Le Marin (17. – 24.2.2018)


Jotain huvitusta meillä oli poijussa roikkuessamme kuitenkin. Viikonloppuna muutama puinen perinnepaatti purjehti vanhanaikaisella purjeella melko kovassa hiivarissa. Veneissä oli ukkoa kuin pipoa – toisesta sain lasketuksi 12, toisessa taisi olla vähän vähemmän. Miehet roikkuivat orsien varassa veneen toisella laidalla pitääkseen sen pystyssä. Ensimmäisenä päivänä isompi vene kaatui. Tilanne näytti jännältä: Miehet seisoivat orren varassa ja hitaasti hitaasti, kuin hidastettuna, vene keikahti nurin. Ennen sitä jo yksi mies tippui kyydistä. Turvavene oli lähistöllä ja se kävi kiskomassa purjeen pois mastosta. Miehet alkoivat äyskäröidä vettä pois veneestä ja heidän aikansa huiskittuaan paatti oli taas pinnalla ja se hinattiin rantaan.

Muutaman päivän vieressämme oli melko suuri amerikkalainen katamaraani. Seurasimme lasten touhuja. Heille oli ostettu jostain valtavan suuri joutsen-uimalelu, josta riitti riemua. Meillä meni pitkään lapsia laskiessa: ensin vähän isompi poika ja kaksi tyttöä, sitten ilmaantui kolmas tyttö ja vielä neljäskin! Kaikki melkein saman kokoisia, luulemme että ainakin yhdet kaksoset. Nuorin näytti noin 7 – 8- vuotiaalta.

Lapset käyttivät luovuuttaan joutsenella leikkiessään: he käänsivät sen ylösalaisin, jolloin sen kaula kohotti pohjan toisen puolen pystyyn. Siihen he sitten hyppäsivät katin perästä ja laskivat liukumäkeä milloin missäkin asennossa.


Keulaverkossa pompittiin kuin trampoliinilla konsanaan. Yksi tytöistä joko oli käynyt modernin tanssin kurssilla tai oli ainakin nähnyt sitä televisiosta, sillä hän tanssahteli veneen katolla. Älä -  astu – maahan – leikkiäkin mentiin ja poika, lapsista suurin, viritti itselleen puosuntuolin, jolla kiikkui mastosta veneen vierellä. Melkoista meininkiä, tunnista toiseen!



Kaikenlaisia härveleitä turistien iloksi

Sunnuntaina löysimme autovuokraamo-kahvilan, josta saimme varattua auton maanantaiksi.

Kaveri oli paikalla jo ennen kahdeksaa, kuten mekin. Olimme yrittäneet etsiä kunnollista maantiekarttaa, mutta huonolla menestyksellä. Paras löytämistämme kartoista on retkeilykartta, jonka reitit hämäsivät jonkin verran maantieverkoston hahmottamista, kuten tulimme huomaamaan.

Saari on noin 80 km pitkä ja 35 km leveä, rantaviivaa on noin 350 kilometriä.

Ajoimme ensin itärannalle ja kävimme yhden rommitislaamon pihassa. Sisäänkäynnin luona ystävällinen henkilökunta esitteli meille kartasta tislaamoa. Pääsymaksu (15 € / nenä), tuntui meistä kuitenkin turhan kalliilta ja päätimme jatkaa matkaa.
härkävoimin toimiva ruokopuristin

Distillerien raunioita

Itärannalla, La Trinité- nimisen kylän luona on melko pitkä niemi luonnonsuojelualueineen ja vaellusreitteineen (joita kartan mukaan näyttää olevan runsaasti ympäri saarta). Ajelimme kapeahkoa tietä melkein niemen kärkeen. Sieltä kävelimme pienen matkan 1700-luvulla perustetulle ja nyt jo raunioituneelle rommitislaamolle. Pääsymaksu oli säädylliset 5 € / henkilö. Kiertelimme siellä jaksamatta kovinkaan pitkään kuunnella meille annetulla eräänlaisella ”nauhurilla” kuuluvaa englanninkielistä opastusta. Hieno paikka kaikkiaan.

Itärannalla
Itärannalla
Matka jatkui kohti saaren pohjoiskärkeä. Olimme kuvitelleet, että tie jatkuu saaren rantaa pitkin St. Pierreen saakka. Kuten sanottu, paperikartat olivat kehnoja ja koska navigaattori antoi ymmärtää, ettei sinne ole tietä, käännyimme takaisin ja ajoimme Peleé tulivuoren rinteellä kiemurtelevaa tietä St. Pierreen.

Olimme ajatelleet syödä Pierren rantaravintolassa myöhäisen lounaan, mutta se oli aivan täpötäynnä. Muutamassa muussakin ravintolassa olivat pöydät täynnä, joten päädyimme ostamaan torilta banaaneja ja jatkoimme matkaa.

Päätiet, joita ajelimme Trinité-niemeä lukuun ottamatta, olivat hyväkuntoisia vaikkakin kapeita ja varsin mutkaisia. Banaani- ja sokeriruokoviljelmiä oli paljon, samoin lehmiä laiduntamassa niityillä. Pohjoisessa ajoimme välillä melkoisessa viidakossa.

Hankalinta koko matkalla oli loppumatka pääkaupungista Fort de Francesta eteenpäin. Navigaattori-poloisemme ei tahtonut pysyä mukana liittymäviidakossa ja välillä saimme yrittää useamman kerran, ennen kuin osuimme oikealle tielle.

Mukava reissu kaikkiaan kuitenkin – emme muistaneet harmitella peräsinmurheitamme!

Koska lounas oli jäänyt väliin, kävimme ennen Neetille paluuta yhdessä Le Marinin rantaravintoloista syömässä. Kari tilasi jättikatkarapuja ja minä possua. Yllätyksemme oli suuri, kun meille tuotiin raa’at katkaravut ja lihat ja kuuma laavakivilevy, jolla saimme paistaa ruokamme itse. Hyvää oli!

Tiistaina kävimme palauttamassa marinan suihkukortin , netissä ja ruokaostoksilla. Neetissä raivasimme perälaatikon tyhjäksi keskiviikkoista peräsimen irrotusta varten ja sulloimme parhaamme mukaan tavarat toiseen perälaatikkoon ja salongin pöydän alle. Taas elellään remontin keskellä!

Iltapäivällä kävimme laiturikävelyllä ja iloksemme löysimme ”uuden” suomalaisveneen. Canase oli juuri saapunut Atlantin ylitykseltä. Vaihdoimme pikaiset kuulumiset ja sovimme tapaavamme myöhemmin uudelleen.

Keskiviikkoaamuna – huonosti nukutun yön jälkeen – olimme hyvissä ajoin ennen nostoaikaa (9.15) telakan edustalla. Edellämme nostettavana oli samainen amerikkalaiskatamaraani, jonka lasten edesottamuksia olimme muutaman päivän seuranneet. Meidät ohjattiin nostopaikan viereen kylkikiinnitykseen odottelemaan vuoroamme. Nosto ei tahtonut millään edetä. Ensin kapteeni ei uskaltanut ajaa nostopaikkaan – luuli, että se on liian kapea. Vihdoin siihen selvittyään hän kuljeskeli kannella (ilmeisesti) veneen manuaali kädessään edestakaisin ja antoi mukana olevalle pikkupojalle ohjeita. Emme millään ymmärtäneet, mistä ihmeestä siinä oli kyse, mutta nosto ei edennyt mitenkään. Kylkien suojaukseen tarkoitettuja liinojakin aseteltiin paikalleen moneen kertaan.

Viimein vene saatiin ylös ja sitä lähdettiin viemään telakointialueelle. Koska meille ei ollut sanottu, että voisimme ajaa nostopaikalle, jäimme siihen viereen odottelemaan Travelliftin paluuta tai ohjeita. (Rodney Bayssa ei nostopaikkaan saanut omia aikojaan mennä.)

Kuinka ollakaan, jostain pölähti toinen amerikkalaiskatamaraani, joka pokkana ajoi nostopaikkaan. Minä kerroin selvin sanoin, että seuraavana on meidän vuoromme. Meidän aikamme oli 9.15, ja kello oli jo melkein 11. He kertoivat, että heillä on aika kello 11, ajoivat sisään ja lupasivat lähteä sitten pois kun Travellift tulee. Menivät kuitenkin ”ruikuttamaan” satamahenkilökunnalle. Sieltä tultiin sanomaan meille, että voisiko kyseisen veneen nostaa ylös ennen meitä, koska heillä on peräsinvaurio.

Hermo meni. En useinkaan käyttäydy epäkohteliaasti tai huuda ihmisille, mutta nyt pääsi niin käymään. No, niin siinä kävi että katti joutui lähtemään ja meidät nostettiin ylös seuraavaksi. Olimme sopineet, että Kasper tulisi katsomaan peräsintä kello 12 ja ehdimme onneksi jo siihen mennessä maihin.

(Kävin myöhemmin marinan konttorissa pyytämässä anteeksi karjuntaani, kuten myös nosturimiehiltä.)


Peräsin oli kauhean näköinen. Dominicalla se vielä oli ollut vain taittuneena, mutta loppumatkan aikana se oli mennyt aivan repaleiksi.

Kari ja Jan askartelivat hyvän aikaa, ennen kuin saivat peräsimen irti. Nyt pääsimme tutkimaan sitä tarkemmin ja huomasimme, että sekä materiaali että työn laatu Ponta Delgadassa olivat aivan ala-arvoisia. Peräsin oli tehty 1,5 mm teräksestä ja tukirakenteet sen sisällä olivat käytännöllisesti katsoen olemattomat. Myöhemmin huomasimme vielä, että peräsinakseli oli vääntynyt. Suoralle pinnalle asetettaessa keskikohta oli noin 5 mm korkeammalla. Todennäköisesti syy on se, että sitä oli hitsattu niin, että se oli päässyt kuumenemaan liikaa siksi vääntynyt.

Akseli
Päätimme ilman muuta reklamoida asiasta ja pyysimme täällä työskentelevää Simo Winteriä tekemään asiasta meille kirjallisen lausunnon. Canacen Veikko, juristi ammatiltaan, lupasi ystävällisesti tarkastaa reklamaatiotekstimme. (Emme odota liikoja, mutta periaatteesta teemme reklamaation joka tapauksessa.)

Telakalla ollessamme meillä on ollut aikaa tehdä huolto- ja siivoushommia. Ruostekohtien putsaus perätasosta, sitlooran pesu, mattopyykki, vesilinjan maalaus. Kaikenlaista.

Perjantai-iltana vietimme suomalaisiltaa Kokoarum-ravintolassa (Capase, Lumikki, Nereidi ja Jan La Vidasta). Juttua riitti ja mukavaa oli.

Alun perin peräsimen piti olla valmis lauantaina, mutta ei se nyt ihan ehtinyt. Jää nähtäväksi, miten tässä käy, kun se akselikin oli vääntynyt ja sekin pitää tehdä uusiksi.

Meille on varattu vesillelasku keskiviikoksi, mutta on todennäköistä, että joudumme viipymään tässä telakalla pitempään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti