Näkymä Santa Cruz de Tenerife marinasta |
Ei mennyt niin kuin Strömsössä. Saimme moottorin monien
vaiheiden jälkeen kuntoon torstaina 14.9. (Tämä juttu vetää melkein vertoja
Speden kuuluisalle rautakauppasketsille!) Heti seuraavana aamuna läksimme
seilaamaan Teneriffalle. Olimme saaneet enemmän kuin tarpeeksemme Las
Palmasista. Ja näin juttu eteni:
Saimme Suomen venehuollosta DHL-lähetyksen
seurantakoodin ja reippaasti paketti tekikin matkaa. Se oli jo perjantaiaamuna
Las Palmasissa. Sen jälkeen alkoikin varsinainen sähläys. Paikallisen DHL:n
kanssa saimme jumpata ihan urakalla.
1. Pyydettiin tullia kuvausta
toimituksesta, laskua ja kuvaa Karin passista. Samalla kävi ilmi, että
joutuisimme vielä maksamaan tullia ja paikallista veroa lähetyksestä.
-Laitoimme
kuvan passista ja selvityksen asiasta. Ihmettelimme kovasti, miksi joutuisimme
maksamaan tullia kun olemme kuitenkin EU:ssa. Laskuahan meillä ei tietenkään
ollut, mutta kysyjän viestissä oli liitteenä lähetysluettelo, jossa oli
laitteen hinta näkyvissä ilman ALV:tä ja ALV:n kanssa
2. Vastaus tuli pian. Nyt
heillä piti todentaa Karin passi ja saada tavaran toimittajalta lasku. Lisäksi
meidän piti täyttää DHL:lle valtuutuslomake tavaran luovuttamisesta. Lomaketta
ei ollut viestissä liitteenä. Tullia joutuisimme maksamaan, koska Kanaria ei
kuulu EU:hun tulliasioiden suhteen.
- Lähetimme vastausviestin, jossa pyysimme
liitettä. Lisäksi kerroimme, että asialla on kiire, koska meidät halutaan ulos
satamasta).
3. Saimme tyhjän viestin, jossa ei ollut liitettä.
- Pyysimme
liitettä.
4. Saimme liitteen, joka oli tyhjä.
- Pyysimme uutta liitettä.
5. Tällä
kertaa saimme sen auki. Pikku pulma oli se, että se oli espanjaa
kapulakielellä.
- Google translaten avustuksella saimme sen täytettyä ja pistimme
menemään mukanaan kysymys: ”Onko oikein täytetty?”.
6. Kolmen päivän kuluttua
saimme vastauksen. Oikein oli, mutta nyt he odottavat ”uutta ja oikeata”
laskua.
- Kari hermostui ja otti yhteyttä Suomeen. Sieltä oli lähetetty DHL:lle
jo aikaa sitten sama lähetysluettelo, joka oli jo alun perin paketin mukana.
Meille kohdistettua laskuahan ei tietenkään ollut olemassakaan, koska kyseessä
on takuulaite.
7. Saimme uudelleen viestin, jossa kerrottiin odotettavan sitä
uutta ja oikeata laskua.
8. Olimme ilmoittaneet minun puhelinnumeroni, ja siihen
tuli DHL:ltä espanjankielinen tekstiviesti, jossa kerrottiin maksun
olevan 61,50 ja pyydettiin varaamaan tasaraha.
9. Seuraavana aamuna huomasimme
iloksemme, että tavara oli kuriirin kyydissä. Sitäpä sitten odottelimme koko
aamupäivän.
10. Puolenpäivän jälkeen seurannassa näkyi: Virheellinen osoite!
Olimme vahtineet koko aamun laituria eikä siellä todellakaan ollut käynyt DHL:n
autoa. Eikä kukaan tietenkään ollut ottanut meihin mitään yhteyttä!
11. Totesimme,
että nyt tarvitsemme espanjankielistä apua ja menimme Volvo-liikkeeseen
pulmamme kanssa. Sieltä yritettiin soitta DHL:lle, mutta siellä oltiinkin
lounastunnilla. Lounasajan jälkeen Volvolta saatiin DHL langan päähän ja he
sopivat, että tavara toimitettaisiin seuraavana aamuna Volvo-liikkeeseen.
12.
Noin puoli tuntia edellisen jälkeen saimme DHL:ltä espanjankielisen
viestin, jossa pyydettiin tarkkaa osoitetta ja espanjalaista
puhelinnumeroa.- Taas kiireesti Volvolle. Se oli jo kiinni, mutta onneksi yksi
henkilökunnasta oli paikalla ja lupasi hoitaa asian.
13. Aamulla heti
kahdeksalta paniikin partaalla Volvolle. Sieltä otettiin uudelleen yhteyttä
DHL:ään ja varmistettiin toimitus. Ja loppujen lopuksi:
14. Osa tuli ja se
asennettiin torstaina iltapäivällä. Oli kyllä sellainen kokemus, että emme
tahtoisi kokea sellaista toista kertaa. Ikävää oli ensinnäkin se, että marina
haluttiin tyhjentää ja meistä haluttiin päästä eroon. Saimme lisäaikaa aina
vain muutaman päivän kerrallaan ja joka kerta jouduimme jonottelemaan puolesta
tunnista tuntiin konttorilla (+ kävelymatkat 2 x 20 min.) Konttoriltakin
soitettiin pyynnöstämme yhteen kertaan DHL:lle asioiden jouduttamiseksi.
Ongelman
syyksi ilmeni silminnähtävä vika elektronisessa ohjausyksikössä. Sulakkeen
paikka (hahlo) oli haljennut ja lisäksi sulakepesässä oli toinen kontaktipinta
sulanut.
Emme arkipäivinä juurikaan liikkuneet veneeltä lähikauppaa kauemmaksi.
Koko ajan oli sellainen tunne, että pitää olla paikan päällä lukemassa
sähköposteja tai etsimässä tai skannaamassa dokumentteja tai vastaamassa
puhelimeen tai…
Tässä välissä yksi vihje pitempiä matkoja suunnitteleville:
Pieni tulostin-kopiokone-skanneri on kultaakin kalliimpi. Ei vie paljoakaan
tilaa ja säästää älyttömän määrän työtä ja vaivaa, kun tulee tarve hoitaa
erinäisiä asioita.
Harmillisinta tässä oli se, että Kalle oli Suomessa ja
tulossa keskiviikkoiltana takaisin Las Palmasiin. Jos emme olisi luottaneet
DHL:n parin työpäivän toimitusaikaan, olisimme saaneet osan samassa ajassa
Kallen mukana ja säästyneet inhottavalta ”päivystykseltä” ja mieliharmilta.
Lisäksi jouduimme maksamaan sen 61,50 tullin. Toki yritämme saada sen takaisin
Volvolta, mutta saapa nähdä…
Onneksi sää oli enimmäkseen aurinkoista, joten nyt
tuli otettua aurinkoa enemmän kuin melkein koko matkan aikana aikaisemmin.
Venekerhotuttumme
Jussi, jonka vene on ollut Palmasissa jo toistakymmentä vuotta, palasi
Suomesta. Tapasimme hänet Neetissä ja seuraavana iltana Merilynissä. Oli
mukavaa kuulla maapallonkiertäjän kokemuksia maailman meriltä ja parantaa vähän
maailmaakin!
Kirjoittelen tätä Santa Cruz de Tenerifessä, jonne tulimme
perjantaina. Läksimme aamulla auringon noustua eli klo 7.40. Aallokko satamasta
ulos tultua ja koko saaren sivustan pohjoiseen mennessä oli (ja ilmeisestikin
on aina) todella korkeata ja sekavaa. Pari tuntia ajoimme koneella ja saaren
ohi päästyämme nostimme ensin fokan tukipurjeeksi. Aallokon vähän tasaannuttua
Kari reivasi isopurjeen ja niinpä pääsimme matkaan purjein. Melkoista haipakkaa
etenimmekin. Keskinopeudeksi 55,1 mailin matkalla tuli 6,2 solmua.
Oli helpotus
päästä marinaan, sillä alkumatkan kauhea keikutus oli minulle liikaa ja jouduin
meritaudin kouriin. Jouduin ensimmäistä kertaa koko reissumme aikana ruokkimaan
kaloja.
Marinassa oli hyvin tilaa ja meitä tultiin auttamaan kiinnittymisessä aisapaikalle.
Sellaisessa emme olekaan ihan vähään aikaan saaneet olla.
Kävimme
aamupäiväkävelyllä Mercadolla. Satamaoppaan
mukaan se on hienoin Kanarian
mercadoista ja kyllä se olikin suuri, kaunis ja siisti. Systeemi oli
sama kuin suomalaisissa halleissa eli jokaisella myyjällä oli oma kojunsa ja
tuotteet niiden edessä esillä. Vihanneksia, lihaa ja kalaa oli yllin kyllin
tarjolla. Muutamalla korukauppiaalla oli pöytänsä, mutta mitään varsinaista
turistikrääsää ei ollut nähtävissä.
Meille on jäänyt viime käynnistämme
miellyttävä kuva kaupungista ja se vahvistui palatessamme torilta. Täällä on
paljon kävelykatuja, tilaa kävellä eikä mitään agressiivista
turistirysämeininkiä.
Saa nähdä, minkä aikaa täällä viihdymme. Aikaa meillä on
runsaat kaksi viikkoa seikkailla muilla Kanarian saarilla ennen Puerto de
Moganiin menoa (2.10.).
Päivä on ollut tuulinen, Neetin mittari näyttelee 8 – 10 sekuntimetrin tuulta. Vaikka aallonmurtaja on aika lähellä, syntyy jo pieniä
aaltoja ja sivulta tulevat tuulenpuuskat keinuttelevat Neetiä melko lailla. Ei
haittaa.
Aurinko pilkahtelee välillä pilvien lomasta ja lämmintä on 21 astetta.
Kari laittelee pentterissä salaattiateriaa ja kuohuviinipullo Las Palmasista
poispääsyn kunniaksi on korkattu. Elämä hymyilee taas.
Santa Crus - ilmeisesti kovilla sateilla tässä rännissä kuohuu! |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti