Tähdet kuvastavat
kymmentä saarta, jotka muodostavat Kap Verden valtion.
Aloitetaanpa tämä juttu arvoituksella: Monet varmaankin
muistavat kauan sitten tv:ssä pyörineen sarjan ”Valehtelijoiden klubi”, jossa
Helge Herala steppaili (sananmukaisesti !) ohjelman vierailijoiden luo mitä
merkillisimpiä esineitä käsissään. Vieraiden piti tietää tai arvata, mitä
kyseisillä kapistuksilla tehtiin.
Mitä näillä tehdään?
Ja sitten asiaan: Sunnuntaipäivänä järjestelimme Neetin taas
satama-asetuksiin ja Kari pesi kannen. Tähän liittyykin mielenkiintoinen
yksityiskohta: vesi on kirjaimellisesti ottaen kortilla: Satamamaksuun sisältyy
100 litraa vettä, joka ladataan kulkukortille. Lisävesi maksaa 2 escudoa /
litra. Sähkö sisältyy hintaan (meiltä 179 € / viikko).
Auringonlasku Mindelon marinassa |
Kirjottelin blogin ja sitten olikin aika lähteä jahtaamaan
nettiyhteyksiä. Niitäpä ei näytä tässä
kaupungissa juurikaan olevan. Sataman kuppilan netti toimii jotenkuten – tai
sitten ei. Saimme vilkaistuksi sähköpostit ja helpotukseksemme vakuutusasia on
kunnossa ainakin 1.2. saakka!
Kuten sanottu, satamassa on aika paljon veneitä. Yksittäisiä
paikkoja on kuitenkin vielä vapaana. Norjalaisia – joita emme matkamme aikana
ole juurikaan nähneet – on täällä paljon ja pari ruotsalaisvenettäkin. Myös
yksi itävaltalais- ja yksi sveitsiläisvenekin löytyi
”tarkastuskierroksellamme”. Malö-veneitä on lisäksemme kaksi, molemmat
ilmeisestikin 39-jalkaisia. Me saamme kunnian edustaa ainoina suomalaisia!
Marinan kuppila ja dingilaituri |
Satamalaiturille kuljetaan kortilla avautuvan portin kautta.
Lisäksi portilla on lähes aina marinan henkilökuntaan kuuluva mies
tarkkailemassa tilannetta. Satamakonttorin vieressä on piskuinen venetarvikeliike,
jonka valikoima näyttää aika rajoitetulta. Onneksi emme tarvitse mitään
erityistä!
Edellisellä kerralla täällä ollessamme marinassa oli vain
muutama laituripaikka ja vierasveneet olivat ankkurissa. Heti kirjauduttaessa
viranomaiset ohjeistivat palkkaamaan varmuuden vuoksi ”dingipojan” vahtimaan
kumivenettä rannassa. Niin mekin sitten teimme ja maksoimme nuorelle miehelle
10 € / päivä! Nyt se ammattikunta on menettänyt kokonaan toimeentulonsa, sillä
marinakuppilan edessä on laituri ankkuroituneina olevien veneiden dingeille.
Maanantaiaamuna ennen kahdeksaa käpsyttelimme hoitamaan
viranomaismuodollisuuksia. Jouduimme matkalla kysymään suunnistusohjeita
muutamaan kertaan, mutta lopulta pääsimme perille. Olimme paikalla heti
konttoreiden avautumisajankohdan (eli kello kahdeksan jälkeen). Edellämme oli
jo muutama kapteeni papereineen. Saimme lomakkeen täytettäväksi ja aikamme
ihmeteltyämme saimme kaikki kentät täytetyiksi. Vuoromme koittaessa virkailija kysyi, olemmeko
tosiaankin tulosta Salista. Saatuaan myöntävän vastauksen hän kertoi, ettei
tänne olisi tarvinnut tullakaan, vain Policia Maritiman konttorille.
Sielläpä täyttelimme lähes samanlaisen planketin. Homma
hoitui nopeasti. Venetodistuksemme jäi taas konttorille, saisimme sen pois
lähtiessämme. Lähtiessämme takaisin veneelle ensimmäisessä konttorissa oli jo
ruuhka eivätkä kaikki jonottajat mahtuneet edes sisälle. Päätimme, että
lähtöaamuna olemme jo ennen kahdeksaa jonossa!
Kari oli tänne Kap Verdelle seilatessamme ihmetellyt akkujen
kokonaislatauksen vähäisyyttä. (Meillä oli 3 x 85 hupiakkua ja yksi 90 ampeerin
starttiakku ja yksi 140 ampeerin akku ankkuripelille ja kääntöpotkurille.) Hän
tutki tilannetta tarkemmin ja viimein päätyi siihen lopputulokseen, että
erikseen sarjoitetuista startti- ja keula-akuista jompikumpi – tai molemmat –
ovat tulleet palvelusaikansa päähän. Päätimme hankkia uudet. Täällä laiturissa
ollessamme se olisi vähän helpompaa kuin jossain Karibialla Neetin ollessa
ankkurissa.
Hoideltuamme viralliset asiat kävimme venetarvikeliikkeessä
kysymässä akkuja ja saimme akkuliikkeen osoitteen. Päräytimme sinne taksilla (2
euroa). Liikkeeseen kuljettiin melko rähjäisen rengasliikkeen läpi. Hyvä
palvelu siellä oli ja saimme tilatuksi 145 ja 100 ampeerin akut (yhteensä 370 €). Ne luvattiin toimittaa meille marinaan
kello 15, kuten sitten kävikin. Onneksi he ottivat mukaansa vanhat akkumme!
Kari viritteli akut paikalleen – ja kaikki hyvin! Nyt taas
piisaa virtaa!
Genoan alahelma oli hankautunut rikki kaulakaiteeseen ja
snörppinaru oli poikki. Löysimme marinasta purjemaakarin, joka lupasi ”katsoa
purjetta huomenna”. Irrotimme genoan inhottavan kovassa takatuulessa –
ystävälliset venenaapurit tulivat avuksi – ja kiikutimme sen noin kello 15 marinan
konttorin eteen. Emme odottaneet kovinkaan nopeata toimitusta, mutta yllätys,
yllätys! Jo seuraavana aamuna kahdeksalta hätkähdimme keulakannelta kuuluvaan
tömähdykseen. Purje oli tuotu takaisin!
Korjaus näytti oikein hyvältä ja hintakin oli ihan asiallinen (181 €).
Purjetta irrottaessamme otimme skuutit irti ja laitoin ne
likoamaan. Ne olivat värjääntyneet punaisiksi kaliman (tai harmattanin)
vaikutuksesta. Pesin ne sitten seuraavana päivänä harjan kanssa laiturilla.
Pesun jälkeen Kari kipusi köysisangon kanssa Neetiin ja jotenkin hänen jalkansa
luiskahti keulatikkaalla. Hyvä ettei koko mies mennyt mereen! Köysisanko meni
rikki. Sain siitä nippa nappa kiinni, mutta toinen skuuteista pääsi
uppoamaan. Sitäpä sitten harmista
puhisten naarailimme hyvän aikaa, ennen kuin Kari sai sen virveliinsä. Vettä
keulan alla oli niin paljon, ettei venehaan pituus riittänyt.
Tietotekniikankin kanssa jumppailimme taas vaihteeksi. Sain
juuri ja juuri tulostetuksi uudet vakuutusasiakirjat, kun muste loppui. Laite
oli jo ilmoitellut musteen vähäisyydestä, mutta nyt tuli kerta kaikkiaan toppi.
Olimme fiksuina ihmisinä ostaneet jo Cascaisista varaväripatruunat, mutta
mutta… Joko ne ovat kuivuneet tai sitten ne eivät käy meidän laitteeseemme,
vaikka paketin kyljen mukaan pitäisi käydä. Joka tapauksessa saimme todeta,
että ei toimi ei. Oranssit valot vain meille vilkuttelevat. Toivottavasti ei
ihan heti tule mitään pakollista tulostettavaa!
Niin, se vakuutus! Asia kunnossa sekä tämän vakuutuskauden
loppuun 1.2. saakka että siitä eteenpäin. Huh helpotus. Hurrikaanien
aiheuttamia vahinkoja ei korvata tietyllä alueella tiettynä aikana, mutta
emmepä sinne aio mennäkään.
Olemme kierrelleet kaupungilla lähinnä vain rannan
läheisyydessä. Katukaupustelijoita on paljon. Miehet kauppaavat koruja kelloja
ja aurinkolaseja. Naiset myyvät banaaneja, muita hedelmiä ja vihanneksia
koreistaan tai pesuvadeistaan, joita kantavat päänsä päällä silloin kun eivät
istuskele varjossa jalkakäytävän reunalla. Joillakin naisista on kaupan vain
käsissään oleva salaattikerä tai rucolakimppu tai kaksi, ei muuta. Myös
tupakkaa näyttää olevan tarjolla. Kalaa, myöskin pesuvadeista, on myytävänä
varsinkin torin lähistöllä. (Kylmäketju, mikä se on?)
Torin rakennuksia |
Tori on kahdella korokkeella. Toisessa osassa on kiinteitä
rakennuksia, joissa on useita pikku myymälöitä. Vaatetavaraa, kenkiä,
matkamuistoja ja monenlaista sälää. Suutareita on useita ja näimme yhden jopa
tekevän kengänpohjaa. Muutamat kauppiaat olivat ompeluhommissa käsin
veivattavalla ompelukoneellaan. Täällä
kauppiaat antavat turistien katsella tavaroita rauhassa käymättä heti turistin
lähestyessä kimppuun kuin takiainen.
Tuntuu paljon mukavammalta katsella tavaroita omassa rauhassa!
Toisella korokkeella on pieni katettu vihannestori, kuppila
ja toinen katos, jonka alla myydään vaatteita. Loppu kauppatavara - uutta ja
käytettyä – on röykkiöinä maassa suloisessa sekamelskassa. Vihanneksia on
kaupan myös torin vierellä olevalla rauta-aidalla eristetyllä pienehköllä
alueella.
Vihannekset eivät tunnu olevan kovinkaan edullisia.
Maksoimme noin 800 grammasta perunoita 90 senttiä ja viidestä pienestä
tomaatista ja kolmesta banaanista 2,20 euroa. Liekö meiltä veloitettu
turistihinnat? Asiakas voi itse valita hedelmänsä tai vihanneksensa
metallikulhoon, joka toimii myös vaakakuppina. Muovipusseja ei ole tarjolla
eikä ostoksia myöskään ilman muuta pussiteta, vaan myyjä tarjoaa niitä suoraan
reppuun…pyynnöstä saimme toki perunoillemme muovipussin! Jatkossa ymmärsimme
ottaa ostoksillemme mukaan ”vihanneskassin”.
Neetin "melkein-rasta"- vihannesverkko |
Ruokakauppojen tarjonta on melkoisen rajallinen verrattuna
Kanariaan tai Azoreihin. Leipä näyttää olevan enimmäkseen mautonta vaaleata
”pullaa” eri muotoon leivottuna. Lihatiskit (jos niitä ylipäänsä on) ovat melko
vaatimattomat. Juustoa – ei sitäkään kaikissa kaupoissa – löytyy vain muutamaan
laatua. Kylmässä säilytettävää voita olen nähnyt vain yhdessä kaupassa pari 250
gramman pakettia, muu voi on säilyketavaraa tai margariinia, sekin lämpimässä
säilyvää. Jugurtit ja maidot ovat myös lämpimässä säilyviä.
Kaikissa ruokakaupoissa on virkapukuinen vartija ovella.
Muutakin henkilökuntaa on runsaasti ja tuntuu siltä, että koko ajan joku seuraa
perässä. Mahtaako vahtia, ettemme vohki mitään?
Olemme rahdanneet Nereidiin oka päivä ruokaa tai juomaa
ylityksen varalle. Aina huokailen kassit purettuamme, että minne kaikki saadaan
sullottua. Vielä toistaiseksi kaikelle on löytynyt järkevä paikka. Olen
yrittänyt sijoitella erityppisiä tuotteita johdonmukaisesti tiettyihin
paikkoihin. Nähtäväksi jää, miten monta kertaa siitä huolimatta vielä manailen
etsiskellessäni jotain tiettyä ruokatarviketta!
Rahasta vielä sen verran, että escudon arvo näyttää olevan
vähän alhaisempi kuin euron. Usein sekä torikauppiaat että kauppojen kassat
ilmoittavat hinnan euroissa. Jos maksamme euroilla, saamme kuitenkin takaisin
escudoja. Näppärää. Siitä jää myyjälle aina vähän voittoa väliin. Pankkikortti
ei tunnu kelpaavan missään muualla kuin täällä marinassa. Sitkeästi sitä olemme
yrittäneet tarjota, mutta kun ei niin ei.
Löysimme itsepalvelupesulan. Koneellinen pyykkiä maksoi
neljä euroa. Ei paha. Meillä oli oma pesu- ja huuhteluaine mukana ja
pesulanhoitaja kaatoi aineet pulloistamme tyhjiin jugurttipurkkeihin ja niistä
koneen pesuainelokeroihin. Palatessamme huomasimme sattumalta, että koneen päällä
oli se purkki, johon mies oli kaatanut pesuainetta. Se oli edelleenkin
puolillaan. Pyykkiimme ei paljon pesuainetta ollut mennyt – ihan puhdasta tuli
kuitenkin. Että pitää sitten tuollaisissakin asioissa pihistää asiakkailta…
Mindelon hiekkaranta, ei tungosta |
Kadut ovat melko huonossa kunnossa ja kuoppaisia,
jalkakäytävät samoin. Suojateitä on harvassa ja autoilijat eivät kunnioita
niitä tippaakaan! Tuntuu kummalliselta joutua olemaan tarkkana kuin haukka
kadun ylitystä suunnitellessaan – Kanarialla kun ei tarvinnut kuin lähestyä
suojatietä tai seisoa sen vieressä, kun autot pysähtyivät.
Rakennuskanta on monenkirjavaa – myös ihan kirjaimellisesti
– värejä ei täällä(kään) säästellä. Rakennusten kunto vaihtelee täysin
rapistuneesta oikein hienoihin. Varsinkin käydessämme akkukaupoilla vähän
kauempana rannasta ja keskustasta näimme erittäin siistejäkin asuinalueita.
Kerroin jo Salista koulujen luona olevista
eväskaupustelijanaisista. Täällä on pantu vielä paremmaksi! Suuren
koulurakennuksen edessä tien toisella puolella oli useita myyjiä, joilla
kaikilla oli pöydät kukkuroillaan tikkareita ja muita makeisia. Mitään
kunnollista syötävää ei ollut näkyvissä.
Varsinkin viikonloppuiltaisin läheisessä leikkipuistossa on
vilissyt pikkuväkeä. Aikuiset seurustelevat keskenään ja yllätys, yllätys: aika
moni on nenä kiinni kännykässä! Karkkikauppiaita on paikalla pitkä rivi namuja
pursuavine koreineen.
Karin vatsa on ollut sekaisin monta päivä ja meille tuli tarve
käydä hakemassa lisää Imodiumia. Ainoa löytämämme apteekki oli melko pieni.
Jonotusnumeroita ei ollut ja vuorot näyttivät menevän enemmän tai vähemmän
sattumanvaraisesti. Aikanaan pääsimme tiskille ja saimme entisiä paketteja
näyttämällä vatsalääkettä ja myös meritautipillereitä. Apteekkari ei tuntunut
osaavan sanaakaan mitään muuta kieltä kuin omaansa (kreolia? tai portugalia).
Täälläkään ei muovipusseja ollut tarjolla vaan lääkerasiat pakattiin sievästi
ruskeaan voimapaperiin.
Roudasimme kärryillä kanistereissa polttoainetta yhteensä
220 litraa. Hinta marinassa (75 esc. / litra) on yllättäen edullisempi kuin maa-asemilla
(91 esc. / litra). Nyt meillä on kaikkiaan ylitystä varten 380 litraa
polttoainetta. Kahden ja puolen litran kulutuksella (emme varmuudella tiedä
kulutusta!) voisimme moottoroida noin 150 tuntia eli reilut kuusi vuorokautta.
Toivottavasti ei tarvitse tehdä sitä!
Kerroin jo jossain aiemmassa jaksossa
VHF-lisäluuriongelmista. Meille on tosiaankin sattunut ostamamme elektroniikan
suhteen aivan ällistyttävän paljon ”maanantaikappaleita”. Yritimme saada
jälkikäteen ostamaamme luuria toimimaan onnistumatta ja viimein Azoreilla
Raymarine-asentaja totesi, että luuri on rikki. Saimme Suomessa käydessämme
uuden tilalle. Kuan ja hartaasti
yritimme saada sitä toimimaan. Ei onnistunut.
Täällä on valtuutettu Raymarine-huolto, joten kutsuimme
asentajan paikalle. Tämä tutki asiaa hetkisen ja totesi, että luuri on
viallinen. Hän toi liikkeestään uuden ja se alkoi toimia heti!
Meillä ei tietenkään ollut asiakirjoja luurin hankinnasta,
mutta saimme ne nopeasti sähköpostilla vene-elektroniikkakauppiaaltamme. Jatkolähetimme ne Raymarine-miehemme
firmaan ja huomenna maanantaina meidän pitäisi saada uusi laite tilalle.
Sää täällä on ollut tasaisen lämmin, yölläkin yli 25
astetta. Aurinko on paistanut enimmäkseen ohuen pilviharson tai harmattan-pölyn
läpi. Aamuisin on usein ollut tyyntä, mutta aamupäivän aikana tuuli on
herännyt. Se tulee suoraan Neetin sitlooraan, joten päivällä se on viilentänyt
mukavasti. Illalla auringon painuessa alemmas minun on jo pitänyt etsiä
pitkähihaista päälleni!
Sotilasparaatia odotellen |
Vielä iltahämärissäkin kuului kaupungilta
rumpujenpäristelyä, joka tuntui kulkevan kaupungin halki.
Muutaman tuulettoman päivän
jälkeen tuuli on taas herännyt ja alamme olla täpinöissämme lähdön
suhteen. Valitettavasti Karia on piinannut pitkään kestänyt vatsatauti. Tätä
lähetettäessä emme vielä ole varmoja, pääsemmekö lähtemään maanantaina matkaan
VHF-luurin saatuamme ja viimeiset vihannesostokset tehtyämme.
Matkaa Barbadokselle on edessä noin 2100 mailia. Ericalla
taitoimme legin 19 vuorokaudessa ja 22 tunnissa.
Blogiin ei luultavasti tule uusia tekstejä noin kolmeen
viikkoon – tai jos satun olemaan oikein tarmokas, saatan kirjoittaa jotain. Timo, jonka ystävällisellä avustuksella tämä
blogi on ylipäänsä saatu aikaiseksi, on lupautunut julkaisemaan tekstin, jos
sellaisen hänelle lähetän satelliittipuhelimella.
Käynnistämme kuitenkin SPOTin kerran vuorokaudessa, joten
”Sijantimme kartalla”- kohdasta näkee missä olemme menossa.
Oikein juhlallista ja hienoa Suomen
100-vuotisitsenäisyyspäivää ja iloista pikkujouluaikaa kaikille!
---
No nehän ovat tietysti viinilasinsuojat!
Ericassa meillä oli ylityksellä lasien suojana tennissukat.
Nyt emme vielä olleet saaneet aikaiseksi hankkia niitä vaan olimme keinotelleet
tilkitsemällä lasikaappia pannulapuilla ja astiapyyhkeillä. Nyt kuitenkin
päätimme hankkia sukkia.
Eipä niitä tahtonut löytyä. Viimein torilla yhdellä myyjällä
oli niitä. Kysyessämme lyhytvartisten hintaa hän sanoi: ”One euro”. Hetken
päästä hän huitaisi sukkatelinettä (mielestämme pitempivartisia sukkia) ja
sanoi: ”Two euros.” Oletimme, että ne pitemmät olisivat kaksi euroa pari, mutta
mitä vielä. Pyydettyämme viisi paria niitä pienempiä tarjosin 500 escudoa,
mutta eihän se käynyt. Tonni olisi pitänyt maksaa. Emme halunneet, joten sukat
jäivät sinne.
Muualtakaan ei sukkia löytynyt, joten päätimme jo tulla
edelleen toimeen ilman, kunnes keksin: Minulla on langanjämiä!
Toimintaterapiana aloin virkata niistä lasinsuojia, ja tässä siis tulos:
Oikein innostuin – hullulla ja joutilaalla teettää
monenlaista –ja nyt ei tässä veneessä oli kovinkaan paljon lankakeränpohjia!
Ältsin hienot lasisuojat! Kyllä olet näppärä ja kekseliäs! Luovat teot antaa virtaa!!
VastaaPoista