Taas näitä auringonlaskuja. Aina yhtä kiehtovia! |
Menojalkaa alkoi taas kutkuttaa ja sunnuntaina päätimme
siirtyä uuteen paikkaan. Saimme mukavan purjehduksen 18 mailin päähän Gosierin
kylän edustan ankkuripaikalle. Kalastuksesta ei valitettavasti tälläkään kertaa
tullut mitään ”kukkien” vuoksi.
Ilet du Gosier |
Veneitä oli melko paljon ja reippaassa tuulessa laskimme
ankkurin aivan takimmaiseksi. Tuntui tarttuvan. Pian jälkeemme tuli
yksinpurjehtija, joka tuli purjein perille asti ja vielä ankkuroikin ilman
moottorin apua. Taitava heppu!
Iltapäivällä aloimme tähystellä ympärillemme ja katsella,
minkä valtakunnan lippuja täällä oli veneiden perässä. Ja kuinka ollakaan:
aivan edessämme oli Suvi2! Alpo kertoi seuraavana päivänä tavatessamme, että he
olivat yrittäneet huitoa ja vilkuttaa pyyhkeellä herättääkseen huomiomme ja
osoittaakseen vierestään hyvän ankkurointi kohdan. (Emme huomanneet,
ankkuroidessa – varsinkin reippaalla tuulella – joutuu keskittymään vain siihen
ja lähinnä sivulla ja takana oleviin veneisiin.)
Seuraavana päivänä kävimme Suvissa vaihtamassa viimeiset
kuulumiset. Neetin ankkuripaikka oli melko kuoppainen ja Alpo neuvoi siirtymään
edemmäs parempaan suojaan, vettä olisi vielä riittävästi. Sen teimmekin
myöhemmin, mutta huonolla menestyksellä. Emme saaneet ankkuria millään
pitämään. Välillä se oli rekaamisen jälkeen täynnä heinää. Jouduimme palaamaan
takaisin Suvin taakse, tosin vähän suojempaan.
Sadekuuroja, lyhyitä mutta rankkoja on saatu joka päivä. Tuuli
oli koko Gosierissa olomme ajan melko reipasta, 8 – 12 sekuntimetriä.
Kumiveneellä ajaminen ei aina ollut ihan kuivaa puuhaa, sillä aallokkoakin oli.
Kävimme tutustumassa Îlet du Gosieriin. Gosierin kylästä kulkee yhtenään
yhteysalus saarelle ja matkaajia näyttää riittävän. Rannalla on tukeva laituri,
mutta ei ilmeisestikään tarkoitettu kumiveneiden kiinnittämiseen. Saimme omamme
kuitenkin paikalleen saarikävelyn ajaksi.
Saaressa on majakka, jonne kulkee polku metsän halki. Puut olivat pudottaneet lehtensä ja kahisivat jaloissa. Versot työnsivät jo uusia lehtiä kuin viimeistä päivää. Majakan alimmalle tasanteelle pääsee kiipeämään ja mukavat olivat näkymät. Aallot murtuivat rannan riutalle kohisten upeasti.
Saarella on kauniit hiekkarannat ja riutan luona rajattu snorklausalue. Pieni ravintola ja ”soppakeittiö” huolehtivat retkeläisten ravitsemuksesta. Aurinkokatoksia on rakennettu muutamia. Kivan näköinen paikka. Ehkä ensi syksynä saamme aikaiseksi snorklailuretken.
Kylän rannassa on tukeva aallonmurtaja-laituri, joka oli nyt remontissa. Sen vierellä on yhteysaluslaituri, johon kumiveneet voivat kiinnittyä. Laituria ei ole laisinkaan varustettu siihen tarkoitukseen (ei kiinnityslenkkejä), mutta laiturin rakenteisiin saa kuitenkin köydet kiinni.
Aivan vieressä on kelluvista laatoista tehty 5-ratainen
meriuima-allas ja uimaranta. Uimarannalla näkyi pidettävän uimakouluja, sekä
lapsille että aikuisille. Uiminen täällä näyttääkin olevan tärkeä harrastus.
Aamuisin anivarhain (kello 6 – 7) uimarit – jopa 20 hengen porukoissa –
lähtevät uimalenkille. Lenkki suuntautuu riutalle päin ja siitä Îlet du
Gosierin luo ja takaisin. Aika pitkä uimareissu. Mukavasti näyttää sujuvan ja puheenpulputuksesta kuulee
jo kaukaa, että uimarit ovat lähteneet liikkeelle.
Laiturilta nousee jyrkkä polku puiston halki kylään. Guadeloupen
itäpäästä Pointe á Pitreen kulkeva tie halkoo kylää. Eevan kanssa kävelimme
pari kilometriä länteen päin oikein hyvään Leader Price-ruokakauppaan. Matkan
varrella on hotellialue, ravintoloita, rautakauppa ja pari vihanneskauppaakin.
Ja Mäkkäri ja KFC! Emme edes muista, milloin olemme viimeksi käyttäneet McDonaldsin
palveluksia!
Palattuamme huomasimme, että Neeti oli valunut alaspäin.
Olimme olleet samalla paikalla jo edellisillasta lähtien ja lähtiessämme
sijaintimme oli sama kuin ankkuroituessa. Nyt ilmeisesti kovat tuulenpuuskat
olivat tehneet tepposensa ankkurille. Meille tuli kiire. Veimme Eevan Suvi2:een
ja edes purkamatta ostoksia aloimme nostaa ankkuria. Sen ”kourassa” oli suuri
korallilohkare – ei ihme ettei pitänyt. Kumma vain, että olimme pysyneet
paikallaan lähes vuorokauden ja sitten rekasimme. No, eipä mitään. Taas uusi ankkurointi ja nyt
nappasi kiinni kuin tauti välittömästi.
Koska emme uskaltaneet täysin luottaa ankkurin pitävyyteen,
maissakäyntireissumme olivat melko lyhyitä. WiFiä etsiskelimme monesta paikkaa.
Kylällä näytti olevan oma ilmainen Wifi, mutta sain sen toimimaan vasta lähtöämme
edeltävänä päivänä. Mobiilidatakaan ei toiminut Digicel-operaattorilla. Monen
monen yrityksen jälkeen puhelimeni suostui hakemaan Orangen operaattoriksi.
Sähköpostit saimme kuitenkin luetuksi ja tärkeimmät eli Formula-uutiset.
Viranomaisetkin liikuskelivat ankkurointialueella.
Ensimmäisenä päivänä he vain ajelivat edestakaisin ja tarkastelivat veneitä.
Seuraavana he kiinnittyivät vieressämme olevaan ranskalaiseen katamaraaniin ja
kävivät sisälläkin.
Olemme aalkaneet keräillä Suomeen lähteviä tavaroita. Toisin
sanoen koko perähytti piti tyhjentää ja tutkia kaikki laatikot. Muutkin lokerot
ja penkinaluset on pengottava. Kyllä sitä tavaraa vain näyttää kertyvänkin. Saa
nähdä, joudummeko jopa tekemään karsintaa!
Torstaina moottoroimme vajaan neljän mailin matkan Pointe á
Pitreen. Marinan läheisellä ankkurointialueella oli aika paljon veneitä, mutta
monen yrityksen jälkeen saimme Neetin riittävän suureen väliin ja ankkurin
pitämään.
Kävimme marinassa kysymässä, josko voisimme päästä laituriin
jo ennen sunnuntaita. Pääsemme lauantaina. Hyvä niin. Piipahdimme
patonkiostoksilla ja ravintolassa lukemassa meilit ja vähän uutisiakin. Peräsinasiasta
saimme Thomakselta vastauksen, jossa hän kertoo vain tilanneensa peräsimen
metallifirmalta, lähettäneensä viestimme sinne ja vetäytyy vastuusta. Pohdimme
tässä, miten etenisimme asiassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti