Atlantin ylitys / jälkimmäinen puolisko (6 . - 14.12.2017) -> Barbados


Itsenäisyyspäiväjuhlista selvittyämme jatkoimme taas arkisia puuhia. Tuulen puhallellessa säädyllisissä lukemissa siirryimme taas genaakkeripurjehdukseen. Minä kömmin salonkiin kirjoittamaan blogitekstiä, mutta sen verran keikutti, että tunti ruudun tuijotusta riitti. Sormetkaan eivät tahtoneet osua oikeille nappuloille. (Huom! Puolikkaalla puolen litran kuoharipullosta ei ollut osuutta asiaan!)

19.00 genaakerin skuutti irtosi taas puuskassa ja siirryimme purjehtimaan isopurjeella ja genoalla – tällä kertaa pitkästä aikaa molemmat purjeet samalla puolella. Ilta oli säkkipimeä ja taivas täynnä tähtiä. Kuu tuli esiin 22.10.

Puolenyön jälkeen näytti siltä, että nousemme liikaa kohti pohjoista ja päätimme vaihtaa halssia. Jouduimme kuitenkin palaamaan entiselle halssille, sillä uusi halssi vei meitä aivan liikaa etelään. Näytti siltä, että virtaa oli jonkin verran ja se vaikutti asiaan.

Kari purki ison reivin yöllä ja matka eteni leppoisasti mutta hyvää vauhtia.

9.00 minun ollessani nukkumassa Kari näki tähän mennessä ainoan delfiinin - pienen ja yksinäisen -  koko legillä. (Itse asiassa se jäi todellakin ainoaksi!!)

Kello 10 Kari laittoi ongen veteen ja puolentoista tunnin päästä kela pärähti. Valitettavasti tällä kertaa saaliinamme oli pelkkää levää.

11.50 Käänsimme kelloja taas tunnin taaksepäin ylitettyämme  45° pituuspiirin. Sen jälkeen joimme päiväkahvit – ensimmäiset kahvit Neetissä viikkokausiin! Saatuani energiaa kahvista siirryin taas salonkiin blogin ääreen. Tällä kertaa pystyin kahden tunnin suoritukseen ja sitten riitti. Kevyessä tuulessa purjeet paukkuivat ja Neeti keikkui vanhassa aallokossa ikävästi.

Vuorokauden saldo: 121 mailia, jäljellä 904 M

11.vuorokausi:

16.15 laskimme ison alas ja kohta sen jälkeen vaihdoimme halssia ja aloimme taas veisata genoalla ja fokalla.

Päivälliseksi nautimme mahi-mahia, poroa, perunoita, papuja ja varrasleipää

Taistelin blogitekstin valmiiksi ja saimme sen lähtemään Timolle julkaistavaksi.

Yöllä jumpattiin säkkipimeässä purjeita ees sun taas: fokka pois, 2-reivattu iso tilalle, sitten reivi pois ja parin tunnin päästä taas reivattiin. Rahtialus ajoi keulan editse pohjoista kohti 1 mailin päästä kello 3.20.

04.45 tuuli nousi äkkiä 5-6 m/s -> 9-10 m/s ja Neeti syöksyi tuuleen kuin raketti. Tuuliperäsin ei saanut pidetyksi kurssia. Iso reivattiin taas kiireesti kakkoseen.

Vajaan tunnin päästä tuuli puhalteli edelleen reippaasti ja puuskaisesti, joten rullasimme genoan kasaan. Sitten tulikin kiire! Alkoi sataa. (Ensimmäiset sadepisarat sitten niiden muutamien Kanarialla Puerto de Moganissa). Biminin purku ja pappakuomun paikalleen laittaminen reippaassa 11 m/s tuulessa ja keikkuvissa olosuhteissa ei ollut helppoa, mutta onnistuimme kuitenkin.

Jatkoimme matkaa pelkällä reivatulla fokalla, sillä takanamme oli uhkaavan näköisiä mustia pilviä. Ne kuitenkin pysyivät takanamme ja haihtuivat aamun valjetessa pois. Sadekin lakkasi. Aallokko oli pelkkää valtavaa sekavaa möykkyä.

Neljän tunnin jumppien jälkeen kapteeni pääsi viimeinkin ansaitsemilleen unille

Vuorokauden saldo 116 mailia, jäljellä 789 M.

12.vuorokausi alkoi vaihtamalla fokka reivattuun genoaan 8 – 11 m/s tuulessa. Sadepilviä näkyi takana, mutta ne eivät tavoittaneet Neetiä. Välillä matka eteni tasaisesti, sitten aivan yllättäen joku ärhäkkä aalto paiskasi Neetin kyljelleen, niin että sivukansi oli veden alla.

01.50 pilvisen alkuyön jälkeen kuu ilmestyi taivaalle. Tuulta oli 10 – 13 m/s.

07.00 aamu valkeni aurinkoisena. Aloitimme päivän ottamalla säätiedot ja lähettämällä muutaman sähköpostin. Oli myös kielikylpypäivän vuoro.

10.00 tuuli oli laantunut 7 - 10 sekuntimetriin, joten siirryimme vanhaan tuttuun veisaukseen, fokka tosin rullattuna melko pieneksi. Meren pinnalla oli pitkiä keltaisia levävanoja. Kari laittoi ongen veteen, mutta jo 15 minuutin päästä saaliiksi tuli levää ja onkiminen sai jäädä sillä kertaa siihen.

Vuorokauden saldo 136 milia, jäljellä 546 M

13.vuorokausi alkoi lahjoittamalla ainoa ehjä pesuvatimme Atlantille. Kari oli kannella pesemässä suolaroiskeita tuulilaseista, kuin teräävä aalto keikautti Neetiä ja niinhän se vati meni menojaan.

Minä aloin valmistautua matkaoppaan tehtäviini ja tutustuin purjehdusoppaidemme Barbados-osioihin. Valitettavasti kaikki kirjamme ovat 12 vuoden takaa, sillä emme saaneet Kanarialta ostetuksi uutta painosta (oli loppunut). No, rannathan pysyvät suunnilleen samoina ja palvelut oletettavasti vain paranevat…

Päivällinen: Pasta Carbonara nakeilla.

Ilta oli taas tähtikirkas.. Kuu pysytteli piilossa ja tuli selällään olevana sirppinä esiin vasta puolenyön jälkeen.

Tuuli pysytteli kiusallisen sitkeästi idässä ja ajatti meitä liikaa pohjoisteen. Vaihdoimme aamuyöllä halssia muutamaan otteeseen paremman kurssin toivossa.

07.30 kaksi lintua kävi meitä moikkaamassa.

08.25 nostimme genaakkerin, jolla etenimme pari tuntia. Sen jälkeen tuuli hyytyi ja käynnistimme koneen.

Vuorokauden saldo 111 mailia, jäljellä 438.

14.vuorokausi

13.30 lintu kalasteli Neetin vieressä ja näytti saavan saalistakin.

13.55 nostimme genaakkerin ja lepsuttelimme kaksi ja puoli tuntia 4 sekuntimetrin takatuulessa 3 – 4 solmun nopeutta. Sitten riitti ja käynnistimme koneen.

Päivällinen: Tortilla de patatas juustolla.

Tuuli oli illan, yön ja aamun alle 2 sekuntimetriä ja tuulensuunta kaikkea mahdollista. Meriveden lämpötila oli huikeat 32°! Taivas oli taas tähtösiä täynnä ja kuu nousi 01.25.

07.15 näkyi purjevene vasemmalla 4 mailin päässä. Se moottoroi 10.20 keulamme editse ja jatkoi matkaansa pohjoisemmaksi kuin me.

11.40 tuuli heräsi ja nostimme genoan.

Vuorokauden saldo 117 mailia, jäljellä 321 M.

15.vuorokausi alkoi leivontahommissa. Tein tämän reissun ensimmäiset patongit. Tuore leipä pitkästä aikaa ei ollut hassumpaa, vaikka suolaa olisikin voinut olla hiukkasen enemmän.

Kari oli laittanut leipoessani ongen veteen ja 15.55 meillä oli taas mahi-mahi veneessä. Tällä kertaa 2,2, kilon painoinen.

Pian tämän jälkeen totesimme tuulen taas väsähtäneen ja siirryimme konehommiin.

Päivällinen: hodarit

Tähän väliin, Barbadoksen lähestyessä, kerron purjehdusoppaasta löytyneen tarinan entisajan merenkulusta:

Barbados on pieni saari, vain 21 mailia pitkä 14 leveä ja lisäksi varsin matala. Korkein kukkula on vain noin 350 metriä korkea. Siksi entisajan merenkulkijoiden oli varsin vaikea osua Barbadokselle silloisilla merenkulun apuvälineillä. (Mikäs hätä meillä GPS-laitteinemme ja plottereinemme!)

Tämän vuoksi Atlantin yli tulevissa aluksissa oli sika mukana. Mikäli Barbadosta ei alkanut näkyä aluksen kapteenin odotusten mukaisessa ajassa eikä suunnassa, otettiin sika avuksi. Sioillahan on tunnetusti hyvä hajuaisti (tryffelisiat!), joten sika heitettiin laidan yli. Se lähti tietenkin uimaan maata kohti ja siitä sai kapteeni suuntiman kohti Barbadosta.

Auringon laskiessa saimme seurata yhtä elämäni hienoimmista valonäytelmistä. Ne pilvet ja värit taivaalla ja meren pinnassa!!!

Yöllä tuulta oli 0 – 2 sekuntimetriä ja päivä valkeni auringon ollessa ohuen pilviverhon takana. Rahtialus ohitti meidät perän takaa. Meriveden lämpötila 32,5°.

05.50 näkyi AISissa purjealus 6 mailin päässä meistä vasemmalle.

Aamupäivän aikana näimme taas muutamia lintuja.

Olin viritellyt ”näkymiä” plotteriin ja onnistunut katkaisemaan WiFi-yhteyden tutkaan. Hetkisen ja toisenkin sain jumpata, ennekuin tutka ja plotteri suostuivat taas juttelemaan keskenään. Avain ratkaisuun oli: käynnistä plotteri uudelleen ja yritä sitten vasta yhdistää!

Kari tankkasi perätankkiin 60 litraa dieseliä. Hän oli suunnitellut toimenpiteen huolellisesti eikä pisaraakaan läikähtänyt minnekään.

Vuorokauden saldo 115 mailia, jäljellä 206 M.

16.vuorokausi alkoi Kap Verden kohteliaisuuslipun laskulla ja Barbadoksen lipun nostolla. Valitettavasti vain nykäisin Barbadoksen lipun vähän liian ylös ja se jäi lippusolmusta jumiin rissaan. Mastokeikka edessä jossain vaiheessa! Ehkäpä vaihdamme samalla uuden lippunarun harmattanin värjäämän tilalle. 

14.45 nostimme genaakkerin ylös. Merkintä muistikirjassani: ”Sinä 45 – 50 minuutin aikana, jolloin seurasin tuulta (5 – 6 m/s) ja saimme genaakkerin ylös, tuuli ehti hyytyä!”  No, oli sitä kuitenkin 3- 4 sekuntimetriä, joten etenimme jotenkuten kohti Barbadosta.

Päivällinen: mahi-mahikeitto

17.50 vaihdoimme halssia ja siitä tunnin päästä laskimme genaakkerin alas ja jatkoimme konevoimin.

20.45 avasimme genoan ja pian lisäsimme fokan toiselle puolelle sen kaveriksi.

Tähtinen taivas oli taas ilonamme. Kuunsirppi tuli esiin neljän maissa yöllä. Merkintä muistikirjassani: ”Ennen kuun nousemista ympäristö muuttuu säkkipimeästä tummanharmaaksi .” Yön pimeydessä jotkut linnut ääntelivät äänekkäästi Neetin vierellä. Yksi rahtilaivakin tuli vastaan matkallaan itään päin.

Ennen aamukuutta jumppailimme taas purjeita halssilta toiselle todetaksemme, että alkuperäinen asettelu oli parempi.

08.25 lokki kalasteli Neetin vierellä ja näytti saavan ruokaa.

10.00 tuli laiva vastaan, matkalla itään päin.

10.55 enää sata mailia jäljellä!

Vuorokauden saldo 115 mailia, jäljellä 95 M.

17.vuorokausi alkoi halssin vaihdolla.

Päivälliseksi söimme paistettua mahi-mahia uunisiivuperunoiden kera.

Yöllä takaamme lähestyi 164-jalkainen purjealus Thor Heyerdahl matkalla Palm Islandille

03.30 valonkajastusta edessäpäin. Barbados! Kari oli nukkumassa, mutta en hennonut herättää.

Ennen aamunkoittoa vaihdoimme vielä muutaman kerran halssia.

08.15 ensimmäinen lentokonehavainto koko ylityksen aikana!

08.35 kyllästyimme lillumiseen, laskimme purjeet ja käynnistimme koneen.

Lähestyessämme Bridgetownin satamaa yritin (vanhan purjehdusoppaani ohjeen mukaisesti) lukuisia kertoja ottaa VHF:llä yhteyttä satamaan saadaksemme ohjeita. Turhaan. Kukaan ei vastannut.

Satamassa näkyi kolme valtaisan suurta risteilyalusta ja yksi suuri purjealus. Hirvitti lähteä tunkemaan niiden sekaan, mutta muukaan ei auttanut. Onneksi yksikään niistä, kuten ei mikään rahtialuksistakaan, ollut juuri lähdössä joten pääsimme turvallisesti sataman etelänurkkaan.

Neetin kiinnittäminen oli hankalaa, sillä muuri oli korkea – matkustaja-aluksille mitoitettu. Saimme kuitenkin kiinnitysköydet paikalleen ja kello 9.20 läksimme huojuvin ”merijaloin” astelemaan kohti matkustajaterminaalia.

Matkustajia ja henkilökuntaa vilisi jo terminaalin ovella. Ehkä olimme hiukan ”Hoo Moilasen” näköisiä siinä ihmisruuhkassa yli kahden viikon kaksinolon jälkeen, sillä tuota pikaa ystävällinen virkailija tuli kysymään, tarvitsemmeko apua. Kerrottuamme olevamme tulossa kirjautumaan sisään Barbadokselle, hän opasti meidät terminaalirakennuksen toiseen kerrokseen. Ensin Health ”jotain” eli Terveys, sitten Customs ja viimeksi Immigration. Hän kertoi, että joutuisimme luultavasti odottelemaan, sillä satamaan oli juuri tullut suuria matkustaja-aluksia (olimme kyllä sen huomanneet!) ja virkailijat olivat hoitamassa tehtäviään siellä.

Koputtelimme Healthin oveen, mutta ketään ei ollut paikalla. Odoteltuamme aikamme ajattelin, että voisin käyttää odotusajan hyödyllisesti ja läksin etsimään rahaseinää terminaalista. Turha vaiva.

Palattuani huomasin Karin kadonneen yläparvekkeelta, joten kiiruhdin Health-ovelle ja sen takaa Kari löytyikin. Konttori ei ollut suuren suuri. Ilmastointi oli päällä ja melkoisen viileäksi säädetty. Yksi seinänvierus oli täynnä maalarinteipillä suljettuja pahvilaatikoita. Muutama niistä repsotti auki ja näytti sisältävän lomakkeita. Tuosta arkistointijärjestelmästä ei olisi kovinkaan hauskaa etsiä jotain tiettyä dokumenttia! Huoneen nurkassa oli tietokone, mutta siihen ei koskettu koko aikana. Työpöydällä oli myös suuri kirja (saman näköinen kuin kirkonkirjat ennen vanhaan) ja ilmeisestikin tämä virkailija kirjaa käsin tiedot lomakkeilta siihen, kun asiakkaita ei ole paikalla.

Naispuolinen virkailija istua tönötti työpöytänsä takana ja pyysi meiltä passeja, veneasiakirjoja ja uloskirjautumislomaketta edellisestä satamasta. (Tässä vaiheessa on pakko todeta, että vaikka Barbados on aikoinaan ollut Britannian alaisuudessa ja virallinen kieli on englanti, kieliongelmia on. Barbadoksen englanti muistuttaa oppimaamme kouluenglantia yhtä vähän kuin Skoonen ruotsi oppimaamme kouluruotsia!)

No, saimme kaivelluksi tarvittavat asiakirjat esiin. Samaan aikaan virkailija kaiveli paperipinoistaan pari lomaketta ja niiden väliin kalkkeeripaperin. (Olin luullut, että ne olivat jääneet historiaan jo aikaa sitten!) Seuraavaksi hän etsi työpöytänsä sekamelskasta pienehkön muovipussin, josta ankaran penkomisen jälkeen löytyi klemmari liittämään lomakkeet ja kalkkeeripaperin yhteen. Tämän jälkeen hän kirjasi hartaasti ja huolella tietoja venetodistuksestamme ja passeistamme lomakkeelle. Meille hän antoi täytettäväksi ”terveyslomakkeen”. Siihen piti kirjata viisi edellistä satamaa ja niistä lähtöpäivät – onneksemme meillä oli asiakirjakotelossamme lomakkeet Mindelosta ja Salista. Sitä edeltävältä ajalta kelpasi hetkisen mietinnän jälkeen ”Canarian Islands”.

Jouduimme myös vastaamaan YES tai NO kysymyksiin, onko aluksessamme ollut lisääntyvässä määrin rottia tai hiiriä, onko kukaan kuollut aluksessamme tai onko meillä tarttuvia tauteja…

Kaiken tämän jälkeen hän viimein leimasi paperit kaiveltuaan toisesta pussukasta leimaustarvikket  ja kertoi, että seuraavaksi meidän pitäisi mennä tulliviranomaisen pakeille. Joutuisimme kyllä odottelemaan, sillä satamaan oli tullut suuria matkustaja-aluksia. Senhän jo tiesimmekin.

Tässä vaiheessa kysyin, voisimmeko lähtiessämme tulla tekemään lähtöselvityksen kumiveneellä kaupungin rantaan ja kävellen. Toki se kävisi, tai sitten voisimme kirjautua ulos lentoasemalla. Emmekö olleet tullessamme kysyneet ohjeita VHF:llä Port Controlista? Kerrottuani, että ainakin kymmenen kertaa, hän pyöräytti silmiään eikä kommentoinut asiaa sen enempää.

Menimme kolkuttelemaan tullin ovea. Ketään ei ollut paikalla. Istahdimme hetkeksi rappusille odottelemaan, mutta sitten alkoi tuntua siltä, että olisi mukava saada jotain suuhunsakin. Läksimme siis tutkimaan matkustajaterminaalin tarjontaa. Ei ravintolan ravintolaa, ei nakkikioskia, ei mitään sinnepäinkään. Vaatteita, matkamuistoja, alkoholia, mehuja, makeisia sipsejä… kaikkea muuta, muttei mitään tuoreen näköistäkään meille valtameren ylittäneille! Ei auttanut muu kuin tyytyä kohtaloonsa ja istahtaa taas portaille odottelemaan ja juoda mukaan ottamaani appelsiinilimsaa.

Karille tuli huoli Neetistä hankalassa paikassaan ja hän läksi katsomaan, onko kaikki kunnossa. Sillä välin tullivirkailija tulikin konttoriinsa, mutta hänellä oli jo asiakas mukanaan. Kari ehti palata ja hyvän tovin saimme odotella omaa vuoroamme.

Taas täytettiin lomakkeita. Itse asiassa täysin samanlainen miehistöluettelo kuin edellisessäkin konttorissa. Lisäksi teimme selkoa aluksessa olevista alkoholimääristä ja vastailimme kysymyksiin huumeista, savukkeista ja ampuma-aseista. Olimme jo etukäteen päättäneet, että asioiden helpottamiseksi emme ”ymmärrä” hätärakettipistooliamme ampuma-aseeksi emmekä puhu siitä mitään.

Virkailija soitti vielä tarkistussoiton ”Health”-virkailijalle ja varmisti, että olimme tosiaankin asioineet jo hänen kanssaan. Sen jälkeen leimattiin taas lomakkeita asiaan kuuluvalla hartaudella ja saimme ohjeet mennä tullin pakeille. Voisimme joutua odottamaan, sillä satamaan oli tullut juuri suuria matkustaja-aluksia… no, sehän jo tosiaankin tiedettiin! Tässä konttorissa vietimme noin 20 minuuttia.

Kolkuttelimme Immigrationin oveen. Turhaan. Istuimme rappusille odottelemaan. Olimme istuneet jo hyvän tovin, kun meitä ihan ensin opastanut virkailija tuli kysymään, miten asiamme etenevät. Kerrottuamme, että muut on hoidettu, mutta odotamme Immigrationia, hän opasti meidän alakertaan! Olimme jonotelleet väärän oven takana!

Onneksemme edellämme ei ollut ketään jonossa. Virkailija kyseli meiltä miehistöluetteloa. Näytin omamme, joita meillä on valmiiksi printattuna.  Ei kelvannut. Hän antoi meille heidän oman versionsa kyseisestä asiakirjasta – meidän piti täyttää niitä kolme kappaletta! Vain parissa kohtaa oli  pieni eroavaisuus meidän miehistöluetteloomme tai edellisissä paikoissa täytettyihin. Huh. Lisäksi piti täyttää meistä molemmista lomakkeet, joissa kysyttiin kaikki mahdollinen passien myöntöpäivistä, kotiosoitteista, loman tarkoituksesta ja asuinpaikastamme Barbadoksella alkaen. Erityinen huoli virkailijalla oli siitä, että kumpikaan meistä ei lähtisi maasta lentäen vaan veneellä.

Ja taas leimattiin niin maan perusteellisesti. Viimeksi mainituista lomakkeista yhdet kappaleet meidän piti vielä viedä laivaturisteja palvelevalle tullihenkilölle. Jonottelimme amerikkalaisten turistien takana aikamme. Kun vuoromme tuli, tökkäsin hänelle lomakekopiot. Hän katsoi meitä hämmentyneenä ja kysyi: ”Missä matkatavarat?” Kun kerroin, ettei ole matkatavaroita, vaan olemme tulleet omalla veneellä, hän nappasi paperit tiskiltä ja työnsi ne pöydän alle uhraamatta meille sen jälkeen katsettakaan.

Jos tämä tarina tuntui pitkältä lukea, voitte ehkä kuvitella, miltä se tuntui käytännössä!

No, viimein olimme siis vapaat siirtämään Neetin ankkuripaikalle. Olimme jääneet melko ahtaaseen rakoon matkustaja-aluksen ja eteemme tulleen luotsialuksen väliin. Kari sai hangata hyvän tovin ennen kuin saimme Neetin selville vesille ja suuntasimme kohti ankkuripaikkaa.

--- Surkea yhteys, lisään kuvat myöhemmin!---

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti