Elämää Cascaisissa / viikot 41 ja 42

Olemme tavanneet suomalaisia kolmeen otteeseen. Ensimmäisen kerran puistossa kaksi herraa, jotka kertoivat olevansa viikon kiertomatkalla Portugalissa ja ”vapaapäivällä”. No huh huh. Seuraavat olivat puistossa, jossa suomalaisnainen oli lastensa kanssa. Kertoi olevansa kyläilemässä Cascaisissa asuvan veljensä luona. Kolmannet olivat marinassa 59-jalkaisella kuunari Zagralla, matkalla etelään. Jotenkin sitä vain kaupungilla kulkiessaan höristelee korviaan, että josko kuulisi suomen kieltä.

Kaikki täällä ei ole ihan ”kultareunaista” kuitenkaan. Yli kaksi vuorokautta marinan WiFi oli täysin toimimattomassa kunnossa ja usein se tahmailee pahasti jos nyt ylipäänsä päästää sisään. Toinen harminaiheemme oli turisti-info, jota metsästimme ympäri kaupunkia monena päivänä. Lopputulos oli se, että ainoa turisti-info on pikkuriikkinen koppero, jossa nuori tyyppi istuu raollaan olevan oven takana luukut kiinni. Yhden kerran tavoitimme infon avattuna ja saimme sieltä Lissabonin kartan ja muita esitteitä lähiympäristöstä.

Iltaelämää vietimme tiistaina, kun kävimme kaupungilla katsomassa Mestareiden liigan jalkapallo-ottelua. Istuimme toriaukion ravintolan terassilla. Ravintoloita on vieri vieressä ja screenejä oli yhteensä seitsemän ja jokaisesta näkyi eri ottelu. Me tietenkin katsoimme Brygge-Porto-ottelua (Porto voitti 1-2) – ja kuuntelimme samalla, kun muutamat tanskalaisnuoret kannustivat Kööpenhaminan joukkuetta viereisessä pöydässä.

Kävimme junalla Lissabonissa. Matka kesti noin puoli tuntia. Olimme kyselleet marinasta venetarvikeliikkeen osoitteen tehdäksemme monenmoisia hankintoja (sataman venetarvikeliikkeen valikoima on melko rajallinen). Lissabonissa löysimme tunnin kävelyn jälkeen liikkeen, josta ostimme loppujen lopuksi vain pesuaineita ja lenkit pelastuslautan kiinnitykseen, ja saimme lisäksi vielä toisen liikkeen osoitteen. Josta löytyi lisää pesuainetta. Totesimme, että meillä Suomessa melkein jopa Bauhausissa tai Biltemassa on paremmat venetarvikevalikoimat! Joudumme todennäköisesti tilaamaan yhtä ja toista Saksasta SVB:ltä, koska Suomesta lentokoneella ei ehkä tällaista tavaraa viitsi kuljetella.

Samalla reissulla näimme marinan, joka oli ”ehdokkaana” talvipaikaksemme. Taivahalle kiitos, että päädyimme tänne Cascaisiin! Marina oli lähellä isoa meluisaa autotietä. Rannalla kulki leveä käytävä, jonka varrella ei ollut juuri mitään katsottavaa. Museoita olisi kyllä vaikka päiväkausia rampata, mutta kun olemme enemmänkin ulkoilijoita ja arvostamme erityisesti miellyttävää ulkoiluympäristöä.

Olimme ostaneet Cascaisissa vain menoliput lipunmyynnistä ja paluumatkan lippujen ostaminen ei sitten onnistunutkaan. Belemin asemalla oli vain automaatit, joihin ei kelvanneet sen enempää kolikot kuin meidän kummankaan pankkikortit. Yritimme ja yritimme, mutta turhaan. Viimein kapusimme junaan ilman lippuja ja käännyimme konduktöörin puoleen. Mutta ei. Junassa ei myydä lippuja (mitäköhän niillä konnareilla sitten on virkaa – menomatkalla heitä oli välillä jopa neljä samassa vaunussa!). Hän sanoi, että ostatte sitten Cascaisissa. Ja niinhän siinä sitten kävi, että asemalaiturilta ei päässyt ulos ilman matkalippua, vaan konnari avasi meille oven. Ei kyllä jäänyt vahtimaan, ostimmeko ne liput ; )

Olimme päättäneet, että Lissabonin reissun jälkeen olisi viimein ulkoruokinnan vuoro. Kävelimme ties kuinka pitkään ympäriinsä etsimässä ”sopivaa” ruokapaikkaa - ja päädyimme samaiselle aukiolle, jossa olimme katsoneet jalkapalloa. Tilasimme riisiä ja mereneläviä kahdelle. Annos oli aika erikoinen: isossa kattilassa, oranssinpunaisessa liemessä, riisiä, erilaisia simpukoita ja katkarapuja. Eipä ollut minun juttuni ja Karikin oli sitä mieltä, että (jo aiemminkin mainittu) Erican elukkakeitto on paljon parempaa…

Kerrotaan nyt sitten vähän säästäkin: viilein aamu on ollut noin 16 asteen luokkaa. Yöt ovat kosteita, mutta ostimme heti toisena päivänä pienen sähköpatterin, jonka laitamme (pienelle) yöksi. Aamulla on miellyttävää, kun ikkunat eivät valu vettä! Yleensä päivälämpötilat ovat olleet vähän päälle 20 astetta pilvisinä päivinä, aurinkoisina paljon enemmän, jopa helteeksi asti. Vettä on ripsauttanut muutaman kerran. Lissabonin-päivänä oli tavattoman sankka sumu iltapäivään asti. Sateesta on sen verran ollut haittaa, että ne kauniit kivetyt kadut tuntuvat tavattoman liukkailta kosteina!

Kävimme myös tutustumassa paikallisen Lidlin (!!!!) valikoimaan. Kannatti kävellä noin 2,5 kilometriä / sivu todetaksemme että paistopisteessä on Fazerin tuotteita. Valitettavasti riisipiirakoita ei kuitenkaan ollut valikoimassa…

Loppuviikolla alkoi tuulla. Ankkuripaikka tyhjeni purjeveneistä ja satamaan tuli niitä lisää. Aallot iskivät komeasti aallonmurtajaan ja lennättivät vettä korkealle ilmaan pitäen välillä kovaa jyminää. Satama-altaassa olimme kuitenkin hyvässä suojassa eikä maininkikaan päässyt sinne veneitä keikuttamaan.

24.10. Nereidi nostettiin ylös telakalle muutamien matkan aikana ilmenneiden seikkojen korjauksien vuoksi. (kumiset polttoaineletkut kuparisten tilalle, polttoainejärjestelmän tarkastus, moottorin kumityynyjen vaihto). Pöydän veimme puusepälle kavennettavaksi (saadaksemme vähän enemmän ”ohitustilaa” salonkiin).

Menimme yöksi läheiseen hostelliin ja aamulla kello kolme taksi tuli hakemaan meitä lentoasemalle.

Viivymme Suomessa lähes kolme viikkoa eli palaamme Cascaisiin 14.11.