Mikä tämä on?
Ratkaisu tekstin lopussa.
|
Sunnuntaipäivän ajankuluksi ja huviksi läksimme kävelylle
läheiselle Pidgeon Islandin niemelle, joka on luonnonsuojelualuetta.
Käveleksimme hiljaksiin aivan hiekkarannan takana olevaa pikkuisten baarien
reunustamaa katua. Talot, baarit ja
muutamat majoitusliikkeet ovat melko vaatimattoman näköisiä. Maanjättöalueella
oli hevosia irrallaan rouskuttelemassa kuivunutta heinää.
Luonnonsuojelualuetta lähestyessä kapeahkon niemen lounaispuolella on hienoja hotellialueita. Emme viitsineet mennä itse Pidgeon Islandin luonnonsuojelualueelle osittain entisöityneine linnoituksineen ja puistoineen, vaan läksimme kävelemään pitkin pitkää hiekkarantaa takaisin Rodney Bayhin päin. Suuri osa rannasta kuuluu Sandals-all-inclusive-hotellille (näköjään sinne saavat muutkin mennä). Alueelle mentiin kuitenkin vartijan ohi. Lepotuoleja, ”juomapisteitä”, monenlaisia vesielämän viihdykkeitä oli tarjolla vaikka kuinka. Toisessa päässä rantaa tuli aita vastaan. Aidan sivu pääsi kulkemaan laiturille, jolta vene kuskasi vaeltajat pienen kanavan yli. Ihan ilmaiseksi jopa!
Maanantaiaamuna Neetin nosto kävi kuin unelma. Aika oli sovittu kahdeksaksi ja heti silloin saimme ajaa nostopaikalle. Telakan pomo Milton tuli paikan päälle katsomaan, mistä ongelmastamme oli kysymys. Heti, kuin Neeti oli saatu pukkien päälle, miehiä tuli irrottelemaan potkuria. Kun kävi selväksi, ettei peräakselia todellakaan saa vedetyksi takaa ulos, moottorin johtoja ja letkuja alettiin irrottaa. Parhaimmillaan Neetin kimpussa oli alhaalla peräsintä irrottamassa kolme miestä ja saman verran sisällä moottorin kimpussa. Moottori nostettiin ylös ja vedettiin vähän taaksepäin ihan yksinkertaisesti isopurjeen nostimella. Hyvinhän se kävi, vaikka kyllä vähän minua hirvitti.
Moottori nostimen varassa |
Matkan aikana mielestäni moottori tärähti pahasti vaihdetta
päälle laittaessa ja vapauttaessa. Kari tutki asiaa ja on sitä mieltä, että
moottori on kiinnitetty kumityynyihin vähän tiukempaan kuin aikaisemmin. Hän
aikoo löysätä kiinnitystä hiukan jossain vaiheessa. Ongelma korjaantui jo
hiukan, kun hän sääti tyhjäkäynnnille vähän lisää kierroksia.
Seuraavana aamuna harrastimme hyödytöntä (vrt. hyöty-)
liikuntaa. Printterimme värikasetit olivat päässeet kuivumaan ja vajaan kolmen
kilometrin päässä Computer Worldissa oli arveltu niitä olevan. Kävelimme
todella vilkkaan tien kapeata piennarta – on sentään piennar, aina ei ole –
auringonpaahteessa ja liikenteen melussa. Computer Worldissa oli hyllymetreittäin
printterin värikasetteja, mutta ei meille sopivaa! Palattuamme samaa meluisaa
reittiä takaisin teimme vielä ruokaostokset.
Olin huomannut, että SPOTimme ei ollut lähettänyt
sijaintitietoamme pitkään aikaan. Aiemmin vikailmoituksia SPOTin helppiin oli
voinut lähettää sähköpostitse, mutta nyt ainoa vaihtoehto oli puhelinsoitto tai
chat. Ensimmäistä kertaa elämässäni chattailin helpdeskin kanssa englanniksi.
Menihän siinä aikaa, mutta saimme viimein sijaintimme taas kartalle. Jostain
syystä tiedon kulkeminen satelliiteille on alkanut kestää paljon kauemmin kuin
aikaisemmin. (Seuraavan kerran sijaintia lähettäessämme koko värkki oli
sammunut. Patterit lopussa. Olisikohan siinä ollut osasyy ongelmaamme. Saa
nähdä.)
Yritin myöhemmin etsiä netistä Point a Pitressä olevan
U-Ship venetarvikeliikkeen sähköpostiosoitetta kysyäkseni, onko siellä SPOTteja
varastossa (viimeksi ei ollut) tai voisivatko he tilata meille sellaisen jo
etukäteen. S-postiosoitetta ei löytynyt, vaan vain se viheliäinen laatikko,
jolla voi lähettää viestejä. Laitoin siis kyselyn. On harmillista, kun et ikinä
voi tietää lähteekö viesti minnekään ja meneekö perille ja mitä on tullut
kirjoitettua. Viime aikoina olen sentään ottanut kuvaruutukopiot viesteistäni.
Nyt odottelemme mahdollista vastausta.
Aamulla Rodney Bayssa lähtövalmisteluja tehdessämme
huomasimme että takanamme nostettiin verkkoa. Paikalliset olivat iltahämärissä
laskeneet verkon ihan keskelle ankkuroituneita veneitä! Eipä varmaan
naurattaisi sen enempää reissuveneilijää kuin kalastajiakaan, jos veneilijä
olisi sattunut laskemaan ankkurinsa verkon kohdalle illan tai yön pimeydessä.
Saimme oikein vauhdikkaan 26 mailin purjehduksen Martiniquen
Petit Anse d’Arletiin. Aallokko 70 – 90 asteen tuulikulmassa oli aika korkeata.
Sen verran sivusta keikutti, että kerran puomin pää (sekavassa ristiallokossa) jopa
kävi vedessä. Sitä ei Nereidille yleensä tapahdu. Nyt satuimme ”sopivasti”
kahden aallon väliin. Myötävirta antoi meille mukavasti lisää vauhtia.
Lentokaloja näkyi paljon, ja linnut kalastelivat aivan Neetin vieressä,
näköjään melko hyvällä menestyksellä. Niiden touhuja oi hauska seurata.
Suvi2 oli ollut pikku-Ansessa jo useamman päivän ankkurissa.
Olemme jo aiemmin todenneet, että täällä ankkurin pidon kanssa on haasteita ja
niin oli nytkin. Neljännellä kerralla saimme Neetin asettumaan hyvin. Kävimme
Suvissa vaihtamassa kuulumisia Alpon ja Eevan kanssa. Viimeksi olimme tavanneet
marraskuussa ennen molempien venekuntien Suomeen-lähtöä. Yhteyttä olimme toki
pitäneet tässä välilläkin.
Harmitus! Olimme saapuneet Ranskaan eli EU:hun ja
toiveikkaina käpälöimme kännyköitämme Telian mobiilidatan toivossa. Turhaan. Ei
myöskään Digicel:lin data enää toiminut (vielä olisi 2 GT dataa käyttämättä.)
Seuraavana aamuna siirryimme poijuun. Aikanaan useita kymmeniä
poijuja oli asennettu tänne, nyt jäljellä on enää kaksi. Maksua ei meiltä
kukaan tullut perimään. Ankkuri oli pitänyt kyllä hyvin, mutta kun Kari kävi
snorklaten tarkastamassa ankkurin tilanteen, ketju kiemurteli muutaman kiven
lomitse. Tuulettoman yön aikana Nereidi oli pyörinyt sinne tänne. Pelkäsimme,
että jos pyöriminen jatkuu, ankkuriketju jumittuu kiviin kiinni. Poijuun siis
ylimääräisten harmien välttämiseksi.
Viivähdimme pikku-Arletissa kolme yötä. Kävimme Cyber
Base-nettipaikassa hoitamassa muodollisuudet eli kirjautumassa Ranskaan. Tällä
kertaa paikka oli jopa auki, edellisillä kertoina olimme ensinnäkin etsineet
sitä pitkään ja hartaasti (ihan pääkadun varressa, mutta huonosti merkitty) eikä
se ollut tuolloin kertaakaan auki. Netin käyttö maksoi 3 € / tunti. Täti avasi
korkeimman omakätisesti nettiyhteyden kännyköihimme. Nettiä sai käyttää vain
Cyber Basen tiloissa ja pois lähtiessä piti kännykät ojentaa tädille ja hän
katkaisi yhteydet. Koska emme käyttäneet koko tuntia kerralla, hän otti
Nereidin nimen ylös ja saimme seuraavana päivänä käyttää nettiaikamme loppuun.
Hiekkarannoilla ja kylällä oli elämää paljon enemmän kuin
edellisillä kerroilla täällä ollessamme. Kävimme hallissa hedelmä- ja
vihannesostoksilla ja ostimme pikkuisesta teurastajan myyntivaunusta pienen
palasen naudan filettä. Kokolihaa emme olleetkaan ostaneet pitkään aikaan.
Hyvää ja mureata lihaa saimmekin. Maistelimme Suvissa käydessämme herkullista
täysjyväleipää. Alpo neuvoi meille, mistä sitä oli saatavana ja pariin kertaan
kävimmekin sitä hakemassa boulangeriesta.
Royal Clipper Fort-de-Francen satamassa |
Kilpikonnia oli runsaasti ja ne uiskentelivat veneiden
ympärillä. Kari onnistui näkemään yhtenä iltana auringon laskiessa green
flashin. Onnenpoika!
Melko kuoppaiset olot meillä oli. Swell keikutteli veneitä
aika tavalla. Varsinkin viimeisenä iltana ja yönä keikutus oli vallan
häiritsevää. Suvista palatessamme oli todella hankalaa ajoittaa perätasolle
kapuaminen oikeaan hetkeen putoamatta mereen tai satuttamatta itseään Neetin ja
kumiveneen loikkiessa mainingeissa toisen ylös ja toisen alas. Tuli mieleen
rodeohevosen holtiton loikkiminen.
Purjehdimme Fort-de-Franceen osan matkaa ankarassa
kaatosateessa. Vettä tuli ja tuli. Pääsimme mukavasti purjein FdF:n edustalle.
Koska olimme aamusta liikkeellä ja ankkuripaikalla oli parhaiten tilaa puolilta
päivin, päätimme käydä läheisessä Z’Abricotin
marinassa tankkaamassa polttoainetta ja vettä. Moottoroimme matalikkoja ja
kisaavia pikkupurjeveneitä kiertäen polttoainelaiturille. Taas kerran, kuten
muillakin kerroilla, tuuli puhalsi kiukkuisesti laituriin kiinnittyessämme.
Saimme tehdä hartiavoimin töitä, että saimme Nereidin hinattua polttoaineletkun
ulottuville.
Hukkareissu tämäkin. Kävi ilmi, että asema oli kiinni.
Tekninen ongelma. Ei tietoa, milloin vika saadaan korjatuksi. Onneksi meillä ei
vielä ollut pulaa sen enempää vedestä kuin polttoaineestakaan, olisimmepa vain
ottaneet sitä kun oli joutoaikaa. Ei muuta kuin samaa reittiä matalikkoja
kiertäen ja kisaveneitä väistellen takaisin päin. Tällä kertaa sentään fokalla.
(Tuuli oli asettunut maltilliseksi heti, kun olimme saaneet veneen kiinni.)
Noin viiden mailin ylimääräinen lenkki meille koitui.
Ankkuripaikalla oli meille sopivasti tilaa melko lähellä
dingilaituria ja rantaa. Toisella yrittämällä saimme Nereidin asettumaan
säädyllisen välimatkan päähän naapureista. Aikaisemmilla kerroilla viereiseltä
laiturilta vastarannoille liikennöivät yhteysalukset nostattivat korkean
aallokon – ja verenpainettamme – ohi ajaessaan. Nyt useimmat ajavat
ankkurointialueen ohi huomattavasti maltillisemmin. Olemme tyytyväisiä asian
tilaan.
Mobiilidatamme
ei toimi vieläkään. Ei sen enempää Telian liittymillä kuin Bequialta ostamalla Digicelin
SIM-kortillakaan, jossa meillä olisi vielä
kaksi Gt dataa käyttämättä. Soitin Teliaan puolen tunnin puhelun. Liittymissämme
ei ole vikaa, vaan yhteyksissä täkäläisiin operaattoreihin. Harhailimme
kaupungilla etsien Digicelin myymälää. Ainoa myyjä ei osannut englantia.
Marssimme siis kaupungin keskustassa olevaan suureen Orangen myymälään. Oikein
ystävällinen nuori mies yritti selvittää, miksi Telia ei suostu pelaamaan.
(Puhelimemme antavat valita operaattoriksi vain fDigiselin, ei Orengea eikä
SFR:ää). Viimein hän kirjoitti ranskaksi ohjelappusen vietäväksi Digicelin
myyjälle. Sen kanssa palasimme Digiceliin. Jotain tämä naishenkilö yritti
puhelimelleni tehdä kuulokkeet korvilla ja ääneen lauleskellen. Turhaan.
Turhaantuneena asian tilaan kävimme seuraavana päivänä ostamassa Orangelta data-SIMkortin. Kallis kuin mikä. Yksi Gt dataa 19 euroa! Digceliltä olimme saaneet 8- 10 Gt noin 30 eurolla! Mutta näillä on mentävä. Lataamme lisää tarpeen mukaan. Käymme maissa nettipaikoissa surffailemassa sanomalehtiä ja muuta huvitusta. Veneessä voimme sentään hoitaa tarvittaessa sähköposti- ja muuta asiointiliikennettämme. Ja kaiken riemun lisäksi tekstiviestien lähetys ei enää onnistunut puhelimellani sen jälkeen, kun Orangen kortti oli vaihdettu Digicelin kortin paikalle 2-kortiksi. Hyvän aikaa jumppailin asetuksia edes ja taas ja sinne ja tänne – ja sitten ONNEKSI asia korjaantui!
Kirjaston katto |
Printteriin löytyi värikasetteja samasta kaupasta kuin
aiemminkin. Koska niiden löytäminen näyttää olevan haasteellista, vahingosta
viisastuneena ostimme kaksi pakettia, kaiken varalta. Olemme nautiskelleet
ruokakauppojen suhteellisen hyvästä tarjonnasta. Vichyvettä! Irtoteetä!
Zero-jääteetä! Edullista olutta ja viiniä! Leikkeleitä!
Musisointia kauppahallissa |
Roskalaatikot dingilaiturin läheisyydessä olevan puiston
kulmalta ovat kadonneet. Lasipullojen ja muovi- ja peltipurkkien
kierrätyslaatikot ovat sentään jäljellä. Minnekähän runsaslukuisten
veneilijöiden on ajateltu roskansa kuljettelevan? Me olemme nyt tökänneet omat
roskapussimme puiston roskiksiin. Yksi roskapussi täyttää koko roskapöntön,
mutta minkäs sille voimme?
Sää täällä Fort-de-Francessa on vaihtelevaa. Vettä sataa
useita kertoja päivässä, välillä rankastikin. Ja sitten aurinko paistaa taas. Aikaisemmissa
ankkuripaikoissamme etelämpänä on viime aikoina satanut melko vähän.
Mahtavatkohan läheiset kukkulat saada täällä aikaan erityisen usein sateita?
Edellisilläkin käyntikerroilla on mielestämme satanut aika usein. Viime aikoina
olemme jopa palelleetkin aamuöisin ja joutuneet etsiskelemään lakanan lisäksi
fleece-peittoa lämmikkeeksi, ja aamupalalla tarvitsee ihan t-paitaa!
Tuuliennusteet lupaavat reippaita melko vastaisia tuulia,
joten näyttää siltä, että viivähdämme täällä ehkä ensi viikon alkupuolelle
asti. Emme viitsi lähteä tönkimään ikäviin vastaisiin, kun kerran ei ole pakko.
Mikäs meillä täällä on ollessa. Ankkuripaikka on hyvä ja FdF:ssä ja sen lähiympäristössä
riittää meille tutkittavaa.
-----------------
Oliivikiven poistaja. Ostettu noin vuosi sitten eurolla Le Marinin Carrefourista. Nyt testattu ensimmäistä kertaa. Toimii.
------------------
-----------------
Oliivikiven poistaja. Ostettu noin vuosi sitten eurolla Le Marinin Carrefourista. Nyt testattu ensimmäistä kertaa. Toimii.
------------------
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti