Fort de France -> Marina Z’Abricot -> St.Pierre -> Portsmouth (Dominica) -> Iles des Saintes (Ranska) / 24.1. - 3.2.2018


Fort de France on mielenkiintoinen pikku kaupunki. Rakennuskanta on enimmäkseen vanhahkoa, melko matalaa ja hiukan nuhjuisen oloista. Liikennejärjestelyt ovat erikoiset: parin pääkadun varrella ankkurointialueen luona katujen reunassa on kettinkikaiteet. Kadun pääsee ylittämään vain kulkemalla ensin pyöröportista. Liikennevalotikin on, mutta autoilijat pysähtyvät aina, vaikka jalankulkijoille palaisi punainen valo. Autoliikenne on melko hiljaista. Muutama kävelykatu kaiken maailma kiinalaisine (niitä on paljon!) ja muine liikkeineen kuhisevat kulkijoita.



Vanha kirjasto on todella hieno korkeine kirjahyllyineen korkealle katonrajaan asti. Ilmainen Wifi toimii erinomaisen hyvin!
Löysimme pari suurehkoa ruokakauppaa, joista saimme ostettua ruokaa jopa vähän varastoonkin. Venetarvikeliikkeessä puutelistamme lyheni Karin purjehdushanskoilla (XXL-koko on täälläpäin tiukassa!). Ostimme myös joustinkumin ankkuriketjun vaimentimeksi, sillä tämä(kin) ankkuripaikka on kuoppainen kovaa vauhtia ohi ajavien yhteysalusten vuoksi.



Kari pääsi parturiin muutaman yrityksen jälkeen. Saimme hankituksi printteriimme värikasetit, minulle uuden repun Kap Verdeltä ostetun ja jo hajoamispisteessä olevan tilalle ja minulle varvastossut lyttyyn käveltyjen tilalle. Saimme kierrellä kauppoja tuntikausia näiden tarpeellisten ostoksien suorittamiseksi.

Ensimmäisen yön jälkeen lähempää rantaa vapautui tilaa ja siirryimme ankkuriin lähelle suomalaista Suvi2-venettä (Moody 41). Kipparinsa Alpo Eeva-vaimoineen on purjehtinut Karibian vesiä jo 16 talvea ja heiltä saimme monia hyviä vinkkejä Karibian ankkuripaikoista ja muustakin. Vaihdoimme kirjoja – meillä alkoikin olla jo nuusaa lukemattomista kirjoista.

Ankkuripaikan vaihdon yhteydessä sattui pieni kämmi: vaimentimeksi hankittu kumi kiinnityskoukkuineen ja -köysineen meni pohjaan. Kari oli kiinnittänyt sen tilapäisesti yksinkertaisella solmulla knaapiin ja jotenkin tuulenpuuskassa solmu petti ja koko hässäkkä upposi 8 metriin. Kari oli sitä mieltä, että meni mikä meni, mutta minä ainaisena optimistina olin toista mieltä. Virittelimme siis Karille virvelistä ja minulle narusta, painosta ja vieheestä naarat ja aloitimme naaraushommat. (Ostoslistallani on ollut jo pitkään naara, mutta ei sellaista mistään ole löytynyt.) Puolen tunnin kuluttua Kari oli jo luovuttamassa, mutta silloin minulla nappasi ja saimme kuin saimmekin saaliin ylös. Pääsimme tuntipalkoille: joustinkumi 56 € ja sen lisäksi kiinnityskoukku ja- naru.

Ankkurialueen luona on hyvä, pitkä ja matala dingilaituri. Kerrankin on ajateltu myös veneturisteja!

Viivyimme Fort de Francen ankkurialueella viisi yötä, jonka jälkeen siirryimme linnuntietä vajaan kahden, veneellä matalikkoja kiertäen noin viiden mailin päähän Marina Z’Abricotiin. Lähtiessämme ankkuripaikalta emme tienneet tuulesta mitään, mutta ulompana olikin melkoinen pohina päällä – puuskissa jopa 16 m/s. Tuntemattomaan marinaan meno moisessa puhalluksessa ei tuntunut ollenkaan houkuttelevalta.

Ajoimme siis ensin marinan edustalla olevaan polttoainelaituriin ranskalaisen koulutuspurjeveneen taakse käydäksemme laiturista käsin kysymässä paikkaa marinassa. Ranskalaisveneen kippari kertoi olevansa odottelemassa satamakapteenia, jonka olisi pitänyt tulla paikan päälle jo yli puoli tuntia sitten (sunnuntaipäivä, marinan konttori kiinni). Odottelimme ja odottelimme. Viimein, vajaan puolentoista tunnin päästä satamakapteeni oli konttorillaan ja saimme tiedon siitä, että tilaa meille olisi. Hän lupasi tulla näyttämään meille paikan kun ajaisimme marinaan sisään.

Ajelimme hiljakseen marinaan ja viimein näin vilauksen satamakapteenista, joka viittoili meille suuntaa. Kari ohjasi neuvottuun suuntaan – ja sitten mies hävisi kuin maan nielemänä! Ajoimme laiturien välissä (onneksi ei ollut kovin ahdasta!) ja sain miehen taas silmiini. Hän viittoili meille paikan ja Kari ohjasi siihen. Kuinka ollakaan – juuri sillä nimenomaisella paikalla ei ollut laisinkaan mooringköyttä perän kiinnittämiseen!  Tuuli painoi takaa Neetiä päin laituria ja minulla ja avuksi tulleella ruotsalaisveneen kipparilla oli työ ja tuska pitää Neetin keula irti laiturista. (Satamakapteeni ei osallistunut tähän, ihmetteli vain mooringin puuttumista. Aikansa ihmeteltyään hän löysi meille paikan vähän matkan päästä ja saimme – edelleen ruotsalaisveneen ja nyt myös naapuriveneen kippareiden avustuksella – Neetin kunniallisesti kiinni. Ei ollut kivaa siinä tuulessa ei.

Satamakapteeni oli tähän astikin ollut mielestämme ”muissa maailmoissa”, mutta kirjautuessamme se kävi erityisesti ilmi. Mikään ei sujunut, hän unohti vähän väliä mitä oli tekemässä eikä saanut sitten millään aikaiseksi meille Wifi-tunnuksia. Lupasi, että saisimme ne puolentoista tunnin päästä.

Marssimme silloin uudelleen satamakonttoriin, jossa ei ollut ketään paikalla. Jonkin ajan kuluttua tuli toinen henkilö, joka järjesti meille sekä WiFi-tunnukset että kytki sähköt. WiFiä kaipasimme erityisesti, sillä oli vaalipäivä ja halusimme päästä seuraamaan presidentinvaaliohjelmaa YLE Areenasta.

Seuraavana aamuna kävimme ”oikeassa” suihkussa pitkästä aikaa – ei lämmintä vettä! Kyseenalainen nautinto siis.

Kohtalaisen lähellä marinaa on Industial Zone monenlaisine kauppoineen. Etsiskelin purjehdusoppaan kartan mukaan netistä Intersportin ja Carrefourin ja läksimme reippaasti kartan mukaan noin kolmen kilometrin matkalle. Intersport ei ollut siellä, missä ”piti”, mutta löysimme sen kuitenkin kysyttyämme muutaman kerran tietä.

Karille löytyi Intersportista uudet shortsit puhki kuluneiden tilalle ja Carrefourista ostimme ison elintarvikekasan lisäksi (vihdoinkin) neliskanttisia pesuvateja, joita olimme etsiskelleet jo pitkät pitkät ajat.

Kuorma oli melkoinen, eikä meitä huvittanut lähteä raahaamaan sitä jalan marinaan vaan halusimme taksin. Helpommin sanottu kuin tehty. Taksitolppaa ei kaupan luona ollut. Pyysimme apua vahtimestarilta/vartijalta. Tämä ei osannut sanaakaan englantia, mutta pitkien selvitysten jälkeen kävi ilmi, että meille maksaisi 10 euroa, jos hän tilaisi meille taksin. Suostuimme siihen, mutta juuri silloin paikalle tuli taksi, joka toi asiakkaan kaupalle. Saimme tämän taksin ”lennosta” ja säästimme siis kymmenen euroa.

St. Pierre
Tiistaiaamuna jatkoimme matkaa pohjoiseen 15 mailin päähän St. Pierreen. Tuuli vaihteli 0,7 sekuntimetristä 10 sekuntimetriin. Pääsimme osan matkaa purjein, osan jouduimme moottoroimaan. Laskimme ankkurin parinkymmenen muun matkalaisen joukkoon ja tällä kertaa ankkuri piti heti ensi yrittämällä.

St. Pierre, vankiselli oikealla
St. Pierre oli tunnettiin aikoinaan Karibian Pariisina ja se oli Martiniquen kaupallinen, kulttuurinen ja sosiaalinen keskus. Kaikki muuttui toukokuussa 1902, jolloin läheinen Pélee-tulivuoripurkautui. Se sai aikaan kaasuräjähdyksen, joka surmasi kaupungin 29.933 asukasta. Vain kaksi selvisi hengissä. Toinen heistä oli murhasta tuomittu mies, joka oli paksujen muurien keskellä vankisellissä.

St Pierre teatteri
Kaupungissa on edelleenkin paljon jälkiä vanhoista rakennuksista. Teatterin rauniot ja henkiin jääneen vangin selli ovat kaupungin rinteellä. Osa nykyisten talojen seinistä on vanhaa perua. Mukava pikku kaupunki, jota turismi ei ole pilannut. (Paitsi turistijuna, joka aiheutti uskomattoman pitkät autojonot madellessaan rantakatua pitkin!)

St. Pierren tuhon aiheuttanut tulivuori
Illalla ankkuripaikka oli oikein miellyttävä, mutta aamulla swell keikutteli veneitä ikävästi. Lisäksi oli ”kylmä”: vain 24 astetta, joten jouduin ottamaan aamuteellä fleecepeiton hartioilleni….

Läksimme liikkeelle reippaassa, noin 10 m/s sivuvastaisessa. Dominican eteläkärjen ohitettuamme tuuli hyytyi joksikin aikaa ja jouduimme moottorihommiin. Olimme ajatelleet yöpyä Roseaussa, jossa Karibian paikallispurjehduslehden mukaan piti olla kymmenisen poijua käytettävissä. Emme nähneet kuin muutaman ja vain pari purjevenettä koko kaupungin edustalla, joten päätimme jatkaa matkaa. Ankkuriin olisimme toki mahtuneet, mutta jotenkin se ei tuntunut turvalliselta vaihtoehdolta, kun muita veneitä ei juurikaan ollut.

Dominicahan joutui pahasti syksyisten hurrikaanien rusikoimaksi. Rannalla näkyi jonkin verran raunioita ja varsin monen talon katto oli suojattu sinisellä pressulla. Sen verran kaukana rannasta seilaisimme, ettemme tarkemmin nähneet, millaista tuhoa siellä oli tapahtunut ja missä vaiheessa korjaustyöt olivat.

Dominica: vain lumi puuttuu. Muuten saisi
hienon laskettelurinteen!



Matka jatkui ailahtelevissa tuulissa välillä purjein kovaa haipakka, välillä moottoroiden, Dominican pohjoispäähän Portsmouthiin. Juuri ennen satamalahtea kala nappasi kiinni vieheeseen. Valitettavasti se oli barracuda, joten päästimme sen menemään.







Dominica: Portsmouthin ankkuripaikka
Portsmouthin ankkuripakalla oli veneitä varmaankin yli 50 ja jouduimme etsiskelemään sopivaa koloa ankkuroitumiseen hyvän aikaa. Tuuli puhalteli taas lähes 10 m/s. 1. yritys: ei pitoa. 2. yritys: ei pitoa. 3. yrityksellä tuntui, että ankkuri nappasi kiinni, mutta silloin viereemme ajoi paikallinen, joka tarjosi meille poijupaikkaa. Aurinko oli juuri laskemassa, joten päätimme, että meillä on mukavampaa poijussa kuin jännätä pimeässä ankkurin pitoa. Maksoimme siis kaverille 30 EC:tä (hinta oli 26 EC) ja aloimme nauttia iltahämärästä 53 mailin päivämatkan jälkeen.

Seuraavana aamuna matka jatkui kohti Guadeloupen (Ranska) Iles des Saintes saariryhmää. Purjeet vetivät mukavasti ja nautimme matkasta. Saariryhmässä ankkurointi on nykyään kiellettyä aika suurella alueella, mutta poijuja on melko runsaasti. Etsiskellessämme poijua meille vapautui juuri sopivasti yksi. Aika keskellä lahtea tosin, ja kova tuuli, aallokko ja swell piinasivat Neetiä koko iltapäivän ja varsinkin yöllä.

Tuulen hiukan hellitettyä saimme kumiveneen veteen ja moottorin paikalleen. Dingilaituri on erinomainen: matala ja riittävän suuri. Kylä on muuttunut paljon 12 vuodessa. Muistelimme, ettei silloin ollut kuin muutama kauppa tien varressa. Nyt pikku putiikkeja ja ravintoloita on vieri vieressä värikäissä rakennuksissa. Lautat tuovat turisteja Guadeloupelta monta kertaa päivässä ja kadut vilisevät ihmisiä.

Roskista eroon pääseminen oli haasteellista. Yleensä aivan dingilaiturin lähellä on jätepiste, mutta ei täällä. Ulkoilutimme ensin roskiamme pitkin rantakatua (väärään suuntaan) ja palasimme dingilaiturille. Sen juuressa oli kuin olikin ”kartta” jätepisteen sijainnista. Siis siihen toiseen suuntaan. Kävelimme hyvän matkaa, vastaan tuli jyrkkä mäki – ei jätepistettä. Takaisin. Sitten kysyimme neuvoa. Piti kiivetä se mäki ylös ja sieltä viimein löytyivätkin ylitsepursuavan täydet roska-astiat.

Kävimme vielä kirjautumassa itsepalvelupisteellä Guadeloupelle (2 €) ja ruokakaupassa. Pysähdyimme paluumatkalla jäätelölle WiFin ääreen.

Yö oli hankala. Neeti loikki ja pomppi ja nyki poijussaan. Kari siirtyi ensin salongin puolelle nukkumaan (tai yrittämään nukkumista), minä sitten vähän myöhemmin.

Aamulla huomasimme, että yksi poiju lähempänä rantaa oli vapautunut. Kesken aamuteen siirsimme kiireesti Neetin uuteen rauhallisempaan paikkaan – eikä yhtään liian aikaisin. Juuri kun olimme saaneet Neetin kiinni, jostain ilmestyi paikkaa etsivä purjevene.

Aamupalan jälkeen läksimme kapuamaan viereiselle 100 metriä korkealla kukkulalla sijaitsevalle Fort Napoleon-linnakkeelle. Sähköautot (joita ei ollut 12 vuotta sitten täällä lainkaan) ja skootterit pyyhälsivät ohitsemme, kun kapusimme jyrkkää tietä ylöspäin.

Vähän harmitti, kun me molemmat olimme unohtaneet kännykät veneeseen. Pankkikortit olivat siellä myös – onneksi lompakkoni oli mukana ja siellä sen verran käteistä, että saimme pääsymaksun (2 x 5 €) maksetuksi. Karilla oli sentään videokamera mukana ja saimme kuvia tästäkin hienosta paikasta.

Linnake on rakennettu 1867 ja hyvässä kunnossa. Museossa on laivojen ja meritaisteluiden pienoismalleja, monenlaisia kuvia meritaisteluista, paikallisesta elämästä ja ihmisistä menneinä aikoina ja monenlaista esineistöä. Pihalla on kaktuksia ja muuta kasvillisuutta - ja iguaaneja! Jännäsin kovasti, onnistuisimmeko tälläkin kertaa näkemään iguaanin. Kyllä. Useammankin. Mukava reissu kerrassaan.

Alamäkeen painelimme hyvää vauhtia, kävimme ruokakaupassa ja sitten olikin jo aika palata Neetiin laittamaan ruokaa ja levähtämään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti