Dominican lippu |
Pitkäperjantain aamuna nostimme ankkurin ja läksimme kohti
St. Pierren ankkuripaikkaa. Nostimme purjeet, mutta tuuli lopahti kerta
kaikkiaan ja niinpä moottoroimme 14 mailin matkan Pierren edustalle. Siellä oli
mahdoton swell! Veneessä asuminen ja nukkuminen olisi ollut piinallista.
Päätimme jatkaa matkaa kohti Dominicaa ja mahdollisesti jopa Guadeloupea.
Päästyämme Martiniquen pohjoispäähän vastatuuleen
moottoroiden jouduimme toteamaan, että Martiniquen ja Dominican välinen 26
mailin matka noin 10 metrin vastatuulessa ja ärhäkässä aallokossa ei ollut
miellyttävä vaihtoehto. Olimme edenneet Fort de Francesta jo 18 mailia, mutta
päätimme joka tapauksessa kääntyä takaisin odottelemaan suotuisampia tuulia.
Takaisin päin purjeet kuljettivat meitä oikein mukavasti.
Saimme kuitenkin kokea yhden säikähdyksen: jostain Neetin peräpuolelta
vasemmalta alkoi kuulua kummallista rahisevaa ääntä. Ihmettelimme aikamme ja
ehdimme jo huolestua, että potkuriin on tarttunut jotain. Mitään ei näkynyt ja
viimein Kari hoksasi, että tuuligeneraattori se piti ääntä. Akkujen lataus oli
100 % ja tuuligeneraattori yritti pysäyttää itseään ja siitä ääni. Olimme kokeneet sen
joskus aiemminkin, mutta asia oli päässyt unohtumaan.
Pierren ankkuripaikka oli yhtä kuoppainen kuin
menomatkallakin, joten purjehdimme Shoelcheriin asti. Fort de Francesta
Shoelcheriin on 3 mailia, me saimme kyseiseen matkaan kulumaan 32,2, mailia.
Tuuliennusteet eivät luvanneet meille mukavaa kyytiä
pohjoiseen päin lauantaiksi, joten vietimme päivän Schoelchrissa. Piipahdimme
kaupalla ja kävelimme kylällä paistattelimme päivää ja lueskelimme. Mikä lie
kotimaan kaiho iskenyt: illalla kuuntelimme suomalaisia suosikkisäveliä
insrumentaaliversioina ja suomalaista haitarimusiikkia kolme CD:llistä.
Seuraavana aamuna puhelin herätti meidät kello viisi ja
nopeasti valmistelimme Neetin purjehduskuntoon. Tuulta ei ollut Martiniquen
vierustalla, joten moottoroimme. Saaren päässä tuuli heräsi ja kuinka ollakaan!
Pääsimme lähes perille asti purjein 5 -
6 sekuntimetrin tuulessa 40 – 60 asteen tuulikulmassa. Nautittavaa
menoa!
Delfiiniparvikin kävi pitkästä aikaa meitä tervehtimässä.
Edellinen delfiinihavaintomme oli muistimme mukaan matkalla Barbadokselta
Bequialle – silloinkin vain yksi vilahdus! Kalaa ei tullut, vain kirkkaan
keltaoranssia levää, jota oli veden pinnalla välillä suurina lauttoina. (Me
kutsumme sitä leväksi, mutta Lawrence of Arabe, joka tuli veneellään meitä vastaan
useita maileja ennen Portsmouhia, kutsui sitä ”flowers” eli kukiksi. Tarkemmin
näitä leviä katsoessamme huomasimmekin, että kukintoja kasvin haarapaikoissa
olikin.)
Portsmouthin ankkuripaikkaan oli laitettu runsaasti uusia
poijuja ja sellaiseen meidätkin nyt avustettiin. Hinta ei päätä huimaa, 10 USD
tai 25 EC / vuorokausi.
Matkaa kertyi 63,9 mailia ja aikaa kului 11,5 tuntia. Mukava
legi!
Tuuliennusteet olivat luvanneet meille sopivia purjetuulia,
joten jatkoimme tihkusateessa matkaa kohti pohjoista heti seuraavana aamuna.
Emme vielä olleet päättäneet mennäkö Iles des Saintsille vai Marie Galantelle.
Koska tuuli pysytteli idän puolella, otimme kurssin kohti Marie Galantea, jossa
emme olleet aiemmin käyneet. Kevyessä tuulessa, sateenkin jo hellittäessä
teimme 26 mailin matkan väliin purjein, väliin koneella auttaen.
Port St. Louis |
Ankkurointialueella Port St Louisissa oli paljon veneitä,
mutta onnekkaasti löysimme vapaan poijun (ilmaisia!).
Marie Galante on saari 18 mailia Guadelooupen pääkaupungista
Point a Pitrestä kaakkoon. Se on lähes pyöreä, halkaisijaltaan noin 15
kilometriä. Korkeimmat kukkulat ovat noin parisataa metriä. Todella matalaa
verrattuna muihin saariin. Hiekkarantoja riittää ja vesi on kristallinkirkasta!
Laituri kylän rannassa on erittäin suuri ja tukeva,
autollakin sillä ajetaan. Ankkuripaikalta katsoen siihen kiinnittyminen näytti
epätoivoiselta, mutta sen toisella puolen onkin oikein hyvä matala
dingilaituri. Yhteysaluksia ajaa laituriin useita päivässä. Jotkut ajavat
hiljaa eivätkä tee juurikaan aaltoja, toiset taas porhaltavat niin, että hyvä
että siinä keikutuksessa penkillä pysyy.
Meillä on melko erikoiset naapurit edessämme ankkurissa.
Emme ole oikein päässeet perille siitä, montako henkeä kyseisessä
ranskalaisveneessä on. Kumivene on melkein kaiket päivät poissa veneen perästä.
Erikoista on se, että siellä soi Schubertin kehtolaulu sellaisella vauvojen
”pimputtimella” välillä jopa puoli tuntia tai tunninkin. Ja kovaa, meilläkin
melkein korvia vihloo. Vauvaa emme ole nähneet… koiran kylläkin.
Chez Henrin terassi |
Kävimme iltapäivällä kävelemässä kylällä, joka oli –
mahdollisesti pääsiäismaanantain takia – hiljaistakin hiljaisempi. Vain muutama
ihminen ja yksi kissa näkyi kadulla. Chez Henri-ravintolassa sentään oli
jokunen asiakaskin, purjehtijoita luultavasti. Ravintolassa on oikein mainiosti
toimiva WiFi-yhteys.
Patsas ranta-aukiolla 1. maailmansodassa
kaatuneiden muistoksi
|
Kylä ei ole suuren suuri. Talot ovat matalia, osa oikein
hyvässä kunnossa ja kauniisti maalattuja, osa taas autioina ja aivan
romahtamaisillaan. Kirkko on aika suuri, mutta se ei ollut auki kun kävimme sitä
katsomassa. Kirkon edustan aukiolla tepasteli kukko, kanoja ja liuta pikku
tipuja. Kissanpentu istui pienen matkan päässä tarkkailemassa tilannetta. Kun
poikaset menivät ymmärtämättömyyksissään liian lähelle kissaa, kukko puuttui
asiaan ja hätisti kissan kauemmaksi.
Pikkutyttöjen unelmakoti? |
Kylällä on jokunen kauppa ja ravintola. Torikin löytyy,
mutta kertaakaan emme ole vielä nähneet siellä mitään elämää. Toinen
ruokakauppa on lähellä kylän keskustaa, toinen, uudempi (josta
purjehdusoppaamme ei tiennyt mitään) juuri kylän ulkopuolella. Johtuneeko
pitkistä pääsiäispyhistä, mutta molempien kauppojen hyllyt ovat olleet aika
tyhjillään. Tänään, torstaina, näytti isompaan kauppaan tulleen kuorma ja
tavaroita purettiin kiivaasti hyllyihin.
Koska St. Louisissa ei ole tullia, jouduimme menemään saaren
pääkaupunkiin Grand Bourgiin kirjatumaan sisään. Tiistaiaamuna etsiskelimme
bussipysäkin. Aikatauluista meillä ei ollut aavistustakaan, mutta meillä oli
onnea. Emme joutuneet odottelemaan kovinkaan pitkään, kun 9-paikkainen
pikkubussi porhalsi paikalle. Siinä sitä sitten istuskeltiin ja odoteltiin,
että kyyti tulisi täyteen.
Sokeriruoko (sekä sokerin että rommin tekemiseen) on täällä
tärkeä elinkeino. Tie Grand _Bourgiin kulki suurten sokeriruokopeltojen halki.
Välillä köröttelimme sokeriruokokuormaa kuljettavan traktorin perässäkin.
Rommitislaamo tai sokeritehdas – emme tiedä kumpi – tuprutteli sankkaa savua
piipustaan. Monet talot sokeriruokovainioiden vieressä olivat todella komeita
kaksikerroksisia rakennuksia. Jotkut asumukset taas olivat vaatimattomia
peltihökkeleitä. Karjaa oli laiduntamassa monin paikoin. Metsätaivalta ei tällä
matkalla ollut laisinkaan.
Grans Bourgissa halusimme ensin hoitaa viralliset asiat eli
sisäänkirjautumisen. Helpommin sanottu kuin tehty. Purjehdusoppaan karttaan oli
merkitty tullin sijainti, mutta emme onnistuneet löytämään sitä. Kysyimme ensin
Turisti-infosta, joka oli kartan mukaan aivan tullin vieressä. Virkailija –
joka ei puhunut lainkaan englantia - opasti meidät ”keltaiselle talolle
oikealla”. Me etsimme. Ja etsimme. – Ei tullia. Kiersimme rannan puolelle ja
kysyimme tällä kertaa autovuokraamosta ja saimme taas ohjeet ranskaksi. Ei
löytynyt vieläkään.
Kolmannen neuvonkyselyn jälkeen paikka jo löytyikin – olimme
kävelleet sen ohi jo pari kertaa, mutta verkkoportti oli ollut kiinni eikä
missään lukenut ”Douane” tai ”Customs”. Se luki vasta pienessä lapussa
tulirakennuksen päädyssä, ovisyvennyksessä olevassa ovessa. Joka oli lukossa.
Ei aukioloaikoja, ei puhelinnumeroa, ei mitään. Ovikello löytyi. Soittelimme
sitä aikamme ja odottelimme, mutta kukaan ei tullut avaamaan.
Päätimme antaa olla. Ehkäpä emme ihan linnaan joutuisi,
vaikka tekisimme kirjautumisen sitten joskus…olimmehan kuitenkin siirtyneet
vain Ranskan saarelta toiselle.
Kylän kirkon vieressä on jätelaudoista ja muusta
kierrätysmateriaalista tehtyjä ”taideteoksia”. Osa aika hienojakin, hauskasti
keksittyjä ja toteutettuja itse asiassa.
Kirkko on suuri. Katto on siniseksi
maalattu ja kun astuin kirkkoon sisään, luulin ensin, että siellä välkkyi
valoja kuvaamassa tähtitaivasta. Ehei. Päivähän sieltä pilkotteli! Kirkko oli
päässyt surkean huonoon kuntoon. Toinen sivulaiva ja alttarialue oli suljettu
sulkunauhoin ja alttarialueen lattialla oli vesilätäköitä. Oikein säälitti.
Kirkko-poloinen. Toivottavasti jostain löytyy rahaa sen kunnostamiseen.
Grand Bourgin tori |
Kirkon vieressä on tori, jossa on myynnissä sitä tavallista:
Muutamalla pöydällä hedelmiä, vihanneksia, mehuja ja mausteita, jossain taas
vaatetavaraa – täällä rintaliiveistä lähtien! Koruja, laukkuja, koriste-esineitä
ja matkamuistoja jos jonkinlaisia oli tietenkin myös tarjolla. Tyydyimme
katselemaan.
Talo Grand Bourgissa |
Kuljeskelimme pitkin katuja, jotka ovat aika kapeita. Juuri ja juuri kaksi autoa mahtuu rinnakkain. Kauppoja on todella paljon, suurin osa
aika pieniä. Optikkoliikkeitä ja apteekkeja tuntui olevan runsaasti kylän
kokoon nähden. Täälläkin oli surullisen paljon ränsistyneitä, lähes
romahtamispisteessä olevia rakennuksia ihan keskustassakin. Toki myös siistiä,
uudempaakin rakennuskantaa.
Kävimme kurkkaamassa ainoata löytämäämme ruokakauppaa ja
ihmettelimme, kun täällä rommin syntysijoilla ei ole kuin muutamia vaivaisia
rommipulloja tarjolla. (Le Marinissa esimerkiksi rommipulloja oli kaupoissa
hyllymetreittäin!)
Menimme odottelemaan paluukyytiä samaan paikkaan kirkon
kupeeseen, johon olimme tulleetkin. Tulihan se auto ja otti meidät kyytiin.
Ajoi muutaman kortteliväli, pysähtyi kadun reunaan n ja kehotti meitä
siirtymään toiseen autoon. Tämä kadunpätkä oli ilmeisestikin bussiasema.
Se toinen auto oli täynnä, kaikki penkit varattuina. Meitä
viittilöitiin sisään, mutta täysi mikä täysi meidän mielestämme. Siinä se
kuitenkin olla törötti paikallaan, kunnes siihen kapusi vielä neljä (!!!)
henkeä lisää. Kyllä siinä mammat saivat olla tiukasti kylki kyljessä.
No, sitten pääsimme nousemaan toiseen autoon ja saimme ihan
omat penkkipaikat. Ja sitten iski paniikki! Kukkaroni oli hukassa! Viimeinen
havainto siitä oli, kun olin kaivanut kyytirahat (2 € / nenä) ja antanut ne
Karille. Nyt sitä ei ollut repussani eikä missään. Sitten hoksasin, että se
saattoi olla siinä edellisessä autossa. Sen kuski istuskeli tien vieressä
katoksen alla ja minä selittämään hänelle, että kukkaroni voi olla hänen
autossaan. Hän ei oikein ymmärtänyt ontuvaa ranskankielistä mongerrustani.
Onneksi ystävälliset kanssamatkustajat ryhtyivät tulkkaamaan ja kukkaro löytyi
sen ensimmäisen auton lattialta. Helpotus. Siinä oli kuitenkin yli 60 € rahaa.
Kylän rantaan oli yön aikana ilmestynyt telttaleiri.
Kymmeniä pieniä telttoja, kaikki samanlaisia. Ihmettelimme, että mistähän
mahtoi olla kysymys. Se selvisi, kun palasimme kävelemästä ihanaa pitkää
hiekkarantaa takaisin kylälle päin. Juoksukilpailu. Emme tiedä miten pitkää
matkaa oli juostu, mutta maaliviivan yläpuolen kello näytti vähän yli kahden ja
puolen tunnin aikoja. Melko hikisiä näyttivät juoksijat olevan urakkansa
jälkeen.
Rannalla leikki muutama koira, isäntäväkeä ei näkynyt
missään. Kovasti lystiä hauvoilla näytti olevan kun ne juoksentelivat pitkin
hiekkarantaa ja syöksyivät välillä mereen. Muutoin täällä, kuten myös
Martiniquella on yllättävän vähän koiria. Välillä voi mennä päiviä, ettemme näe
ainoatakaan.
Torstaiaamuna päätimme lähteä yrittämään uudelleen tulliin
ilmoittautumista. Ajattelimme vuokrata skootterin ja kierrellä vähän saarta.
(Olin 1997 Elballa vannonut, etten enää ikinä istu skootterin kyytiin. Tiet
siellä olivat todella mutkaisia ja jyrkkiä. Pelotti. Täällä on niin tasaista,
että aikani arveltuani ajattelin uskaltaa.)
Autovuokraamo |
Astelimme pikkuruiseen auto- ja skootterivuokraamoon ja
aikanaan tuli meidän vuoromme. Omistaja alkoi täyttää vuokrauslomaketta. Ei
mennyt ihan kuin Strömsössä. Ensinnäkin hän puhui ja ymmärsi vain ranskaa.
Ensin piti löytää Karin ajokortista merkintä siitä, että hän saa ajaa
moottoripyörää. Näytin ja selitin moneen kertaan, että etupuolen kirjaimet A,B
jne. tarkoittavat mitä ajoneuvoa saa ajaa ja selitykset ovat takapuolella.
Seuraava pulma oli syntymäaika. Meillähän se on sosiaaliturvatunnus. No, sekin
asia selvisi kun aikamme solkkasimme. Sitten tuli paha! Ajokortin myöntämispäivä.
Sitä ei Karin kortissa ole laisinkaan. Tässä vaiheessa jonossa takana olevat
ranskalaiset, jotka sentään osasivat englantiakin, tulivat jo hätiin. Vihdoin
kaveri ymmärsi, että sitä päivää ei tässä ajokortissa ole mutta voimassa se on
ollut jo lähes 50 vuotta. Ja sitten: ajokortin numero! Sitä ei ole Karin
vanhanmallisessa ajokortissa. (Tarkastin omastani, uudemmasta, ja siinä se on.)
Ja kun ei ole ajokortin numeroa, ei voi vuokrata skootteria. Piste.
Kari on vuokrannut lukuisia autoja tällä ajokortilla monessa maassa ilman
mitään hankaluuksia. Ehkä kuitenkin täytyy hankkia uudemman mallinen, jottemme
joudu toista kertaa samanlaiseen tilanteeseen.
Siispä läksimme bussilla liikenteeseen. Tällä kertaa tullin ovet olivat auki ja
peräti neljä miestä istui yhdessä suuressa huoneessa, kuka touhuten mitäkin.
Taaskaan kukaan ei puhunut englantia. Vähän jänskätti, tuleeko jotain härdelliä
kun kirjautumisemme oli mennyt vähän pitkäksi. Eikä mitä. Täyttelin planketin,
Kari kuittasi sen, tullimies iski leimat sitä vilkaisemattakaan. Asia kunnossa.
Viivähdämme täällä luultavasti viikonlopun yli ja lähdemme
sitten Guadeloupen pääsaarelle. Ensin olemme ankkurissa Point a Pitren
lähistöllä ja alamme valmistella Neetiä ”kesätauolleen”. 15.4. pääsemme
marinaan laituriin ja sitten se touhu vasta alkaakin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti