Näiden alusten seassa kävimme ilmoittautumassa. |
Nautiskelimme kuohujuomat ja niiden päälle vielä GT:tkin
onnistuneen ylityksen kunniaksi.
Päätimme, että tänään emme lähtisi Neetistä minnekään vaan vain
nauttisimme olostamme. Kumiveneen pumppaus saisi jäädä huomiseen.
Veneen järjestelyssä meni oma aikansa, mutta tuntui hyvältä
kun tavarat olivat taas oikeilla paikoillaan. Ankkuripaikkaan tuli jonkin
verran swelliä, joten päätimme siirtyä huomenissa kaupungilla käytyämme lahden
toiseen reunaan.
Ensimmäinen auringonlasku Bridgetownissa |
Löysimme kaupungin keskustaan menevän joen varrelta sillan
kupeesta hyvän paikan digille. Tori löytyi, mutta melko vaatimaton ja
rähjäinenkin. Tarjonta oli parempaa torin lähistöllä olevilla myyntipöydillä.
Hinnat pöyristyttivät: esimerkiksi kaksi omenaa maksoi 5 Barbadoksen dollaria
eli vajaat 2,5 USAn dollaria (eli noin 2,5 €). Huh huh.
Dingin parkkipaikka |
Olut maksoi yli kolme Barbadoksen dollaria / purkki.
Edelleen siis Suomen hintatasoa. Halvimmat viinit olivat hiukan yli 20 dollaria
– emme ostaneet koko aikana yhtään viiniä. Rommia oli hyllyissä pitkät rivit.
Ulkomaiset väkevät alkoholijuomat olivat tiskin takana ja lukkojen takana.
Niistä pidettiin tarkkaan kirjaa – kirjaimellisesti. Niiden myynti kirjattiin
ylös paksuun muistikirjaan.
Jokaisen kassan takana oli nuori poika/mies, joka pakkasi ostoksen
muovikasseihin. Moneen kerrokseen. Pakasteet laitettiin omanväriseensä,
kemikaalituotteet omaan väriinsä. Jopa deodoranttipurkki pussitettiin.
Pakatessa sisemmäksi tuli sininen muovikassi, päällimmäiseksi valkoinen.
Myöhemmillä kauppareissuillamme aiheutimme hämmennystä kieltäytyessämme
muovikasseista ja kaivaessamme omat kassit esiin.
Tässä ensimmäisessä supermarketissa kassoilla ei ollut
laisinkaan kortinlukijoita. Niitä oli kaksi kassojen edustalla. Jos halusi
maksaa kortilla, piti kipittää kassahenkilön perässä lukijalle ja hoitaa asia
siellä. Ihmettelimme ensin kassajonossa, että minne kassahenkilöt aina välillä
katosivat asiakkaineen, mutta asia selvisi aikanaan. Muissa supermarketeissa kassoilla oli omat
kortinlukijat.
Joessa on kahden sillan välissä marina, jossa oli nyt aika
paljon MIndelosta kisaan lähteneitä veneitä. Rannoilla oli joulukuusia,
kymmeniä joulukuusia. Eri yhteisöt, koulut ja ties mitkä olivat kukin
koristelleet omansa. Koristeet olivat mitä mielikuvituksellisimpia, suurin osa
erilaisesta kierrätysmateriaalista tehtyjä. Itse viehätyin erityisesti limsapullonkauloista
tehtyihin tähtiin ja kukkiin.
Seuraavina päivinä kiertelimme kaupungilla etsiskelemässä hankintalistalle kertyneitä tarve-esineitä ja tietenkin muuten vain ihmettelemässä menoa ja meininkiä. Lähinnä jokea on pitkä ”turistikauppakatu”, jolla on vieri vieressä Tax Free-myymälöitä. Enimmäkseen kaupan näytti olevan kultaa, kelloja, muita koruja ja merkkivaatteita. Turisteja oli jonkin verran liikkeellä, mutta ei tungokseksi asti.
Tästä kadusta seuraavana on paikallisten kauppakatu, joka kuhisee väriä, elämää ja ääntä. Liikkeet ovat kylki kyljessä, noin 4 – 5 metriä leveitä ja jatkuvat pitkälle rakennusten sisälle. Niiden edessä on myös myyntipöytiä. Vaatteita, leluja, rihkamakoruja, kenkiä, liinavaatteita, laukkuja, hedelmiä, juomia. Sen enempää asiakkaat kuin kauppiaatkaan eivät säästele ääntään, joten hälinä on melkoinen.
Rakennuskanta oli monenkirjavaa. Joen rannalla oli vanhoja rakennuksia, jotka henkivät menneiden aikojen loistoa, mutta olivat päässeet rapistumaan. Vieressä saattoi olla upouusia hienoja taloja. Taksimatkalla lentokentälle näimme pikkuruisia omakotitaloja, noin suomalaisten siirtolapuutarhamökkien kokoisia. Osa oli somia kuin piparkakkutalot, toiset taas olivat romahtamispisteessä.
Meiltä oli jäänyt ennen ylitykselle lähtöä lähettämättä
joulukortit lapsille ja äidilleni. Joulukortteja emme onnistuneet löytämään,
mutta päätimme, että tavalliset ”palmukortit” saisivat ajaa saman asian. Jotta
ne ehtisivät (mahdollisesti) jouluksi perille, ne piti lähettää pikana. Siis
postiin.
Turisti-info oli melko kaukana, joten emme lähteneet
hankkimaan sieltä karttaa vaan päätimme kysellä ihmisiltä neuvoa. Oikein kädestä
pitäen talutettiin kulman taakse ja näytettiin vuolaan (ja käsittämättömän) selostuksen
säestyksellä suuntaa. Emme saaneet ohjeista mitään tolkkua, joten kävelimme
aina osoitettuun suuntaan ja jonkin matkan päässä kysyimme uudelleen tietä.
Löytyihän se posti, aika kaukaa. Iso halli, jossa oli
nauhoilla aidattu jonotusreitti. Palvelupisteitä oli useita, mutta
virkailijoita asiakkaita palvelemassa vain kaksi. (Heidän takanaan oli kylläkin
toinen virkailija, emme päässeet selville, oppimassa vai tarkkailemassako.)
Jono ei edennyt kovinkaan vikkelästi.
Aikanaan tuli meidän vuoromme. Selitettyäni asian virkailija
ei tiennyt laisinkaan, miten pitäisi menetellä. Hän pohti asiaa ensin
”takapirunsa” kanssa ja läksi sitten kysymään neuvoa jostain muualta. Jouduin
selittämään vielä uudelleen, että ”pikana”. Hän kävi hakemassa jostain avaimen,
jolla avasi pöytälaatikkonsa ja kaivoi sieltä kaksi muovista kuorta. Sitten
avain piti viedä takaisin. Sen jälkeen jouduin täyttämään molemmista korteista
suomalaista pakettikorttia muistuttavat kortit. Näistä korteista virkailija
sitten näpytteli (melkein jokaisesta kirjaimesta neuvotellen ”takapirunsa”
kanssa) tiedot tietokoneelle. Olisi hauska tietää, mitä niissä loppujen lopuksi
lukikaan…
”Pakettikortit” liimattiin muovipusseihin. Jouduin itse
henkilökohtaisesti laittamaan postikortit näihin pusseihin, liimaamaan ne
kiinni ja vielä kuittaamaan pussukat nimikirjoituksillani. Sen jälkeen
kumpaankin pussukkaan liimattiin seitsemän postimerkkiä. Maksettuani
lähetyskulut asia viimein oli selvä. Aikaa kului ”vain” noin 40 minuuttia!
Uusi ankkuripaikkamme oli hotelli Hiltonin edustalla. Sen
mainosvalosta oli meille myöhemmin kovasti hyötyä. Jo viimeksi Barbadoksella
ollessamme rannalla uitettiin hevosia. Sama meininki jatkui edelleen.
Haluttomia hevosia patistettiin veteen kiskomalla suitsista (vai ovatko en päitset
– en tunne hevosterminoligiaa) ja heittelemällä hiekkaa ja pikku kiviä niiden
päälle. Sen jälkeen kelluntaliiveillä varustetut, töyhtökampauksiin
sonnustautuneet miehet ”ratsastivat” hevosilla ankkurointialueella. Meille ei
selvinnyt, miksi tätä tehtiin. Maksoiko joku turisti rannalla mahdollisesti
tämän lystin katsomisesta vai…???
Vesiskootterit pörräilivät päivän aikaan turhankin lähellä
veneitä. Turisteille pidettiin snorklauskursseja ankkuroituneiden veneiden
välissä. Hotellilta oli venekuljetus kaupunkiin ja kyseinen alus ajoi aivan
kuin kiusallaan aivan Neetin perän vierestä kovaa vauhtia ja teki suuret
aallot. Harmitti, muutenkin keikutti aivan tarpeeksi.
Tämä jatkuva keikutus oli niin ankaraa, että joka kerta
kaupunkiin mentyämme minulla oli viidestä kymmeneen minuuttiin vaikeuksia
tasapainon kanssa.
Näkymä kantakuppilastamme Itsenäisyysaukiolle |
Olimme valinneet jo ensimmäisenä päivänä ”kantakuppilaksemme” joessa olevan marinan luona olevan Bridge Housen. Ensimmäisillä kerroilla WiFi toimi oikein hyvin, mutta valitettavasti käynti toisensa jälkeen nettiyhteyden laatu heikkeni. Viimeisellä kerralla, kun yritimme ottaa WhatsUp-yhteyden Suviin ja Lauriin, yhteys ei toiminut enää laisinkaan. Onneksi saimme kuitenkin juteltua lasten kanssa.
Olimme joutuneet ajamaan kumiveneellä melkoiset matkat
kaupunkiin (noin 2 km/sivu), joten bensan hankkiminen alkoi olla ajankohtaista.
Kaupungin rannoilta sitä ei ollut saatavissa, joten ajoimme paikallisen Yacht
Clubin rannalle. Sen luona piti olla – ja olikin huoltoasema. Swelli oli aika
ankaraa, joten rantautuminen hiekkarannalle ei ollut helppoa ja aalto heitti
perän kautta melkoisen vesilastin dingiimme. Pois lähtiessä yritimme siirtää
dingiä sivummaksi, pienempään swelliin, mutta saimme vielä lisää vesilastia.
Selvisimme kuitenkin keikahtamatta vesille ja takaisin Neetiin. Taitolaji
tämäkin. Varmaankin matkamme edetessä harjaannumme taas tässäkin taidossa.
Meille oli kerrottu sisään kirjautuessamme, että
uloskirjautumisen voisi hoitaa myös lentokentällä. Vaikka isossa satamassa ei
näyttänyt aamulla olevan ruuhkaa, päätimme kuitenkin ottaa taksin ja ajaa
lentoasemalle suorittamaan uloskirjautumisen. Ajattelimme myös, että
lentoasemilla on yleensä hyvä WiFi ja että saisimme blogin kuvineen lähtemään
sieltä.
Ensimmäinen taksikuski halusi kyydistä 50 Barbadoksen
dollaria. Kun emme tyytyneet tähän ja läksimme kävelemään poispäin, toinen
taksikuski tuli tarjoamaan kyytiä 40 dollarilla. Hyppäsimme kyytiin. Ilmeisesti
kilpailu on aika veristä, sillä aiemman taksikuskin ohi ajaessaan kuskimme
näytti tälle keskisormea ja veti sormellaan kurkun yli.
Lentoasema oli mielestäni varsin hienosti suunniteltu. Odotustilat
olivat toki katetut, mutta muuten avoimet ilman seiniä. Mukavan viileät siis.
Tullia ja Immigrationia saimme etsiskellä ja kysellä hyvän tovin. viimein sinne
löydettyämme ja asiamme esitettyämme virkailijamamma pyöritteli silmiään ja
sanoi, että ”no, no!” Veneet kirjataan
ulos satamassa ja lentomatkustajat lentoasemalla. Koko hänen 29-vuotisen uransa
aikana kukaan ei ollut tullut moista pyytämään. Ei, ei ja ei! Vaikka kuinka
yritimme selittää, että meille oli annettu tällaiset ohjeet, ei auttanut.
Kiertelimme lentoasemalla etsimässä WiFiä. Kysyin siitä
keskellä olevasta ravintolasta ja sain varsin tylyn vastauksen ”vain
ostettaessa”. No, tilasimme oluet. Valitettavasti vain WiFi oli tavattoman
heikko ja blogikuvien päivitys jäi haaveeksi. Äh.
Sitten päräytimme taksilla takaisin Bridgetowniin ja
satamaan. Ensimmäisenä piti käydä maksamassa ankkurointimaksu. Kello oli 14.20
ja konttori aukeaisi lounastauon jälkeen vasta kello 16. Siispä odottelimme.
Terminaalissa oli merkittynä WiFi-paikkoja, mutta niiden teho oli toivoton.
Kuluttelimme aikaa tutustumassa kahden auki olevan liikkeen tarjontaan. Sen
jälkeen päädyimme odottelemaan ankkurointimaksupaikan henkilökunnan varsin
karuun taukotilaan ”päällikön” paluuta lounastauoltaan.
Maksu oli 100 paikallista dollaria. Meillä ei ollut jäljellä
niin paljoa Barbadoksen dollareita, USA:n dollareita oli 100 dollarin seteli ja
muutama muukin. Päälliköllä ei ollut antaa vaihtorahaa 100 USA dollarista. Kun
kaikki pienemmät USA dollarit ja Barbadoksen setelit ja kolikot laskettiin
yhteen, saimme kasaan melkein vaadittavan summan. Se riitti, päällikkö vain
huitaisi kättään ja sanoi laittavansa erotuksen omasta pussistaan.
Sitten tullin ovelle koputtelemaan. Ei ketään. Immigrationin
virkailija kertoi tullin olevan laivassa ja antoi ystävällisesti meille sekä
oman toimialueensa että tullin lomakkeet etukäteen täytettäväksi. Täyttelimme
lomakkeet (taas niitä samoja kuin tullessamme!) ja odotimme. Ja odotimme. Ja
odotimme. Muitakin veneilijöitä tuli jo odottelemaan. Kello tuli viisi ja
ylikin. Pimeys tulisi kohta. Päätimme, että puoli kuudelta lähtisimme, jos
tullia ei alkaisi kuulua. Yksi kanssaveneilijä luovutti jo.
Viime hetkellä tullivirkailija lyllersi paikalle. Taas
kaiveltiin leimasimia pussukoista ja leimattiin asiaankuuluvalla hartaudella.
Helpottuneina laskeuduimme rappuset alas Immigrationin ovelle (tämä henkilö oli
ollut huoneessaan koko odotusaikamme). Ovi oli lukossa! Virkailijaa ei missään!
Sain aivan hysteerisen naurukohtauksen. Täysin absurdi tilanne!
Ja sitten odotettiin.
Ja odotettiin. Kari olisi jo luovuttanut ja tullut huomenna uudelleen, mutta
minä olin sitä mieltä, että tätä samaa ei enää uudelleen! Hiukka alkoi tulla jo
huoli verensokeristani. En ollut varautunut koko päivän
leimojenhankintaan. Kävin kiertelemässä
koko terminaalirakennuksen, mutta ainoakaan liike ei ollut enää auki. Onneksi
tilanne ei ollut vielä paha eikä ongelmia syntynyt.
Viimein virkailija saapui ja saimme vihoviimeiset leimamme.
Olimme viettäneet terminaalissa neljä tuntia ja ennen sitä lentoasemareissulla
yli kaksi ja puoli tuntia. Huh.
Onneksi terminaalin luona oli sentään takseja ja saimme
kyydin keskustaan (pankkiautomaatin kautta):
Ilta oli jo pimentynyt eikä meillä tietenkään ollut
taskulamppua eikä mitään muutakaan valoa mukanamme. Vähän hirvitti ajaa
pilkkopimeässä veneiden ja poijujen seassa. Aiemmin mainitsemani Hiltonin
mainosvalo auttoi meitä, sillä ajaessamme sitä kohti näimme jotenkuten meren
pinnan ja pääsimme ilman haavereita Neetille.
Seuraavana aamuna kävimme ruokaostoksilla ja ostimme
viimeisillä Barbadoksen dollareilla tarpeellisia ja vähemmän tarpeellisia
elintarvikkeita. Viimeiset kolikot annoin isoäitinsä kanssa kaupassa olleelle
noin 4-vuotiaalle pikkutytölle.
Barbadoksen sää oli vaihteleva. Lämpötila pysyi toki 30
asteen kahden puolen ja merivesi oli 32°. Taivas oli välillä pilvessä ja antoi
sadekuuroja – milloin todella ankaria kovien tuulenpuuskien kera, milloin taas
hienon hienoa tihkua. Kertaakaan sadekuurot eivät kestäneet viittä-kymmentä
minuuttia kauempaa, usein vain muutaman minuutin. Olimme onnekkaita emmekä
kaupungilla ollessamme osuneet kertaakaan ankaran sadekuuron alle.
Tuntui mukavalta nostaa ankkuri (kello 12.30) ja lähteä
kohti uusia maisemia. Meri oli alussa erittäin kuoppainen ja riitti niitä
kuoppia koko matkaksikin. Nostimme purjeet heti ankkuripaikalta päästyämme ja pääsimme
purjein koko matkan Bequian lounaisnurkalle saakka.
Iloksemme delfiiniparvi tuli leikkimään Neetin kanssa. Ne
viihdyttivät meitä pitkään urheilemalla Neetin keulan edessä ja tekemällä
valtaisia ilmaloikkia. Me hihkuimme ilosta ja kannustimme niitä uusiin
suorituksiin. – Mahtavatko kuulla tai ymmärtää…?
Pian tämän jälkeen pelästyimme oikein kunnolla. Kari huomasi
yht´äkkiä, että pieni kalastaja-alus tuli suoraan meitä kohti. Ei aikomustakaan
väistää. Kari väisti ja kalastajaveneen mennessä aivan läheltä ohi näimme,
ettei siellä ollut ketään ruorissa eikä muuallakaan näkyvissä. Lieneekö kippari
ollut nukkumassa tai vessassa? Tästä saimme taas muistutuksen siitä, että
valppaana täytyy aina olla. Nytkin olimme kuitenkin jo monen tunnin matkan
päässä rannasta. Tappioksi tästä kohtaamisesta tuli kalastajaveneen mukaansa
nappaama viehe, jonka Kari oli hiukan aiemmin laittanut hankkimaan meille
evästä.
Tuuli oli koko matkan taas täysin takaa ja purjehdimme
veisaten genoalla ja fokalla. Muutama sadekuuro ankarine tuulenpuuskineen
kuritti Neetiä ja tuuliperäsin ei oikein jaksanut hoitaa hommiaan. Aamuyöllä
Neeti eteni kummallisesti aivan kyljittäin, kun tuuli tuli takaa ja kova virta
painoi venettä pohjoiseen päin.
Bequiaa lähestyessämme aurinkokin jo nousi ja pystyimme
erottamaan ennen sitä olevat pienet saaret. Tosin jo ennen näköhavaintoja
saimme tuoksuhavainnon. Ihan selvä kukkaistuoksu tulvahti jostain Neetiin!
Bequian Admiralty Bayn ankkuripaikkaa lähestyessämme
vastaamme hyökkäsi ankara sadekuuro 10 – 12 sekuntimetrin ärhäkän tuulirintaman
säestyksellä. Onneksi tämäkin kuuro oli lyhyt ja ankkuripaikkaan päästyämme
aurinko paistoi taas.
Admiralty Bay oli ”miinoitettu” mooringeilla. Meillekin
tultiin lähestyessämme tarjoamaan poijupaikkaa, mutta kerroimme haluavamme
ankkuroitua. Jouduimme etsiskelemään hyvän aikaa sopivaa rakoa veneiden välistä
ja vasta kolmannella yrityksellä saimme Neetin ankkuroiduksi asialliseen
paikkaan. Matkaa kertyi 104 mailia.
Taas yksi legi takana ja uudet seikkailut odottamassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti