Iles des Saintes – Portsmouth (Dominica) -St Pierre jaFort de France (Martinique) / 15. – 24.10.2018


Unohtunutta reppua noutamassa  Fort de Francessa
Emme sitten päässetkään Marie Galantelle.  Valmisteltuamme Nereidin lähtökuntoon ja saatuamme tankattua Neetille dieseliä ja perämoottorille bensaa, kello oli jo puolessa päivässä. Satamassa ei tuulesta tiennyt mitään, mutta avomeren ääreen päästyämme jouduimme toteamaan, että tuuli oli tasan vastainen Marie Galantelle. Kello oli jo niin paljon, ettei luovimiseen oikein olisi aikaa, koska halusimme päästä perille ennen pimeätä. Koneella eteneminen vastaiseen oli kuin tervan juontia, saimme hädin tuskin neljän solmun nopeuden irti koneesta. Ilmeisesti pohjakarvoituksen lisäksi potkuri oli kerännyt kunnon kerrostumat roinaa puolen vuoden paussin aikana.

Muutimme siis suuntaa ja pääsimmekin mukavaa vauhtia purjein Iles des Saintesin ankkuripaikkaan. Poijuja oli vapaana runsaasti, vaikka ikävä kyllä parhaat lähinnä rantaa olevat olivat varattuja. Swelliä pääsi Neetiä keikuttamaan epämukavuuteen asti. Ensimmäinen yö oli pahin ja nukkuminen oli kehnonlaista – olimmehan tottuneet vakaaseen marinassa ollessamme.

Seuraavana aamuna Kari urakoi sukeltaen potkurista pahimmat roinat pois. Tukossa se kuulemma olikin!

Huonosti nukutun yön jälkeen otimme päiväunet ja sitten vasta jaksoimme viritellä kumiveneen ja lähteä kylillä käymään Kovasti erilaiselta siellä näytti kuin talvella käydessämme. Silloin pääkatu vilisi turisteja ja kaikki pikku kuppilat ja myymälät olivat auki. Nyt liikkeellä oli vain jokunen matkailija eikä paljon sen enemmän paikallistakaan väkeä. Monet kaupat ja ravintolat olivat kiinni.

Ruokakaupassa kuulimme yllätykseksemme suomenkielistä puhetta - yhtä yllättyneitä kyllä olivat tapaamamme suomalaisetkin. He olivat kymmenen päivän omatoimimatkalla Guadeloupella.

Pain de Sucre snorklauspaikka
Seuraava yö oli erittäin tuulinen ja nukkuminen oli jos mahdollista vielä hankalampaa. Vene keikkui ja tuuli metelöi, riuhtoi Neetiä poijussa sinne sun tänne. Aamulla heräsimme harmauteen ja sateeseen. Aikanaan pilvet haihtuivat ja päätimme lähteä läheiselle Pain de Sucren snorklauspaikalle. Ankkuroimme dingin matalaan veteen, aurinko paistoi… kunnes Kari läksi snorklaamaan ja minä jäin kumiveneeseen odottelemaan. Taivas tummui, tuuli alkoi puhaltaa ja vettä tuli taivaan täydeltä! Siinäpä sitten kyyhöttelin bikineissäni ja odottelin sateen ja Karin snorklailun loppumista. Onneksi sade on täällä lämmintä ja loppuu yleensä hyvin nopeasti. Kylmä tuli vasta siinä vaiheessa, kun ajelimme vastatuuleen takaisin Neetille.

Seuraavana päivänä kävimme vielä toisella snorklauspaikalla. Sen luona oli myös poijuja ja totesimme, että siellä olosuhteet olivat paljon tasaisemmat kuin meidän paikallamme lähempänä kylää. Ehkäpä seuraavalla kerralla hakeutuisimme sinne…

Suuri huvimme oli naapuriveneen koiran tarkkailu. Se oli suurehko paimenkoira. Tyytyväisenä se tassutteli kannella ja makoili keulakannelle asennetun aurinkosuojan alla. Aamuisin se muistutteli haukahtelemalla isäntäväkeään aamulenkille lähtemisestä. Kumiveneeseen loikkaaminen arvelutti sitä joka kerta, mutta aina se rohkaisi mielensä ja hyppäsi veneen perästä tai sivusta (aika korkealta) dingiin. Sitten piti tietenkin mennä keulaan tassut keulan päällä ja kuono kohti tuulta, tuuhea häntä heiluen.

Maahantulo- ja lähtömuodollisuudet näillä Ranskan saarilla hoituvat näppärästi itsepalveluna, täällä Saintesilla kahvilan tietokoneella.  Tällä kertaa vain häiritsi naapuripöydissä istuvien keskustelu huutaen. Onneksi meillä oli vanha lomake, josta saimme luntattua, mitä mihinkin kohtaan pitää laittaa. Keskittymään siinä mekkalassa ei ensikertalaisena olisi pystynyt!

Perjantaiaamuna heräsimme anivarhain ja suuntasimme Nereidin keulan kohti Dominicaa. Tuuli oli tiukahko vastainen, mutta pääsimme kuitenkin perille Portsmouthiin yhdellä halssilla. 22 mailia ja 4,5 tuntia.

Satama oli täysin tyhjä – ei ainoatakaan vierasvenettä poijuissa tai ankkurissa! Vähän arvelutti, että voiko tänne jäädäkään. Pian meitä vastaan tuli kuitenkin moottoriveneellä jo meitä aiemminkin palvellut Lawrence of Arabia, joka ohjasi meidät poijulle ja auttoi siihen kiinnittymisessä. Täällä poijut ovat vain kellukkeita, joissa ei ole kiinnityslenkkiä kuten meidän poijuissamme. Kellukkeesta roikkuu köysi, johon dingipoika kiinnittää vierasveneen kiinnitysköyden. Itse oman veneen kannelta näihin mooringeihin on mahdotonta omin avuin kiinnittyä.

Tulli on lahden toisella puolen melko kaukana, joten sovimme, että Lawrence tulee iltapäivällä käyttämään meidät tullissa. Ajallaan hän tulikin meitä noutamaan. Tulli oli hiukan rähjäisellä alueella ja omin avuin se olisi ollut hiukan hankala löytääkin.

Täällä ei puhettakaan tietokonekirjautumisesta, vaan saimme täytellä planketteja perinteisesti ihan kuulakärkikynällä ja kalkkeeripapereitakin oli paperinivaskan välissä. Dominicalla pystyy tekemään sisään- ja uloskirjautumisen samalla kertaa, jos ei aio viipyä kahta viikkoa enempää eikä halua leimoja passiin. Sehän vain meille kävi, olisi yksi riesa (=viranomaiskäynti) vähemmän.

Lawrence kertoi, että Dominicalla on itsenäisyyspäivä 3.11. ja että sitä juhlitaan jo pari viikkoa etukäteen. Sen kyllä huomasimmekin illalla: rannalla oli juhlat ja äänekästä musiikkia kello viiteen saakka aamulla! Kuuntelin paikallista radiota ja kyseinen konsertti myös radioitiin suorana. (Seuraavana iltana ja yönä sama meininki aamuviiteen…)

Lauantaiaamuna läksimme kylille. Lawrence oli ohjeistanut meidät dingeinemme torin edustan kalastajalaiturin tyveen. Kiinnityimme, mutta välittömästi tuli vartijanainen neuvomaan meidät laiturin kupeesta kalastaja-aluksen kylkeen. Kielsi myös lukitsemasta dingiä, että kalastaja saisi meidät irti mikäli haluaisi lähteä liikkeelle.

Portsmouth kalastajalaituri ja tori
Torilla oli kunnon markkinameininki meneillään musiikkeineen kaikkineen. Myyntipöytiä oli sekä torilla että pääkadun varrella. Tarjolla oli enimmäkseen juureksia ja vihanneksia, hedelmistä banaaneja ja jonkin verran omenoita. Väkeä oli liikkeellä kadun täydeltä.

Dingilaituri Marian jäljiltä
Vähän yli vuosi sitten mellastaneen Maria-hurrikaanin jälkiä oli vielä paljon nähtävissä muutenkin vaatimattomassa rakennuskannassa. Sinisiä pressuja oli talojen päällä, osa rakennuksista osittain romahtaneita. Sähköjohtoja roikkui pylväissä melkoisina harakanpesinä ja välillä kadun varressa ihan metrin korkeudellakin.

Kävimme Lawrencen kyydissä jokiretkellä iltapäivällä ja siinä matkan aikana kyselimme kaikenlaista. Marian jälkeen monilla meni kuukausia ennen kuin sähköä oli saatavilla ja joissakin taloissa sitä ei ole vieläkään. Ruoka täällä valmistetaan kaasulla, jota tuodaan saarelle ja sitä on ollut riittävästi. Sähkö tuotetaan vesivoimalla lukuisista vesiputouksista.

Kasvikunta on alkanut elpyä, banaaneja ja mangoja kasvaa jo. Appelsiineista ja greipeistä ei vielä saada satoa, koska ne ovat hitaampia kasvamaan.

Parin tunnin jokiretki Indian Riverille maksoi meiltä 130 EC:tä eli noin 40 euroa. Jokisuussa oli ennen Mariaa pieni telakka, jonka hurrikaani tuhosi pahasti. Romuttuneet veneet makasivat edelleen jokisuussa. Juuri ja juuri pääsimme pujottelemaan niiden välistä joelle.

Joella ei saa käyttää moottoria, joten Lawrence alkoi soutaa jokea yläspäin. Indian River on Dominican toiseksi suurin joki. Navigointikelpoista vettä siinä on noin mailin matkan, sitten se menee liian matalaksi.



Lawrence varoitti meitä uittamasta käsiämme vedessä alligaattorien vuoksi. Emme nähneet ainoatakaan – liekö varoitus ollut vain matkailijoiden jännityksen lisäämiseksi…

Joki kiemurtelee viidakon keskellä. Aiemmin osa reitistä on ollut täysin lehtiholvin peitossa, mutta Maria teki tuhojaan täälläkin. Vähitellen lehvistö näytti kuitenkin alkaneen taas kasvaa joen ylle. Vesi on aika sameata, mutta näimme kuitenkin muutamia suuria kaloja uiskentelemassa.

Yhdessä joenhaarassa on kuvattu Pirates of Caribbean 2-elokuvaa (jota emme ole nähneet, joten emme tunnistaneet paikkaa).












Navigointikelpoisen jokiosuuden päässä on ravintola, joka ei ollut auki. Turistikausi ei ole vielä alkanut. Lawrence kertoi, että talvella joella on jopa ruuhkaa eivätkä veneet tahdo mahtua etenemään kapeassa joessa. Nyt olimme ainoat kulkijat joella.

Ruuhkaa ei ollut ankkuripaikallakaan. Sentään kolme katamaraania ilmestyi seuraksemme siellä ollessamme.

Huoltohommiakin taas ilmaantui. Kari alkoi ihmetellä veneen perästä pöllähtelevää dieselinkatkua. Ensin hän kaiveli perähytin polttoainesäiliön ympäristön (sen hankalimman paikan!), mutta siellä ei ollut ongelmaa. Vika löytyi viimein uuden polttoainesäiliön huohotinputken liitoksessa, joka oli sitlooran penkin alla. Tullessamme Dominicalle purjehdimme koko matkan oikealla kyljellä ja dieseliä oli päässyt penkin alle laatikkoon… jossa oli pohjimmaisena köysiä. Eli huohotinputkikorjauksen lisäksi hommaksi tuli vielä köysipyykki.

Lähtö Portsmouthista. Nämä pilvet hajosivat nopeasti.
Opaskirjamme ja Lawrencen mukaan Roseaussa (Dominican pääkaupunki) saisimme kaasupullomme täytettyä ja siellä pitäisi olla myös venetarvikeliike. Läksimme siis sunnuntaiaamuna parinkymmenen mailin purjehdukselle Roseauhun. Koukkasimme viime talvena sen edustalta, mutta emme nähneet vierasveneitä emmekä poijujakaan, joten emme pysähtyneet sinne. Nyt toivoimme, että tilanne olisi parantunut.

Ei ei. Jonkinnäköisiä (mahdollisesti) mooring-poijuja oli hiljaisen näköisen Dominica Marine Centerin edessä, mutta ei dingipoikia eikä yhtään vierasvenettä. Eikä myöskään mitään dingilaiturin näköistäkään. Hetken mietittyämme päätimme jatkaa matkaa Martiniquelle.

Tiukassa vastaisessa Neeti porskuttelikin hyvää vauhtia Martiniquen pohjoispäähän asti, jossa tuuli sitten lopahti ja jouduimme moottoroimaan loppumatkan St.Pierren edustan ankkuripaikalle parin muun reissuveneen seuraksi. Päivämatkaksi kertyi 56 mailia ja aikaa kului vajaat yksitoista tuntia. Saimme ankkurin alas juuri ennen auringonlaskua. (Aurinko nousee täällä noin kello kuusi ja laskee vähän ennen kuutta.)

Onneksi tällä kertaa mainingit eivät päässeet ankkuripaikalle, vaan saimme viettää kohtalaisen rauhallisen yön.

Emme viitsineet lähteä laisinkaan maihin. Kari sääteli vantteja aamulla ja kevyen lounaan syötyämme suuntasimme kohti Fort de Francea. Yritimme purjehtia, mutta kuten tavallista näiden saarten rantojen lähellä, tuulta ei ollut laisinkaan tai sitten se yks’kaks puuskutteli 8 – 10 sekuntimetriä vastaista. Moottoroimme siis suurimman osan 12,7 mailin matkasta.

Fort de Francen ankkuripaikalla oli tällä kertaa hyvin tilaa, vain kymmenkunta venettä ankkurissa. Hyvillä mielin laskimme ankkurin. Jääkaappi oli jo aika tyhjä ja koska emme viitsineet lähteä maihin, leivoin sämpylöitä ja niillä kuittasimme iltaruuan.

Yhteysalukset lahden toisen puolen satamiin ajavat ihan yhtä kovaa ja usein ja tekevät ihan yhtä isot aallot kuin aiemminkin täällä ollessamme. Kuumien kattiloiden, vesien ja viinilasien kanssa saa olla tarkkana!

Tiistaiaamuna menimme ensi töiksemme venetarvikeliikkeeseen kirjautuaksemme Martiniquelle. Se kävi taas näppärästi tietokoneella itsepalveluna. (Täällä se ei maksanut mitään, Iles des Saintesilla kaksi euroa ja Le Marinissa viisi euroa!)

SPOT-laitetta ei tässä liikkeessä ollut saatavilla, mutta ystävällinen myyjätär neuvoi meille toisen venetarvikeliikkeen pienen jollamatka päässä.

Kävimme ruokakaupassa – ihanaa, vaikka mitä ostettavaa!

Lounastettuamme ajoimme kumiveneellä Fort de Francen linnakkeen toiselle puolelle, tankkasimme dingin ja kävimme kysymässä SPOTia. No ei.

Mobiilidatasta tässä vaiheessa sananen. Meillä on Telian liittymät, joiden pitäisi toimia Ranskassa ihan kuin Suomessakin ja Suomen hinnoilla. Joopa joo. Guadeloupelle tultuamme minun mobiilidatani alkoi toimia kolmen päivän päästä ja Karin vähän myöhemmin. Yritimme ja yritimme saada yhteyttä toimimaan, ja sitten yks’kaks se toimikin. Samoin kävi kun tulimme Dominicalta Martiniquelle (Karin yhteys syntyi noin 20 tunnin päästä, minulla meni toista vuorokautta). Tabletin yhteys ei toimi tänäkään päivänä, vaikka olen soittanut Telialle asiasta kolme kertaa ja kaiken pitäisi olla sieltä päästä kunnossa. Joudumme menemään täällä Orangen myymälään kyselemään apua.

Kohta lähdemme paikalliseen kirjastoon ilmaisen nettiyhteyden päähän pistämään tämän tarinan blogiin.



Ei mennyt eilen ihan kuin Strömsössä. Sain kirjaston WiFillä väännettyä blogitekstin paikalleen ja hitaasti, hitaasti viisi kuvaakin. Yks’kaks yhteys katkesi ja kaikki paitsi otsikko katosivat bittien taivaaseen. Yhteys ei alkanut enää toimia ja hermo meni. Tänään uusi yritys.
Indian River ravintola

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti