Niin sitä seilattiin Kap Verdelle 778 mailia ja 6
vuorokautta 16 tuntia. Moottoria jouduimme käyttämään 45,5 tuntia. Monenlaista
taas tapahtui, pari melko erikoistakin juttua.
Ja reissu alkaa:
Ennen San
Miguelista lähtöä kävimme vielä rantakuppilassa lähettämässä edellisen
blogitekstin. Tarkoitukseni oli myös päivittää puhelinliittymämme
mahdollisimman halvoiksi, koska Kap Verdeltä ja Karibialta ei paljon kannata
soitella tai surffailla suomalaisilla liittymillä. Olin selvittänyt asian jo
kesällä Telian puhelinpalvelun kanssa ja saanut sieltä viestin: Lähetä minulle viesti,
kun haluat että päivitämme liittymäsi. Ainoa ongelma oli se, että viesti oli
lähetetty NoReply-osoitteesta, joten en voinut siihen vastata. Kahlasin moneen
kertaan Telian nettisivut enkä löytänyt mistään asiakaspalvelun
sähköpostiosoitetta. Vähänkö taas harmitti! Puhelinpalvelu oli jo kiinni, joten
joutuisin hoitamaan asian (kalliisti) puhelimitse Kap Verdeltä. Äh.
Harmitus
karisi harteilta, kun irrotimme köydet kello 17 ja läksimme matkaan.
1.vuorokausi:
Moottoroimme saaren suojasta 40 minuuttia. Sen jälkeen nostimme isopurjeen ja
levitimme genoan. Takatuuli oli melko reipasta, 11 – 12 m/s, joten vajaan
puolen tunnin päästä rullasimme genoan kasaan ja jatkoimme pelkällä
isopurjeella.
Yön aikana täysikuun
valaistessa taivaltamme vaihdoimme ja virittelimme purjeita takatuulessa moneen
kertaan.
Kari oli virittänyt aamun sarastaessa vieheen veneen perään ja kuinka
ollakaan, kahdeksalta kela pärähti. Pienen taistelun jälkeen nostimme Neetiin
noin kilon painoisen mahi-mahin. Että niin pieni kala osasikin panna hanttiin!
9.30
iso jiippasi terävässä aallossa ja pylpyrän kiinnitys levankivaunuun petti. Laskimme
ison alas ja käynnistimme koneen. Ankarassa keikutuksessa Kari sai kaivetuksi
työkalut ja ruuvilaatikot esiin ja sai kuin saikin vian korjatuksi.
Tässä
vaiheessa takatuuli oli enää 4 – 6 m/s, maininki aikamoista ja lisäksi
kiusanamme oli ainakin solmun vastavirta. Matka ei juurikaan edennyt, vaikka
isopurje oli kokonaan auki ja otimme vielä moottorinkin pienillä kierroksilla
avuksi.
11.50 autopilotin ohjatessa Kari lepäili salongissa ja minä päivystelin
Neetin peräpenkillä, kun aloin ihmetellä auringon suunnan muuttumista. Olimme
alkaneet kääntyä ympyrää! Huusin Karin katsomaan. Huomasimme, että olimme
todellakin alkaneet pyöriä ympyrää. Kauempana Neetistä ympyrän keskellä oli
noin 20 metrin halkaisijan kokoinen aivan peilityyni alue. Emme ole ikikuuna päivänä moista nähneet.
Tuli mieleen Bermudan kolmion veneitä nielevät pyörteet…Kari otti Neetin
käsiohjaukseen ja pääsimme irti pyörteestä. Harmi, ettemme ällistyksissämme älynneet ottaa valokuvaa pyörteen silmästä!
Pian sen jälkeen Kari huomasi, että
perässä vetämämme siima oli aivan kierteellä ja sen tuhannen solmulla.
Ilmeisesti pyörre oli kieputtanut sen aivan sotkuun.
Vanhaan tapaan kumpikaan
meistä ei oikein osannut nukkua ensimmäisenä meriyön, joten otimme päivän mittaan
vuorotellen pikku torkkuja.
Aallokko jatkui sekavana ja korkeana, joten ruoka
(paistettu mahi-mahi ja keitetyt perunat + tartar-kastike) piti valmistaa
köytettynä hellaan.
Ensimmäisen vuorokauden saldo 105 mailia, matkaa jäljellä
noin 670 mailia.
2. vuorokausi
Vastavirta hellitti vihdoin illalla ja Neeti
alkoi taas edetä moottoripurjehtien, ison toimiessa tukipurjeena. Tuuli hyytyi
päivän mittaan 1 - 2 metriin sekunnissa ja laskimme ison pois paukkumasta.
Otimme satelliittipuhelimella tuuliennusteet GRIP-tiedostoina eikä tilanne
näyttänyt ennusteiden mukaan muuttuvan päiväkausiin. Aloimme jo hiukan
huolestuneina laskeskella, mihin asti pääsisimme polttoainevarannollamme,
mikäli emme saisi tuulta purjeisiin.
Ote lokikirjasta: Kuun mollikka näkyviin, meren selkä
krokodiilin rosoinen, loivaa aaltoa. Eipä juuri hurraamista tuulien osalta.
Pläkää jatkuu vielä ainakin kaksi vuorokautta, kenties vielä pidempään.
Polttoainetta oli lähtiessä 300 litraa. Epävarmuus löpön riittävyydestä kalvaa
mieltä, mikä on koneen tuntikulutus suhteessa annettuun kulutuskäyrään,
takatankin todellinen tilavuus, litramäärä etutankissa? Emme uskoneet näin
laajaan tuulettomaan alueeseen. Ennusteet näyttivät ainakin 5 kn takatuulia
myös tälle alueelle. P-ainetta jäljellä nyt arviolta 190 l ja matkaa 530
mailia.
Rahti-, säiliö- ja matkustaja-aluksia oli liikkeellä aika runsaasti.
Suuri Dakariin matkalla oleva säiliöalus lähestyi meitä takaviistosta eikä
osoittanut aikomustakaan väistää meitä. Törmäyskurssi näytti ilmeiseltä ja
totesimme viisaimmaksi väistää pois alta. Harmitti, sillä olisi ollut
valtamerta suuntaan jos toiseenkin kiertää meidät.
Päivälliseksi nautimme
jauheliha-tomaattipastan.
Toisen vuorokauden saldo 139 maila, tultu yhteensä 244
M, jäljellä 541 M.
3.vuorokausi
18.45 saimme ihailla yhtä hienoimmista koskaan
näkemistämme auringonlaskuista.
Puolikuun valossa kello 1.35 tuuli vihdoin
viimein heräsi 3 – 4 sekuntimetriin ja saimme purjeet taas vetämään – veisaten
genoalla ja spiiratulla fokalla.
14.50 pohdiskelin, että paljonkohan tällä
reissulla maileja onkaan yhteensä kertynyt. Tarkastin GPS-lokin ja kuinka
ollakaan – luku oli tasan 5000 mailia. Hauska sattuma!
15.20 aloin ihmetellä
AIS:issa 8 mailin päässä näkyviä kolmea alusta, jotka liikkuivat todella
hitaasti jonossa aivan peräkkäin. Viimeisestä aluksesta näkyi tieto: rajoitettu
ohjattavuus.
Jonkin ajan kuluttua VHF:stä alkoi kuulua puhetta ja jotakin
alusta kutsuttiin koordinaattien perusteella. Viimein saimme selville, että
meitähän siellä kutsuttiin. Vastasin ja erittäin huonolla englannilla
kerrottiin, että olemme vaarassa. Alus vetää perässään sähkökaapelia ja
turvaetäisyys on kahdeksan mailia. Kysyin, miten meidän tulisi menetellä, mutta
vastauksesta en saanut mitään tolkkua. Kerroin, etten ymmärrä ja sanoin, että
käännämme oikealle väistääksemme. Niin teimmekin.
Tässä vaiheessa yksi
aluksista oli kääntynyt tulemaan meitä kohti ja vähän ajan päästä sieltä
otettiin yhteyttä - nyt erittäin selkeällä englannin kielellä. Saimme ohjeeksi
jatkaa nyt kulkemaamme suuntaa tunnin ajan, sen jälkeen voisimme turvallisesti
kääntyä takaisin alkuperäiselle kurssillemme. Että pitääkin keskellä isoa
valtamerta osua juuri tuollaisen kuljetuksen kohdalle…
Iltapäivän aikana saimme
seuraa. Lokki alkoi seurata Neetiä. Se lensi Neetin keulan editse, laskeutui
veteen viereemme ja jäi kellumaan jääden taaksemme. Sama toistui ties kuinka
monta kertaa. Vihdoin palkitsimme sen heittämällä mereen paahtoleipäviipaleen,
jonka kimppuun se kävi innokkaasti. Pimeän tultua se katosi.
Päivälliseksi
eilistä jauheliha-tomaattipastaa säilykepavuilla höystettynä.
Päivän saldo 112
mailia, tultu 360 M, jäljellä noin 417 M.
4.vuorokausi
Auringon laskiessa ja
kuulimme kaukaista ukkosen jyrinää ja näimme salamointia Afrikan yllä. Vaikka
tuuli oli edelleen varsin kevyt, reivasimme kuitenkin isopurjeen ukkosen
varalta 1-reiviiin.
Yön aikana harrastimme taas purjesulkeisia: iso 2-reiviin,
sitten alas ja fokka ja genoa veisaamaan.
02.10 havaitsimme aivan lähellä himmeän
vihreän kulkuvalon. Tutkassa näimme sen olevan alle puolen mailin päässä. Kari
näytti varmuuden vuoksi taskulampulla valoa purjeisiin. Aluksesta ”vastattiin”
valaisemalla sen purjeita. Aluksen kulkusuunnasta päättelimme sen olevan
matkalla suoraan Karibialle.
Puolikuu kellotteli taas taivaalla. Ihmettelin
syväysmittarin lukemia: kymmenen metrin kahta puolta. Päättelimme sen johtuvan
planktonista, joka säkenöi Neetin perävanassa.
13.40 iski kala kiinni. Kari sai
taistella ankarasti puoli tuntia, ennen kuin saimme saaliin Neetiin. Kelpo
saalis se olikin: 9,5 kiloinen, 110 cm pitkä mahi-mahi. Ihan säälitti, kun
otimme siitä vain vähän (pariin ateriaan ja Karin wasabikalaan) ja heitimme
loput menemään. Siinä olisi ollut syötävää isommallekin joukolle.
16.30 kuulin
viereltämme ”pohahduksen”. Nain suuren mustan evän vilahtavan veden pinnan
yläpuolella ja sama toistui vielä toisen kerran. Emme päässeet selville, mikä
otus meitä kävi tervehtimässä. Aika suuri se oli delfiiniksi, mutta tiedä
häntä.
Ote lokikirjasta: Fokan spiira
pois ja ison pariksi genoa avattuna keulaan. Nyt on mehukasta menoa: Avotuuli,
ei haitallista äkkijyrkkää aaltoa, aurinko paistaa ja vauhti 7 kn molemmin
puolin. Tuuliperäsin toimii moitteetta nyt kun sen sielunelämän kanssa on erilaisissa
tuuliolosuhteissa tullut sinuiksi. Genoan takaliliikin snörppi ja alaliikki
purjemaakarin käsittelyyn.
Päivälliseksi paistettua mahi-mahia ja perunamuusia.
Päivän saldo 120 mailia, tultu 480 M, jäljellä 299 M.
5.vuorokausi
Kari oli
seurannut jo muutaman päivän akkujen varaustilannetta. Aurinko on useana
päivänä paistanut vain himmeästi udun takaa ja tuuligeneraattorin tuotto
kevyessä myötätuulessa on olematon. Akkujen varaus oli 76 %, joten laskimme illalla
purjeet ja ajoimme tunnin ajan koneella.
Jatkoimme sen jälkeen purjein, nyt
niinkin hyvässä kuin 120 asteen tuulikulmassa. Selvisimme koko yön yli samalla
purjekerralla!
Päivän mittaan vaihtelimme taas purjeita kerran jos toisenkin.
Jossain vaiheessa tuulikulma oli jopa 90 astetta!
Jättiheinäsirkka (vaaksan
mittainen!) lennähti Neetiin – ja onneksi lensi pois heti sen jälkeen, kun
olimme saaneet sen valokuvatuksi.
Sen kavereita kävi muutaman kerran sen jälkeenkin Neetissä huilailemassa.
Valkonen tunnistamaton lintu ilmestyi jostain
ja kierteli aikansa Neetin ympärillä kadotakseen sitten taas maaliman tuuliin.
Päivälliseksi
mahi-mahikiusausta.
3 – 5 matkavuorokausina tuuli oli hyvin kevyttä, joten
matkanopeus jäi 3 – 4 solmuun. Onneksi meillä ei ollut kiirettä minnekään!
Vuorokauden
saldo 106 mailia, tultu 585 M, jäljellä 194.
6.vuorokausi
Ruokailun jälkeen
teimme taas virtaa tyhjäkäynnillä tunnin ajan.
Yö meni mukavasti,
vahtivuorolaisen tarvitsi vain silloin tällöin säätää hiukan tuuliperäsintä.
Aamulla kannelta löytyi ensimmäinen lentokala! (Myöhemmin saimme kerätä niitä kannelta useampiakin. Joku oli pappakuomun päällä olevista kalansuomuista päätellen tehnyt melkoisen ilmaloikan.)
Pienen mustekalavainaankin Kari keräili kannelta.
Aamunkoitteessa tuuli alkoi
kiihtyä ja aallokko muuttui korkeaksi ja ikävän sekavaksi. Purjeita
pienenneltiin, mutta aallokon kiusoihin se ei auttanut. Kävi niin ikävästi,
että salongin meripunkasta kavutessani ärhäkkä aalto paiskasi Neetiä ja minä
keikahdin salongin pöydän päälle. Onneksi minulle ei käynyt mitenkään, mutta
pöytä irtosi jalustastaan. Valitettavasti lisää remonttihommia kapteenille.
Emme
olleet silmä tarkkana tähystäneet lähiympäristöä, lähinnä vain katsoneet, onko
muita aluksia näköpiirissä. Niinpä melkein pelästyimme, kun yks´kaks
vieressämme noin viiden metrin päässä oli (ilmeisestikin) aaltopoiju. Onneksi
emme osuneet siihen!
Huolenaihe: kannelta löytyi mustekalavainajan lisäksi
popniitin (tai jonkun vastaavan) pää. Kari tutkaili tarkkaan kaikki paikat,
jotka pystyi tarkastamaan kiipeämättä mastoon. Mistään ei löytynyt selitystä
osalle. (Vasta Kap Verdellä selvisi, että osa oli peräisin kumiveneen airosta:
Airot ovat olleet kannella kumiveneen alla.)
Iltapäivällä käytimme taas konetta
tyhjäkäynnillä tunnin ajan tehdäksemme sähköä.
Päivällinen: Pasta Carbonara ja wasabileipiä.
Vuorokauden
saldo: 118 mailia, tultu 704 M, jäljellä 77M.
7.vuorokausi
Viimeisinä päivinä
yötkin olivat tuntuneet todella lämpimiltä. Tuli mieleen tarkastaa meriveden
lämpötila: 29,1 astetta. Ei ihmekään, että yölläkin jo tarkenee…
Totesimme,
että perälippumme valkoinen oli muuttunut vaaleanpunaiseksi. Nyt ymmärsimme,
että se ”utu”, joka oli himmentänyt auringonpaisteen, olikin Afrikasta tulevaa
”harmattan”- tuulen mukana tuomaa pölyä. Pappakuomu, nostimet ja skuutit olivat
myös saaneet uuden pinkin värisävyn.
Aamulla ennen
aamunkoittoa aloimme hidastelun, jotta emme saapuisi Palmeiraan ennen
aamunkoittoa. Matka jatkui pelkällä isopurjeella.
Nostimme keltaisen lipun
vasemman saalingin alle. (Maakravuille tiedoksi, että maailman merillä uuteen
maahan saavuttaessa nostetaan keltainen lippu merkiksee siitä, ettei
kirjautumista maahan ole vielä suoritettu.)
Auringonnousu Salin päällä näytti
hienolta.
Viimeksi tänne tullessamme pohdin, mistä Verde (=vihreä) on tälle
saarelle syntynyt, ja samaa pohdiskelin taaskin. Ei paljon vihreätä näkynyt.
Ankkuripaikassa
oli paljon veneitä (ainakin 20) ja hetken aikaa etsiskelimme Neetille sopivaa
paikkaa. 8:40 laskimme ankkurin 5 metrin syvyyteen 778 mailin, 6 vuorokauden 16
tunnin ja 45,5 konetunnin jälkeen. Taas yksi legi onnellisesti ohi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti