Bequia – St. Vincent (22. – 29.12.2017)


Barbados


St. Vincent and Grenadines


Saavuimme Bequialle melkein kulta-aarteen vierestä
Veneitä lahdessa oli arviolta toistasataa. Katamaraaneja oli melko paljon. Avomeren puolella oli useita valtavan suuria moottorialuksia ja pari matkustajalaivaakin. Kanadalaiset ja USA:laiset veneet näyttivät olevan hyvin edustettuina. Ranskalaisia oli ehkä eniten, ruotsalaisia ja norjalaisiakin paljon.  Me olimme ainoa suomalaisvene (Sissi ja Purjelaivasäätiön Vahine tulivat myöhemmin).

Seurattuamme muutaman tunnin ankkurin pitävyyttä Kari pumppasi kumiveneen ja pujottelime venepaljouden seassa kylälle lahden pohjukkaan. Dingilaitureita oli useita, mikä on suuri helpotus. Veneen vetäminen rantahiekalle on rankkaa puuhaa!

Tulli ja Immigration olivat lounastauolla, mutta tunnin odotuksen jälkeen pääsimme hoitamaan asiamme. Odotellessa kävimme kylän ainoalla raha-automaatilla nostamassa paikallista valuuttaa. Selvisimme yhden ainoan lomakkeen täyttämisellä ja kaiken hyvän lisäksi molemmat viranomaiset olivat samassa tilassa viereisillä luukuilla. Kirjautuminen oli nopea toimitus ja maksoi 70 EC (East Caribbean dollar) (=noin 23 €).

Tämä EC eli iisidollar on käytössä täälläpäin muilla paitsi Ranskan ja Hollanin saarilla. Helpotus meille reissulaisille.

Kylä oli jonkin verran muuttunut sitten viime käyntimme. Rantakadulle oli ilmestynyt lisää pikku kojuja, joissa myytiin vihanneksia, vaatetavaraa ja matkamuistoja. Baareja ja ravintoloita oli uskomattoman paljon, lähes vieri vieressä. Myös syrjäkylillä niitä oli varsin tiuhassa.






Rakennukset olivat enimmäkseen hyvin kevytrakenteisia ja värikkäitä. Iloksemme huomasimme, että täällä ei tullut oloa väkisinmyynnistä. Toki myyjät huutelivat jotain tarjolla olevista tuotteista, mutta antoivat periksi vastatessamme ”Not this time, thank you.”.




Kävimme muutamassa ruokakaupassa ja löysimme yhtä ja toista tarpeellista, jopa possunfilettä jouluateriaa varten.


Seuraavana yönä oli aika kova puuskainen tuuli. Neljän aikaan heräsimme kolahdukseen ja ryntäsimme kannelle katsomaan, mitä oli tapahtunut. Ruotsalaisvene oli ajautunut keulaamme!

Siellä nukuttiin autuaasti ja Kari sai aikansa huudella, ennen kuin pari unenpöpperöistä ihmistä kömpi sitlooraan. Aluksen kapteeni oli kylillä eivätkä matkustajat osanneet siirtää sitä. Työntelimme venettä irti Neetistä, asettelimme lepuuttajia suojaksi ja Kari laski meidän ketjuamme ulommaksi. Saimme veneet muutaman metrin päähän toisistaan.

Jonkin ajan kuluttua paikalle hälyytetty kapteenkin tuli paikalle ja ankkuroi veneensä hiukan kauemmaksi meistä (liian lähelle mielestämme kuitenkin, ottaen huomioon että ankkuri oli pettänyt jo aiemminkin). Vettä satoi koko ajan kaatamalla. Huolimatta lähes 30 asteen lämpötilasta me molemmat hytisimme läpimärkinä kylmästä episodin vihdoin päätyttyä.

Neetiin ei onneksi tullut muita vaurioita kuin pieni kolhu parraslistaan. Ilmeisesti ruotsalaisveneen perään kiinnitetyn perämoottorin potkuri oli kolhaissut reunaa ja lohkaissut pienen, vajaan neliösenttimetrin kokoisen palan ja paljastanut kiinnitysruuvin.

Ruotsalainen siirsi veneensä aamulla sisemmäs lahteen. Odottelimme koko aamun ja aamupäivän, että kapteeni tulisi käymään ja kysymään, tuliko vaurioita. Miestä ei näkynyt ei kuulunut. Ajoimme siis kylille lähtiessämme kyseisen veneen kautta ja kysyimme kapteenia. Kari oli aika ärtynyt ja kysyi, oliko herra aikonut tulla selvittämään asiaa kanssamme. Oli kuulemma…

Kerroimme, että meillä oli pieni vaurio ja pyysimme kapteenia käymään Neetillä. Lupasi tulla ja tulikin sitten iltapäivällä. Kari sanoi pystyvänsä korjaamaan reunavaurion itse ja kapteeni tarjosi korvausta työstä. Sanoimme, että asia on tällä selvä. Kapteeni lupasi tuoda meille jouluaattona viinipullon.

Olin saanut blogin väsätyksi ja sain sen lähetetyksi rantakuppilasta. Netti ei ollut maaliman paras ja kuvien lisääminen antoi aihetta muutamaan rumaan sanaankin. Joulutervehdystenkin lähettämisessä oli oma jumppansa, mutta selvisimme siitäkin kunnialla.

Siirsimme Neetin iltapäivällä lähemmäs lahden perukkaa tasaisempien ja suojaisempien olosuhteiden toivossa. Saimme ankkurin säädyllisen etäisyyden päähän muista veneistä reilun kolmen metrin syvyyteen.  Illan sitten vahtasimmekin silmä kovana sijaintiamme. Yöllä oli taas hurjia tuulenpuuskia ja nousimme muutaman kerran tarkastamaan sijaintimme. (Teen aina plotteriin merkinnän ankkurointipaikastamme).

Jouluaattona kävimme aamupäivällä kylällä ruokaostoksilla ja soittamassa joulutervehdyksiä. Pois lähtiessämme tapasimme Hannun. Sissi oli tullut Admiralty Bayhin edellisiltana.

Puoliltapäivin söimme perinteiseen tapaan riisipuuron. Sen jälkeen aloin valmistella jouluateriaan ehdottomasti kuuluvaa porkkanalaatikkoa. Hannu piipahti myöhemmin jutustelemassa.

Jouluaterian söimme illan hämärtyessä. Kinkun korvikkeeksi olin paistanut foliossa kaksi toisiinsa narulla liitettyä (tietysti sinapilla siveltyä) possunfilettä. Hyvää oli.

Joulupäivänä kävimme Sissillä rupattelemassa ja kylällä jaloittelemassa. Melkein kaikki liikkeet ja monet kuppilatkin olivat kiinni. Mieleen tuli laulu ”Hiljainen on kylätie”. Ensimmäinen raha-automaatti oli tyhjä, toisesta saimme onneksi iisidollareita

Soitimme lapsille WhatsApp-puhelun. Yhteys ei ollut kovinkaan hyvä, mutta näimme kuitenkin heidän iloiset kasvonsa. Näitä tenavia on ikävä!

Kylältä hiekkarannoille päin kulkee vesirajassa kapea (noin metrin-puolentoista levyinen) ravintoloiden reunustama käytävä. Yhdessä ravintoloista näytti olevan kanadalaisten ja USA:laisten veneilijöiden joulupäivän nyyttikestit. Kävimme kävelyllä pitkin rantakäytävää ja hienoja hiekkarantoja. Väkeä rannalla oli enemmän kuin muina päivinä.

Olimme jouluaattona ankaran tuulenpuuskan jälkeen napanneet merestä ylös pari uimapötköä. Laitoin ne roikkumaan mantookista siinä toivossa, että omistajat tulisivat hakemaan omansa pois. Joulupäivänä pari naishenkilöä ajoi kumiveneellä viereemme ja veivät omansa pois. ”Pelastuspalkkioksi” saimme viinipullon.

Olimme kävelleet vain kylän katuja ristiin rastiin. Meillä oli miellyttävä muistikuva saaren toisella puolella olevasta Friendship Baysta, joten päätimme käydä siellä. Päivä oli kuuma ja tie kiemurteli aina vain rinnettä ylös. Onneksi puut varjostivat taivaltamme osan aikaa! Matkan varrella oli useita ilmeisestikin majoituskäytössä olleita hienoja suurehkoja rakennuksia myynnissä, samoin muitakin taloja yllättävän monta.  Liekö täällä joku laskusuhdanne meneillään?

Friednship Bay
Mitään tienviittoja ei Friendsip Bay:hin ollut, joten kysyimme muutaman kerran tietä ja kerran kävelimme vähän harhaankin. Hienon rannan löysimme ja upean hotellialueen rantaravintoloineen. Se ei kylläkään vastannut yhtään muistikuviamme, mutta 12 vuodessa monet asiat voivat muuttua…




Palkitsimme itsemme reippailustamme herkullisilla juomilla romanttisessa ravintolassa aaltojen pauhatessa hiekkarantaan. Tuli todella ”trooppinen” olo!










Olin ostanut Karille Suomesta uuden kännykän, koska entinen oli alkanut temppuilla melkoisesti. Valitettavasti Karin vanhan puhelimen SIM oli suurempi eikä käynyt tähän uuteen laitteeseen. Puhelut täällä ovat suomalaisilla SIM-korteilla varsin kalliita, joten päätimme hankkia paikallisen kortin. Joulupyhien jälkeen kävimme paikallisessa Digicel-liikkeessä hankkimassa SIMmin. Harmi kyllä, se ei toiminutkaan uudessa puhelimessa, ei sitten millään! (Kap Verdellä venenaapuriltamme saatu SIM toimi kyllä.)

Kaiveltuamme esiin puhelimen mukana tulleen käyttöohjeen kävi ilmi, että puhelinta olisi pitänyt käyttää ensin eurooppalaisella SIM-kortilla puheluihin. Sen jälkeen vasta ei-eurooppalainen kortti toimisi… Nyt joudumme siis etsimään jostain Samsun-huollon, joka jotenkin ”vapauttaa” laitteen. Höh.

Admiralty Bayssa jouduimme vielä kahtena iltana peräkkäin lähes päälleajetuiksi. Ensimmäinen tapaus oli puolalainen katamaraani, joka oli ankkuroinut eteemme iltahämärissä. Kari alkoi illan pimettyä seurata sitä ja päällehän se oli tulossa! Veneessä ei ollut ketään paikalla.

Sytytimme kansivalot ja aloimme viritellä lepuuttajia Neetin keulaan. Läheisestä katamaraanista tuli ystävällinen kanssaveneilijä mukanaan suuri lepuuttaja ja jäi kumiveneineen Neetin kylkeen kiinni. Siinä ihmettelimme aikamme ja jonkin ajan kuluttua joukkoon liittyi paikallisen katamaraanin omistajakin. Tämä oli sitä mieltä, että Neeti pitäisi siirtää puolalaisen katamaraanin eteen. Me olimme eri mieltä, sillä 1) näytti siltä, että katti oli ketjumme päällä, 2) meidän ankkurimme oli pitänyt jo monta vuorokautta. Laskisimme tarvittaessa lisää kettinkiä alas, sillä takanamme oli vielä jonkin verran tilaa. Uusi ankkurointi aiheuttaisi taas uudet vahtimiset.

Onneksi siinä vaiheessa katin väki palasi veneelleen ja siirsi sen kauemmaksi. Liian lähelle mielestämme kuitenkin. Ja niinhän siinä sitten kävi, että sählätessään he osuivat Neetin ankkuriketjuun ja aamulla olimme valuneet hiukan taaksepäin. Taas vahdimme siis sijaintia. Näytti kuitenkin siltä, että ankkuri oli alkanut taas pitää.

Seuraavana iltapäivänä ranskalainen purjevene laski ankkurin aivan eteemme! Sen perä oli vain muutaman metrin päässä Neetin keulasta. Naapuriveneilijämmekin seurasivat touhua ihmeissään. Kari huuteli ranskalaisille, että sopisi siirtyä muualle ja he vain levittelivät käsiään ja yksi heistä sukelsi katsomaan heidän ankkuriaan.

Viimein tuli järki päähän ja he nostivat ankkurin ja siirtyivät muualle. Ikävä kyllä he irrottivat myös Neetin ankkurin ja aloimme taas valua alaspäin. Pimeän tuloon oli vielä tunti aikaa ja päätimme, että olisi viisainta siirtyä toiseen paikkaan. Jäädessämme joutuisimme taas olemaan huolissamme ja vahtimaan ja pahimmassa tapauksessa siirtymään muualle pimeällä.

Nostimme siis ankkurin ja ajoimme lahden avomeren puoleiseen päähän, jossa oli hyvin tilaa. Laskimme ankkurin 7 metriin ja sinnehän se tarttui.

Nukuimme yömme kohtalaisen hyvin. Aamupäivällä valmistelimme Neetin hurjaan 8 mailin matkaan St. Vincentin Blue Lagooniin. Perämoottori peräkaiteeseen, kumivene kannelle, tavarat sisällä tiukasti paikolleen ja purjeet purjehdusasentoon.

Tuulet olivat olleet koko Bequialla olomme ajan aika kovat – 8 – 12 sekuntimetriä, puuskissa paljon enemmänkin. Lyhyitä, välillä todella rankkoja sadekuuroja tuli useita joka päivä. Aina Neetistä lähtiessämme jouduimme sulkemaan kaikki luukut.

Sama puuskainen tuuli jatkui kun nostimme ankkurin. Iso oli 2-reivissä ja genoa reilusti reivattuna. Alkumatkan pääsimme vielä tiukassa sivuvastaisessa suunnilleen oikeaan suuntaan. Jonkin matkaa purjehdittuamme tuuli kääntyi, aallokko kasvoi todella suureksi ja virta alkoi painaa Neetiä sivuun. Päätimme kuitenkin purjehtia – vaikka vähän hatelikkoonkin – St. Vincentin lähelle suojaan pahimmalta aallokolta ja moottoroida sitten määränpäähämme.

Kova puuska ja terävä aalto saivat yks´kaks aikaan sen, että kikkitaljan kiinnitys mastoon petti. Sen jälkeen ei isopurje paljon vetänyt ja valuimme yhä kauemmaksi määränpäästämme.

Saaren suojassa laskimme purjeet ja moottoroimme puolisentoista tuntia Blue Lagoonin edustalle. Marina on riuttojen ympäröimä. Sisäänajoväylä riuttojen välistä on merkitty punaisella ja vihreällä poijulla. Purjehdusoppaan mukaan ottamalla VHF:llä yhteyttä marinaan voi kysyä, onko väylällä tarpeeksi vettä. (Olimme tosin jo katsoneet yläveden ajan netistä ja ajoittaneet tulomme ylävedelle.)

Kutsuin marinaa lukuisia kertoja, mutta en saanut vastausta. Turhautti. Ei ollut ensimmäinen (eikä varmasti viimeinenkään) kerta, kun kukaan ei vaivaudu vastaamaan VHF-kutsuihin!

Emme uskaltaneet lähteä ajamaan sisään, vaan ajoimme ympyrää riutan edustalla. Viimein marinasta ajoi luoksemme kumivene, jonka ajaja hymyili leveästi lähes hampaattomalla suullaan, esitteli itsensä Mikeksi ja kysyi, olemmeko menossa marinaan ja haluammeko poijun. Vastasimme myöntävästi molempiin kysymyksiin ja ajoimme hänen perässään poijualueelle. Hän auttoi meitä kiinnittymisessä. Kävi ilmi, että suuri osa poijuista oli marinan, mutta tämä oli hänen. (Marinan poijujen hinta 25 US$, Miken 20).

Kahdeksan mailin matkasta oli tullut lähes 13 mailia. Olimme varsin tyytyväisiä päästyämme miellyttävän näköiseen paikkaan ja poijuun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti