Las Palmas 29.8 .- 6.9.2017


Touhua on riittänyt koko viikon.  Iloksemme totesimme, että veneellä kaikki oli hyvin eikä ylimääräisiä asukkaitakaan (=torakoita) ollut asettunut Neetiin. Olimme varmuuden vuoksi asetelleet ”torakkahotelleja” moneen paikkaan veneessä.
Purimme ensi töiksemme matkatavarat (kaksi suurta matkakassia, kaksi matkustamoon sallittua matkalaukkua ja reput). Olimme kuvitelleet, että palatessamme Suomesta meillä ei ole tarvetta kuin parille matkustamolaukulle, mutta toisin kävi. Parit uudet kengät (Karille ei maailmalta löydy riittävän suuria), kannenkäsittelyainetta, uusi porakone, kirjoja, ruisleipää, kahvia, voileipäpikkelsiä ja muita tursoja, uusi metallinen teenkeitin, kartiolaseja... Huh. Läheltä piti, ettemme ylittäneet laukkujen painorajoja! Ja kaikki saatiin taas säädyllisesti piilotettua Neetin uumenin.
Iltapäivällä ajoimme taksilla polttoainesäiliöverstaalle.  Säiliö näytti siltä miltä pitikin ja oikein hyvältä. Pomo ei ollut varma, millaisen tiivisteen haluaisimme huoltoluukun kanteen. Niinpä kävimme vielä viereisessä liikkeessä tutustumassa kahteen eri vaihtoehtoon. Pitkien selvittelyjen (espanjaksi!) jälkeen päädyimme neopreenilaatuun, jonka pitäisi myös kestää pieniä määriä polttoainetta sulamatta. Pomo joutui vielä pitkään kinaamaan siitä, että tiivistettä oli pakko ostaa kokonainen metri vaikka tarve oli vain parikymmentä senttimetriä! Tinkaus ei auttanut vaan se metri piti ostaa. (Saimme siitä sitten suuren osan Neetiin tankin toimituksen yhteydessä.)
Seuraavana aamuna polttoainetankki tuli satamaan aivan sovittuun aikaan. Melkoisesti meitä jännitti, mahtaisiko kaikki olla niin kuin pitikin. Sen verran hankalaan ja ahtaaseen paikkaan se tuli ja monta sisääntuloa ja ulostuloa piti saada viritetyksi sopiviin paikkoihin. Helpotus oli melkoinen, kun se mahtui ovesta sisään ja iltaan mennessä Kari oli saanut sen paikalleen asennetuksi!
-----------------------
Jotta kaikki ei olisi liian ruusuista, saimme kokea taas uuden harmin. Kari käynnisti moottorin kuuden viikon tauon jälkeen. Käynnistyihän se kyllä, mutta alkoi hetken päästä yskiä kuin keuhkotautinen ja sammui sitten. Muutaman yrityksen jälkeen se käynnistyi uudelleen, mutta ei suostunut sammumaan lainkaan mittaritaulusta, vaan se piti sammuttaa itse koneesta. Sen jälkeen virrat katosivat mittaritaulusta kokonaan!
Seuraavana aamuna yritimme selvittää ongelman syytä ja päädyimme manuaalia tutkittuamme sulakeongelmaan, vaikka sulake näyttikin ehjältä. Kipitimme marinassa olevaan Volvo-liikkeeseen ja asentajien mielestä sulakkeessa ei ollut vikaa. Saimme heiltä viestin vietäväksi marinan konttoriin, jotta saisimme lisäaikaa laituripaikallemme mahdollisten korjausten tai osien hankkimisen vuoksi. Meillä oli paikka 1.9 saakka, tällä kertaa saimme jatkoa 5.9. asti.
Seuraavana aamuna Volvon asentajat tulivat paikan päälle tutkimaan tilannetta. Kun he laittoivat sulakkeen uudelleen paikalleen, kone hörähti taas käyntiin ja sammuikin kuten pitikin. He arvelivat, että kyseessä saattoi olla kosketushäiriö sulakkeen ja sulakeboxin välillä. Huokasimme helpotuksesta. Sovimme, että hankimme kuitenkin uuden sulakkeen ja mikäli ongelma uusiutuisi, pitäisi hankkia uusi sulakeboksi.  
Helpotus oli ennenaikainen. Seuraavana päivänä testattaessa ongelma toistui taas! Lauantaiaamuna marssimme taas Volvolle, mutta asentajat olivat viikonloppuvapaalla.  Maanantaina asentaja totesi, että uusi sulakeboksi pitää hankkia.
Tähän väliin on kerrottava vielä yhdestä pulmasta: Asentajien tutkiessa moottorimme takuutietoja kävi ilmi, että konetta ei ollut rekisteröity Volvon tietokantaan ja takuu ei siis olisi voimassa! Otin yhteyttä Cascaisiin ja kävi ilmi, että moottorin ja vaihdelaatikon numerot eivät Volvolla täsmää ja siksi rekisteröinti oli jäänyt myyjältä tekemättä. Kyseessä oli ilmeisestikin Volvon tehtaan virhe ja ainakin myyjän sanojen mukaan selvityksessä (puoli vuotta!!!).  Nyt kun joutuisimme hankkimaan 400 euron sulakeboksin, täkäläinen asentaja otti suoraan yhteyttä Cascaisiin ja lopputulos oi se, että itse moottori rekisteröintiin Volvolle Portugalissa ja näin saimme takuun voimaan. Vaihdelaatikkoasia jäi edelleen vaiheeseen.
Takuuasian selvittyä Volvo alkoi selvittää sulakelaatikon (=elektroninen ohjausyksikkö) hankintaa. Juttu paisuikin kirjaimellisesti maalimanlaajuiseksi! Kävi ilmi, että kyseisissä laatikoissa on joku yleinen valmistusvirhe, joka on Volvolla tiedossa. Ko. kapistusten valmistus ja myynti oli keskeytetty. Volvon varaosarekisterin mukaan Madridista, muualta Euroopasta eikä KOKO MAAILMASTA (tätä lausuntoa tehostivat koko maailmaa syleilevät käden liikkeet) löydy moista esinettä.
Kului taas päivä ja kun kiirehdimme taas asiaa, meidät kutsuttiin keskiviikkoaamuna kahdeksaksi selvittämään asiaa. Tällä kertaa meille luvattiin laittaa aiemmin lähetetyn sähköpostitilauksen lisäksi kiireellinen tilaus, jota voi käyttää vain erityispoikkeustapauksissa. Toiveena tietysti, että jostain  Volvon varastoista meille kaivettaisiin kaikesta huolimatta kyseinen osa.
Meiltä meni hermo. Karta kaikkiaan. Moottorivaihtoehtoja aikanaan punnitessamme, keskeinen valintakriteeri oli Volvon maailmanlaajuinen huoltoverkosto. )Toinen juttu on sitten myydäänkö siellä pelkkää ei oota, tai vain joitakin tarvikkeita, mitkä sitten ovat tuplasti kalliimpia kuin muissa liikkeissä.)
Toki käyttäydyimme liikkeessä täysin asiallisesti, mutta päästyämme takaisin veneelle Kari otti yhteyttä Hopeasalmen telakkaan Helsinkiin. Sekä Erica että Nereidi ovat olleet siellä ”hoidossa” ja palvelu on aina hyvää. Lisäksi sieltä luvattiin auttaa meitä, jos maailmalla ollessamme tarvitsisimme apua. Kari selitti puhelimitse tilanteen ja ohjausyksikön tilauskoodin ja kuinka ollakaan_ vajaan puolen tunnin kuluttua meille tuli tieto, että yksi osa olisi saatavissa Lauttasaaresta. Se luvattiin toimittaa meille DHL kuljetuksena ja olisi perillä muutamassa päivässä.
Valitettavasti täällä on perjantaina vapaapäivä ja lauantaina asentajat eivät ole töissä…mikäli osa tulee perjantaina tai lauantaina, asennus voi ehkä tapahtua maanantaina.
TARINA JATKUU SEURAAVASSA BLOGISSA! Meitä kovasti jännittää, miten tässä käy!
----------------------------------
Jouduimme vielä kerran kerjäämään laituripaikallemme lisäaikaa. Tällä kertaa saimme sitä maanantaihin asti.
Olemme pohdiskelleet mielessämme, että kun autoissa on jossain komponentissa vika, siitä tiedotetaan laajasti ja autojen omistajat kutsutaan vaihdattamaan viallinen komponentti. Emme voi kuin ihmetellä Volvon toimintaa tässä asiassa, jos kerran on tiedossa, että kyseessä on yleinen ongelma. Melkoisia vaaratilanteita voi syntyä, kun moottori jossain kiperässä tilanteessa ei käynnistykään!.
Meille jää vielä selvitettäväksi, kuinka saamme joskus aikanaan varmasti virheettömän ohjausyksikön Neetiin. tämä meille tuleva kun voi olla samalla tavalla viallinen kun edellinenkin. Huolestuttava ajatus!
Polttoainesäiliö- ja moottoriongelmajumppien lisäksi olemme ehtineet kuitenkin tehdä muutakin. Lauantaina kävimme turistirannalla Ankkuri-baarissa katsomassa formuloiden aika-ajoja. Kyseinen kuppila oli aiemmin ”Suomi-baari”, mutta oli nyt muuttunut irlantilaispubiksi. Suomi-baari, nyt nimeltään San Remo, oli muuttanut Catalina-puiston lähistölle.
Sunnuntaina kävimme Kallen kanssa San Remossa katsomassa formulat (Bottas toinen ja Räikkönen viides) ja sen jälkeen syömässä vanhassa tutussa kiinalaisravintolassa.
Ruokailun jälkeen läksimme reippaasti turistirannan luona olevaan suureen Arenas-ostoskeskukseen. Tarkoituksemme oli käydä ostamassa suuresta Carrefour-kaupasta säilykevoita, jota ei lähi-SuperDinossamme ole. (Edellisellä Karibian-reissullamme totesimme sen hyväksi, koska sitä ei tarvinnut säilyttää jääkaapissa.) Uskomatonta kyllä, Carrefour(kaan) ei ollut auki sunnuntaina klo 17.30! Täällä itse asiassa suuret ruokakaupat ovat suljettuna sunnuntaisin ja vain muutamat pienemmät ovat auki.
Kallen kanssa olemme muutekin seurustelleet ahkerasti, monenlaista juteltavaa näyttää riittävän. Lisäksi Kalle hoiti ansiokkaasti tikkien poiston Karin selästä ja reidestä (Suomessa Karilta poistettiin kolme luomea).
Janne, Heli ja lapset ovat tulossa Gran Canarialle lokakuussa koulujen talvilomaviikolla. Ajatuksena on, että he vuokraavat jostain satamapaikkamme lähistöltä apartementon. Lapset varmaankin ovat enimmäkseen kanssamme Neetissä.
Näin ollen meidän on pitänyt hankkia laituripaikka jostain päin tätä saarta. Kuulostaa helpolta. Ei ole.  Satamaoppaassa suositellaan ehdottomasti tekemään laituripaikasta ennakkovaraus. Minä tein työtä käskettyä. Laitoin tiedustelun ensin vain Puerto de Moganiin sähköpostitse. Kun vastausta ei alkanut kuulua, soitin perään. Olin laittanut viestin väärään osoitteeseen. Uusi yritys sekä sähköpostilla että marinan nettisivun kautta. Ei vastasta. Soitto perään. Viestejäni ei löytynyt mistään, vaikkei lähetys antanut mitään virheilmoitusta ja osoite oli oikein. Uusi yritys, sähköposti ja kysely netin kautta. Laitoin varmuuden vuoksi kyselyt myös Puerto Ricoon ja Pasito Blancoon. Ei vastausta mistään!
Koska Kallekaan ei ollut saanut vastausta paikkakyselyynsä Puerto de Moganissa, päätimme lähteä käymään henkilökohtaisesti paikan päällä. Ajelimme vuokratulla autolla noin 80 kilometrin päähän viehättävään Puerto de Moganiin.
Ensin tiedusteluani ei tahtonut löytyä – löytyi kuitenkin - ja sitten meille luvattiin vastata ”iltapäivällä”. Totesin, että olemme ajaneet tänne asti ihan tämän asian takia ja niinpä asia kuitenkin otettiin heti selvitykseen. Sekä meille että Kallelle luvattiin laituripaikka pyytämillemme ajankohdille. Vahvistus ja pieni ennakkovarausmaksulasku lähetettäisiin meille iltapäivällä.
Tätä kirjoittaessani sain juuri vahvistuksen (seuraavana iltapäivänä siis) ja nyt svasta aatoin kunnolla huokaista helpotuksesta edes tämän asian suhteen. Muista marinoista ei ole kuulunut minkäänlaista vastausta vieläkään.
Puerto de Mogan, kuvassa mukana Kalle
Ajoimme paluumatkalla rantatietä pitkin ja kävimme katsomassa satamia. Ei niissä mitään vikaa ollut, mutta Mogan näytti ehdottomasti miellyttävimmältä ja sellaiselta, jossa lapsetkin varmasti viihtyvät.
Sää on ollut paluumme jälkeen suurimmaksi osaksi puolipilvinen. Aurinko on tullut esiin silloin tällöin ja muutama lyhyttäkin lyhyempi sadekuurokin on saatu. Lämpömittarit ovat kuumimpina päivinä näyttäneet jopa 31 astetta.
Juuri nyt seuraamme kiinnostuneina hurrikaanin liikkeitä Karibialla. Toivottavasti se ei saa aikaan pahaa tuhoa muutenkin niin kovin köyhissä maissa!
Tarkoitus oli lähettää tämä teksti San Remo baarista, jonne aioimme mennä katsomaan Susijengin peliä. Koripallo ei ole koskaan meitä erityisemmin kiinnostanut. Jännä huomata, että näin pitkän reissun aikana ihan uudenlaiset Suomi-asiat alkavat kiinnostaa!
Valitettavasti vain San Remo oli suljettuna. Marssimme takaisin satamaan, ja pitkän jumpan jälkeen rantaravintolan TV saatiin toimimaan – ja sitten jouduimme toteamaan, ettei tätä peliä näytetä lainkaan kansainvälisillä kanavilla. Netin kautta Areenastakaan emme voineet sitä katsoa, sillä se on katsottavissa vain Suomessa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti