Puerto de Mogán


Viehättävä paikka. Kerta kaikkiaan. Marinan aluetta kutsutaan Pikku Venetsiaksi sataman muutamien pikku kanavien ja vuorilta laskevan joen vuoksi. Marinan alue rakennettiin 1980-luvun alkupuolella. Rakennukset ovat vanhanaikaisia, enimmäkseen kaksikerroksisia. Alakerrassa on liiketiloja (ravintoloita, vaate-, kenkä-,  matkamuisto-, koru- ynnä muita.) Yläkerrassa on apartementoksia tai hotellihuoneita. Bougainvilleat koristavat kapeita kujia. Taitaa olla kaunein marina, jossa olemme konsanaan olleet.


Perjantaisin täällä on suuret markkinat. Aallonmurtaja ja katu sieltä marinaan päin on täynnä myyntikojuja. Tarjolla on vaatetta, pyyhkeitä, pöytäliinoja, musiikkia, laukkuja, koruja, matkamuistoja, leluja, ruokaa ja ties mitä. Kävin siellä perjantaiaamuna pikaisesti Karin päivystellessä veneellä. Siellä oli miellyttävää liikkua, koska tungosta ei ollut toisin kuin Santa Cruz de Tenerifen markkinoilla.
Näkymä Puerto de Mogániin
Satama on suojainen. Oltuamme täällä nyt reilun viikon ei minkäänlaista swelliä ole ilmennyt kertaakaan. Hiukan aallokkoa tulee (lasipohja) turistialuksista, joita lähtee täältä ja hankaa pitkin rantaa pohjoiseen päin vähintään kerran tunnissa. Täällä on myös keltainen sukellusvene, jolla pääsee tutustumaan vedenalaiseen maailmaan. Ehkäpä vielä käymme ajelulla.
Laiturissamme on enimmäkseen vierasveneitä. Olemme reissun aikana miettineet pitkään, että missä kaikki ruotsalaiset ja norjalaiset ovat - no, ainakin täällä Mogánissa heitä on runsain mitoin!
Tässä marinassa vesi ja sähkö eivät kuulu satamamaksuun vaan veloitetaan erikseen. Wifi olisi mielestämme aika kallis, joten olemme elelleet ilmaisen kokeiluwifin, mobiilidatan ja ravintoloiden wifi-tarjonnan varassa.
Meillä on mennyt taas kolme arkipäivää päivystellessä. Moottorin huoltokirja lähetettiin meille kuriiripalvelulla Cascaisista, kun vaihdelaatikon sarjanumeroepäselvyys oli viimeinkin saatu kuntoon ja meillä oli tieto ”pysyvästä” osoitteestamme. Se oli lähetetty maanantaina ja piti olla perillä meillä viimeistään perjantaina.
Piipahdimme keskiviikkoiltapäivällä Playa del Inglesissä ja kuinka ollakaan - kuriiri oli käynyt juuri sillä aikaa tavoittelemassa meitä. Asia selvisi meille torstaiaamuna, kun menimme katsomaan olisiko meille pakettia. Marinan konttorista soitettiin ystävällisesti Nacexiin ja kysyttiin, milloin toimitus nyt sitten tulisi. ”Torstaina tai perjantaina”. 
Siispä päivystimme Neetissä torstain ja perjantain uskaltamatta poistua sieltä kuin hetkiseksi vuorotellen. Ei tapahtunut mitään. Pyysimme perjantaina iltapäivällä marinan konttoria soittamaan uudelleen. ”Maanantaina”. Päivystimme maanantain. Ei vieläkään. Sitten meni hermo. Varasimme vuokra-auton tiistaiksi ja pyysimme marinan konttoria soittamaan, että haemme paketin itse varastolta lentokentän läheltä.
Ja niin sitten teimmekin. Vielä varaston ovella vuoroamme odotellessamme jännitimme pakettimme kohtaloa - ettei sitä joku pöljä olisi nyt sitten laittanut liikkeelle… Onneksi ei. Saimme huoltokirjamme. Kun meillä kerran oli auto käytössämme, ajoimme saman tien Las Palmasiin. Kävimme Volvolla saadaksemme huoltokirjaan leimat. Valitettavasti Roberto, joka oli hoitanut asiaamme, ei ollut paikalla. Jätimme kirjan liikkeeseen leimattavaksi. Kalle oli luvannut käydä hakemassa sen ja tuoda meille Mogániin.
Las Palmasin marinassa oli vielä aika vähän ARC-lippuja ja tyhjiä venepaikkoja oli vaikka kuinka paljon. Ihmettelemme sitä, että marinalla on niin kova tuska saada vierasveneet pois niin kovin paljon ennen ARC-veneiden saapumista. ”Meidän” laiturimmekin oli puoliksi tyhjillään! No, eipä sillä: olimme saaneet Las Palmasista jo aivan kylliksemme.
Kävimme venetarvikeliikkeessä tekemässä pikku hankintoja (vaihteistoöljyä, liukastetta wc:n pumppuun, tiikkitappeja kanteen ja ankkuripallon narua). Kävimme myös marinan konttorissa kysymässä kaasupullon täyttömahdollisuutta. (Meillä on kaksi ruotsalaista pulloa, joita ei vaihdeta täällä ja muut suuret pullot eivät mahdu kaasupullolokeroon. Joudumme siis etsimään aina pullojen täyttöpaikan. Varalla meillä on tietenkin vielä kaksi standardi-camping-kaasupulloa.) Salinetasissa olisi kuulemma Disa, jossa pulloja täytetään. Valitettavasti se on auki aamuisin vain kello 9.30 - 10.30, joten olimme myöhässä. Pullon täyttö jää siis Gomeralle, jossa sen pitäisi opaskirjamme mukaan olla mahdollista.
Kävimme syömässä tutussa, Catalina-puiston kupeessa olevassa kiinalaisravintolassa. Emme pettyneet tälläkään kertaa.
Paluumatkalla koukkasimme Las Palmasissa vielä Lidlin kautta ja ostimme 2,4 prosenttista Finkbräu-olutta, joka on erinomaista janojuomaa.  
Itse Mogánin kylä on pikkuruinen taajama kahdeksan kilometrin päässä sisämaassa. Kävimme ennen auton palauttamista vielä siellä kääntymässä. Siellä kylääpahanen kyyhötti korkeiden karujen vuorten rinteellä.
Päivystyspäivinä” teimme monenlaisia huoltohommia: Kari huolsi kantta, kiristi genoan staagin, purimme genaakkerin sukastaan ja oioimme kierteet, minä ompelin kumiveneelle suojapeiton Suomesta ostetusta kankaasta… Ompelukone on muuten erinomaisen hyödyllinen kapistus tällaisella reissulla!

Olemme kuljeskelleet näitä marinan pikku kujasia edes takaisin ja tutustuneet myymälöiden tarjontaan. Mukaan tarttuivat nahkaiset Ecco-sandaalit minulle (Suomesta sellaisia ei löytynyt!) ja aurinkovarjo Neetiin ja rannalle lapsia ajatellen. Aivan rannan tuntumassa on kaksi ”supermarketia”, vähän kauempana yksi hiukan suurempi ja 15 minuutin kävelymatkan päässä kolmas.
Suomalaisia emme ole nähneet/kuullet kuin muutamia. Ilmeisesti tämä paikka ei ole meikäläisten suosiossa.
Sää on ollut lämmin ja aurinkoinen. Päivällä on 28 - 30 astetta, joinakin öinä noin 20. Aamuisin tämä parinkymmenen asteen lämpötila tuntuu kylmältä! Muutamana päivänä saaren päällä kukkuloiden takana on ollut mustia pilviä, mutta ne ovat pysyneet siellä.
Tänään torstaina Kari nosti perämoottorin kumiveneen perään ensimmäistä kertaa koko reissun aikana ja  - voilá! Se käynnistyi heti! Kävimme uimarannan luona pikku ajelulla – pelästyin kuollakseni, kun allamme oli oli yks´kaks kiviä veden alla aivan keskellä väylää! Onneksi ei käynyt kuinkaan.
Tämän illan jännitysnäytelmä on ollut laiturissamme olevan Oceanis 393 purjeveneen jumiutunut rullaisopurje. Nuoripari on ostanut kyseisen veneen noin viikko sitten ja heillä on ollut joka päivä purjehduksenopettaja, jonka kanssa on harjoiteltu satamasta lähtöä ja laituriin tuloa ja varmaankin myös purjeiden käyttö merellä. Tänään heidän palatessaan rullaisoa ei ollut saatu rullattua kokonaan sisään. Nyt purjehduksenopettaja ja jostain paikalle kutsuttu (ilmeisestikin) purjeasiantuntija ovat jo toista tuntia yrittäneet saada rullapurjetta toimimaan. Jumissa mikä jumissa. Olemme aina suhtautuneet pienellä varauksella rullaisoihin…varmaankin ne enimmäkseen ovat todella käteviä, mutta mitäs sitten kun se jumittaa…
Huomenna lapset (ja Janne ja Heli) tulevat! Lasten odottaminen on saanut meidät katsomaan kaikkea ympärillämme aivan uusin silmin ja miettimään, mikä lapsista voisi olla kiinnostavaa ja jännittävää. Tällainen ajattelu tekee oikein hyvää meille ”melkein-kaikkihan-on-nähty” -aikuisille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti