvoitellaksemme dingiajelulla ankkurointi- ja poijualueella. Matalikkojen kohdalla vähän hirvitti, kun ei voinut yhtään tietää, onko alla alle metri vai viisi metriä vettä. Ajelimme hiljaksiin, minä tähystelin välillä keulassa ja tähystin syvemmän näköistä vettä. Hyvin selvisimme.

Saimme viimeinkin Guadeloupen Point a Pitrestä vahvistuksen laituripaikasta. Monta sähköpostiviestiä piti lähettää, ennen kuin paikka heltisi. Sinne on tulossa lokakuussa 2018 Route de Rhum-veneitä ja saimme laiturivarauksen niin, että lähdemme pois lokakuussa juuri ennen kisaveneiden tuloa. (15.4. – 14.10.20118)

Nyt voimme alkaa vähitellen valmistautua Neetin ”hylkäämiseen” (!!!) puoleksi vuodeksi. Kari osti jo automaattipilssipumpun ja asensi sen paikalleen (Neeti tulee olemaan laiturissa). Olemme saaneet Suvi2:n Alpolta ja Eevalta hyviä vinkkejä poissaolon ajaksi – heillä on kokemusta 18 kesältä, joten otamme ohjeista vaarin.

Sain värkättyä englanninkielisen reklamaation rikki menneestä peräsimestä. Odotamme vielä asiantuntijalausuntoa työn laadusta (pitäisi tulla tänään) ja sen jälkeen saamme sen liikkeelle. Emme odota ihmeitä, mutta yrittänyttä ei laiteta. Ja toivottavasti ainakin tekijöille menee tieto siitä, että vähän vahvempaa tekoa valtameripaatin peräsimen pitää olla.

Laitoimme kuohuviinipullon jääkaappiin odottelemaan sitä juhlahetkeä, kun Neeti on jälleen vedessä. Kauankohan se siellä saa virua?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti