Nereidin moottorista


Nereidin moottorista löytyi loppujen lopuksi niin paha vika, että sen korjaaminen ei ole enää järkevää. Tässä kapteenin selvitys asiasta:

Kesä 2016 aikana veneen testaus oli keskeisin juttu pitempää matkaa suunniteltaessa.  Kävimme Kuopiossa, jolloin mm. konetta jouduttiin testaamaan ihan urakalla. Kesän mittaan kävi ilmi, ettei moottori jaksanut ottaa enempää kuin2300 kr/min vaikka max kr/min on 3400. Tosin nopeus oli jo yli 7 kn mutta peräpäässä alkoi olla aika tumma sävy. Matkanopeus n.1700 kr/min oli tällöin 6 kn ja ihan ok.  Päättelin että potkurin mitoitus oli pielessä ja vaihdoin potkurin mitoituksen pienempään.  Näillä mentiin mutta hieman isoimmilla kierroksilla.  Täällä Cascaisissa kerroimme korjaamolla ongelmista: öljyvuoto turbon alapuolella sekä koneen epäpuhdas ”poltto”, se kun myötätuulessa alkoi käymään nenään.

Oletin asian korjaantuvan suuttimien tarkastamisella ja turbon öljyvuodon tsekkauksella. Löytyi jotain aivan muuta: koneen parista pytystä männän renkaita poikki, männän päissä öljyä, ahtimessa öljyä, sylinterissä halkeama ja vesivuoto. Öljyä ei ole koneeseen tarvinnut lisätä vaihdon välein ei myöskään vettä.  Ehkä nämä ongelmat tulivat nyt riittävän pitkän koneajon jälkeen esille ja hyvä niin. Koneeseen Tanskassa asennettu taittolapapotkurin mitoitus oli todennäköisesti ihan oikea, kuten turkulaisessa alan liikkeessä oltiin mieltä. Silloin olisi jokin kello pitänyt kilahtaa kipparin kaalissa, mutta ei… Niinpä nyt joudumme täällä asentamaan vanhan moottorin tilalle uudet Powerit. Pähkäilin koneen valintaa ja sain vahvistuksen myös Suomen suunnalta kallistua Volvon hankinnan kannalle. Keskeisin asia oli sen maailmanlaajuinen huoltoverkosto sekä koneen parempi sovittaminen vanhalle paikalle. Moottorin hinta on samaa luokkaa kuin Suomessa. Sen sijaan asennuskustannukset ovat edullisemmat, tuntihinta 40 €/h.

 Polttoainepuolella vaihdoimme uudet letkut säiliöltä koneelle. Samalla nyt tulevat koneen alle uudet kumityynyt, joiden löysyys aiheutti sydäntykytyksiä tuolla Ruotsin etelärannikolla.

Tänään kun vene oli vielä ylhäällä, vedin pohjaan uuden kerroksen maalia. Hyvin olivat ötökät pysyneet loitolla viimetalvisen pohjankäsittelyn jäljiltä. Teetätimme myöskin isopurjeeseen kolmannen reivin.

 Vene pudotetaan huomenna tiistaina vesiin odottamaan uuden myllyn tulemista ja asennusta paikalleen, joten taitaapi meidän haaveilema joulupurjehdus siirtyä tammipurjehdukseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti