Blue Lagoon |
Marinassa on pieni hotelli, muutama ravintola, ruokakauppa
ja pari vaatekauppaa. Ruokakaupan valikoima oli niukahko. Ainoat tarjolla
olevat hedelmät olivat banaaneja, eikä muutakaan tuoretavaraa juurikaan ollut.
Palvelu ravintoloissa oli armottoman hidasta, mutta erittäin ystävällistä.
Onneksi meillä ei ollut kiirettä minnekään.
Kävimme kävelyllä läheisessä kylässä. Tie oli kapea ja
jalkakäytäviä ei ollut. Autot pyyhälsivät ohitsemme todella läheltä ja olivat
välillä säikyttää meidän hengiltä toitotellessaan äänitorvea (olisivat
tarjonneet kyytiä).
Kylässä oli pikku ravintoloita, jota täällä näyttää olevan
joka puolella. Ruokakauppoja oli kaksi. Jotain saimme kummastakin ostetuksi.
Tuoreita vihanneksia ja hedelmiä jäimme edelleenkin kaipaamaan.
Parin Blue Lagoonissa vietetyn yön jälkeen jatkoimme matkaa.
Purjehdimme (tai yritimme purjehtia, välillä tuulta vähäsen ja välillä taas ei
laisinkaan…) 12 mailin matkan Cumberland Bayhin. Sissi oli juuri ankkuroitunut
sinne – perä palmussa – ja kiinnityimme sen kylkeen odottelemaan viereisen
katamaraanin lähtöä päästäksemme sen paikalle.
Ranskalaiseen tapaan heidän lähtönsä ”kohta” viipyi ja
viipyi ja niinpä me etsimme Neetille paikan hiekkarannan edustalta. Pudotimme
ankkurin 28 metriin ja Keniksi itsensä esitellyt mies kävi viemässä
peräköytemme palmuun (20 EC). Olimme jo melko lähellä vesirajaa, mutta allemme
jäi jyrkässä rannassa vielä lähes viisi metriä vettä.
Cumberland Bay |
Paikka oli aivan hurmaava! Lahdenpohjukassa hiekkaranta
palmuineen, sivummalla jyrkät rinteet täynnä kasvillisuutta. Rannalla , johon
laski pieni joki, muutama vaatimaton ravintola ja siinä suunnilleen kaikki.
Kauppiaita oli useita, kuka möi hedelmiä, kuka kalaa, kuka leipää tai koruja.
Onneksi eivät olleet röyhkeitä eivätkä tyrkyttäneet. Kun sanoimme, että nyt
emme tarvitse mitään, he hyvästelivät kohteliaasti ja läksivät pois. Veneitä
oli tullessamme 5 tai kuusi, illan mittaan niitä tuli lisää.
Cumberland Bay |
Cumberland Bay |
Pääsimme illalla Sissille herkuttelemaan
tonnikala-aterialla. Juttua riitti purjehduksesta, kalastuksesta ja kaiken
maailman asioista.
Tonnikalaparvi |
Hannulle Karibian saaret ovat tuttuja jo monen vuoden
ajalta. Hän järjesti meille uudenvuodenaatoksi retken Dark
Falls-vesiputouksille. Ajoimme taksilla kapeita, mutkaisia ja järkyttävän
jyrkkien rinteiden vieressä kulkevia teitä ensin rannalla olevaan ravintolaan,
jossa lounastimme.
Eräässä kylässä oli joki vienyt kuukausi sitten sillan
vierestä maata kuutiotolkulla – valtava reikä - ja silta oli suljettu. Mitään
korjaustöitä ei näyttänyt olevan vireillä. No, mitäpä sitä hosumaan kun
kiertotietäkin pääsee…
Vesiputouksille oli pieni pääsymaksu (5 EC / nenä). Kävelimme viidakossa ja ylitimme joen riippusiltaa pitkin. (Korkeanpaikankammoisena puristin kaiteita rystyset valkoisina!) Kahlasimme pariin kertaan joessa (liukasta!) ja jatkoimme jyrkkiä portaita rinnettä ylös. Huikea vesiputous odotti meitä. Pitihän siellä käydä suihkussa… Hieno reissu!
Palatessamme tonnikalaparvi oli taas lahdessa ja Santerille
tuli kiire kalaan. Eikä turhaan, taas tonnikala saaliiksi. Sissiläiset tulivat
Neetiin illalla glögille ja pipareille. Emme tulleet nauttineeksi niitä joulun
aikoihin ja nyt ne maistuivat mukavassa seurassa varmasti paljon paremmilta!
Parissa rannan kuppilassa vietettiin uudenvuoden juhlia,
onneksi kohtalaisen hillittyjä sellaisia. Meitä lähinnä olevassa ravintolassa
pidettiin noin tunnin mittainen yhteislauluhetki. Olisin kuvitellut, että Karibialla
yhteislauletaan jotain ”karibialaista”, reipasta ja iloista. Eikö mitä: Gumbaya
My Lord, banaaninlastaajien laulu, Oi Jouluyö, joitakin minulle tuntemattomia
melko hartaita lauluja. Iloisimmasta päästä olivat Nosta lippu salkoon ja Saanhan
viimeisen tanssin. Mukana oli muutama ilmeisestikin kuorolaulua harrastava
naishenkilö, koska laulu sujui varsin mallikkaasti. Ei mikään ”sekapäinen
tilakuoro”.
Puolenyön aikaan ei ollut ilotulitusta. Yksi punainen
hätäsoihtu paloi rannalla. Siinä kaikki.
Illalla vuokrakatamaraani yritti useita kertoja ankkuroitua
viereemme ja viimein onnistuikin. Tai siis ei oikeastaan. Aamuyöllä heidän
ankkurinsa oli pettänyt ja he joutuivat jättämään peräköytensä rannalle palmuun
ja siirtymään sivummas ankkuriin. Harmi kyllä he ilmeisestikin takertuivat
meidän ankkurikettinkiimme, koska Kari havahtui siihen, että kettinki oli
löystynyt.
Olimme ajatelleet viipyä tässä ihanassa paikassa vielä yhden
yön, mutta meitä ei huvittanut alkaa taas vahtia ankkuria tai ankkuroitua
uudelleen. Päätimme jatkaa matkaa St. Lucialle Marigot Bayhin.
Purjehdusoppaan (ja Hannun) mukaan St .Vincentin
pohjoispäässä on kovat tuulet ja Vincentin ja Lucian välinen meriosuus voi olla
hankala (virtaa, tuulta, aallokkoa). Olimme jo edellispäivänä laittaneet genoan
pakettiin ja siirtäneet fokan sen paikalle keulaan (toimii paremmin). Isopurje
oli 3-reivissä ja niillä eväillä läksimme matkaan kaatosateessa.
St.Lucia, Pitonit |
46,7 mailin matkaan mahtui kovaa tuulta, puuskaista tuulta, tuulettomia hetkiä, kovaa virtaa ja valtavia aaltoja. Purjeita rassattiin ees sun taas. Lehtokalaparvia sananmukaisesti lensi vierellämme.
Sissi läksi pian peräämme ja ohitti meidät. Jossain
vaiheessa sen nopeus tippui – Kari katsoi AISista – jopa alle solmuun.
Arvelimme, että siellä on kala napannut. Niin olikin. Marigot Bayssa meille
kerrottiin, että Santerilla oli ollut kiinni valtava (noin 300 kg) Blue Marlin.
Se oli vetänyt hetkessä koko 1000 metrin siiman kelalta ulos. Santeri oli
saanut sitä kelattua sisään jo noin puolet, kun Marlin oli tehnyt muutaman
valtaisan loikan ja saanut itsensä irti koukusta. No, ehkä niin iso kala olisi
ollut aika paha saada veneeseen… Oli se kuitenkin ollut aikamoinen elämys
ympäri maailmaa kalastelleelle Santerillekin.
Marigot Bayssa Sissi oli saanut poijun ja kiinnityimme sen kylkeen. Valitettavasti tuuli teki tepposiaan ja Neetin vantti pääsi hipaisemaan Sissin tuuligeneraattoria. Onneksi pahoja vaurioita ei tullut. Yhteen lapaan tuli pieni naarmu ja se oli vähän vääntynyt paikaltaan ja genu ”vaapotti” hiukan. Hannu sai sen myöhemmin tasapainotetuksi. Hyvä niin.
Istuimme taas iltaa Sississä ja aamulla Sissi jatkoi matkaa
kohti Martiniqueta. Me jäimme Marigotiin ihmettelemään sen muutoksia 12
vuodessa.
Marigot Bay |
Kävimme juomassa oluet rantakuppilassa. Ensin meiltä
yritettiin laskuttaa jonkun muun vodkat ja ties mitkä, mutta asia toki selvisi.
Ruokakauppa oli kiinni. Paljon oli tosiaankin rakennettu ja muuttunut sitten
viime käyntimme. Jotenkin paikasta oli tullut liian ”hieno” ja ”sivistynyt”.
Laituripaikkoja oli paljon, ja lahden perällä oli valtavan suuria
moottorialuksia. Päivän mittaan laituripaikat alkoivat täyttyä. Ruotsalaisia
purjeveneitä tuli ainakin neljä lähes peräjälkeen.
Koska ruokakauppa oli kiinni, paistoin meille iltapäivällä pellillisen patonkia. Kylläpä olikin hyvää!
Myöhemmin iltapäivällä soutelimme palmurannan toiselle
puolen ja jaloittelimme hiekkarannalla. Paluumatkalla pysähdyimme vielä
drinkeille rantabaariin. Sitten olikin aika taas siirtyä Neetiin ja
ruuanlaittopuuhiin. (Olimme saaneet Sissiltä tonnikalaa, josta riitti sekä
wasabiin että pariksi kerraksi paistettavaksi).
Seuraavana aamuna ensimmäinen työ oli alkaa siivoushommiin
sitloorassa. Hannu oli jo varoittanut, että Marigot Bayssa on lepakoita, joten
olimme laittaneet yöksi oven eteen ja keulaluukkuun hyttysverkot.
Hedelmäverkkoon oli jäänyt mangoja ja banaaneja ja niillä joku oli käynyt
herkuttelemassa ja roiskinut hedelmälihaa ja vähän ulostettakin sitlooraan.
Paria minuuttia vaille kahdeksan olimme Customs ja
Immigration oven takana (piti aueta kello 8) . Pian meitä oli jo viidestä
veneestä odottelemassa virkailijoita. Puoli yhdeksältä saapui Immigrationin
virkailija. Olimme ensimmäiset jonossa, joten selvisimme operaatiosta nopeasti
ja leimat passeihimme. Tullimiestä ei vieläkään näkynyt eikä kuulunut.
Ruokakauppakin oli jo auki ja jotain pientä sieltä ostimme.
Ja sitten köydet irti ja matkaan kohti Rodney Bayta. Lahden suulla oli suomalaisvene Aava, jota
emme olleet ennen tavanneet. Koukkasimme sen vierestä ja huutelimme heipat.
Varmaankin vielä pääsemme tekemään lähempää tuttavuutta.
Ensin näytti siltä, että tuulta ei ole laisinkaan eikä
purjehtimisesta tule mitään. Pian tuuli kuitenkin heräsi ja seilasimme mukavaa
vauhtia tiukassa sivuvastaisessa vajaan kymmenen mailin matkan.
Laskimme ankkurin noin 7 metrin syvyyteen ankkurilahden
eteläpäähän ruotsalaisvenekeskittymän viereen. Aikamme sijaintia seurattuamme
laskimme kumiveneen kannelta veteen ja moottorin sen perään.
Rodney Bayn marina on valtavan suuri. Superjahdeille on oma
laiturinsa ja muille veneille – suurille ja pienemmille on paljon
laituripaikkoja. Ajoimme marinan ympäri ja jouduimme palaamaan takaisin, ennen kuin
löysimme dingilaiturin. Saimme dingimme juuri ja juuri sullottua muiden väliin,
aika täyttä oli.
Marinassa on kauppaa ja ravintolaa jos jonkinlaista, siistiä
ja mukavan näköistä. Joimme rantakuppilassa oluet ja vilkaisimme WiFillä
sähköpostit.
Kävimme marinan konttorissa kysymässä ohjeita maanantaista
Neetin nostoa ajatellen Ei kuulemma muuta kuin odottelemaan nostopaikan eteen
ennen kymmentä. Tutustuimme venetarvikeliikkeen ja marinan ruokakaupan
tarjontaan. Venetarvikekauppaan päätimme palata seuraavana päivänä uudelleen
venepaperit mukana – saisimme ostokset verovapaina.
Dingille palatessamme havaitsimme, että dingin vaijerilukon
avain oli hukassa! Ensin tuli jo hätä käteen, että pitää ruveta jostain
etsiskelemään voimapihtejä, että saamme lukon rikki. Päätimme kuitenkin ensin
palata omia jälkiämme ja marinan konttoristahan avaimet sitten onneksi
löytyivätkin. Olivat ilmeisesti tippuneet Karin taskusta puhelinta esiin
kaivellessa.
Tiedustelimme marinan konttorissa paikkaa, jossa voisimme
korjauttaa (hitsauttaa) rikki menneen kikkitaljan kiinnityslveyn. Meille
kerrottiin, että telakalla on mies, joka pystyy sellaisiin korjauksiin.
Paluumatkalla poikkesimme siis telakalla ja jätimme osan korjattavaksi.
Seuraavana aamuna ennen kauppareissulle lähtöä kirjoittelin
taas tätä blogia.
Kauppaan saimme huristella hyvän matkan, vielä reilusti ohi
marinan. Lahdenpohjukassa oli piskuinen dingilaituri, jonon hädin tuskin
mahduimme. Sieltä kuljettiin kapeaa kujaa ravintolan ja kivimuurin välissä
”ihmisten ilmoille”.
Paikat olivat tyystin muuttuneet 12 vuodessa! Emme voineet
tunnistaa paikkaa enää samaksi. Uusia rakennuksia täynnä kauppoja,
ravintoloita, pankkeja ja ties mitä! Aiemmin näillä kulmilla oli vain aika hyvä
ruokakauppa eikä muuta.
Nyt ruokakauppa oli ostoskeskuksen alakerrassa ja valtavan
suuri – ja siellä oli paras valikoima sitten Kanarian saarten! Löysimme yhtä ja
toista puutelistalla olevaa. Paras löytö kuitenkin oli tumma Ryvita-näkkileipä!
Palatessamme emme löytäneet dingilaituria! Kävelimme edes
takaisin moneen kertaan ja lopulta jouduimme kysymään neuvoa. Se kapea kujanen
oli tavattoman hyvin piilossa!
Lounaan jälkeen etsiskelimme purjemaakarin. joka lupasi
ottaa genoamme korjattavaksi. (Snörpin suojana olevien purjekangaslistojen
tarrat eivät enää pitäneet.) Teimme ostoksia venetarvikeliikkeestä ja
rautakaupasta. Puutelista lyheni hiukan.
Piipahdimme Aavassa (31-jalkainen Bavaria), joka oli tullut
Atlanti yli ARC.n mukana. Heillä oli ollut varsin hurja kokemus matkalla:
Kippari ja spiirapuomi olivat pudonneet mereen. Kipparin mukaan vaimo teki
fiksun valinnan: pelasti merestä kipparin eikä puomia…
Seuraavana (siis perjantai)aamuna viiden maissa heräsimme
aivan hillittömään sateeseen ja puuskaiseen tuuleen. Unet karisivat silmistä.
Jänskätti, että jatkuuko tuuli ja myrä kymmeneen saakka, jolloin oli Neetin
nostoaika. Ei onneksi jatkunut.
Melkein ajallaan Neeti nostettiin ylös suurella
TravelLiftillä. Kaksi nuorta poikaa pesi pohjan painepesurilla – todella
huolella. Pestävää olikin, sillä pohja oli paikoitellen aika karvainen. Sen
jälkeen henkilökunnalla alkoi ruokatunti ja mekin pääsimme Neetiin haukkaamaan
hiukan välipalaa.
Harmillinen yllätys löytyi potkurista: sen juureen oli
kiertynyt siimaa - melkoinen määrä itse asiassa. Vaikutti vähän siltä että se
olisi estänyt jäähdytysveden pääsyn akselille ja ehkä hiukan sulattanut
laakeria. Pientä väljyyttä oli havaittavissa. Kari arveli kuitenkin, että
selviäisimme hyvin Trinidadiin (lyhyt matka, paljon purjehdusta ja vähän
moottorointia). Mahdollinen korjaus hoidettaisiin sitten siellä.
Nostajien paluuta odotellessamme aloimme rapsutella pohjasta
karkeita näkinjäämiä ja muuta tiukassa olevaa ylimääräistä ainesta. Kun Neetiä
alettiin siirtää telakointipaikalle, kävikin ilmi, että ei mahdu. Travelliftin
kuljettaja yritti moneen kertaan – ja taitavasti – ajaa telakoitujen veneiden
välistä, mutta ei kerta kaikkiaan mahtunut.
Loppujen lopuksi Neeti laitettiin tilapäisesti pukeille ja
TravelLift laski yhden moottori- ja yhden purjeveneen veteen saadakseen tilaa. Sissin
nostoaika (klo 14) meni näissä operaatioissa yli ja Sissi odotteli
megajahtilaiturin kupeessa omaa nostoaan.
Noin kello 15 Sissi nostettiin ylös ja pääsimme viimeinkin
Tuijan kanssa halaamaan pitkästä aikaa. Viimeksi tapasimme Azoreilla vapun
tienoissa. Oli ihana nähdä taas!
Kun Sissi oli saatu pukeille, tuli Neetinkin vuoro. Pääsimme
aivan Sissin viereen, puhe-etäisyyden päähän. Mukavaa! Kävimme Sississä
nauttimassa kuohujuomat ja vaihtamassa uusimmat kuulumiset.
Yöllä satoi, samoin aamulla ja itse asiassa vähän väliä koko
lauantaipäivän. Kävimme aamulla hakemassa purjeemme pois, venetarvikeliikkeessä
ja rautakaupassa. Maalaushommista ei tullut mitään ennen kuin neljän jälkeen
iltapäivällä. Sateen lakkaamista odotellessa Kari vaihtoi Neetille uudet
potkurinlavat, (ne tähän uuteen moottoriin sopivat, jotka saimme Jannen perheen
mukana Moganiin) minä ompelin keulaluukun suojaksi ”katoksen”. Näin voisimme
pitää keulaluukkua auki sateellakin.
Varsinaiset suuretsinnät tämä ompelutyöni aiheuttikin.
Meillä on mukana biminin tekemisestä jäänyt hyvän kokoinen pala markiisikangasta.
Sitä ei vain löytynyt mistään! Pitkät ajat se oli salongin sohvan alla, mutta
jossain vaiheessa olemme siirtäneet sen jonnekin tavaroita järjestellessämme.
Varmassa tallessa se nyt kyllä on. Kankaan etsintään meni varmaan yhtä paljon
aikaa kuin itse ompelutyöhön. (Onneksi minulla oli mukana muutakin
tarkoitukseen sopivaa kangasta.)
Ajankuluksi sadetta pidellessä kutsuimme Tuijan ja Hannun
”Neetin itsenäisyyspäiväjuhlavalmistelut”-dokumentoinnin ensi-iltaan. Ihan
hupaisan jutun itse asiassa olimme saaneet aikaiseksi. (Emme olleet itsekään
katsoneet sitä aikaisemmin.)
Miehet pääsivät maalaushommiin kello 16 jälkeen ja
ahkeroivat otsalamppujen valossa yli kymmeneen illalla.
Aamu valkeni kirkkaana ja maalaushommat jatkuivat. Hannu oli
ostanut venetarvikeliikkeestä mustaa ja sinistä pohjamaalia. Sininen oli aivan
kuivunutta! Onneksi telakalla olevalla miehellä oli sinistä maalia. Hannu
teetti sitten loppumaalaushommat hänellä.
Samoin kuivunutta oli ostamamme potkurien maalaukseen
tarkoitettu spraymaali! Edellä mainittu
mies neuvoi paremman konstin: potkurin rasvaus. Sen hän tekikin 20
dollarilla. Tilasimme häneltä myös kylkien kiillotuksen maanantaiaamupäivällä
ennen Neetin vesillelaskua. Ensin hän pyysi työstä 250 US dollaria, mutta
alensi hinnan 200 dollariin. Vähän tuntui kalliilta, mutta itse emme olisi
ehtineet sitä tehdä ja Neetin kyljet olivat aika jo aika ikävän näköiset.
Miesten ahkeroidessa kävimme Tuijan kanssa tutustumassa marinan
kauppojen tarjontaan. Mitään ei tullut tuhlattua.
Sininen raita vesilinjassa ei ollut enää kovin siisti ja
Neeti ui kaikkine kuormineen aika syvässä. Kari maalasi pohjamaalilla raidan
mustaksi ja Neeti näytti tosi hienolta. (Trinidadissa aiomme teettää
”kunnollisen” vesilinjan korotuksen.)
Illalla kävimme marinassa nauttimassa muutaman
2-yhden-hinnalla –juoman ja syömässä. Ruoka oli hyvää ja kohtuuhintaista.
Maanantaiaamuna läksimme Hannun kanssa
venetarvikeliikkeeseen reklamoimaan kuivuneista maaleistamme. Vastaanotto oli
melko nihkeä, mutta lopulta Hannu sai rahansa takaisin ja minä otin samalla
rahalla kiillotusainetta ja rättejä. Valitettavasti kiillotusainehylly ammotti
tyhjyyttään, joten en saanut haluttua kiillotusainetta ja sitä ”väärääkin” vain
yhden pullon.
Piti siis mennä rautakauppaan ja sieltä onneksi löytyi
oikeat aineet ja vedenpitävä lukko kumiveneelle. (Entinen, halvalla ostettu,
oli alkanut ruostua ja temppuili melko lailla). Liikkeessä oli tällä kertaa
vain yksi kassa ja hillitön jono. Minua poltteli melko tavalla, kun
kyljenkiillottaja oli odottelemassa kiillotusaineita. Edessäni oleva mies
huomasi kärsimättömyyteni ja päästi minut jonossa ohitseen.
Reissuni aikana metallimies oli käynyt Neetillä ja niitannut
korjaamansa kikkitaljan kiinnityshelan paikalleen. Hyvää työtä hän teki ja
hintakin oli vain 300 EC:tä. Ei paha.
Minua vähän jänskätti, saadaanko kylkien kiillotus valmiiksi
ennen vesillelaskua. Sissin aika oli kello 13 ja me olimme Sissiin edessä.
”Onneksi” ennen meitä oli muita veneitä, joten kiillotus ehti hyvin valmistua.
Hyvää työtä kaveri teki ja aikamoisella vauhdilla. Neeti on taas hienossa
kunnossa! Ehdimme myös käydä ostamassa dingiin polttoainetta.
Telakalla olo sujui rattoisasti, kun vieressä oli hyvät
ystävät, joiden kanssa elelimme yhteisöelämää ja vaihtotaloutta. Me kävimme
pari kertaa Sississä syömässä ja veimme nyyttärihengessä jotain mukanamme. Istuimme
iltaa Neetissä. Vaihdoimme kirjoja, Kari sai maalausrullia (meille myytiin
huonoja), minä löysin pari palaa hyttysverkkoa, jota emme itse tarvinneet.
Tuija voisi ommella niistä Sissiin hyttyssuojia. Olin kerännyt tyhjiä pahvisia
munakennoja, joista riitti Sissillekin.
(Täällä munat myydään kehnoissa muovisissa tai irrallaan, omat kotelot
ovat tarpeen.)
Tuija, Hannu,, Kari ja koira |
Pohja painepesuripesun ja kevyen hionnan jälkeen |
Telakalla oli useita koiria, joka kuljeskelivat siellä vapaana. Ne olivat varsin seurallisia otuksia, seurasivat ihmisiä ja kerjäsivät rapsuttelua. Jos rapsuttelun lopetti, ne alkoivat hyppiä vasten ja saattoivat tarttua kevyesti hampaillaan käteen tai vaatteisiin. Tuija vähän arastelee ”isoja” koiria, joten kävin aina välillä Tuijan ”henkivartijana” vessareissuilla ja houkuttelin koiria sivummaksi.
Neeti on taas niin hienona! |
Jonkin ajan kuluttua Sissi ankkuroitui viereemme. Kutsuimme
Tuijan ja Hannun illalla syömään täytettyjä lettuja ja turisemaan. Edelleenkin
juttua riitti vaikka kuinka.
Tiistaiaamuna Sissi läksi kohti Martiniqueta. Parin päivän
päästä tulisivat asiakkaat ja Sissi lähtisi kohti suurta seikkailuaan eli
kiertämään maapalloa. Lupasimme vielä käydä Le Marinissa sanomassa heipat ennen
heidän lähtöään.
Me kävimme vielä kirjautumassa ulos ja ruokaostoksilla.
Kaupan laiturilla dingi”poika” tökkäsi Karin käteen jonkun kortin. Emme sitä
heti sen enempää katselleet. Ajattelimme vain, että se oli käyntikortti, jossa
mainostettiin jotain palveluja. Ehei! Se oli supermarketin kanta-asiakaskortti.
No, mikäpä siinä. Vilautin sitä maksaessani ja kaveri sai sitten tililleen
jotain bonusta.
Harmillista vain, että unohdimme ostaa tärkeimmät eli
Ryvita-näkkileivät. Toivottavasti niitä löytyy Martiniqueltakin!
Teimme hienon 23 mailin ja neljän ja puolen tunnin
purjehduksen Martiniquen Ste. Annen ankkuripaikalle. Tuulikulma oli noin 60
astetta, aallot saarten välillä aika korkeita mutta säännöllisiä, joten matka
eteni miellyttävästi ja mukavasti. Rantaa lähestyessämme Martiniquella näytti
satavan ja rannalla oli loistava sateenkaari. Sade ehti laantua ja pääsimme
ankkuroitumaan kastumatta.
Ranta näytti olevan täpötäynnä veneitä ja kauempaa
katsottuna näytti siltä, ettei sinne sekaan enää mahdukaan. Ankkurialue on
kuitenkin laaja ja löysimme hyvän paikan 6,5 metristä, riittävän kaukana
naapuriveneistä. Tuulta ei juurikaan ollut eikä maininkiakaan.
Ilta Ste Annessa |
Yöllä heräsimme kovaan tuuleen ja sateeseen. Piti ihan
nousta katsomaan sijaintiamme. Kaikki oli hyvin, mutta jonkin aikaa valvoimme
molemmat ennen kuin saimme taas unen päästä kiinni.
Nyt on aika lähteä Le Marinin
marinaan kirjatumaan sisään, tutustumaan venetarvike- ja ruokakauppojen tarjontaan
ja lähettämään sähköposteja ja tämä blogi. Tärkeimpänä asiana on kuitenkin
käydä toivottamassa hyvää matkaa Tuijalle, Hannulle ja Sissille.
Olipa ihana matka jälleen; ette varmaan huomanneet että olin mukana! Ainakin hengessä ja hiukan viiveellä. Kiitos ja terveiset lumisesta Oulusta, luistleluhiihtoharjoitusten parista!
VastaaPoistaKiitos itsellesi kannustavasta palautteestasi. Se lämmittää ja kannustaa jatkamaan bloggaamista välillä raivostuttavan kehnoilla yhteyksilläkin. Mukavia hiihtoretkiä!
Poista