Nereidin
moottorista löytyi loppujen lopuksi niin paha vika, että sen korjaaminen ei ole
enää järkevää. Tässä kapteenin selvitys asiasta:
Kesä 2016 aikana
veneen testaus oli keskeisin juttu pitempää matkaa suunniteltaessa. Kävimme Kuopiossa, jolloin mm. konetta
jouduttiin testaamaan ihan urakalla. Kesän mittaan kävi ilmi, ettei moottori
jaksanut ottaa enempää
kuin2300 kr/min vaikka max kr/min on 3400. Tosin nopeus oli jo yli 7 kn mutta
peräpäässä alkoi olla aika tumma sävy. Matkanopeus n.1700 kr/min oli tällöin 6
kn ja ihan ok. Päättelin että potkurin
mitoitus oli pielessä ja vaihdoin potkurin mitoituksen pienempään. Näillä mentiin mutta hieman isoimmilla
kierroksilla. Täällä Cascaisissa
kerroimme korjaamolla ongelmista: öljyvuoto turbon alapuolella sekä koneen
epäpuhdas ”poltto”, se kun myötätuulessa alkoi käymään nenään.
Oletin asian
korjaantuvan suuttimien tarkastamisella ja turbon öljyvuodon tsekkauksella.
Löytyi jotain aivan muuta: koneen parista pytystä männän renkaita poikki, männän
päissä öljyä, ahtimessa öljyä, sylinterissä halkeama ja vesivuoto. Öljyä ei ole
koneeseen tarvinnut lisätä vaihdon välein ei myöskään vettä. Ehkä nämä ongelmat tulivat nyt riittävän
pitkän koneajon jälkeen esille ja hyvä niin. Koneeseen Tanskassa asennettu
taittolapapotkurin mitoitus oli todennäköisesti ihan oikea, kuten turkulaisessa
alan liikkeessä oltiin mieltä. Silloin olisi jokin kello pitänyt kilahtaa
kipparin kaalissa, mutta ei… Niinpä nyt joudumme täällä asentamaan vanhan moottorin
tilalle uudet Powerit. Pähkäilin koneen valintaa ja sain vahvistuksen myös Suomen
suunnalta kallistua Volvon hankinnan kannalle. Keskeisin asia oli sen maailmanlaajuinen
huoltoverkosto sekä koneen parempi sovittaminen vanhalle paikalle. Moottorin
hinta on samaa luokkaa kuin Suomessa. Sen sijaan asennuskustannukset ovat edullisemmat,
tuntihinta 40 €/h.
Polttoainepuolella vaihdoimme uudet letkut säiliöltä
koneelle. Samalla nyt tulevat koneen alle uudet kumityynyt, joiden löysyys
aiheutti sydäntykytyksiä tuolla Ruotsin etelärannikolla.
Tänään kun vene oli
vielä ylhäällä, vedin pohjaan uuden kerroksen maalia. Hyvin olivat ötökät
pysyneet loitolla viimetalvisen pohjankäsittelyn jäljiltä. Teetätimme myöskin
isopurjeeseen kolmannen reivin.
Vene pudotetaan huomenna tiistaina vesiin
odottamaan uuden myllyn tulemista ja asennusta paikalleen, joten taitaapi
meidän haaveilema joulupurjehdus siirtyä tammipurjehdukseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti