Teneriffa 16. - 25.9.2017


Santa Cruz de Tenerifessä viihdyimme viisi yötä, sitten alkoi taas menojalkaa kutkuttaa.
Mercadon luona oli sunnuntaina valtavat markkinat. Myyntipöytiä oli kymmeniä ja taas kymmeniä. Tarjolla oli vaatteita, koruja, laukkuja, aurinkolaseja, musiikkia… kaikkea mahdollista maan  ja taivaan väliltä. Ja väkeä pilvin pimein. Emme pystyneet kiertämään kaikkia myyntipöytiä, väentungos alkoi ahdistaa. Mitään emme ostaneet. Ruokaostokset teimme Mercadon alakerran Superdinosta.
Santa Cruz satama

Rantabulevardi Santa Cruzissa
Seuraavaksi suuntasimme läheiseen kiinalaiseen ravintolaan, jossa katsomme Formuloita. Varsinainen romuralli, Kimi (ja moni muukin) romutti autonsa melkein heti. Oluiden lisäksi tilasimme pientä suuhunpantavaa: minulle wrap ja Karille seafood paella. Minun ruokani OK, Karin paellan seafood rajoittui yhteen ainokaiseen katkarapuun teevadin kokoisen riisikakkaran päällä ja muutamaan (ehkä) simpukan tapaiseen riisin seassa.
Luovutimme formuloiden katsomisen siinä vaiheessa, kun Bottas oli kuudentena kisassa. Jälkeenpäin huomasimme iloksemme, että 3. sija tuli kuitenkin.
Maanantaina Kari sukelteli potkurin puhtaaksi näkeistä ja muusta roinasta. Aika paljon sitä olikin, kuten myös muualla pohjassa. Kari sai käsivarsiinsa ikäviä naarmuja, ennen kuin hoksasi hakea pitkähihaisen paidan päälleen.
Kävimme paikallisessa venetarvikeliikkeessä. Tarjonta oli melko vaatimatonta. Ostimme kuitenkin puhdistusainetta vesisäiliöön.
Kaupungilta ostimme myös uudet ”sohvatyynyt” sitlooraan. Neetin mukana tuli salonkiin omat tyynyt ja sitlooraan kaksi ”sohvatyynyä”. Vähän niille naureskelimme, mutta päätimme kuitenkin käyttää ne loppuun ennen kuin laitamme ne roskiin. Niinhän siinä sitten kävi, että totesimme moiset mukavuudet oikein käyttökelpoisiksi. Kun vanhojen tyynyjen päälliset alkoivat kulua puhki, totesimme, ettei ilman niitä voi olla ja niinpä pitkien etsiskelyjen jälkeen löysimme uudet.
Marinassa oli myös toinen suomalaisvene, ARC-kisaan menossa oleva Osprey. Ospreyn pariskunnalta saimme vinkin huikeasta bussimatkasta saaren pohjoispään vastarannalle ja sen reissun sitten teimmekin.

Matka maksoi 1,25 € / nenä / sivu ja saimme kyllä elämyksiä koko rahan edestä! Reitti seurasi ensin meren rantaa ja ikävähköä varasto/telakka-aluetta. Santa Cruzin hiekkarannan (Teresitas) luota bussi alkoi kiemurrella päätä huimaavan mutkaista serpentiinitietä kukkuloiden rinteitä. Oikein tiukoissa mutkissa kuljettaja töräytteli äänitorvea varoittaakseen vastaantulijoita (joita ei onneksi ollut paljon). Bussi kapusi yhä ylemmäs ja ylemmäs, viimein niin korkealle, että ruskea, lähes olematon aluskasvillisuus muuttui vihreäksi ruskistuakseen taas alas päin mentäessä.
Matkaan toi lisää ”viihdettä” äänekäs hiukan nauttinut vanha mies, joka pajatti koko ajan jotain. Ilmeisesti monet bussissa olivat hänelle tuttuja, koska sananvaihto oli välillä aika vilkasta ja toisinaan porukkaa naurattikin. Sen verran nopeasti hän puhui, etten saanut selvää kuin yksittäisistä sanoista. Huokasimme kuitenkin helpotuksesta, kun hän nousi pois bussista muutamaa pysäkkiä ennen päätepysäkkiä - hänen kailotuksensa otti ihan korviin!
Kun vastarannan meri alkoi näkyä, laskeuduimme alas, ohitimme pienen kyläpahasen ja uimarannan ja kapusimme taas ylös. Päätepysäkki oli muutaman talon välissä rinteellä. Koko matkan aikana ei rannan luona olevien muutaman kylän lisäksi näkynyt kuin muutamia yksittäisiä taloja siellä täällä. Matka kesti vajaan tunnin.
Kävelimme päätepysäkiltä rantaan. Hiekkarannalla oli muutamia ihmisiä päivää paistattelemassa ja rantakadulla (siis sillä ainoalla kadulla) oli joitakin ravintoloita. Bussi, jolla olimme tulleet, lähtisi viiden minuutin kuluttua ja seuraava kolmen tunnin kuluttua. Totesimme, että ehkä kolme tuntia tässä kylässä olisi vaikea saada kulumaan, joten nousimme paluubussiin.
Paluumatka meni huomattavasti nopeammin – alamäkeä oli enemmän. Edelleenkin pidättelin henkeä mutkaisimmissa paikoissa jyrkänteiden reunalla… Kaiken kaikkiaan tästä reissusta täytyy todeta, että saimme huikean kokemuksen yhteensä viidellä eurolla!
Tämän seikkailun päätteeksi ajattelimme vaihteeksi nauttia ulkoruokinnasta. Kiertelimme katselemassa kuppiloita ja niiden tarjontaa. Muutamassa kiinalaisessa olisi päivän menu ollut edullinen ja ihan kiinnostavakin, mutta liian päällekäyvät tarjoilijat karkottivat meidät. Viimein  valitsimme mukavan näköisen kuppilan.
Tilasimme oluet, minulle kanaleikkeen ja Karille hampurilaisen. Jep jep. Hampurilaisen mukana ei tullut lainkaan ranskalaisia, vain pieni kupillinen lämmitettyjä perunalastuja. Minulla oli mauttoman kanaleikkeen lisäksi kyllä ranskalaiset, mutta vihreä salaatti oli kitkerää ja parhaat päivänsä nähnyt. Tässä halvan oluen ja edullisten ravintolaruokien maassa maksoimme tästä lystistä yli 25 €!
Kaiken kaikkiaan pidimme kuitenkin kovasti Santa Cruzista. Marina oli suojaisa, aisapaikat, pyykkitupa siisti ja kohtuuhintainen, saniteettitilat siistit – ja suihkuista tuli lämmintä/kuumaa vettä hyvällä paineella. Satamamaksu oli kohtuullinen, meiltä alle 20 € / vuorokausi.

Ainoana puutteena voisi mainita sen, että marinassa ei ollut mitään muuta nähtävää eikä palveluita. Toki heti pitkän kävelysillan toiselta puolelta alkoi kaupunki kaikkine palveluineen.







Ruokakauppoja ei kutenkaan ollut lähellä ja lähimpään leipäkauppaammekin oli matkaa. Kaupunki oli siisti, ei roskaa eikä töhryjä. Eikä koirankakkaa! Siellä täällä oli kylttejä, joissa kerrottiin, että koirankakasta seuraa jopa 1500 € sakot! Torakoita emme myöskään nähneet, sen enempää kuolleita kuin eläviäkään. (Sekä koirankakkaa että torakoita sai Las Palmasissa väistellä jatkuvasti.) Puistoja tai puistikoita ja kävelykatuja oli aika paljon ja erilaisia veistoksia vielä enemmän.





Olisimme voineet viivähtää Santa Cruzissa pitempäänkin, mutta halusimme nähdä muutakin, joten keskiviikkoaamuna irrotimme köydet ja suuntasimme kohti San Miguelin satamaa. Santa Cruzin marinan edustalla meri oli taas epämiellyttävän sekava eikä tuultakaan ollut mainittavasti. Hiukan rannasta eroon päästyämme tuuli alkoi puhaltaa ja saimme purjeet vetämään. Ja sitten sitä taas mentiinkin. Tuulta oli 8 – 11 sekuntimetriä ja teimme matkaa pelkällä genoalla, loppumatkasta reivattuna. Matkaa kertyi nelisenkymmentä mailia.
Marinan sisääntuloaukossa edessämme mateli jotain keltaista… ihmettelimme hyvän aikaa, mistä oli kysymys - uponnut venekö? Vähän ajan päästä tajusimme: sukellusvene! Se oli palaamassa turistikuormassa satamaan. Otin yhteyttä marinaan ja jonkin aikaan odoteltuamme marinero tuli osoittamaan meille paikan ja auttamaan veneen kiinnityksessä aisapaikkaan.
Marinan konttorin yläkerrassa oli mukava ravintola, jossa nautimme GT:t odotellessamme sukellusvenelippuja jonottavan turistilauman häipymistä konttorilta.
Satamassa on aika täyttä, mutta meistä tuntuu, että suurin osa on paikallisia veneitä. Elämää ei juurikaan näy eikä myöskään kohteliaisuuslippuja saalingeissa.
Lähiympäristöön tutustuttuamme emme sitä ihmettelekään. Lähiympäristö on täynnä hotelleja tai apartementoksia ja golfkenttiä tai pelkkää ruskeata kenttää ja kukkuloita. Lähin ruokakauppa on tarjonnaltaan vaatimaton ja todella kallis ja seuraava piiiiiiiitkän mäen päällä noin neljän kilometrin päässä. Muutamien harhailujen (plotterit johtavat meitä välillä  harhaan…)  kävimme ostoksilla. Ravintoloita on jokunen hotellikortteleiden keskellä.
Illalla rantaan menevän kadun varrella oli pariskunta, joka ruokki ilmeisesti kulkukissoja. Kissoja oli heidän ympärillään 5 – 6 ja Whiskas ?  (en ole ihan tarkkaan tutustunut kissanruokiin!) rasioita oli pitkin katua ja sitä reunustavaa muuria.
Kaksi yötä San Miguelissa riitti meille mainiosti. Perjantaina soitin Las Galletasiin Marina del Suriin ja varmistin, että siellä olisi tilaa meille. Moottoroimme huikean 3,5 mailin matkan vastatuulessa ja saavuttuamme marinaan olimme tyytyväisiä päätökseemme lähteä San Miguelista. Muutama delfiinikin kävi meitä tervehtimässä tämän matkan aikana.
L
Las Galletas marina

Itse satamakonttori oli koristeellinen rakennus aallonmurtajan päässä ja siinä oli parikin ravintolaa, samoin kuin heti kaupunkiin päin lähdettäessä. Emme me nyt niinkään niitä ravintoloita kaipaa, mutta jotain elämää satamassa kuitenkin. Vesiskootterivuokraamoja oli useita, samoin sukellusfirmoja ja charteria ajavia purjeveneitä. Vierasveneitä – kohteliaisuuslippujen vähäisestä määrästä päätellen – on täälläkin harvassa. Missähän kaikki matkapurjehtijat ovat???
Kaupunki ei ole suuren suuri eikä siinä mitään kummaa nähtävää ole. Jokunen puisto, ravintoloita ja katukahviloita, muutama musta (laavakiveä) hiekkaranta, kalastajien myyntipaikka sataman vieressä. Kuitenkin ihan mukavan näköistä, täällä sentään asuu paikallisia ihmisiä toisin kuin San Miguelissa. Kauempana suuri hotellialue (Costa de Silencio), joka opaskirjamme mukaan ei todellakaan ole kovin hiljainen. Tiedä häntä.
Kalastajaveneitä Las Galletasissa
Itse marina on muuten oikein miellyttävä, mutta koska vuoroveden vaihtelu löystyttää perän kiinnitysköyttä (mooring) melko lailla, olo satamassa ei ole kovin tasaista. Vene heiluu alaveden aikana kumivaimentimilla varustetuista keulaköysistä huolimatta melko hervottomasti edestakaisin. Lisäksi sataman suojaisuudesta huolimatta myös jonkin verran ”swelliä” pääsee satamaan. Joinakin päivinä meitä on jopa hiukan ”heiluttanut” rantaan mennessämme ja varsinkin pienissä wc-kopeissa.
Olemme kävelleet kaupunkia edes takaisin, syöneet jättimäiset jäätelöannokset ja käyneet kerran ulkoruokinnassakin. Kari söi kanaleikkeen (”vatsantäytettä”, sanoi hän), minä hyvän espanjalaisen munakkaan. Totesimme, että kun välillä käy ulkona syömässä, muistaa taas arvostaa itse laitettua ruokaa.
Olemme tehneet pieniä huoltohommia auringonoton lomassa: biminin pesu ja ompeleiden vahvistusta, Kari käsitteli silikonilla luukkujen kumit, sulatimme jääkaapin. Aina jotain pientä puuhaa löytyy.
Saimme maanantaina sukeltajan puhdistamaan Neetin pohjan. Kuulemma oli ”hard”. Paljon roinaa pohjassa, ja ilmeisesti Cascaisista saatu myrkkymaali (Hempel kuitenkin) ei ollut kestänyt koettelemuksia Las Palmasin parin kuukauden seisokin aikana. Sukeltaja, Riikasta oleva Teneriffalla jo kahdeksan vuotta asunut mies, jolla oli nyt Las Galletasissa kolme venettä ”töissä”, teki huolellista työtä. Kolmisen tuntia kaikkiaan, hinta 200 euroa. Nyt kelpaa taas jatkaa matkaa. Jää mietittäväksi,  milloin Neeti nostetaan seuraavan kerran ylös ja pohja maalataan.
Sää on ollut lämmin, päivisin noin 30 astetta puolipilvisyydestä huolimatta. Tuuli on kuitenkin viilentänyt oloamme ainakin marinassa. Meillä on nyt viikko aikaan ennen Puerto de Moganiin menoa. Emme ole vielä osanneet päättää, minne Nereidin nokka seuraavaksi käännetään.
Näkymä blogia lähetettäessä



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti