Fort de France – Petit Anse d’Arlet – Ste. Anne - Le Marin / 24.10 – 3.11.2018

Fort de Francen teatterin sisäpiha


Kelluskelimme Fort de Francen ankkuripaikalla sunnuntaiaamuun saakka. Monta päivää oli aivan ällistyttävän tyyntä ja jouduimme jopa vähän miettimään sähkön riittävyyttä, kun aurinko ei aina paistanut täydeltä terältään ja tuuligeneraattori ei inahtanutkaan päiväkausiin. (Ei akkujen varaus alle 80 % laskenut, mutta yöllä emme hennoneet polttaa ankkurivaloa, vaan viritimme sitlooraan Suomesta tuodun led-valoilla toimivan myrskylyhdyn.)

Päivisin kävimme kauppareissuilla kantaen yhdestä kaupasta yhtä ja toisesta toista elintarviketta. Kaiken kaikkiaan kaupunki oli todella hiljainen viime talveen verrattuna. Viime talvena kauppiaita ja ihmisiä vilissyt kauppakatu oli varsin hiljainen. Katukauppiaita oli paikalla vain jokunen ja monet liikkeistä suljettuina.

Rannalla sentään oli elämää, varsinkin iltaisin. Yhteysaluslaiturilla musisoitiin harva se ilta – steel-rumpu ja rummut. Eräänä iltana kävimme paikan päällä katsomassa ja siellähän oli ainakin kolme sukupolvea paikan päällä. Äiti oli yleisönä, isä ja ehkä joku kaverinsa soitti, isoisä innosti paria 7-9- vuotiasta pikkupoikaa taputtamaan tahtia… mukavaa meininkiä.

Dingilaiturilla oli myös monen ikäisiä ihmisiä puhaltamassa simpukankuoriin. Ääntä niistä toki lähti, mutta ei kovinkaan soitannollista.

Monena iltana, iltakymmenen jälkeen (kun meidän nukkumaanmenoaikamme oli mennyt ohi jo aikaa sitten) oli monenlaista musisointia. Perjantai-iltana oli oikein kunnon jazz-jamit!

Sunnuntaiaamuna oli aika viimein vaihtaa paikkaa. Läksimme aamulla ensin ruokakauppaan hakemaan evästä useammaksi päiväksi. Koska moneen päivään ei ollut satanut, jätin päiväkausia mukanani raahaamani sateenvarjon Neetiin ja kuinka ollakaan – paluumatkalla satoi! No, mitä pienestä lämpöisestä sadekuurosta…

…jota sitten riittikin melkein koko 8,2 mailin matkalle Petit Anse d’Arletiin. Vettä tuli välillä ihan kaatamalla! Tuulta ei juurikaan ollut, välillä pääsimme purjein pienen matkan ja sitten taas moottoroitiin.

Ruorimme oli ollut pitemmän aikaa aivan järkyttävän jäykkä ja Kari oli ennen lähtöamme kytkenyt hydrauliohjauksen pois päältä. Ruori totteli melkein ajatuksestakin, kun aiemmin oli saanut vääntää melkein hampaat irvessä. Totesimme, että hydrauliyksikkö pitää viedä jonnekin tutkittavaksi.

Ankkuripaikalla oli hyvin tilaa ja laskimme ankkurin kuuteen metriin kristallinkirkkaaseen veteen kolmen muun reissuveneen seuraksi. Puoliltapäivin sade hellitti ja paikalle alkoi tulla paikallisia moottoriveneitä. Ne ankkuroituvat kolmekin vierekkäin kylki kylkeen sunnuntaipäivää viettämään.

Ilta hämärtyy Petit Anse d'Arletissa
Illalla kylällä juhlistettiin sunnuntai-iltaa äänekkäällä musiikilla, mutta se tuli sen verran kaukaa, ettei ollut häiriöksi.

Uiskentelimme, Kari snorklaili, tarkkailimme yllättävän vilkasta oli kulkevaa veneliikennettä ja vain nautiskelimme kauniista ankkkuripaikastamme.

Tiistaiaamuna, illalla hiukan turhan kuoppaisen mutta yön aikana rauhoittuneen yön jälkeen jatkoimme aamulla matkaa Sainte Annen ankkuripaikalle. Alkumatkan moottoroimme vastatuuleen, mutta tunnin kuluttua aloimme luovia. Kyllä sitä hinkattiinkin, mutta koska meillä ei ollut mitään kiirettä, vendasimme kerran toisensa jälkeen.

Ste. Annessakin oli hyvin tilaa. Huomaa kyllä, että kausi ei ole vielä alkanut. Vaikka pohjan pitäisi olla hiekkaa, saimme ankkurin pitämään vasta neljännellä yrityksellä. (Harkinnassa on Bruce-ankkurimme vaihtaminen johonkin toiseen merkkiin. Ongelmana on se, että ankkuri menee keulassa rungon sisään ja pukspröötikin aiheuttaa omat haasteensa. Saa nähdä.)

Iltapäivän mittaan alkoi kävelyttää ja päätimme lähteä vielä ennen illan pimenemistä käymään kylillä. Koska - kuten aiemmin mainitsinkin, sähköntuotanto ei ollut ollut viime aikoina kovinkaan runsasta. Siispä jätimme sitlooraan vain myrskylyhdyn emmekä sytyttäneet ankkurivaloa. VIRHE!!!!

Perämoottori kiukkuili jo vähän lähtiessä, mutta toimi kuitenkin. Ajelimme kylälle, kävimme kävelemässä hiljaistakin hiljaisemmalla kadulla, piipahdimme muutamassa auki olevassa kaupassa ja söimme jäätelöt.

Ilta alkoi hämärtää kun läksimme takaisin Neetille. Moottori käynnistyi, mutta sammui melkein heti eikä sen jälkeen suostunut enää toimimaan. No, onneksi meillä on airot (joita ei näköjään ole läheskään kaikissa dingeissä!). Kari alkoi soutaa. Kuinka ollakaan, toisen hankaimen liimaus petti! Soutaminen hankaloitui huomattavasti.

Ilta hämärtyi edellenkin. Meillä ei ollut ihan tarkkaa käsitystä Neetin sijainnista. Ei tuntunut kivalta.

Onneksi ystävällinen kanssaveneilijä tuli tarjoamaan hinausapua ja kyseli minne päin lähdetään. Olimme ankkuroineet punaisen purjeveneen lähelle ja niinpä viittoilimme sinne päin. Neetiä ei näkynyt missään! Paniikki alkoi iskeä – onko se lähtenyt ajelehtimaan tai varastettu? Missään kaukana ei kuitenkaan näkynyt ajelehtivaa venettä joten se vaihtoehto oli oletettavasti pois suljettu.

Pohdimme asiaa uudelleen ja totesimme, että olimme ehkä väärässä suunnassa. Illan koko ajan pimetessä hinaajamme siis läksi toiseen suuntaan. Yritimme silmä tarkkana tähyillä sitä punaista venettä ja Neetin sitloorassa palavaa valoa. (Kari ei tietenkään nähnyt mitään, koska päässä oli aurinkolasit. Hän huomasi sen vasta löydettyämme Neetin.)

Niin, löytyihän se juuri sieltä minne sen olimme jättäneetkin. Hinaajamme naureskeli meille, että ottakaa ensi kerralla kompassi mukaan! Mitään korvausta hän ei avustaan huolinut, sanoi vain, että ”tehkää hänelle sama sitten ensi kerralla”.

Tarinan opetus: 1) Ankkurivalo päälle jos veneestä lähdetään eka kertaa iltahämärissä. 2) Käsi-GPS mukaan tai Google Mapsista kuvaruutukopio veneen sijainnista.

Seuraavana aamuna Kari purki, puhdisti ja kokosi perämoottorin kaasuttimen. Mitään vikaa ei näyttänyt olevan. Moottori ei vain toiminut. Viimein vika löytyi bensaletkun moottoripään liittimestä, jonka kanssa olimme taistelleet aiemminkin.

Jostain Le Marinista olimme viime talvena ostaneet tämän uuden, josta oli tiiviste taas rikki. Muistelimme ostaneemme toisenkin liittimen ja käänsimme kaikki mahdolliset ja mahdottomatkin paikat nurin sitä etsiessämme. Ei löytynyt. Ei siis auttanut muu kuin Kari tiivisti liittimen vulkanoivalla teipillä. Toivoimme purkkavirityksen kestävän siihen asti, että löytäisimme uuden osan.

Yritin etukäteen varata netin kautta poijupaikan Le Marinista, mutta sivusto jumitti täysin enkä siis saanut varausta lähtemään. Ajoimme siis torstaiaamuna (täällä pyhäinpäivä) marinaan päin ja aikani VHF:ään huhuiltuani sain yhteyden ja tiedustelin paikkaa viikoksi. Vastaus oli, että ota yhteyttä uudelleen tunnin kuluttua… hinkata nyt sitten väylällä tunti odotellen – voi ei!

Onneksi polttoainelaiturilla ei ollut ruuhkaa ja menimme sinne tankkaamaan vettä. Olimme tankanneet edellisen kerran 17 vuorokautta sitten ja olimme huolissamme vesitilanteestamme, sillä vesitankin mittari oli lakannut näyttämästä lähtiessämme (tankin ollessa täysi). Huoli oli turha, vettä olisi riittänyt vielä vaikka kuinka, sillä tankkiin(220 l) meni vain 137 litraa. (Tähän selvitykseksi sen verran, että juomme pullovettä. Tiskiin käytetään osin tankki- osin merivettä, riippuen siitä miten vähän paljon veneitä ankkuripaikalla on. Ruuanlaittoon käytetään tankkivettä, peseytymiseen enimmäkseen merivettä, huuhteluun ehkä tankista.)

Handy Duck- poijuhakamme sai taas satamahenkilökunnan kommentoimaan ”Bravo!”. Poijut ovat aika matalalla ja useimmiten veneet eivät pysty omatoimisesti kiinnittymään niihin. Meiltä poijuihin tottuneiltahan se hyvillä välineillämme sujuu!

Le Marinin marina ja ympäristö tuntuu niin kotoisalta. Täällä on oikein mukava olla. (Miten viime talvena harmittikin notkua täällä ja odottaa peräsimen valmistumista!!!)

Veneitä täällä on valtavan paljon, sekä laiturissa että poijuissa. Näyttää kuitenkin siltä, että suurin osa on kesätauolla. Perä- tai kohteliaisuuslippuja on harvoissa ja suurimmasta osasta näyttävät purjeet olevan poissa. Myös dingilaitureista huomaa, ettei kausi ole vielä alkanut. Niihin mahtuu oikein hyvin. Talvella sain änkeä, tunkea ja punkea sekaan ja välillä vielä kömpiä muiden dingien yli laiturille.

Olemme kierrelleet venetarvikeliikkeitä etsien sitä perämoottorin polttoaineletkun liitintä. Löytyi yksi, 50 €. Vaikka sen pitäisi olla Tohatsuun, mutta ei sovi. Löytyi toinen, 10,50 €. Ei käy. Tässä välissä ostimme jo muutaman tiivisteenkin (4,20 €), kumpikaan ei käy. Viimein, viimeisestä mahdollisesta kaupasta, löytyi sopiva (13,50 €). Ja kaiken kukkuraksi: koko kaupassa ei ollut mitään muita vastaavia kuin liittimiä kuin tätä yhtä plaatua. Haemme huomenna vielä toisen varalle. Toivotaan, että saamme nuo käymättömät vaihdettua johonkin muuhun tavaraan.

Sopivaa vesimittarin anturia ei ole missään. Ehkä joskus jostain muualta. Tyydymme siis toistaiseksi arviolaskelmiin veden määrästä.

SPOTia ei ole vielä löytynyt. Useimmissa liikkeissä ei ole edes aavistustakaan, mistä laitteesta on kysymys. Vielä yksi, vasta maanantaiaina avoinna oleva vene-elektroniikkaliike on kokeilematta. Jos siellä ei tärppää, teemme nettitilauksen Saksaan SVB:lle ja alamme odotella jännityksellä, millaisella toimitusajalla ja mahdollisilla tulli- ja muilla hässäköillä saamme sen käsiimme.

Tarkoituksenamme on teettää keulapurjeasetuksillemme muutoksia. Vaihdamme genoalle uuden Profurl-rullalaitteen ja siirrämme sen takaisin pukspröötin kärkeen. Fokalle asennetaan nykyinen genoan rullalaite ja se siirretään keulaan päin. Maanantaiaamuna klo 9 – 10 pitäisi tekijän tulla Nereidiin katsomaan tilanne ja tekemään tarjous.

Kari irrotti ohjauksen hydrauliikkalaitteen ja kiikutamme sen Simo Winterille katsottavaksi alkuviikosta. Toivottavasti selviää, mikä ihme sitä oikein vaivaa.

Tässä sitä nyt lillutaan poijussa ainakin ensi torstaihin asti, otetaan elämä Karibia-rennosti ja katsotaan, miten hoidettavat asiat etenevät.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti