Ponta Delgada / viikko 16

Olin jo lukenut purjehdusoppaasta, että marinan konttori on suljettu viikonloppuisin toukokuun puoliväliin asti. Yritin Ponta Delgadaa lähestyessämme useita kertoja soittaa marinan konttoriin ja kutsua marinaa VHF:llä (olihan perjantai), mutta tuloksetta. Pitkäperjantaitahan täällä vietettiin, tietysti.
Laiturissa jututin lähellä olevan englantilaisveneen kipparia ja hän kertoi, että voisimme mennä ilmoittautumaan Security-kopille vanhan marinan puolelle. Se on niin kaukana, että päätimme jättää viranomaisille ilmoittautumiset seuraavaan aamuun. Raivasimme hiukan paikkoja ja söimme iltapalaksi tomaatti-juustokuorrutetut nakki-paputäytteiset tortillat. Hyvältä maistui, samoin kuin uni sen jälkeen!
Lauantaiaamuna marssimme sitten papereinemme ilmoittautumaan viranomaisille. Ensin näytimme passimme ja veneen rekisteritodistuksen GNR:n (Guarda Nacional Republicana = paikallinen poliisi), joka kirjasi tiedot tietokoneelle – minusta näytti että ihan tavalliseen tekstitiedostoon. Seuraavaksi siirryimme naapuritoimistoon (Immigration = Servico de Estrangeiros e Fronteiras), jossa passimme skannattiin, tietokoneelta tarkastettiin jotain passiemme perusteella ja tietomme kirjattiin taas koneelle.
Meitä kehotettiin menemään maanantaina marinan konttorille suorittamaan itse marinaan kirjautumisen. Siihen asti meillä ei ollut kulkukorttia laitureille eikä pääsyä suihkuihin (tai erillistä maksua vastaan kyllä). Kun kysyimme, joudummeko olemaan monta päivää laiturilla panttivankeina, meille kerrottiin, että yksi laitureille menevä portti on yleensä auki. Niin kuin sitten itse asiassa olikin. Muussa tapauksessa joutuisimme etsimään vartijan jostain päästämään meidät laiturille. Ällistelimme moista systeemiä – veneitä kuitenkin tulee satamaan muulloinkin kuin arkipäivisin virka-aikaan!
Byrokratiatarina jatkui sitten maanantaiaamuna. Marinan  konttorissa katsottiin ja kirjattiin ylös taas kerran veneen ja meidän tiedot. Sen jälkeen jouduimme menemään toistamiseen Immigrationiin marinan konttorista saamamme lomakkeen kanssa. Samasta lomakkeesta oli vielä muutama kopio lisää, mutta ne lupasi marinan konttori hoitaa oikeille tahoille.
Hiukan tästä satamasta: uusi marina on valtavan suuri ja laituripaikkoja on tyhjillään vaikka kuinka paljon. melko rauhatonta täällä on, sillä turisteja valas- ja delfiiniretkille kuljettavia aluksia pörrää satamasta ja satamaan tuon tuostakin. Eräs niistä ajoi useita kertoja ohi kovaa ja läheltä tehden todella ilkeät aallot. Kävimme huomauttamassa asiasta yrityksen lipunmyynnissä ja onneksi aluksen vauhti hiljeni sen jälkeen.
Matkustaja-aluksia on ollut pienen satamaa jakavan aallonmurtajan toisella puolen useina päivinä ja öinä . Suurin tähän asti on ollut noin 16-kerroksisen kerrostalon korkuinen superjahti. Vuorokauden ajan täällä pysähtyi myös 5-mastoinen suuri purjealus. Myös Christina Cruises-yhtiön alus viipyi täällä reilun vuorokauden - aivan meidän lähellämme - ja käytti jotain moottoria (äänekästä!!) melkein koko ajan.
Lisäksi meren puoleisen aallonmurtajan kupeessa on rahtisatama, jossa kuormia puretaan tai lastataan vuorokauden ympäri.
Satamassa on ruotsalaisvene, joka on ollut reissussa vuodesta 2013 saakka. Ovat kiertäneet Euroopan rantoja, Karibiaa ja Kanariaa ja viime talven he viettivät täällä Ponta Delgadassa. Oli kuulemma ollut kylmää, tuulista ja sateista.
115-jalkainen Swan naapurina


Muutaman vuorokauden vieressämme oli 115-jalkainen englantilainen Swan, Shamanna nimeltään. Henkilökunta (3 nuorta miestä ja 2 naista) pesi, hinkkasi, puunasi ja kiillotti venettä monta päivää aamusta iltaan. Googletin kyseisen veneen. Kävi ilmi, että kyseessä on vuonna 116 valmistunut alus, joka tekee nyt charterpurjehduksia vaatimattomaan 80.000 € + kulut hintaan….

Matkustaja-alusten matkailijat näkyvät katukuvassa. Laivan ollessa satamassa ja kaupungilla ihmisiä on vilisemällä, ja kun laiva on lähtenyt, on paljon rauhallisempaa.
Saniteettitiloihin mennään kahdesta eri ovesta. Toisen takana on pyykkitupa WC-tilat ja kylmät suihkut. Toisen oven takana on 8 suurta, melkein pienen yksiön kokoista yhdistettyä WC-ja suihkukoppia. ”Yksiöön” sisään mennessä on ensin käytävä, jonka varrella on WC. Seuraavana on ruhtinaallisen kokoinen pukeutumistila ja perimmäisenä suihkutila. Kaikki pelkkää betonia! En myöskään ainakaan ensimmäisellä yrittämällä onnistunut saamaan täältäkään lämmintä suihkua. Seuraavalla kerralla sentään ymmärsin (Karin ohjeen perusteella) kääntää nuppia oikeaan suuntaan. Pitkän odotuksen jälkeen sitä lämmintä vettäkin tuli.
Olemme rampanneet väsyksiin asti lähistön katuja etsien ja tutkien ruokakauppoja. Pieniä ”supermarketteja” on useita, mutta niiden valikoimat ovat uskomattoman suppeat. Suomen ”yhden K:n” kaupat pesevät tarjonnallaan nämä supermarketit mennen tullen.  Pari suurta hypermarkettia on vähän kauempana, runsaan puolen tunnin kävelymatkan päässä. Olemme käyneet molemmissa nyt kerran ja tulemme jatkossakin hakemaan sieltä niitä tuotteita, jota lähikaupoista ei saa. Valtavan suuri tori (tai halli, miten sitä nyt sitten haluaakin nimittää) palvelee hyvin vihannes-hedelmä- ja juusto-ostoksissa.  
Jalkakäytävät ovat kauniisti kivettyjä ja lähes jokaisen kadun jalkakäytävällä on omanlainen kuviointinsa. Rannan suurten uusien hotelli- tavaratalo- ym. rakennusten takana talot olivat vanhoja, matalia ja pääsääntöisesti hyväkuntoisiakin. Pieniä kauppoja on runsaasti talojen alakerroissa.  
Vanhat kadut ovat kapeita ja suurin osa niistä yksisuuntaisia – eipä niille kahta autoa rinnakkain kunnolla mahtuisikaan! Viikon verran katuja tallusteltuamme hoksasimme, että jotain tästä kaupungista puuttuu: liikennevalot. Kaikilla kävelyillämme olemme nähneet vain muutamat liikennevalot.
Puistoja ja istutuksia tässä keskusta-alueella on niukasti ja kukkivia kasveja on näkynyt vain muutamaa lajia. Ilmeisestikään palmut eivät täällä viihdy, koska niitä emme ole nähneet laisinkaan.
Autokannasta huomiotamme on kiinnittänyt autojen väritys. Kun manner-Portugalissa autot olivat akselilla valkoinen-harmaa-musta, tällä on lisäksi jonkin verran kirkkaanpunaisia autoja - muita värejä näkyy todella harvoin.
Eräänä iltapäivänä pikku aukiolla aika lähellä marinaa oli mies soittamassa trumpetilla ja vetopasuunalla jazzia. Aurinko paistoi, pikkupoika jammaili antaumuksella soittajan edessä ja meillä oli mahtava fiilis. Näiden hetkien ja kokemusten takia kannattaa reissata ja vähän välillä kärvistelläkin hankaluuksien kanssa! Toisen kerran pääsimme nauttimaan musiikkielämyksestä, kun vanhanaikaisiin kansallispukuihin (?) pukeutunut miesjoukko istui olusilla erään ravintolan terassilla. He soittivat ja lauloivat antaumuksella vanhaa kansanmusiikkia.
Meillä oli ankara urakka raivata perälaatikko tyhjäksi peräsinongelman korjausta ajatellen. Se tietysti poiki perähytin uudelleenjärjestelyn, että saimme kaiken tavaran taas ”piilotettua” jonnekin pois jaloista.
Ensimmäisenä lauantaipäivänä kiertelimme taas kaupungilla ja löysimme mukavan näköisen ruokapaikan pienen syrjäisen kadun varrelta. Ravintola oli valmistautumassa ristiäisjuhliin, ja sisätilat oli katettu ja koristeltu kauniisti. Voimme kuitenkin aterioida ulkosalla. Ruoka olikin erinomaisen maukasta (mielestäni paras ulkoruokinta koko matkan aikana!) ja annokset runsaat. Kari popsi pihvin ja minä chorizomunakkaan. Paluumatkalla satoi hiukan, kuten aamullakin ja edellispäivänä.
Olin lauantai-iltana vääntänyt blogia varten tekstin purjehduksesta tänne Ponta Delgadaan ja illalla läksimme etsimään mukavaa WiFillä varustettua kuppilaa sen julkaisemiseksi. Monet rannan ravintolat huudattivat musiikkia todella kovaa ja joissakin tupakoitiin sisällä(!). Valitsimme yhden miellyttävän ja rauhallisen näköisen ravintolan. Katsoimme sen ulkopuolella WiFi-kentän voimakkuutta ja hyvältä näytti. Tilasimme oluet ja sitten… WiFi ei toiminut sitten millään! Yhteys näytti olevan päällä ja tolpat täysillä, mutta internetyhteyttä ei ollut. Henkilökunta kävi vuoron perään ihmettelemässä asiaa ja vihdoin boottasivat reitittimenkin, mutta data ei liikkunut. Blogin julkaisu jäi siis myöhemmäksi. No, onneksi televisiossa oli juuri menossa Formula1-kisat ja Karilla riitti katsomista minun jumpatessani tietokoneen kanssa. (Bottas kolmas ja Räikkönen neljäs).
Katsoimme piruuttamme säätä Cascaisissa: aurinkoista ja hellelämpötiloja jatkuvasti.  Täällä on ollut huomattavasti viileämpää. Pilvisinä päivinä ehkä noin 18 astetta, muutamana aurinkoisena iltapäivänä reilusti yli 20. Ennusteet ovat luvanneet jatkuvasti alle 20 asteen lämpötiloja ja sadetta lähes joka päiväksi. Onneksi nämä ennusteet ovat olleet varsin pessimistisiä toteutuneeseen nähden. Sadetta on tullut vain muutamia kertoja, pelkkiä kuuroja ja nekin useimmiten illalla tai yöllä.
Aiemmin mainitut ruotsalaiset, samoin kuin muutamat muutkin, joiden kanssa olemme jutelleet, varoittelivat saksalaisesra Thomaksesta jonka kanssa laitoimme veneen nosto- ja korjausasian vireille. Saattaa kuulemma olla kallis. Pidämme siis huolen siitä, että saamme kunnolliset kustannusarviot, mikäli häneltä jotain työtä tilaamme. Hiukka jo tuntui hassulta, kun kävimme ostamassa pari köysivapautinta, uuden skuutin isopurjeelle ja 3-reivinarun ja pienen palan tiikkiä. Lasku oli 380,35 ja alennusta emme saaneet kuin sen 35 senttiä! On kuulemma niin kallista tuoda tänne Azoreille tavaraa jaa niin hiljaista suuren osan vuotta… niin varmaan onkin, mutta silti…
Ohjausongelmastamme: Kävimme maanantaina jututtamassa yllä mainittua paikallista venealan yrittäjää ja kerroimme ongelmastamme. Hän kävi myöhemmin päivällä Nereidissä katsomassa tilannetta ja totesi saman kuin mekin eli että vene on nostettava ylös. Tilanne on kuulemma huono, sillä talvella, kovalla tuulella, oli rahtisatamassa ollut alus sementtilastissa. Tuuli oli puhaltanut sementit suoraan marinaan ja veneitä on pitänyt siitä alkaen putsata telakalla eikä urakka ole vieläkään valmis. Telakointialueelle on jonoa ja venepukeista pulaa (!!!).
Neeti telakalla "iltavalaistuksessa"



Torstai-iltana saimme tiedon, että Neetin nosto onnistuisi mahdollisesti perjantaina. Perjantai-iltapäivällä Neeti sitten saatiinkin ylös. Onneksi oli tuuleton päivä ja pääsimme helposti nostopaikalle. Ensimmäinen mutka matkassa oli se, että nosturi hukkasi virtansa edellistä venettä siirtäessään. Viimein se saatiin käyntiin auton akkujen avulla apukaapeleilla. Neeti saatiin nostetuksi ylös ja paikalleen – ja  heti sen jälkeen, kun pukit oli saatu asetettua paikalleen, laite sippasi taas! Nosturi jäi siis viikonlopuksi meidän ympärillemme.






Päällisin puolin näyttää siltä, että jokin on tosiaankin osunut peräsimeen. Siitä on karissut maalia noin kolmen-neljän kämmenen kokoiselta alueelta ja se ón vääntynyt. Lisäksi alakiinnitys lonksuu jonkin verran.




Kari on tehnyt maanantaita ajatellen sen, mitä etukäteen on tehtävissä peräsimen purun kanssa. Irrottanut peräsimen levennysosan, avannut alakiinnityksen ja taistellut kvadrantin purkamiseksi. Pari pulttia kahdeksasta  jumittaa, niille joutunee kai antamaan hiukan lämpöä, jotta saadaan kvadrantti irrotettua.




Telakointialue on aika pieni ja ahdas. Sähköä on saatavilla aivan Neetin vierestä, mutta vesi on kauempana, maassa olevan luukun alla. Testatessa vesi näytti aika ruosteiselta – kyseistä hanaa ei ehkä ole käytetty vähään aikaan. Onneksi Kari täytti vesitankin laiturissa, joten pärjäämme jonkin aikaa ilman lisävettä.
WC- ja suihkutilat ovat noin 7 minuutin kävelymatkan päässä. Hiukkasen haastetta tulee olemaan tässä maissa asumisessa, kun veneen omaa WC:tä ei voi käyttää. (Ei ole tietenkään huuhteluvettä eikä septitankin tilavuuskaan ikuisuuksia riittäisi!)
Näkymä Neetin istumalaatikosta telakointialueella
Ensimmäisenä iltana, ollessamme jo menossa nukkumaan, kuulimme huutelua veneen ulkopuolelta. Kömmimme ihmeissämme katsomaan, että mistähän on kyse. No, vartijahan siellä oli kierroksellaan ja todettuaan, ettemme olleet roistoja, nosti meille peukkua. Tuntui mukavalta, että tässä telakan syrjäisessä nurkassakin vartiointi pelaa!
Huomenna maanantaina pääsemme toivottavasti eteenpäin peräsinongelmamme ongelmanselvitys- ja korjausoperaatiossa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti