Le Marin (10. - 17.1.2018)


Matka marinaan oli pitkä, vajaat pari mailia, tuulta ja aallokkoa enemmän kuin tarpeeksi. Dingin moottori sammui muutaman kerran, mutta käynnistyi kuitenkin uudelleen.

Ensi töiksemme kävimme kirjautumassa sisään. Marinan konttorissa oli itsepalvelupisteet, joissa sai näpytellä veneen ja miehistön tiedot koneelle. Hämmennystä aiheutti se, että tulostuskomennon jälkeen vieressä oleva tulostin ei inahtanutkaan ja kone ilmoitteli ranskaksi jotain virhetilanteesta. Manailtuani aikani – luultuani menettäneemme kaikki tiedot – kävin kysymässä virkailijalta neuvoa. No eipä mitään – lomakkeemme oli tulostunut palvelutiskin printterille. Karin allekirjoitus, viisi euroa ja homma oli selvä!

Kierreltyämme rannoilla istahdimme rantakuppilaan laittamaan blogin liikkeelle ja syömään lounasta. Kuinka ollakaan, samaan kuppilaan ilmestyivät Hannu ja Tuija ja Sissiin saapunutta miehistöä.

Käytyämme ruokakaupassa kävimme istahtamassa Sississä ja sanoimme haikeat hyvästit Tuijalle ja Hannulle. Koskahan – ja missä – seuraavan kerran tapaamme?

Paluumatkalla kumiveneen moottori kiukutteli taas. Pari kertaa Kari sai sen käyntiin, mutta sen jälkeen se teki kertakaikkisen lakon. Ei muuta kuin soutamaan! Matkaa oli jäljellä vielä aika paljon ja tuuli ja vasta-aallokko hidastivat matkan etenemistä. Onneksemme ohi ajava ranskalaispariskunta otti meidät ystävällisesti hinaukseensa ja pääsimme ilman tuntikausien soutamista takaisin Neetille.

Seuraavana aamuna Kari paikallisti moottoriongelman bensaletkun moottorinpuoleiseen päähän.  Tiiviste oli huonossa kunnossa ja päästi ilmaa bensan sekaan. Jotenkuten moottori alkoi taas toimia ja ankaran etsinnän jälkeen löysimme oikeanlaisen liittimen noin viidennestä tai kuudennesta venetarvikeliikkeestä.

Päätimme siirtyä ankkuriin lähemmäs marinaa ja kauppoja. Se olikin helpommin sanottu kuin tehty. Ankkurointialue käsittää useita lahtia ja matalikkoja ja riuttoja niiden välissä. Matalikkojen luona on satunnaisia merimerkkejä, mutta harvakseltaan. Lisäksi ainakin Navionicsin plotteri syvyystiedot eivät pidä laisinkaan paikkaansa. Jos jossain kohden Navionicsin mukaan olisi noin viisi metriä, syvyysmittarimme näyttääkin noin kahdeksaa. Jossain kohdin taas ankkurointipaikkaa etsiessämme ajelimme luottavaisin mielin oletetussa viidessä metrissä riutan läheisyydessä, kun syvyysmittari näyttikin seitsemän metrin jälkeen yks´kaks 2,7 metriä!


Ajelimme edes sun taas veneiden seassa vahtien matalikkoja ja poijuja ja mooringsliinojen kohoja ja etsien riittävän isoa koloa ankkurointiin. Tiukkaa oli. Vihdoin, puolentoista tunnin kuluttua saimme ankkurin alas ja huokaisimme helpotuksesta. Liian pian. Noin kello 17, ollessamme syömässä, viereemme ajoi paikallinen moottorivene. Mies kertoi olevansa tulossa läheiseen mooringiin illalla tai huomisaamuna ja me olimme liian lähellä. Eipä siinä sitten auttanut muu kuin lähteä taas kierrokselle.



Juuri ennen auringonlaskua saimme taas ankkurin alas 7 metriin. Tällä kertaa ranskalaisen naapuriveneen kapteeni tuli viereemme ja alkoi epäillä ankkurimme pitävyyttä. Kari laski vielä parikymmentä metriä (!!!) lisää ketjua. Päätimme vaihtaa aamulla taas paikkaa.

Aamulla meitä potkaisi onni ja saimme oikein hyvän ja pitävän ankkuripaikan, jossa olemme nyt sitten pysyneetkin. Lähellä on suomalainen Lumikki-vene, suuri Swan, joka tuli ARC:n mukana yli. Kävimme eräänä päivänä kyliltä tullessamme siellä jutustelemassa.

Muutoin päivät ovat kuluneet yhden tai kahden maissakäyntireissun merkeissä. Olemme kierrelleet venetarvike- ja muut kaupat, pesseet valtaisan kasan pyykkiä itsepalvelupesuloissa, istuskelleet rantakuppiloissa välillä oivallisen ja välillä täysin toimimattoman WiFin ääressä, lueskelleet ja paistatelleet päivää Neetissä.

Rannalla on valtava marina, yli 800 venepaikkaa. Aika täyttä näytti olevan, valtavasti suuria vuokrakatamaraaneja ja muita suuria veneitä. Dingilaiturit ovat riittämättömästi mitoitetut ankkuroitujen veneiden määrään nähden – välillä laituriin kiinnittyminen on työn ja tuskan takana.

Rannalla on marinan konttorin lisäksi ravintoloita, venetarvikeliike, vaate- ja matkamuistomyymälöitä ja pieni ruokakauppa. Purjemaakarin toimitiloja, pyykkitupa ja postikin ovat samassa rakennusryppäässä. Tien toisella puolen on suurehko ruokakauppa.

Pienen matkan päässä rannalla on lisää venetarvikeliikkeitä ja muita veneilyyn liittyviä palveluyrityksiä. Pari suurta ruokakauppaa löytyy: Leader Price, hiukan varastomyymälän oloinen kauppa, jossa vaikutti olevan jonkinlainen remontti meneillään. Siitä vielä pienen matkan päässä on suurehko, kohtalaisen hyvin varustettu, mutta ahdas ja sekava Carrefourin ruokakauppakin. Kiinalaisia kauppoja sekalaisine tavaravalikoimineen on parikin kappaletta.

Muutamana päivänä on ollut melko vähätuulista, useimmiten kuitenkin tuuli on puhallellut reippaanpuoleisesti. Melkein joka päivä on tullut jokunen sadekuuro, välillä hentoja ripsauksia lähes olemattomista pilvistä, välillä kunnon rankkoja kuuroja kovien tuulenpuuskien saattelemina. Onnekkaasti olemme kuitenkin säästyneet kastumiselta!

Tänään keskiviikkona siirryimme ankkuriin Sainte Annen edustalle. Paikka löytyi heti, kun suuri ranskalaisvene läksi pois. Ste Anne vaikuttaa mukavalta pieneltä kylältä. Viivymme täällä ehkä pari päivää ja jatkamme sitten matkaa seuraaviin ankkuripaikkoihin Martiniquella. Sen jälkeen -  kukapa tietää?

Tapasimme venetarvikeliikkeessä Suomen Purjelaivasäätiön Vahinen päällystöä. Vahine oli lähdössä pohjoiseen päin hurrikaanien vahingoittamille Dominicalle ja Guadeloupelle. He lupasivat lähettää meille sähköpostitse tietoa tilanteesta siellä päin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti