Heti saatuamme ankkurin alas ajoi viereemme paikallinen
vene, joka tuli tarjoamaan palveluksiaan: vettä, polttoainetta, autokuljetuksia
tai mitä ikinä sitten tarvitsisimmekaan. Kerroimme, ettemme nyt tarvinneet
mitään.
Ankkuripaikka on erittäin suojainen. Tuuli käy saaren yli koillisesta
eikä aaltoa tai maininkia ollut koko ankkurointiaikanamme laisinkaan. Myöskään
ohiajavaa moottoriveneliikennettä ei juurikaan ollut, joten paikka oli oikein
miellyttävä.
Vierasveneistä enemmistö näytti olevan ranskalaisia ja
saksalaisia. Pohjoismaalaisista edustettuna näytti olevan vain Neeti.
Kilistelimme
onnistuneen legin kunniaksi puolen litran kuohuviinipullollisen verran.Tein
ensi töikseni lettutaikinan muhimaan. Letut pitkän legin päätteeksi on
”perinne”. Barbadokselle tullessamme 2005 paistoin heti ensimmäisenä lettuja.
Sitten
alkoivat siivouspuuhat.. Laittelimme tavaroita taas ”ranta-asetuksiin”.
Kari
pumppasi kumiveneen ja minä paistoin sekä suolaisia (kinkkua ja juustoa) että
makeita lettuja. Hillo oli valitettavasti päässyt homehtumaan – miten olinkin
onnistunut löytämään säilöntäaineetonta hilloa! Onneksi varastossa oli
kuitenkin säilykemarjoja jotka ajoivat melkein saman asian.
Pujottelimme
ankkuroituneiden ja mooringeihin kiinnitettyjen veneiden välistä rantaan.
Yritimme ensin kiinnittyä laituriin, johon viime käynnillämme huviveneilijöiden
dingitkin olivat hyvin sopineet. Nyt siinä oli ja koko ajan tuli lisää
kalastusveneitä. Kapusin reppuineni ja roskapusseineni laiturille ja Kari läksi
etsimään rantautumispaikkaa.
Loppujen lopuksi ei auttanut muu kuin ajaa hiekkarannalle.
Hetkessä paikalle pölähti neljä 8 – 10-vuotiasta pikkupoikaa ”auttamaan”
rantautumisessa. Ei auttanut, vaikka kuinka yritimme sanoa, että emme tarvitse
apua, aina oli jossain kohdassa dingiä avuliaita pikku käsiä vetämässä sitä
rantaan. Loppujen lopuksi pari nassikkaa lähti jahtaamaan seuraavia tulijoita. Dingi
saatiin vedetyksi nousuvedeltä turvaan ylös rantaan ja me maksoimme kahdelle
jäljelle jääneelle 50 (euro)senttiä/nenä. Sama toistui joka kerta rantaan
tullessamme ja sieltä lähtiessämme. (Miksiköhän nappulat eivät olleet
koulussa?)
Vuorovesi on täällä vajaan 0,4 – 0,8 metriä. Koska hiekkaranta on
loiva, venettä joutuu alaveden aikana raahaamaan melko pitkälle suojaan
nousuvedeltä. Olimme ostaneet Suomesta kanootin vetämiseen tarkoitetut pyörät,
joista oli kovasti apua – sen jälkeen kun olimme saaneet ilmaa renkaisiin
autokorjaamolta ja oppineet niksit. 8 hevosvoiman moottori painaa aika tavalla
ja kuorman tasapainottelu renkaiden päällä ei aluksi tahtonut onnistua.
Kävelimme
roskapusseinemme ranta”kadulla”, mutta emme nähneet missään jätepistettä.
Kysyimme sitä rantamuurilla istuskelevalta naishenkilöltä. Sen sijaan että
olisimme saaneet tiedon roskiksen sijainnista, hän huuteli paikalle nuoren
pojan. Tämä otti roskamme kuljetettavakseen euron maksusta. Tähän meidän on
taas totuteltava. Joudumme ostamaan palveluksia, joita emme oikeastaan tarvitse,
vaan pystyisimme mainiosti hoitamaan asiat itse. No, tuleepahan tuettua tätä
köyhää maata roposillamme.
Etsiskelimme aikamme satamakonttoria ja neuvoa
kysyttyämme sen löysimmekin. Satamaoppaamme mukaan kirjautuminen vaatii
monenlaista paperisotaa, mutta pääsimme aika vähällä. Täytimme
miehistöluettelon ja näytimme venetodistuksen ja passimme. Venetodistus jäi
konttorille, saisimme sen takaisiin ulos kirjautuessamme.
Asia oli siltä erää
selvä, seuraavana päivänä kello 9.30 – 11 pitäisi käydä leimauttamassa passimme
vastapäisen huoneen konttorissa, jonka sitten teimmekin. (Taas täytettiin yksi
paperi veneestä ja yksi meistä kummastakin. Hinta viisi euroa. 12 vuotta sitten
hinta oli yhden euron - melkoinen
hinnankorotus!)
Pankkiautomaattia ei Palmeirassa ole, mutta euroilla maksaminen
onnistui. Kurssi on helppo: 100 escudoa = 1 €. Nostimme ensimmäisellä kerralla
Espargosissa käydessämme 10 000 escudoa. Olipa rikas olo! Sen verran
noudatimme varovaisuutta rahan käsittelyssä, että piilotin suurimman osan
rahoista lompakkooni ja pidin käyttörahat pikkukukkarossa. Euroja ja escudoja
käytetään täällä iloisesti sekaisin. Jommallakummalla valuutalla maksettaessa
saattaa saada vaihtorahat joko escudoina tai euroina tai sekä että.
Rahasta
vielä sen verran, että dollari ei täällä näytä oikein kelpaavan. Espargosissa
(ilmeisesti) venekunta teki suuret ruokaostokset ja yritti maksaa dollareilla.
Ei käynyt.
Viranomaisasiat hoidettuamme oli aikaa jo vähän silmäillä
ympärillemmekin. Kylä on ihan yhtä vaatimattoman näköinen kuin 12 vuotta
sittenkin. Kadut ovat noppakivin kivettyjä tai hiekkaa. Ainoa asfalttitie vie
Espargoksen kylään ja lentokentälle. Talot ovat matalia, suurimmaksi osaksi
yksikerroksisia. Joitakin kaksi- ja kolmikerroksisia rakennuksia on jäänyt
”vaiheeseen”. Osassa asunnoista asutaan, osa oli täysin kesken.
Pikkuruisia
kauppoja on useita, samoin baareja tai ravintoloita. Niiden kalustuksessa ei
ole turhia hienosteltu. Esimerkiksi suuret puiset kaapelikelat käyvät oikein
mainiosti pöydistä ja höylätystä lankusta tehdyillä penkeillä kelpaa
istuskella. Muoviset haalistuneet tuolit ovat enemmistönä tuolikannassa. Kaupoissa
on vain niukasti tuoretuotteita. Säilykettä on jos jonkinlaista, samoin mehuja
ja viinejä. Jäätelöä emme onnistuneet löytämään koko kylästä!
Kylän keskellä on
rakennus, jossa on vesipiste. Miehet (huom. miehet!) roudaavat toinen toistaan kolhiintuneemmilla
kottikärryillä vesikanistereita pitkin katuja.
Kauppaa käydään myös sataman
liepeillä. Naiset kantavat päänsä päällä koreissa matkamuistoja ja käsivarsillaan
huiveja. Kalaa myydään kalastajalaiturilla. Katujen varsille, varjon puolelle,
naiset virittelevät omia kauppapaikkojaan. Tarjolla on hedelmä, lähinnä
banaaneja, perunoita ja muita juureksia. Myös vaatetavaraa ja kenkiä on
tarjolla. Pienet lapset ovat äitiensä mukana, näköjään koko päivänkin.
Koiria
on kylässä paljon. Kaikki ovat varmaankin sukua toisilleen samanlaisina
luppakorvineen ja hoikkine ruumiinrakenteineen. Ne kuljeskelevat kaduilla ja
etsivät varjoisia paikkoja levähtääkseen – vaikka keskelle katuakin.
Autoliikennettä ei juurikaan ole, joten kadulla voi mainiosti makoilla. Koirat
eivät näytä olevan kovinkaan sosiaalisia. Ne touhuilevat omiaan välittämättä
juurikaan ihmisistä. Ne eivät lähesty ihmisiä – ainakaan turisteja –
puhumattakaan että liehakoisivat ihmisiä kuten meikäläiset koirat.
Varsinaista
bussiliikennettä ei ole. Turistibusseja pölähtää kylään ehkä muutama päivässä.
Muuten liikenne on taksien ja enemmän tai vähemmän kolhuisten ”aluger”-pikkubussien
varassa. Alugereilla ei ole mitään aikatauluja. Ne ajelevat pitkin kylää,
pysähtelevät välillä johonkin, toitottavat torveaan käveleville ja seisoskeleville
ihmisille. Kun auto (noin 12 – 14 matkustajaa) on täynnä tai lähes täynnä,
lähdetään matkaan. Noin viiden kilometrin matka Espargoksen kylään maksaa 50
escudoa (0,5 €) / nenä.
Taksia käytimme muutaman kerran käydessämme
lentoasemalla, jonka kahvilassa oli hyvä WiFi – ainoa, jonka ylipäänsä onnistuimme
löytämään. Blogia lähettäessäni huomasin, että jostain syystä kaikki SPOT-
sijaintitietomme eivät jostain syystä olleet tallentuneet. Jatkossa täytyy
pitää SPOT vielä pitempään päällä.
Ennen kyytiin nousemista kysyimme hinnan:
kaksi euroa. Perillä kuski halusi kuitenkin kolme! Ensimmäisellä kerralla
lentokentältä Espargokseen palatessamme hinta oli neljä euroa. Seuraavalla
lentokenttäkeikalla kysyimme heti hinnan ja Kari maksoi jo ennen liikkeellelähtöä
– nämä kyydit olivat kolme euroa!
Kävimme Espargosin kylässä kolme kertaa. Ensimmäisellä kerralla kävelimme halki paahteisen erämaan. Todella kuivaa! Pari naista tuli erämaasta kantaen päidensä päällä valkoisia säkkejä. Mitä lienevät roudannet ja mistä kaukaa?
Oli erikoista, että pari koulua oli matkan varrella eikä asutusta lähimaillakaan. Toisen koulun seinustalla varjossa istuskeli muutama nainen, joilla näytti olevan juomia ja joitain muutakin myytävää. Täällä ei mahda olla kouluruokailua…
Espargos on hiukan suurempi kuin Palmeira.
Pankki, pankkiautomaatteja, kouluja, ruoka- ja vaatekauppoja, huoltoasemia ja
ravintoloita on useita. Kalatori on kylän laidalla, siellä emme käyneet.
Vihannestori on pitkä pöytä katoksen alla. Neljä naista oli myymässä vihanneksia
kärpäslaumojen pörrätessä ympärillä. Kaikilla oli suunnilleen sama valikoima
vihanneksia ja hedelmiä. Tehdessämme kauppaa yhden naisen kanssa, toinen alkoi
vieressä tyrkyttää meille perunoita. Karin osoittaessa lievää mielenkiintoa
kyseisiä perunoita kohtaan, syntyi ilmiriita naisten välille. Sinne he jäivät
huutamaan toisilleen, kun me maksettuamme jatkoimme matkaa. (Perunakauppoja ei
syntynyt.)
Viime kerralla täällä ollessamme kävimme suuressa hallissa, jossa
myytiin matkamuistoja. Ostimme sieltä puisen kauniin naisfiguurin. Nyt löysimme
hallin vasta viimeisellä Espargos-käynnillämme ja valitettavasti kauppiaat
olivat jo siltä päivältä laittaneet luukut kiinni. No, eipähän tullut tehdyksi
turhia heräteostoksia.
Tämän hallin etsintään liittyi mielenkiintoinen
havainto: ilmeisesti lukutaidottomuutta on täällä vielä aika paljon. Kävimme
syömässä hamburgesa + chips-annokset (huom. hamburgesa ei ole hampurilainen
vaan jauhelihapihvi!) ja kysyimme tarjoilijalta onko tämä kyseinen halli vielä
olemassa. Pyysin tarjoilijaa kirjoittamaan paikan nimen lapulle, jotta
osaisimme kysyä tietä sinne. Ja nyt se lukutaidottomuus: kun näytimme lappua
torimyyjälle ja eräälle nuorehkolle miehelle, he vain puistelivat päätään.
Takuulla siinä kylässä kaikki tietävät kaikki paikat, joten lukutaidottomuus on
ainoa selitys.
Ja jotta elämämme ei olisi liian ruusuista, saimme vastaamme
taas uuden haasteen. Olimme sopineet vakuutusyhtiömme kanssa, että vakuutuksen
laajentaminen Karibialle hoituu pelkästään ilmoittamalla. Ennen Kanarialta
lähtöämme Kari lähetti vakuutusyhtiöön sähköpostin ja soitti vielä perään.
Silloin asiassa ei tuntunut olevan mitään ongelmaa.
Lentoasemalla sähköposteja
purkaessamme meitä odottikin yllätys: vakuutusyhtiömme saksalainen päämies ei
enää anna myöntää vakuutuksia Karibialle. Viestissä neuvottiin vain hankkimaan
vakuutus kilpailevasta vakuutusyhtiöstä. Kauhea tilanne meille: jos olisimme
tienneet asian aiemmin, olisimme jääneet Kanarialle hoitamaan asiaa. Täällä Kap
Verdellä kun sähköpostikaan ei kulje kunnolla mobiilidatalla ja nettiä saa
etsiskellä kissojen ja koirien kanssa.
Yhden yönseudun kiroiltuamme ja
hermoiltuamme yritin soittaa vakuutusyhtiöön keskustellaksemme vielä asiasta.
He olivat koulutuksessa, joten laitoin tekstiviestin, jossa pyysin kiireellistä
yhteydenottoa. Heidän kunniakseen sanottakoon, että soitto tuli jo muutaman
tunnin kuluttua. Lupasivat vielä selvittää asiaa. Mikäli emme todellakaan saisi
vakuutusta heiltä, he auttaisivat vakuutuksen hankkimisessa kilpailevalta
yhtiöltä. Olemme siis jumissa Kap Verdellä niin kauan kuin asia selviää.
Eikä
tässä vielä kaikki: viimeisenä iltana Palmeirassa yhdeksän maissa, täysin
pimeällä, Neetin ulkopuolelta alkoi kuulua vieno kuiskuttelu ”captain,
captain”. Kömmimme katsomaan. Neetin vieressä veneessään seisoi mustaakin
mustempi mies, joka selitti vuolaasti olevansa myymässä Kap Verdelaläisiä
juomia ja ties mitä. Emme tahtoneet millään päästä hänestä eroon. Ihmettelimme
kovasti myöhäistä kaupantekoajankohtaa.
Syy selvisi aamulla - niin ainakin
oletamme. Olimme lähdössä rantaan (selvittämään sitä vakuutusaisaa) ja Kari
irrotti kumiveneen vaijerilukon. Dingi lähtikin ajelehtimaan! Kiinnitysnarut
oli nirhitty poikki! Ei muuta kuin silmälasit ja vaatteet pois ja perään!
Onneksi
Kari on huolellisesti lukinnut moottorin, bensatankin ja itse dingin joka
kerta. Nyt ainoaksi tappioksemme jäivät varvastossuni, jotka olivat kelvanneet
rosvolle. Karin 47-numeroiset jäivät dingiin! (Varvastossut ovat olleet
välttämättömät hiekkarannalla, jolla on rantamuurilla kasvavan puun siemenistä
tavattoman teräviä okaita.)
Paha maku ja turvaton olo asiasta joka tapauksessa
jäi. Ilomielin jätimme Palmeiran ja suuntasimme Neetin kokan kohti Mindelota. Olimme
kirjautuneet ulos Palmeirasta jo torstaina (viikonlopun varalta, luullen
elävämme perjantaita), joten pääsimme lähtemään noin jo kello yksi.
Matkaa oli
edessä noin 120 mailia. Salin suojasta päästyämme virittelimme purjeet ja
sitten sitä ketkuteltiinkin hiljaksensa välillä aika ärsyttävässä aallokossa
yli vuorokausi. Tuuli oli enimmäkseen takaa 3 – 4 – 5 – 6 m/s, paras tuulikulma
oli noin 120 astetta eikä vauhti päätä huimannut. Purjeita viriteltiin eri
asetuksiin ilman mainittavampaa muutosta vauhdissa.
Pieni, yhden aterian
kokoinen mahi-mahi tarttui vieheeseen. Paljon sitä isompia emme kaipaisikaan.
Pienehkö kala on niin vaivatonta saada ylös eikä perkaaminenkaan saa aikaiseksi
teurastamotunnelmaa (kuten se 9,5 kiloinen!).
Matkaa kertyi loppujen lopuksi 121
mailia ja aikaa kului 26,5 tuntia.
MIndelon satama oli kovasti muuttunut sitten
viime näkemän. Uusi, 120-paikkainen marina näytti aika täydeltä, mutta saimme
erinomaisen hyvän POIJUpaikan aivan kelluvaa rantakuppilaa vastapäätä. (Emme
edes muista, milloin viimeksi olisimme olleet kiinni poijussa!) Täällä on fiksusti
laitettu laitureiden tuulenpuolelle poijut ja suojanpuolella on mooringit.
Sataman
venepaljous joutuu Barbadokselle 24.11. lähtevästä purjehduskisasta.
Ilmoittauduttuamme marinan konttoriin
nautimme oluet kelluvassa rantakuppilassa. Viranomaisille ilmoittautuminen
olisi mahdollista vasta maanantaina.
Tuntui hillittömän hyvältä katsella sataman
mastomerta ja kuunnella monikielistä puheensorinaa ympärillämme. Hetkiseksi
unohdimme vakuutusmurheemme ja tartuimme käsillä olevan hetken tunnelmaan.
Nyt
siis odottelemme vakuutusasioiden selviämistä, korjautamme genoan ja tutustumme
uudistuneelta näyttävään Mindeloon.
Kiva lukea matkakertomuksianne. Niin elävää kerrontaa, että itsekin näen silmieni edessä paikkoja ja tapahtumia. Toivottavasti saatte sen vakuutuksen kuntoon. Vakuutusyhtiön on syytäkin auttaa, niin kuttumaisen tempun teki. Sissi on toista päivää menossa, koukkaavat etelän kautta pasaateihin. Terveiset täältä pimeästä Pohjolasta!
VastaaPoistahienoa kerrontaa, aivan kuin olisin itse mukana!
VastaaPoista