Le Marin – Ste. Anne – Rodney Bay (St. Lucia) / 4. – 15.11.2018



Mastomeri Le Marinin laiturissa
Ensimmäiseksi todettakoon, että olemme saaneet ”Sijaintimme kartalla” – toiminnon toimimaan (blogin oikeassa reunassa). Uutta SPOT-laitetta emme ole löytäneet mistään, mutta Kari keksi, miten oikuttelevan laitteen saa lähettämään sijaintimme. Toivottavasti konsti tepsii siihen asti, kun onnistumme hankkimaan jostain uuden.

Iltatunnelma rikimaakarin laiturissa
Saimme keulapurjeasiamme hoidetuksi odotuksineen kaikkineen neljässä päivässä. Olimme sopineet, että kaverit tulevat maanantaiaamuna klo 9 – 10 katsomaan mitä haluamme ja tekevät sitten tarjouksen työstä. Odottelimme yhteentoista asti ja kun ketään ei alkanut kuulua, hurautimme rantaan kysymään asiasta. Joku henkilö ei ollut vielä tullut paikalle, mutta Neetille tultaisiin heti, kun hän olisi saapunut.

Odotellessa Kari snorklaili Neetin vesilinjan puhtaaksi levästä, jota kyllä olikin melko lailla. Onneksi se irtosi melko helposti muovisella auton ikkunaraapalla. Juuri kun Kari oli lopettelemassa, herrat saapuivat.

Tuli heti sellainen tunne, että nämä kaverit osasivat asiansa. Ei siinä kauan nokka tuhissut, kun kaikki asiat oli selvitetty ja meille luvattiin tarjous kello 14. Lounastimme ja ajoimme rantaan saamaan tarjouksen. Se kuulosti asialliselta ja sovimme työn tehtäväksi tulevana keskiviikkona. Homma hoituisi saman päivän aikana.

Aika oli sovittu kello kymmeneksi, mutta varttia vaille puhelin soi ja meille kerrottiin, että meitä odotellaan jo. Olimme olleet lähtövalmiina jo hyvän aikaa ja juuri lähdössä, mutta emme halunneet mennä etuajassa…

Vanhojen keulastaagien irrotus sujui ripeästi ja osaavasti. Vajaassa tunnissa ne molemmat oli irrotettu. Heti lounasajan jälkeen uusi keularulla oli jo paikallaan. Sitten homma tyssäsi. Miehet ahersivat tehdessään muutoksia vanhaan keularullaamme, josta tulisi fokkarulla. Iltapäivällä työmies toisensa jälkeen hävisi kuin tuhka tuuleen ja puoli kuuden maissa viimeinen läksi ja pisti verstaan ovet kiinni. Kukaan ei tullut sanomaan, että jatkuu huomenna..

Minulle asiakaspalvelun laadusta nipottajalle tämä oli taas niitä asioita, jotka muissa olosuhteissa olisivat harmittaneet hirveästi, mutta nyt lähinnä nauratti. Ehkä alan vähitellen sopeutua Karibian-meininkiin. Mitäs tuota nyt asiakkaille mitään sanomaan, tottahan nyt näkevät että työpäivä päättyy ja huomenna jatketaan!

Purjeviritykset valmistuivat seuraavana päivänä kello 14. Laitoimme vielä laiturissa purjeet paikalleen – hyvä että emme lähteneet takaisin poijuun ja alkaneet tehdä sitä siellä. Fokan foilin purjeohjain oli nimittäin mennyt vahingossa ylösalaisin eikä purjetta saanut nostettua rullalle. Kaveri korjasi asian ja sitten kaikki oli kunnossa.

Oli mukavaa päästä taas poijuun. Laiturissa oli ollut melko hikinen yö ja pikkuruiset hyttysetkin kiusasivat. Laitoimme hyttysverkot, mutta olivat ne mokomat jo ehtineet meitä maistella ja varsinkin minulla kutina oli melkoinen.

Hydrauliohjausta ulkoilutimme huolella. Simo tutki sitä ensin ja vaihtoi siihen pienempiviskositeettisen öljyn. Hän ei ollut saanut selville, miksi se on jäykkä. Hiukan tilanne kuitenkin oli mielestämme parantunut. Kiikutimme sen sitten seuraavaksi marinakompleksissa olevaan Pochon-nimiseen liikkeeseen, jossa on B&G edustus. Kaveri puisteli päätään, kävi takahuoneessa testaamassa laitteen moottoria ja arveli, että siinä olisi vikaa. Ohjasi meidät kääntymään Diginav-liikkeen puoleen.

Kaatosateessa, läpimärkinä ja dingin pohja vettä lainehtien ajoimme pienen matkan päähän Mango Bayhin, jossa on myös useita venetarvikeliikkeitä ja muita veneilyalan yrityksiä. Diginavissa ei ollut asentajia paikalla, joten selvitimme tiskin takana olevalle ystävälliselle naishenkilölle ongelmamme. Tämä tapahtui perjantaina. Meille sanottiin, että ruuhkaa on ja että voisimme kysellä asiasta tiistaina.

Maanantaina ohi ajaessamme päätimme kuitenkin piipahtaa kysymässä asiasta ja kuinka ollakaan - asia oli jo selvitetty. Tai siis ei. Tavattoman puhelias mekaanikko oli tutkinut laitteen ja totesi, ettei hän löytänyt siitä mitään vikaa. Hiukan tavallista jäykempi se kuulemma on, muttei kuitenkaan merkittävästi. Noin kymmenen minuutin perusteellisen hydrauliikkaluennon jälkeen pääsimme lähtemään. Lasku oli helpotukseksemme vain 35 €.

Lopputulos: IHAN niin jäykkä ruoriohjaus hydrauliyksikön paikalleen asennuksen jälkeen ei enää ole, mutta kuitenkin jäykempi kuin ilman sitä. Päätimme tulla toimeen asian kanssa ja katsoa Grenadalla, löytyisikö sieltä joku joka osaisi kertoa missä vika on (ja korjata sen).

Emme ole olleet aivan tyytyväisiä Bruce-ankkurimme pitoon. Pohjassa on monin paikoin heinää tai jotain kasvustoa ja tuntuu sitä, ettei Brucemme oikein pääse pureutumaan sen läpi riittävästi kunnon pitoa ajatellen. Olimme katselleet ja mittailleet venetarvikeliikkeissä Kobra-ankkuria ja ajattelimme, että se saattaisi käydä meille. Neetissä ankkuri menee keulan sisälle, joten mikä tahansa ankkuri ei meille sovi.

Saimme Maxi-Marinesta avokaupalla Kobran testattavaksi. Ei käynyt, varsi oli aivan liian pitkä. Se siitä sitten, tyydymme entiseen.

Lauantaina kyllästyimme poijussa roikkumiseen ja siirryimme Sainte Annen ankkuripaikalle ”uusiin” maisemiin. Sen verran usein olemme siellä jo ankkuroineet, että tällä kertaa osasimme ajaa suoraan samoille kulmille kuin viimeksikin ja saimme ankkurin pitämään ensimmäisellä yrityksellä.

Sunnuntaina ajoimme kylälle. Kirkonmenot olivat juuri päättymässä ja kirkon edustalla oli melko paljon väkeä, osa juhla-asuissa. Jotain tavallisuudesta poikkeavaa oli selvästi meneillään.

Asia selvisi pian. Täälläkin juhlittiin 1. maailmansodan päättymisen muistopäivää. Kirkosta asteli arvokkaasti mustissa puvuissaan kaksi vanhaa herraa kantaen Ranskan lippuja. Heidän perässään tuli joukko miehiä valtavat prenikkarivit rintapielissään, sen jälkeen naisväkeä juhla-asuissaan. Viimeisenä asteli ulos ”rahvas” tavallisissa vähän vaatimattomammissa sunnuntaiasuissaan.

1. maailmansodan päättymisjuhlallisuudet
Kirkon edestä kulkue jatkoi marssimusiikin tahdissa rantakatua pitkin muistomerkille, jonka juurella pidettiin puheita. Marssimusiikin alkaessa soida olin oikein innoissani, sillä pidän sen lajin orkestereiden kuuntelemisesta ja katselemisesta. Pettymys: musiikki tulikin kaiuttimista! No, juhlavaa oli joka tapauksessa. Juhlapuheiden alkaessa jatkoimme matkaamme.

Istuskelimme vielä oluiden ajan katukahvilassa pääkadun vierellä ja seurailimme kadun vilinää. Huomasimme selvästi, että turistiaika on alkamassa, sillä kohtalaisen kalpeata väkeä oli liikkeellä huomattavasti enemmän kuin mitä olemme tänä talvena aiemmin nähneet. Kaupan kaiuttimista soitettiin Karibian-musiikkia ja nautimme täysin siemauksin olostamme.

Illalla Kari huomasi, että dingistämme oli toinen airo ja sen mukana osittain liimauksistaan irronnut hankainkin mennyt menojaan. Voi että harmitti. Se oli ollut irrallaan jo hyvän aikaa, mutta nyt on tullut taivaalta vettä niin usein ja paljon, ettei liimaushommista ole tullut mitään. Nyt ei sitten ollut enää liimattavaakaan.

Olemme täällä usein ihmetelleet, miten monet uskaltavat liikkua dingeillään ilman minkäänlaisia airoja tai edes melaa. Perämoottori on kuitenkin perämoottori ja se nyt voi tehdä tenän joskus. Mitäs teet jos ei ole airoja? En ikinä uskaltaisi lähteä liikkeelle ilman!

No, nyt oli kuitenkin pakko liikkua yhden airon varassa siihen asti kun saisimme jostain hankituksi uuden hankaimen ja airon. Pelkäsimme, että ne saattaisivat etsityttää itseään pitkään.

Eikä mitä. Meillä oli tuuria. Ensimmäisellä yrityksellä, kumiveneitä ja pelastuslauttoja huoltavasta liikkeestä, löytyi mitä tarvitsimme. Iloitsimme myös siitä, että meidän ei tarvinnut ostaa pakkauksen molempia airoja vaan voimme ostaa vain yhden. Selvisimme 65 euron laskulla. Nyt sitten tarvitaan vielä riittävästi poutaa liimauksen kuivumisen ajaksi!

Maanantaina iltapäivällä kävimme kirjautumassa ulos Martiniquelta ja Ranskanmaalta. Nostimme perämoottorin peräkaiteeseen ja dingin kannelle. Aamulla nostaisimme purjeet ja jatkaisimme matkaa St. Lucian Rodney Bayhin.

24 mailin purjehdus oli mitä mainioin. Tuulikulma oli aika tiukka, mutta pääsimme kuitenkin hienosti yhdellä halssilla koko matkan. Autopilotti hoiteli ohjaushommat moitteettomasti. Tuulta oli 8 – 12 m/s ja tietenkin aallokko saarten välissä melko korkeaa. Kauniisti Neeti aallot otti ja vain kaksi kertaa Kari sai suihkut päälleen peräpenkillä istuessaan.

Lentokalat loikkivat aallokossa ja pitkät matkat Neetin ympärillä lenteli lintuja pyydystäen niitä. Mietimme, että aiheuttiko veneemme veden pintaan tai virtauksiin jotain sellaista, joka sai lentokalat erityisesti ”lentämään”. Linnut kalastelivat nimittäin nimenomaan meidän lähellämme. Tiedä häntä.

Rodney Bayn ankkuripaikka oli ällistyttävän tyhjä, ehkä kymmenkunta venettä, joista osa ilmiselvästi asumattomia. Laskimme ankkurin määrätietoisesti samalle alueelle, jossa olimme aiemmin todenneet pidon hyväksi. Ensimmäisellä yrityksellä nappasi.

Hedelmäkauppias
Hädin tuskin olimme saaneet ankkurin alas, kun viereemme ajoi melkoinen ilmestys. Laudoista kyhätty veneentapainen, jossa oli kattona ja seininä kuivuneita palmunlehviä. Melkoinen heinäkasa! Innokas hedelmäkauppiashan se siinä. Ostimme banaaneja – ja hyviä ne olivatkin.

Kohteliaisuuslipun vaihto ja keltainen lippu ylös. Kävisimme kirjautumassa sisään St. Lucialle vasta seuraavana päivänä.

Iltapäivän aikana alkoi veneitä tulla seuraksemme. Katamaraaneja enimmäkseen.  Nyt näimme tämän talven ensimmäiset ruotsalaiset, pienehkön teräsveneen.

Yö oli levoton. Tuuli oli puuskainen, välillä aika kovakin ja suunta muuttui sinne tänne. Ankkuriköysi nyki ja kiskoi ja piti ääntä. Vettäkin tuli välillä kuin saavista kaataen. Nukuimme melko huonosti. Keulahytissä ei voinut nukkua ollenkaan, vaan päädyimme molemmat salongin sohville yrittämään nukkumista.

Kirjautuminen ei ollut yhtä näppärää kuin Ranskan saarilla. Täytimme kuulakärkikynällä kalkkeeripaperein varustetun nelisivuisen ja –värisen paperinivaskan ja lisäksi molemmat Immigrationille omat plankettimme. Yhdellä tiskillä leimattiin tämä kirjava paperinivaska, sitten sen kanssa piti mennä toiseen huoneeseen, jossa otettiin vastaan Immigration-lappuset ja yksi värillinen paperi. Vihreä piti laittaa viereiselle pöydälle ja tulla runsaan tunnin kuluttua takaisin, kun virkailija olisi saapunut.

No eihän siinä mikään auttanut. Päätimme kävellä telakalle kysymään Nereidille nostoa ja telakkapaikkaa seuraavalle viikolle. Saimme toivomamme ajan eli seuraavan viikon maanantaiksi kello 8.

Paluumatkalla kävimme tutustumassa rautakaupan ja venetarvikeliikkeen tarjontaan ja jotain tarttui mukaankin. Venetarvikeliikkeessä saa ostokset verovapaana, kun esittää maahantulolomakkeen. Uudistimme siis viimetalvisen kirjautumisemme liikkeen rekisteriin.

Vihreän lomakkeen virkailija ei ollut saapunut yhdeltätoista eikä vielä varttia ylikään. Kun kyselimme asiasta, meille kerrottiin että hän on lapsensa kanssa lääkärissä eikä ole tietoa paluuajasta. (Miksi meidät pyydettiin takaisin yhdeltätoista…?) Meille sanottiin, että voisimme tulla huomenna tai jonain toisena päivänä. Selvä pyy.

Nyt muistimmekin, että Marigot Bayssa meille taisi käydä samalla tavalla vihreän lomakkeen käsittelyn kanssa. Virkailijaa ei ikinä näkynyt, vaikka kävimme monta kertaa häntä tavoittelemassa. Silloin jäi asia hoitamatta.

Ajattelimme, että josko menisimme laituriin viideksi yöksi odottelemaan telakalle pääsyä. Kävimme marinan konttorissa kysymässä, olisiko tilaa ja olihan sitä. Onneksi älysin kuitenkin kysyä hintaa: meiltä yli 32 $ (US) / vuorokausi, ilman sähköä ja vettä! Kiitos ei. Parikymppiä olisi vielä mennyt, mutta 32 dollaria tuntui aika paljolta. Päätimme pysyä ankkurissa.

Ankkuripaikka on muuten ihan hyvä, mutta valitettavasti paikalliset moottoriveneet viis veisaavat ankkuroiduista veneistä. Ne ajavat tuhatta ja sataa ja tekevät melkoisia aaltoja. Myös vesiskoottereita pörrää valoisan aikaan yhtenään edes takaisin.

Hobie cat- ja muita pikkupurjeveneitä seikkailee veneiden välissä ja niitä on mukava seurata. Samoin kuin tietenkin niitä, jotka liikkuvat liitovarjon avulla laudalla hurjaa vauhtia pitkin veden pintaa (en nyt millään saa päähäni, miten tätä vesiurheilulajia nimitetään…)

Vielä säästä. Vettä on tullut. Aiemmin sateet ovat olleet kuuroluontoisia, joskus ankariakin mutta lylyitä. Nyt on lähes joka päivä satanut tuntikausia ja rankasti. Le Marinissa ollessamme vettä tuli niin paljon, että valumavedet värjäsivät lahden veden aivan sameanruskeaksi. Kumiveneen olemme joutuneet nostamaan Neetin laidalle ilmaan muutamaksi yöksi, koska olemme pelänneet sen uppoavan vesikuorman takia.

Kaikki luukut pitää muistaa laittaa huolella kiinni joka kerta veneestä poistuttaessa. Yhden kerran oli keulaluukku jäänyt raolleen ja tietysti vettä roiskui sen verran, että sängyt kastuvat.

Olemme keränneet sadevettä biministä. Vajaan parin neliön bimininpuolikkaasta saamme ankarien kuurojen aikana helposti yli puoli sangollista vettä ohjaamalla veden valumaan narua pitkin sankoihin.

Nyt kun emme enää ole Ranskassa, joudumme käymään maissa käyttääksemme nettiä. Suomen liittymillä netin käytön hinnat ovat todella suolaiset! Meillä on olemassa viime talvena Bequialta hankittu SIM-kortti, johon lataamme jossain välissä puheaikaa ja dataa. Kun vielä muistaisimme, minkä operaattorin SIM meillä on ; ).

Pelkän toimivan puhelinoperaattorin löytäminenkin täällä vaati tunnin-puolentoista jumpan molempien kännyköillä. Minun puhelimeni ei millään tahtonut löytää operaattoria, jonka välityksellä saisi tekstiviestit kulkemaan.

Luulimme jo hurrikaaniuhkien olleen ohi, mutta pari päivää sitten trooppinen myrsky lähestyi Karibiaa. Ei se sitten hurrikaaniksi yltynyt ja kääntyi luoteeseen päin. Marraskuun loppupuolelle asti on kuitenkin syytä seurata Atlantin säätä, että osaamme lähteä alta pois jos myräkkä alkaa lähestyä.

Seuraavaksi ohjelmassa on ruokavarastojen täydennystä (täällä on oikein hyvä suuri ruokakauppa). Hankimme valmiiksi kaikki pohjan maalaukseen liittyvät tarvikkeet. Aiomme myös kiillotuttaa Neetin kyljet, joten kiillotustarvikkeitakin tarvitaan. Muovilaatikot, joissa säilytetään erinäisiä tarvikkeita ja työkaluja ynnä muuta sälää, alkavat olla tiensä päässä. Sellaisiakin pitäisi löytää jostain, kuten myös ruuvi- ja nippelilokerikkoja. Olemme etsineet niitä jo hyvän aikaa. Täällä saa etsiä pitkään ja hartaasti monia sellaisia tavaroita jotka löydämme Suomessa vaikka ihan tavallisesta vähänkin suuremmasta ruokakaupasta.

Vihreän lomakkeen palauttaminen onnistui tällä kertaa jonottelematta. Maksu oli 30 EC eli kymmenkunta euroa.

Ruokakaupasta löytyi Ryvita-näkkileipää ihan useampaa laatua. Ostimme ensimmäiseen hätään neljä pakettia sitä tumminta ja voi että maistui hyvältä katkarapu-vihanneskeiton kanssa! Kahvin laita oli huomattavasti kehnommin. Suomessa meillä on hyllymetrikaupalla erilaisia kahveja, täällä vain kahta laatua suodatinkahvia. Murukahveja oli sitten siitäkin edestä.

Haahuilimme kyseisessä kaupassa hyllyjen välissä edes takaisin etsien milloin mitäkin ja kuinka ollakaan: Yks’kaks vieressäni seisoi nuori mies, kosketti olkapäätäni ja sanoi jotain. Kun en ymmärtänyt, hän teki tupakan polttamiseleen. Tarjolla olisi siis ollut ruohoa. Karille oli käynyt samalla tavalla – ensimmäistä kertaa tämän reissun aikana moista tarjontaa.

On vielä mainittava, että tätä kirjoittaessani - kello 16.20 – ei ole vielä satanut koko päivänä. Emme edes muista, milloin viimeksi on ollut sateeton päivä! Toivottavasti niitä sattuu ensi viikollekin, että pohjan maalaus ja kylkien kiillotus onnistuvat.
Perinnepurjehdusta Le Marinissa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti